Wat zijn de namen van de maanden van het jaar zoals ze in de Bijbel voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.2K

Het beste antwoord

Volgens de Misjnah:

1. tisjrie - valt in september/oktober
2. chesjwan - valt in oktober/november
3. kisleew - valt in november/december
4. teweet - valt in december/januari
5. sjewat - valt in januari/februari
6. adar - valt in februari/maart
7. adar 2 (in schrikkeljaren) - valt in maart/april
8. niesan - valt in maart/april
9. ijar - valt in april/mei
10. siewan - valt in mei/juni
11. tammoez - valt in juni/juli
12. aaw - valt in juli/augustus
13. elloel - valt in augustus/september
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Komen ze zo ook in de bijbel voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vóór de Babylonische ballingschap worden de namen van slechts vier maanden vermeld, namelijk Abib, de eerste maand (Ex 13:4), Ziv, de tweede (1Kon 6:37), Ethanim, de zevende (1Kon 8:2) en Bul, de achtste (1Kon 6:38). De betekenis van deze namen heeft uitsluitend betrekking op het jaargetijde, wat een verder bewijs voor een lunisolair jaar is. In de tijd na de ballingschap gebruikten de Israëlieten de namen van de maanden die in Babylon gebezigd werden, en zeven van deze namen worden vermeld: Nisan, de 1ste maand, die in de plaats kwam van Abib (Es 3:7); Sivan, de 3de maand (Es 8:9); Elul, de 6de (Ne 6:15); Kislev, de 9de (Za 7:1); Tebeth, de 10de (Es 2:16); Sjebat, de 11de (Za 1:7); en Adar, de 12de (Ezr 6:15). De na de ballingschap gebruikte namen van de overige vijf maanden zijn in de joodse talmoed en andere werken te vinden. Ze luiden Ijjar, de 2de maand; Tammuz, de 4de; Ab, de 5de; Tisjri, de 7de; en Chesvan, de 8ste. De 13de maand, die periodiek werd ingevoegd, noemde men Ve-Adar, of de tweede Adar.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij hebben de maanden in de bijbel geen namen, maar slechts nummers.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er schijnt wel een maand Abib te zijn, die de eerste maand is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ook nisan wordt in de bijbel genoemd en ook deze als de eerste maand.

Er komen blijkbaar wel namen voor maanden voor in de bijbel. Het is echter niet zo dat er voor elke maand die wij kennen een naam is in de bijbel

Toegevoegd na 41 minuten:
Abib

Meaning: an ear of corn.

This is the name of the month of newly-ripened grain (Ex. 13:4; 23:15); the first of the Jewish ecclesiastical year, and the seventh of the civil year. It began about the time of the vernal equinox, on 21st March.

It was called Nisan, after the Captivity (Neh. 2:1). On the fifteenth day of the month, harvest was begun by gathering a sheaf of barley, which was offered unto the Lord on the sixteenth (Lev. 23:4-11).

Toegevoegd na 47 minuten:
Van dezelfde bron de volgende lijst met namen voor maanden:

Nisan (Abib), Adar, Bul, Sivan, Chisleu, Elul, Ethanim, Marcheshvan, Tisri, Tammuz, Tebeth, Sebatv, Zif

Toegevoegd na 57 minuten:
Niet alle namen komen ook in de bijbel voor (de vraag ging immers over de bijbel, niet over de joden). In de online bijbel worden een aantal van deze maanden genoemd, Nogmaals de lijst, met eventuele vindingen in de bijbel

Nisan (Abib) Eerste
Adar Twaalfde
Bul Achtste
Sivan Derde
Chisleu Negende
Elul - niet gevonden
Ethanim - niet gevonden
Marcheshvan - niet gevonden
Tisri - niet gevonden
Tammuz - niet gevonden
Tebeth Tiende
Sebat - niet gevonden
Zif - niet gevonden
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, Nisan is om te beginnen de eerste maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, Abib is de derde of vierde maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nisan is in het Turks de naam voor April. (dit alleen ter informatie).
rose
14 jaar geleden
Abib is volgens Exodus de maand waarin Pesach moet worden gevierd. Dat is toch altijd in de eerste maand?
rose
14 jaar geleden
zie toevoeging
rose
14 jaar geleden
Lang leve het voortschrijdend inzicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1e maand - nisan - esther 3:7
2e maand - zif - 1 koningen 6:1
3e maand - sivan - esther 8:9
4e maand - ?
5e maand - ?
6e maand - ?
7e maand - ethanim - 1 koningen 8:2
8e maand - bul - 1 koningen 6:38
9e maand - chisleu - Zacharia 7:1
10e maand - tebeth - esther 2:16
11e maand - ?
12e maand - adar - esther 3:7