Wordt slavernij in de bijbel goedgekeurd?

Toegevoegd na 6 uur:
Met slavernij bedoel ik het bezitten van een mens door een mens zonder mogelijkheid op directe vrijlating.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoe definieer jij slavernij in de bijbel ?
Misschien begrijpen we dan beter waar je naartoe wil ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het bezitten van mensen, zonder vrijheid om direct weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadeus
Ik definieer niet "slavernij in de bijbel" maar gewoonweg "slavernij". Wordt "slavernij", in de bijbel goedgekeurd?

Antwoorden (4)

Ja.

Leviticus 25
44 Als slaven en slavinnen kun je mensen kopen uit de omringende volken, 45 of vreemdelingen die bij jullie wonen of de nakomelingen die zij in jullie land hebben gekregen. Die slaven en slavinnen zijn je eigendom, 46 je kunt hen als erfelijk bezit aan je nakomelingen nalaten; zij zullen voor altijd als slaaf voor je blijven werken. Maar je volksgenoten, de Israëlieten, je eigen verwanten, mag je nooit als slaven afbeulen.

Deutronomium 20:
In deze passage wordt verteld dat de vrouwen en kinderen uit een veroverde stad als buit gezien mogen worden.
14 Maar de vrouwen en kinderen en het vee en alles wat er aan goederen in de stad is mag u buitmaken. U mag van de buit eten wat u wilt, want u krijgt het van de HEER, uw God.

In de volgende passages wordt de slaaf (de vrouw overigens ook) op één lijn geplaatst met het huis, rund, ezel en andere eigendommen:
Exodus 20:
17 Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.
Iets soortgelijks staat in Deutronomium 5:21

--De rechten van de slaaf en hun behandeling
Slaven hebben zeer beperkte rechten die de meester bepaalt, zoals blijkt uit onderstaande passages. Slaven werden gezien als eigendommen en konden gekocht en weer verkocht worden.
Exodus 21:
2 Wanneer je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij je zes jaar lang dienen; in het zevende jaar mag hij als vrij man vertrekken, zonder iets te hoeven betalen. 3 Als hij alleen is gekomen, moet hij ook alleen weggaan; was hij getrouwd, dan mag zijn vrouw met hem meegaan. 4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij heeft hem zonen of dochters gebaard, blijven de vrouw en haar kinderen eigendom van de meester en moet de slaaf alleen weggaan. 5 Mocht hij echter te kennen geven dat hij zo aan zijn meester en aan zijn vrouw en kinderen gehecht is dat hij niet als vrij man wil vertrekken, 6 dan moet zijn meester hem naar het heiligdom brengen, hem tegen de deur of de deurpost zetten, en zijn oor met een priem doorboren. Hij blijft dan voorgoed zijn slaaf.

