Heeft er ooit een paus afstand gedaan van zijn ambt terwijl hij nog in leven was?

Voor zo ver ik mij kan herinneren blijft de/een paus aan, tot hij overlijdt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor me ligt het boek: Geschiedenis der Pausen, van Hans Kuhner. Het antwoord is er ongetwijfeld in te vinden, maar een heel gezoek. Het boek vind je misschien wel interessant.

Het beste antwoord

Paus Benedictus IX

Toegevoegd na 3 minuten:
Gregorius VI
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puntje voor jou! Ik ga mijn antwoord verwijderen en jou een plusje geven! Hoe heb je die gevonden of wist je het gewoon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een naslagwerk ,waar het een en het ander over de verschillende pausen in beschreven staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah dat is fijn, er wordt nog gezocht ZONDER internet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aimeeTJE, ik geloof je op je mooie blauwe ogen!

Andere antwoorden (3)

Nee dat is nog nooit gebeurt maar wel eens tot een discussie gekomen. het risico bestaat dat een paus niet meer kan functioneren als paus het grote dilemma voor de kerk.
11 jaar geleden
In elk geval Paus Benedictus IX;

Hij was zelfs 3x paus; van 1032 tot 1044, van 1045 tot 1046 en van 1047 tot 1048.

Onduidelijk is waarom hij in 1048 besloot van de pauselijke troon af te zien. Gespeculeerd wordt dat hij geld zou hebben gekregen. Andere bronnen beweren dat hij uit
schaamte voor zijn losbandige leven afstand van het pausdom deed. Hij trok zich uiteindelijk in een klooster terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Afstand doen van je ambt' kun je alleen maar als je nog leeft...

In het kerkelijk wetboek (de Codex Iuris Canonici) zijn met name twee artikelen opgenomen die ingaan op het afstand doen van het pauselijk ambt. Dit is canon 332, lid 2 en canon 335.
Canon 332, lid 2 luidt:
"Als het voorkomt dat de Paus afstand doet van zijn ambt, is voor de geldigheid vereist dat de afstand vrij geschiedt en op de juiste wijze kenbaar gemaakt wordt, niet echter dat deze door wie ook aanvaard wordt."
Een paus kan bijvoorbeeld een brief schrijven, waarin hij aangeeft dat indien hij wilsonbekwaam wordt, door wat dan ook, hij zijn zetel beschikbaar stelt.

Canon 335 luidt:
"Wanneer de zetel van Rome vacant is of geheel en al verhinderd, mag in het bestuur van de Kerk als geheel niets veranderd worden: dan dienen de bijzondere wetten die voor deze omstandigheden uitgevaardigd te zijn, in acht genomen te worden. "
Hier is een probleem. Voor een situatie wanneer de zetel van Rome "geheel en al verhinderd" is zijn nooit speciale wetten afgekondigd.

Er is maar één paus die - vrijwillig - zijn ambt neerlegde. Dat was Celestinus V, een monnik die in 1294 na een rumoerig conclaaf in Napels verkozen werd, maar zes maanden het voor gezien hield. De bejaarde Celestinus kon niet aarden op de pauselijke troon, nadat hij jarenlang als kluizenaar in de Abruzzen had geleefd.
Computoon