Wat is het getal van het beest, het bijbelse getal van de antichrist?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

616 is het correcte getal. Het getal '666' is een vertaalfout geweest.

Toegevoegd na 2 uur:
Na vele vragen naar de bron heb ik de bron er even bijgezet. Ik zal ook nog wat interessante achtergrond geven:

Al 2000 jaar is 666 het symbool van de gevreesde antichrist, die de wereld zal regeren voor het Laatste Oordeel. voor velen is het een ongeluksgetal: zelfs in het Europese parlement blijft stoel nr 666 leeg.

Het getal komt uit 'Openbaring', het laatste en vreemdste boek van de Bijbel:'Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekne het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderdzesenzestig.'

Maar het is het verkeerde getal. Uit een nieuwe vertaling van het oudste exemplaar van het Boek de Openbaring in 2005 blijkt duidelijk dat het 616 is en niet 666. De 1700 jaar oude papyrus werd teruggevonden op de vuilnisbelten van de stad Oxyrhynchus in Egypte en ontcijferd door een palografisch onderzoeksteam van de universiteit van Birmingham, dat onder leiding stond van professor David Parker.

Als dat nieuwe getal klopt, zullen degenen die net kapitalen hebben uitgegeven om het oude getal te vermijden daar niet bepaald blij mee zijn. In de Verenigde Staten werd Highway 666, bekend als 'de Highway van het beest' in 2003 omgedoopt tot Highway 491. De afdeling Openbaar Vervoer in Moskou zal nog meer balen. In 1999 kozen zij een nieuw getal voor de verdoemde busroute nr. 666. Het nieuwe getal werd 616.

De controverse bestaat al sinds de tweede eeuw n.Chr. Een versie van de Bijbel waarin wordt vermeld dat het getal van het beest 616 is, werd door St. Irenaeus van Lyon gehekeld als 'onjuist en onecht'. Friedrich Engeld, een vriend van Karl Marx, analyseerde de Bijbel in zijn boek On Religion (1883). Ook hij kwam na berekeningen tot het getal 616 en niet 666.

best een leuk weetje dus :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkelijk ? Heb je hier een bron van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel typisch, als je het bij elkaar optelt krijg je 13 brr hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is 1 uitleg waarom 666 het nummer van de antichrist is.Zo zijn er nog een paar,bijvoorbeeld Nero.Als je op google gewoon 666 intikt,zie je verschillende antwoorden.

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep...666 is the number of the beast,ook volgens iron maiden.Waarom dit nummer de antichrist zijn nummer is,zijn ze al 2000 jaar over het discusieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Discussiëren
met het beest wordt de mens bedoeld, niet de duivel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mij ooit laten vertellen dat het getal van het beest slaat op een zogeheten magisch vierkant uit de kabbala, een vierkant schema waarin getallen zodanig zijn ingevuld dat de kolommen, de rijen en de beide diagonalen alle dezelfde som opleveren, waarin de getallen 1 t/m 36 moeten worden ingevuld.

Dit was in oude tijden geen simpele opgave (nog steeds niet, overigens).

Dit magisch vierkant zou ook wel ‘het beest’ genoemd worden, de getallen 1 t/m 36 zijn opgeteld 666.

Vanuit de kabbala zou het zijn weg naar de bijbel hebben gevonden.

Ik kan bij dit verhaal zo gauw geen bron vinden, maar het is sowieso een aardig verhaal en niet geheel implausibel.
14 jaar geleden
Het getal zes beeldt soms onvolmaaktheid af.
Het getal van „het wilde beest” is 666 en wordt „het getal van een mens” genoemd, wat te kennen geeft dat het met de onvolmaakte, gevallen mens te maken heeft, en het schijnt de onvolmaaktheid te symboliseren van datgene wat door „het wilde beest” wordt voorgesteld.
Dat het getal zes tot de derde graad beklemtoond wordt (de zes verschijnt namelijk op de plaats van de eenheden, de tientallen en de honderdtallen), onderstreept derhalve de onvolmaaktheid en gebrekkigheid van datgene wat door het beest wordt voorgesteld of afgebeeld. — Opb 13:18.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat is het getal van het beest,
het bijbelse getal van de antichrist?"

616 (in plaats van 666...zegt men)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewijs eens dat het beest de antichrist is eerst aub.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@aimee wow...
bewijzen kan ik je hierover niet geven;
ik lees slechts wat is lees
en neem slechts dát aan,
wat ik voor mezelf belangrijk vind; en om te bewijzen wie het beest is,
of de antichrist,
of wie het nummer 666 (of 616) toebehoort,
dat vind ik voor mezelf niet zo belangrijk; hopelijk kan/ wil iemand anders
datgene voor je bewijzen;
ik kan het helaas niet, sorry...