Als je, zoals ik, wel wat ziet in de literair-kritische benadering van deze teksten, dan zie je meteen dat hier sprake is van een bepaald literair genre uit de 1e eeuw.
Het wemelde in die tijd in de hellinistische wererld van de wonderdoeners en mensen met bovennatuurlijke krachten de zgn. θεῖος ἀνήρ, ofwel goddelijke mens.
Als bijbelschrijver kom je daarbij natuurlijk niet achterblijven en moesten ze de Jezus-figuur ook sterke staaltjes laten uithalen: over water lopen, wijn maken van water, vissen vermenigvuldigen etc.
Zo konden ze laten zien dat hun Jezus ook een topper was.

Toegevoegd na 1 minuut:
het wemelde van verhalen over wonderdoeners. Of ze er ook echt waren...dat is een ander zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmm, dat is een interessant en voor mij nieuw standpunt.
Daar waar ik veel bijbel en koranverhalen wel kan relateren aan de tijd waarin ze geschreven zijn, had ik dit over die hellinistische literatuur opvattingen nog niet zo gezien. Boeiend.

Andere antwoorden (6)

Heeft hij nooit gedaan, alleen Mozes spleite de zee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitslover joh!

Toegevoegd na 12 minuten:
Trouwens, zo bijzonder is het niet hoor!

http://www.youtube.com/watch?v=FZ1st1Vw2kY
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, op het water had hij minder last van zijn likdoorn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanaf de kant zg hij de disipelen varen ,en liep er heen,Petrus ging daarna ook over het water lopen,maar door zijn ongeloof zakte hij even weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een verhaal met als moraal dat je vertrouwen moet hebben. Volgens het verhaal liep Jezus over het water naar zijn discipelen toen zij in hun boot in de problemen waren door een storm.

Eerst waren ze bang van zijn verschijning, en toen hij zei wie hij was, vroeg Petrus hem dat te bewijzen door hem toe te staan ook over het water te lopen, naar Jezus toe.

Dat mocht, en Petrus stapte in vertrouwen uit de boot en begon te lopen. Maar toen werd hij bang, vanwege de storm en de golven, en hij zonk. Hij riep Jezus, die hem uit het water trok en hem een standje gaf voor zijn gebrek aan vertrouwen.

De moraal is dat je Jezus zou moeten vertrouwen, en dat je dan van alles zou kunnen.

Persoonlijk lijkt het me trouwens gewoon een sprookje, een verhaal met een moraal waar ik ook nog eens niets mee heb, niet iets dat echt gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede uitleg, of je nu gelooft dat het letterlijk gebeurd is of niet, dit antwoord maakt in ieder geval duidelijk waar de beschreven situatie over gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@M1987: Waarom zou het wél echt gebeurd moeten zijn? Ik zie niet meer reden om dit verhaal te geloven dan om al die andere verhalen over goden en halfgoden te geloven. @hilbert: mooie metafoor! @Loenie: haha, dus die mensen die wel verbranden, hebben gewoon niet genoeg vertrouwen in de Ratelband? Tja, eigen schuld dan, hè?
In de tijd van Jezus was het onderwijs heel anders geregeld dan hede ten dage er was geen schoolzwemmen.
De mensen waren ook veel armer en veel jongeren gingen dan ook al werken voor ze konden zwemmen.
Daarom had Jezus met zijn vader overlegd de dichtheid van water onder zijn sandalen te verhogen.
Dat gaf hem de mogelijkheid over water te lopen.
Omdat zijn scooter nog niet geschouwd was en hij niet in bezit was van een rijbewijs moest hij lopen, en omdat het al een tijdje geleden is liep hij.
Dus Jezus liep over water omdat hij geen zwemled kon betalen en omdat hij het zoontje was van de baas, en dan kan alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel, dat het echt zo gegaan was, hahaha!