Hoe vaak moet een moslim naar de moskee?

Moet een moslim iedere week één of twee keer naar de moskee, of anders misschien?

Mijn vraag is ook: moeten ze op bepaalde dagen naar de moskee? Vrijdag of zondag of .. hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
24.4K

Het beste antwoord

Het is gewenst voor een moslim om op vrijdag naar de moskee te gaan om samen te zijn met andere mede-gelovigen en te bidden. Dit is echter geen moeten!! Er zijn velen die bijvoorbeeld alleen met het Suikerfeest of Slachtfeest de moskee bezoeken. Anderen komen nooit in een moskee en kiezen ervoor om hun geloof thuis te praktiseren.

Toegevoegd op 29-05-2009 10:16:43
Ter aanvulling: Vrijdag is een zeer gezegende dag in de week in de islam. Vandaar de vrijdag.

Toegevoegd op 29-05-2009 10:35:17
Ik heb nog wat aanvullende informatie die wellicht interessant is: de moslim krijgt meer 'credit' wanneer hij met anderen samen bidt. Dus voor een aantal is dit een bewuste keus om te bidden in de moskee. Verplichting is moeten, dat is hier echter niet aan de orde. Wenselijk is het woord wat van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet veel over islam, heb me er al veel langer geleden in verdiept en heb een fundamentele achtergrond waarop ik dit baseer. Geen moslim is hetzelfde, dat voorop gesteld. Net zomin als de ene katholiek hetzelfde is als de andere. Zoveel gelovigen, zoveel opvattingen, overtuigingen en invullingen. In de koran staat: O, gij die gelooft! Wanneer op Vrijdag de oproep tot het gebed is uitgezonden, haast u dan Allah gedachtig te zijn en verlaat de handel. Dit is beter voor u indien gij het weet. (62:9) Je kunt alles (gelovig of niet) op verschillende manieren interpreteren. Uiteindelijk doet een ieder wat denkt dat goed is, en dan is het ook goed :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie houdt bij hoeveel 'credits' een moslim krijgt? (zegeltjes of bonussen?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moslim gelooft dat alles wat hij in zijn leven aan goede en verkeerde dingen doet, worden bijgehouden. De engel op de rechterschouder houdt de goede dingen bij, de engel op de linkerschouder de slechte. Vervolgens 'wissel je ze in' wanneer je doodgaat wat weer bepaalt in welke laag van de 7 hemelen je komt. AH zegeltjes tellen niet mee ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U heeft er inderdaad verstand van, bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen dank hoor, en zeg maar je :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even een wat uitgebreider aanvulling. Er wordt hier een belangrijk ding over het hoofd gezien. Een gelovige moslim wonend in een islamitisch land, heeft ten alle tijde de mogelijkheid zijn geloof te praktiseren in de vorm van gebeden. Hij krijgt hiervoor 'vrijstelling' als dit al nodig is, want in de meeste islamitische landen is de vrijdag als de zondag hier (een vrije dag/weekend dus). De moslims in niet islamitische landen moeten het echter doen met de tijd die overblijft na school, werk of andere verplichtingen. Een half uur voordat het vrijdaggebed begint tegen je werkgever zeggen: "ik ben er even een uurtje tussenuit om in de moskee te bidden", zal niet worden geaccepteerd. Daarnaast is het ook een feit dat niet in elke plaats in Nederland een moskee is en dat niet iedereen dus de mogelijkheid heeft om te gaan, al zou hij graag willen. Het bidden in de moskee op vrijdag geeft extra credits, vandaar dat dit zeer gestimuleerd wordt. De hanafitische madhhab gaat uit van zeven condities voor verplichte deelname aan salat al-djuma[5]: Man zijn;
Vrij persoon (geen gevangene);
Ter plaatse woonachtig;
Gezond zijn (niet te ziek om te kunnen komen);
Niet blind of slechtziend zijn;
Niet kreupel zijn
In veiligheid van vijanden leven. Ook hevige neerslag en dergelijke omstandigheden ontslaan van de verplichting deel te nemen aan het vrijdaggebed. Vrouwen, slaven, reizigers, zieken, blinden en lammen zijn niet verplicht deel te nemen, maar ze mogen het wel. Degenen die niet kunnen bidden door eerder genoemde redenen (afwezigheid van een moskee, werk, verplichtingen) kunnen dit gebed thuis doen of op een later tijdstip van de dag inhalen. De islam kent een heleboel geboden en verboden. Maar ook veel tolerantie. En dit is er een van.