Exodus 21:
7 Wanneer iemand zijn dochter als slavin verkoopt, kan zij niet vrijkomen zoals de mannelijke slaven. 8 Als haar meester haar voor zichzelf bestemd had en zij hem niet meer aanstaat, moet hij haar laten terugkopen; hij heeft niet het recht haar aan derden te verkopen, omdat hij zijn verplichtingen tegenover haar niet is nagekomen.
Erna55
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Vervolg 1 Als een man seks heeft met een slavin die voor een ander bestemd was, moet hij een ram offeren voor vergeving.
Leviticus 19:
20 Als een man seksuele omgang heeft met een slavin die voor een andere man bestemd was, en ze was nog niet vrijgekocht of vrijgelaten, moet hij een schadeloosstelling betalen. Ze hoeven niet ter dood gebracht te worden, want de vrouw was nog niet vrij. 21 De man moet als hersteloffer voor de HEER een ram naar de ingang van de ontmoetingstent brengen. 22 Door de ram ten overstaan van de HEER te offeren, voltrekt de priester voor de man in kwestie de verzoeningsrite voor datgene waaraan hij zich schuldig heeft gemaakt, en krijgt hij vergeving voor zijn zonde. In een oorlog kan een Israëliet een vrouw van de vijand als slaaf nemen, hij mag er zelfs seks mee hebben.
Deuteronomium 21:
10 Als u ten strijde trekt tegen de vijand, en de HEER, uw God, levert hem aan u uit, 11-12 en u ziet onder de mensen die u krijgsgevangen maakt een mooi meisje dat bij u in de smaak valt en dat u tot uw vrouw wilt maken, en u neemt haar mee naar huis, dan moet zij haar hoofd kaalscheren, haar nagels knippen 13 en de kleren die ze als krijgsgevangene droeg afleggen. Gedurende een maand mag ze in uw huis om haar vader en haar moeder treuren. Daarna mag u met haar slapen en kan ze uw vrouw worden. 14 Als u haar op een gegeven moment niet meer wilt, moet u haar laten gaan waarheen ze wil. U mag haar niet verkopen en haar evenmin als een slavin behandelen, want u hebt haar al haar eer ontnomen. Een mannelijke slaaf moet worden besneden. Dit is op latere leeftijd erg pijnvol en destijds levensbedreigend
Genesis 17:
12 In elke generatie opnieuw moet iedereen van het mannelijk geslacht besneden worden wanneer hij acht dagen oud is. Dit geldt niet alleen voor wie tot je eigen volk behoort maar ook voor jullie slaven, of ze nu bij jullie geboren zijn of van vreemdelingen zijn gekocht; 13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht, moet worden besneden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam. Hoewel een meester zijn slaaf mocht slaan, moet hij zware verwondingen aan de ogen en tanden voorkomen.
Exodus 21:
26 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin zodanig in het oog treft dat dit verloren gaat, moet hij hem of haar als vergoeding voor dat oog vrijlaten. 27 En als hij zijn slaaf of slavin een tand uitslaat, moet hij hem of haar als vergoeding voor die tand vrijlaten.
Erna55
8 jaar geleden
Vervolg 2
Ook mag de slaaf niet zo erg geslagen worden dat die er aan overlijdt, hij moet nog minstens een paar dagen blijven leven.
Exodus 21:
20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft. In de volgende passage heeft Abraham seks met de slavin van zijn vrouw omdat zijn vrouw zelf geen kinderen kon krijgen en daar teleurgesteld om is.
Genesis 16:
1 Abrams vrouw Sarai baarde hem geen kinderen. Nu had zij een Egyptische slavin, Hagar. 2 'Luister,' zei Sarai tegen Abram, 'de HEER houdt mijn moederschoot gesloten. Je moest maar met mijn slavin slapen, misschien kan ik door haar nakomelingen krijgen.' Abram stemde met haar voorstel in 3 en Sarai gaf hem haar Egyptische slavin Hagar tot vrouw; Abram woonde toen tien jaar in Kanaän. 4 Hij sliep met Hagar en zij werd zwanger. Toen Hagar merkte dat ze zwanger was, verloor ze elk respect voor haar meesteres. 5 Sarai zei tegen Abram: 'Voor het onrecht dat mij wordt aangedaan ben jij verantwoordelijk! Ik heb je mijn slavin ter beschikking gesteld, en nu ze weet dat ze zwanger is toont ze geen enkel respect meer voor mij. Laat de HEER maar beoordelen wie er in zijn recht staat: ik of jij.' 6 Abram antwoordde: 'Het is jouw slavin, doe met haar wat je goeddunkt.' Toen maakte Sarai haar het leven zo zwaar dat ze vluchtte. Hier heeft Jakob seks met slavinnen waardoor de slavinnen zwanger werden. De slavinnen werden gebruikt om kinderen bij te verwekken..
Genesis 30:
1 Omdat Rachel geen kinderen van Jakob kreeg, was ze jaloers op haar zuster. 'Geef mij kinderen,' zei ze tegen Jakob, 'anders ga ik dood!' 2 Jakob werd kwaad en antwoordde: 'Ik ben toch zeker God niet? Híj onthoudt jou het moederschap!' 3 'Neem mijn slavin Bilha dan,' zei ze, 'en slaap met haar. Als zij kinderen baart, zal ik die op mijn knieën nemen; dan krijg ik door haar toch nakomelingen.' 4 Dus gaf ze hem haar slavin Bilha tot vrouw.
9 Omdat Lea geen kinderen meer kreeg, gaf zij Jakob haar slavin Zilpa tot vrouw. 10 En Zilpa, de slavin van Lea, baarde Jakob een zoon.
Op een aantal plaatsen in de bijbel wordt slavernij inderdaad goedgekeurd. Dat begint al in het Oude Testament, in het boek Genesis, waar Noach zijn zoon Cham vervloekt. Noach veroordeelt Chams nakomelingen om eeuwig slaaf te zijn van de afstammelingen van zijn twee broers.

