Humanistisch Islam??

Ik heb pas geleden iemand ontmoet. Zij zegt dat ze een moslima is, maar wel humanistisch. Ik heb geen idee wat ik daarr van moet denken. Wie weet er meer over de humanistische kan van de Islam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

De Islam heeft wel degelijk een aantal interpretatie die overeenkomen met humanistische waarden:
- het niet opleggen van je eigen geloof
- zorg voor armen en zieken
- respect voor vrouwen (jajaja heel controversieel, een aparte discussie waard)
- afwijzen van rücksichtloos kapitalisme

Humanistische moslims interpreteren de Koran, de Hadith (overlevering) en de Fiq (rechtstraditie) niet zozeer letterlijk, maar vanuit deze waarden.
Overigens hebben zij het in de moslinmwereld vaak niet makkelijk.

Een bekend, tragisch, voorbeeld was Nasr Abu Zayd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nasr_Abu_Zayd#Books_in_English
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

mijn ouders zijn moslim maar wat zij altijd tegen mij hebben gezegd is je moet eerst in jezelf geloven god komt daarna wel
mijn ouders vinden god minder belangrijker dan mij en mijn toekomst dus als je moslim bent ben je niet altijd "hoofdoekje" 'vrouwen thuis niet naar het werk" enz. mijn moeder heeft geen hoofdoekje en werkt op een school maar sommige mensen zeggen dan dat wij weer geen goeie moslims zijn maar dat is hun probleem niet de mijne

mischien vind je dit antwoord minder belangrijk als ik zeg dat ik twaalf ben maar ok

mertcan 12 jaar

Toegevoegd na 1 uur:
ik probeer ook duidelijk te maken dat de meeste moslims van Nederland de hoofddoeken kant kiezen maar er zijn ook moslims die de manier van mijn familie kiezen en de meeste zeggen dan wat zij van de geloof overkrijgen ik hoop dat het niet heel vaag is misschien kan ik het vertellen met een verhaaltje:
vroeger op de basisschool hadden we twee allochtone kinderen
de een was ik en een andere jongen op de eerste schooldag van groep 8 gingen we kennis maken met de docent bij de andere jongen kwam er een heel ander verhaal en bij mij een heel ander verhaal (over het geloof thuis)
ik hoop dat het nu iets duidelijker is en trouwens ik zit nou 1e jaar gymnasium.

(een beetje stoer doen mag toch wel :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het humanisme hanteert niet de koran en zeker niet de vijf zuilen. De eerste zuil " er is een god en dat is Allah". ( iets in die geest) heeft ook weinig met het humanisme te maken, humanisten zijn meer bezig met het geloof vanuit hunzelf dan vanuit God. Naar mijn mening slaat het haaks op elkaar, ik heb er ook nog nooit van gehoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een humanist heeft geen geloof, dus een humanistische moslim bestaat niet. Moslim is een geloof en geen land/streek van herkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Humanisme is volgens de leer van de mens en niet van een god en daardoor dus ook geen godsdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is geen godsdienst. De normen en waarden zullen wel sterk overeenkomen met de meeste godsdiensten. Er zijn humanisten die wel het bestaan van (een) God erkennen, maar er zijn ook humanisten die helemaal niet in een god geloven.
Een humanist gelooft in de mens en niet in een god. Dus een humanistische moslim, jood of christen kan eigenlijk niet. Waarschijnlijk bedoelt ze te zeggen dat ze gematigd (menselijk) is en niet fundamentalistisch of radicaal. Humaan betekent menselijk. Vandaar de vergissing denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bestaat er wel degelijk een religieus humanisme.
Een soort mengvorm van beide.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou een beetje ver voeren om daar op deze plaats over te gaan filosoferen. Maar ik weet niet beter of een humanist gelooft in de mens en christenen, moslims en joden in god. Misschien als je god in de mensen ervaart .... dat is een interessante discussie, maar niet hier, als antwoord op deze vraag. Vind ik tenminste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was ook slechts een terloopse opmerking mijnerzijds, omdat ik daar ooit iets over gelezen heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier maar eens: http://www.humanistischverbond.nl/dossiers/religie/humanismeenislam/actueeldebat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zwart wit moet het dus niet zijn. Dan wordt de wereld onleefbaar. Dat is wat fundamentalisten doen maar mensen die zoeken naar vrede en verdraagzaamheid juist niet.
Humanisme en Koran gaan niet samen, lees de Koran maar op na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koran en bij uitbreiding de hadith is een verzameling teksten waar je alles mee kunt bewijzen, alle wegen mee uitkan. Wat je ook wil bewijzen, je vindt het gegarandeerd in de Koran of Bijbel. Daarom moet je naar de praktijk kijken. Zijn de islamitische landen toonbeelden van verdraagzaamheid, van menslievendheid. Hoe worden anders-gelovigen of niet-gelovigen in die landen behandeld? Niet bepaald humanistisch, denk ik zo. Wil je weten of je pudding gelukt is? Proef er dan van. Wil je weten of een religie humaan is, kijk dan naar haar praktijk.
Met andere woorden: een humanistische islam is net zo waarschijnlijk als droog water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder mens,heeft de mogelijkheid in zich,welk geloof hij ook aanhangt,zich humanistisch,menselijk te gedragen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed. daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent niet onmenselijk als je gelovig bent... (ieder mens heeft de mogelijkheid in zich,welk geloof hij ook aanhangt,zich humanistisch,-MENSELIJK- te gedragen) =O wat?
niko
13 jaar geleden
als jij dit op deze negatieve wijze wilt zien is dat jouw visie.als jij dit zo ziet zegt dat iets over jou.als jij mij deze woorden in de mond wil leggen,laat je enkel zien hoe jij denkt.dat verandert niets aan mijn uitspraak.
Jah ik denk dat ze zich vergist had.Oftewel bedoelt ze: ze is moslima maar gematigd. Oftewel ze is ongelovig gematigd. Ofwel is ze moslima maar praktiseert ze het niet waardoor dat ze zegt dat ze humanistisch is. Ach ,het is voor elk mens anders :). Humanisme kun je eigenlijk verder en verder onderverdelen. Er zitten er verschillende aspecten in het humanisme dat in de Islam aanwezig is.
Dus je kunt deels humanistisch zijn maar eigenlijk is dat ook weer absurd ,want alle belangrijke leefaspecten van een humanist is aanwezig bij een echte moslim of moslima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik ooit vertelde dat ik vegetariër was maar wel vis at, kreeg ik regelmatig kritiek van niet vegetariërs: een echte vegetariër eet geen vis. Anders ben je niet consequent. Doodziek werd ik er van. Er zijn toch geen wetten en regels voor vegetariërs?

Waarom corrigeren anderen je als je vanuit bepaalde waarden wilt leven? Die gaan je dan uitleggen wat jouw principes moeten zijn. Anders doe je het niet goed – of erger.

Alsof principes chemische stoffen zijn die kunnen ontploffen als je ze bij elkaar doet. Dat is natuurlijk onzin. Alle religies zijn samengesteld uit oude en nieuwe waarden. Soms tegengestelde principes.

Binnen een groep of kerk zijn er natuurlijk afspraken waar je je aan moet houden. Binnen die groep zal men elkaar corrigeren. Maar als buitenstaanders dat doen .. .. absurd! Er is dan echt gewoon vrijheid van godsdienst hoor.

Er zijn al heel lang christenen die het humanisme bestuderen en onderzoeken. Dat bestaat in elke religie. Ik hoop dat veel moslims dat gaan doen want het is een belangrijke manier om fundamentalisme te bestrijden.