Basiliek en kathedraal zijn benamingen voor bijzondere rooms-katholieke kerken. Een uitleg van de betekenis van beide woorden geeft de verschillen aan:

- BASILIEK

Het woord basiliek heeft twee betekenissen:

1. De bouwkundige betekenis van een basiliek: een driebeukige kerk met een hoge middenbeuk, die hoog in de zijwanden ramen heeft zodat het licht over de daken van de zijbeuken invalt.

2. De kerkelijke betekenis van een basiliek: hierbij is er helemaal geen relatie tot de bouwstijl van de kerk. Heden ten dage krijgt een rooms-katholieke kerk de benaming basiliek als eretitel als blijk van erkenning en waardering, bijvoorbeeld voor een bekend bedevaartsoord of voor een kerk met een bijzonder verleden of een bijzondere functie of betekenis. Dit gebeurt bij besluit van het Vaticaan. Als kenmerk van deze eretitel wordt de kerk dan voorzien van conopeum en tintinnabulum. Deze symbolische kenmerken worden op het priesterkoor geplaatst. Men onderscheidt twee soorten basiliek: de basilica major en de basilica minor.

2.a. Basilica major
De titel Basilica Major is voorbehouden aan vier Romeinse kerken. Sinds een besluit van Benedictus XVI uit 2006 worden deze tegenwoordige ook wel pauselijke basilieken genoemd:

Sint-Pieterskerk
Sint-Jan van Lateranen
Santa Maria Maggiore
Sint-Paulus buiten de Muren

2.b. Basilica minor
De titel voor alle andere basilieken. Op dit moment zijn er twintig kerken in Nederland die zich in de kerkelijke zin basiliek mogen noemen.

- KATHEDRAAL

Een kathedraal of dom is de kerk waar een bisschop zetelt. De benaming valt te herleiden tot ecclesia cathedralis, kerk van de zetel. Die zetel is letterlijk de zetel van de bisschop, die in het priesterkoor van de kerk staat opgesteld. Deze zetel heet in het Latijn cathedra.

De bisschopskerk is de belangrijkste kerk van het bisdom. Wanneer een kerk als kathedraal is gebouwd, uit dit zich vaak in de grootse bouw en versieringen. Soms heeft de kathedrale kerk ook de status van basiliek. In dat geval spreekt men van een kathedrale basiliek. Een voorbeeld is de Kathedrale Basiliek van Sint-Jan Evangelist in 's-Hertogenbosch.

Toegevoegd op 10-05-2009 02:08:26
Nederland heeft zeven rooms-katholieke kathedralen en twee oudkatholieke kathedralen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch typisch dat de Bisschop van Roermond zijn geloofsovertuiging dan in de Munsterkerk predikt en niet in de st. Christoffel Kathedraal... Hoewel deze laatste ieder zaterdag om 19:30 uur en iedere zondag om 8:45 uur en 16:30 uur de klokkenterreur in de Roermondse binnenstad veroorzaakt met 92 Dba