Verderop in de bijbel, in het boek Leviticus, staan de wetten en voorschriften die God op de berg Sinaï gaf aan Mozes.

In Leviticus hoofdstuk 25, de verzen 44 tot 46, staat letterlijk:

Als slaven en slavinnen mag je mensen kopen uit de omringende volken, of vreemdelingen die bij jullie wonen of de kinderen die zij in jullie land hebben gekregen. Die slaven en slavinnen zijn je eigendom, je kunt hen als erfelijk bezit aan je kinderen nalaten; zij zullen voor altijd als slaaf voor je blijven werken.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee absoluut niet er wordt wel over gesproken maar er wordt niet gezegt dat het goed is maar er is wel een verschil als jij dan je slaaf goed behandelt is dat iets anders dan dat je hem met zweepslagen beslaat
Ja, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament wordt slavernij goedgekeurd.
"Want een slaaf die door de Heer geroepen is, is een vrijgelatene van de Heer, zoals degene die als vrij man geroepen is een slaaf van Christus is. U bent gekocht en betaald, dus wees geen slaven van mensen". Volgens 1 Korinthe 7
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien begrijp ik het vers niet helemaal, maar wordt hier niet gezegd dat het voorkomt ipv dat het goedgekeurd wordt? Ik bedoel volgens mij zegt het vers dat je er geen probleem mee moet hebben als je zelf een slaaf BENT, ipv dat het geen probleem is om slaven te hebben. Maar ik kan er volledig naast zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over “het bezitten van mensen, zonder vrijheid om direct weg te gaan” zoals je vermeldt in jouw toelichting, geeft de Bijbel geen uitgesproken mening weer. Met slavernij, in de door mij aangehaalde tekst, wordt niet zozeer de feitelijke, fysieke gebondenheid bedoeld maar de psychische, emotionele gevangenschap: bijv. aan drank, drugs, mensen e.d. De, door de Heer geroepen, lichamelijk gebonden, slaaf kan daarin toch een mentaal vrij persoon zijn. Het zelf hebben of houden van slaven hoeft geen probleem te zijn mits je hun zelfbeschikkingsrecht niet ontneemt. Wij noemen ze tegenwoordig meestal werknemers. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe zie je dan het antwoord van Erna55? Ik zou toch zeggen dat dat een uitgesproken mening is over slavernij. En dan in de zin zoals ik het bedoel, niet als in dienstknecht. Eigendom; bezit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Oudtestamentische God, de Schepper van hemel en aarde, ook wel JHWH genoemd, die door zeer veel christenen vereerd wordt, heeft deze regels inderdaad verordineerd o.a. in genoemde teksten door Erna55. Deze wrede Godheid verdient zeker niet mijn respect en is het m.i. zeker niet waard om geëerd te worden als ik Zijn Wetten doorworstel. De Algoede God en Vader van Jezus Christus, de Nieuwtestamentische Schepper van de nieuwe mens/schepping in alle wedergeboren christenen, Hij is mijn God die alle respect verdient en alleszins waard is om geëerd te worden. Mijn reactie is afkomstig van Zijn Wet zoals dit in het Nieuwe Testament vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn dat twee verschillende goden dan? Of bestaat die uit het OT volgens jou niet? Zit je bij een denominatie die dat ook zo uitdraagt of is dit vooral een persoonlijke overtuiging?