Wat is het argument van de R.K. kerk om geen vrouwen toe te laten in het ambt?

Wat geeft de kerk zelf als reden op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (3)

* Jezus Christus heeft uitsluitend mannen gekozen om apostel te zijn. Daarmee heeft hij een blijvende norm vastgelegd.
* Paulus heeft vrouwen verboden onderricht te geven of om vóór te gaan in de liturgie.
Getrouw aan een ononderbroken traditie heeft de kerk vrouwen nooit tot priester gewijd.
Alleen een mannelijke priester kan op de juiste wijze Christus representeren. Want Christus was, per slot van rekening, zelf een man.
De kerk bezit de macht niet om vrouwen priester te wijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door bijna alle religies werd en ook nog wordt de vrouw als minderwaardig wezen gezien,alleen maar goed om te sloven en voor de voortplanting. Een der katholieke heiligen, ik dacht Augustinus, maar het kan ook een ander zijn, want ze hebben er hel veel, beschouwde de vrouw als een zak vol vuil. De katholieke kerk gaat nog steeds uit van de vermeende suprematie van de man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het gebaseerd op het volgende:

"Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva. En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen" (1 Timoteüs 2:11 t/m 14). "Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente" (1 Korintiërs 14:34,35).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+