Andere antwoorden (6)

Op vrijdag is het voor mannelijke moslims verplicht om naar de moskee te gaan voor het gezamenlijke middaggebed.

Dus minimaal 1 keer per week.

Toegevoegd op 29-05-2009 10:12:28
Dit geldt overigens niet voor de vrouwen,zij mogen gaan wanneer hen dat het beste schikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was eens op vakantie in Turkije. Naast ons op het strand zat een Turkse familie. De man sprak Nederlands, want hij had jaren in Deventer gewerkt als gastarbeider.

Toen vanuit de minaret van de moskee de oproep tot gebed klonk, bleven hij en de meeste andere Turken gewoon doen waar ze mee bezig waren.

We hebben hem toen heel voorzichtig gevraagd hoe dat nu zat, en of hij en de andere Turken niet moesten gaan bidden.

Hij was gelukkig heel open, en niet beledigd door onze vraag.

Hij legde uit dat die oproep vanaf de minaret een *uitnodiging* tot gebed was. Geen plicht. Het is de vrije keus van eenieder om wel of geen gehoor te geven aan die uitnodiging.

Hetzelfde zag ik vorig jaar tijdens een vakantie op Java. Overwegend islamitisch. Maar er loopt van alles door elkaar, van de altijdbidders tot de nooitbidders. Het was ramadan, maar 's middags stonden er lange rijen moslims bij de Dunk'n Donut. Anderen hielden zich aan de ramadan, maar mochten overdag wel drinken. Onze chauffeur hield zich wel aan de ramadan, en dronk overdag zelfs geen water. Hij had er geen bezwaar tegen dat wij, naast hem zittend in de auto, wel water dronken in zijn aanwezigheid.

Waren alle moslims maar zo tolerant. En alle christenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raar dat mensen verschillend zijn? Het zou pas een rare wereld zijn wanneer iedereen hetzelfde deed en dacht en alles vanuit 1 visie en perspectief zou zien. Geloof is 1, mensen zijn verschillend. En niks en niemand 'moet' iets op 1 manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er klaar mee... ik kan op 100 verschillende manieren iets belichten en toelichten. Maar wanneer iemand het alleen maar van 1 kant wil en kan bekijken houdt het op. Zonde van m'n energie.
Op vrijdag, maar het is geen moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op vrijdag zijn alle mannelijke moslims verplicht het middaggebed in de (vrijdag-)moskee te doen.
De salat of salah is het rituele gebed binnen de islam. Het is een van de vijf zuilen van de islam en dus verplicht (fard). Moslims zijn verplicht vijf keer per dag de salat te verrichten, volgens een Hadith door God aan Mohammed gegeven tijdens de Nachtreis.
Ook op feestdagen (Eid-ul Fitr en Eid-ul Adha) is het gebruikelijk speciale salats te verrichten, meestal in zeer grote groepen.

Toegevoegd op 29-05-2009 15:29:04
(Zie onderste link om te lezen waarom het verplicht is voor mannen om op vrijdag naar de moskee te gaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moet ik nu, met al deze tegengestelde info. het beste antwoord kiezen?
Hij moed niets maar moed mag 5 of 6 keer perdag bidden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor moderator die mijn antwoord verdwijderde, ik bedoelde dat als het om een echte moslim gaat, is hij overal in moskee, oftewel neemt hij moskee over met zich mee, dus is hij in zijn hart en gedachten in moskee 24/7 en het maakt niet uit waar hij is

als je mij in pm nog kan uitleggen wat je in mijn woorden beledigend vond zou het helemaal fijn zijn

Toegevoegd op 29-05-2009 19:40:52
over met zich mee=>overal met zich mee