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jezus verklaard in Mattheus 5 het volgende: 17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. Hij verklaard dus de hele opsomming van Erna55 (en alles wat daar nog aan ontbreekt) volkomen legitiem en onaantastbaar. Er is dus geen verschil tussen het OT en het NT. Alleen is het NT wat subtieler in de wijze waarop e.e.a. wordt neergezet. Gaat het OT met de botte bijl te keer dan wordt in het NT geleerd dat je als je je aan gods wetten houdt je als vanzelf in de hemel komt en dat het dan niet uitmaakt of je slaaf bent of niet. Historisch hebben de verschillende religies en machthebbers dit altijd gebruikt om het volk eronder te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat. Mijn antwoord op jouw eerste vraag is ja.
De Schepper van hemel en aarde, die ook de mens geschapen heeft, is de halfgod, die beweert dat er buiten Hem geen andere God is. Die arrogantie heeft tot de grote misleiding van velen geleid en zelfs tot afval van hun geloof omdat zij de wreedheden, zoals die in de uitgevaardigde Wetten en in de Tien Geboden staan, niet kunnen rijmen met hun geweten c.q. rechtvaardigheidsgevoel. Dit is mijn persoonlijke overtuiging als resultaat van diepgaand onderzoek in vele heilige Schriften; dus niet alleen de Bijbel. Onderzoek alle dingen, dus ook de Schriften, en behoud het goede zoals een bij dat doet; uit de vele bloemen haalt ie de nectar . . . . Tenslotte zijn er wel velen die dezelfde visie delen als de mijne; maar of zij aangesloten zijn bij enige kerk of gezindte is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hemel en hel zijn beloning- dan wel strafinrichtingen van de (oudtestamentische) Scheppergod, JHWH. “Mijn Vader in de hemel” waar Jezus op doelt is het Koninkrijk Gods, de verblijfplaats waar Hij vandaan kwam toen Hij op aarde neerdaalde. Te vergelijken met licht, van het lagere inzicht, en Licht die twee totaal verschillende dimensies zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
""" Hemel en hel zijn beloning- dan wel strafinrichtingen van de (oudtestamentische) Scheppergod, JHWH. """ Een vreemde redenatie.
Klaarblijkelijk hebt u een ander begrip van Hemel en hel. groet amadeus
Ja. In alle Abrahamitische religies wordt slavernij goedgekeurd. Enige en tegelijkertijd de laatste Abrahamitische religie (de islaam) is de enige die slavernij ontmoedigd, zo kunnen mensen die bepaalde zonden plegen deze laten kwijtschelden door slaven vrij te laten. Slaven vrijlaten wordt in de islaam gezien als een goede daad (soort van aalmoes geven).

Alleen gaat het er om wat voor slaven je bedoeld. Voor de komst vd islaam had je veel seksslaven (harems/paleizen vol met vrouwen). De islaam heeft hier een eind aan gemaakt, althans deels, zodat de mensen dit gaan 'slikken', is het beperkt tot maximaal vier vrouwen. Want als je opeens van 10 of 100 vrouwen naar 1 vrouw gaat, gaan veel mensen dat niet pikken en blijven in hun oude gewoonte, maar als je 4 vrouwen er van maakt, is de teleurstelling te overzien.

Verder kwamen er ook veel voorwaarden bij, oa. dat ze niet als 'een handelswaar of lustobject' moeten worden beschouwd, maar als volwaardige vrouw/mens, met al haar rechten en plichten. Zo dienen ze (alle 4) evenredig onderhouden te worden, zoals hoe je jezelf onderhoudt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar je mag dus gewoon slaven houden ( IS doet dat nog actief ). Je prbeert recht te praten wat net zo krom is als bij de rest. Min.