Wat moet ik me voorstellen bij een 'evangelische gemeente'?

Is het een 'nieuw' geloof? Zijn het Jehova's getuigen, of zevende dagsadventisten, of is het nog weer een 'eigen' stroming in het christendom?
Als ik zelf op Wikipedia ga zoeken, kom ik zoals wel met meer zaken die over religie gaan, geen steek verder omdat die informatie vaak zo uitgebreid is en eigenlijk alleen maar oproept tot meer vragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
22.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je de Evangelische Broedergemeente? Dat is hetzelfde als de Hernhutters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de antwoorden lees, denk ik meteen aan mijn eigen pinkster gemeente. Bijna precies zo :)

Het beste antwoord

Het is een kerkelijke gemeenschap waar veel over Jezus wordt gesproken. "Jezus leeft! Wij moeten ons hart aan Jezus geven". Ze hebben een sterke concentratie op het persoonlijke geloof en het geloof in een persoonlijke God. Evangelische christenen gebruiken heel vaak het woord bijbels. Ze zijn een bepaalde mening toegedaan omdat het bijbels is. En ze zijn laagliturgisch, wat betekent dat er een voorkeur is voor laagdrempelige liturgie: grote aandacht voor gastvrijheid, interactie, spontaniteit en informaliteit. Er wordt veel aandacht besteed aan liturgische symbolen, dichterlijke teksten en gewijde kunst. De evangelische beweging kiest voor eigentijdse (combo)begeleiding en opwekkingsliederen. In de liedteksten komt de lofprijzing en aanbidding sterk naar voren, en in mindere mate verootmoediging en
schuldbelijdenis.
Er is nooit sprake van een evangelische kerk, maar altijd van een evangelische gemeente of evangeliegemeente. Het woord ‘kerk’ roept teveel herinneringen op aan
ambtelijkheid, vormelijkheid en autoriteit. De organisatie is niet synodaal, maar congregationalistisch. Synodaal betekent dat er een kerkelijke hiërarchie is en dat het hoogste orgaan uitspraken doet die bindend zijn voor de plaatselijke gemeenten. Congregationalistisch betekent dat men in de omgeving op zoek gaat naar gelijkgestemde zustergemeenten om elkaar aan te vullen en te versterken en om gezamenlijke problemen te bespreken. Men spreekt van oudsten en heeft geen vrouwelijke ambtsdragers.
In evangelische kring is er een groot verlangen om de kracht van de Geest te mogen ervaren. Er worden bijvoorbeeld gebedsketens gevormd. Je kunt er veel bezieling, geestdrift en inspiratie vinden.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo nieuw is de evangelische stroming niet. Het is een stroming binnen het christendom, ongeveer mainstream, maar minder traditioneel dan bijvoorbeeld katholieken, hervormden of gereformeerden. In leer wel vergelijkbaar met andere protestantse kerken. Belangrijk kenmerk is dat de evangelische kerken geen kinderdoop kennen, maar volwassendoop, of ook wel "doop op geloof" genoemd. Dat betekent dat de doop alleen bediend wordt als mensen daar zelf bewust voor kiezen, vanaf een jaar of 15, 16 ongeveer, maar ook bij alle leeftijden daarboven. Ook worden er veel minder psalmen gezongen maar meer moderne liederen (meestal uit de 'opwekkingsbundel') en zul je er niet snel een orgel vinden, maar wordt de gemeentezang vaker begeleid door een band of een combo. Er wordt vaker dan bij de meer traditionele kerken gepreekt door leden van de gemeente zelf die niet per se een theologische opleiding hebben gevolgd, en de geloofsbeleving is meer gericht op gevoel en wat minder verankerd in de traditie. Dat is even heel algemeen en best wel gegeneraliseerd, maar geeft wel de belangrijkste verschilpunten aan met de meer traditionele kerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank. Juist die algemeenheid zocht ik.