Waarom geloven zoveel mensen dat Jezus op water heeft gelopen, terwijl het natuurwetenschappelijk niet kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.9K

Het beste antwoord

Als het natuurwetenschappelijk had gekund, dan had niemand het er nog over gehad. Dan had ook niemand het hoeven geloven, overigens.

Geloven in iets bovennatuurlijks houd vanzelfsprekend in dat de natuurwetenschappelijke grenzen niet van toepassing zijn op het onderwerp van geloof.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (60)

Omdat veel mensen eigenlijk best graag in sprookjes geloven.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geloven elk 4 jaar dat het Nederlands elftal wereldkampioen wordt, Dat kan wetenschapelijk wel. En is ook nog nooit gebeurd!

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ze mee mogen doen dan, want diverse malen waren ze er niet bij

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus mensen geloven graag in hun overtuiging!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Ik denk dat het waarschijnlijker is over water te lopen dan wereldkampioen te worden. Maar dat is mijn inschatting...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral als er een brug in de buurt is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het hartje strenge winter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Jezus God was, de natuurwetten zijn aan hem onderworpen, maar niet alle mensen geloven dat de natuurwetten aan God onderworpen zijn. Laten we elkaar respecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roodborstje:
"Laten we elkaar respecteren." ? Er worden hier een paar uiterst luchtige grapjes gemaakt en een gelovige vraagt alweer om respect. Waar komt toch die overdreven hypergevoelige vraag naar respect vandaan? In Nederland mag je alles bespotten. Maar nee... kom niet aan iemands geloof! Waarom denk jij in vredesnaam dat jouw geloof meer respect zou moeten verdienen dan welk een ander onderwerp dan ook? Op welke ingebeelde gronden denk jij dat respect af te kunnen dwingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat allemaal omdat Nederland geen wereldkampioen wordt! :-)
rose
13 jaar geleden
@fireeyedboy: Dimmer kapot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose:
Haha, nee hoor... (nou beetje dan misschien ;-). Maar, denk er maar eens over na: hoe buitensporig veel respect religies opeisen en ook nog steeds genieten in onze samenleving. Geen enkel ander onderwerp is gevrijwaard van bespotting en kritiek in onze samenleving, maar religie, welke op geen enkele manier strookt met onze huidige kennis over de realiteit, eist buitenproportioneel veel respect op. Die eis is totaal ongegrond. Maar we zijn al decennia geïndoctrineerd met het idee dat religie dit privilege verdient. Ik mag jouw politieke ideëen en voorkeuren bekritiseren, ik mag jouw voorkeur voor een auto bekritiseren, ik mag jouw kledingkeuze bekritiseren... ik mag al jouw voorkeuren, ideëen en overtuigingen bekritiseren, maar zodra iemands overtuiging over hoe ons universum tot stand is gekomen aan bod komt, moeten we opeens op onze tenen lopen. Vertel mij eens: waar verdient religie dit buitensporig hypersensitieve respect aan? Dit overdreven respect leidt ertoe dat religie zich kan vrijwaren van kritiek en bespotting en dus eigenlijk een vrijbrief kan krijgen voor misstanden en zelfs extremisme. Ik zou dan ook willen beargumenteren dat deze houding de katholieke kerk lange tijd heeft kunnen vrijwaren van kritiek over de misstanden m.b.t. het misbruik van kinderen in de kerk, om maar eens wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Firedeyedboy hakt er misschien wat fel op in, maar hij heeft wat mij betreft wél gelijk. We zijn allemaal opgevoed met het idee dat je andermans geloof toch vooral moet respecteren. Niet andermans levensbeschouwing, die ook a-religieus kan zijn, nee, andermans gelóóf. Bij het mooie principe van vrijheid van religie wordt namelijk bijna altijd de vrijheid om géén religie aan te hangen vergeten, waardoor religie een status aparte krijgt. Onze ouders en leerkrachten bedoelden dat natuurlijk heel goed, maar daardoor is het idee gegroeid dat religie een soort bijzondere status heeft als het gaat om respect. Je moet tegenwoordig religie méér respecteren dan niet-religie. Je moet op je tenen lopen bij gelovigen terwijl het geen enkel probleem is om grappen te maken over de ideeën van niet-gelovigen. Ik kan me daarin niet vinden. Religie verdient wat mij betreft geen respect alleen omdat het een religie is. Alleen omdat iemand gelooft in pratende brandende braamstruiken wil niet zeggen dat ik voorzichtiger moet zijn om het tere zieltje niet te kwetsen dan wanneer iemand gelooft in chemtrails.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om mijn punt nog iets kracht bij te zetten: Stel dat we het hier over Balkenende hadden, of over Rutte, of Wilders, of Halsema, en er werden deze grapjes gemaakt: - "Ik denk dat het waarschijnlijker is over water te lopen dan wereldkampioen te worden. Maar dat is mijn inschatting…" - "Vooral als er een brug in de buurt is!" - "Of het hartje strenge winter is." Zou iemand dan respect voor hun opeisen? Zo van: "Kom nou! Dat kun je niet zeggen over X, Y of Z hoor! Laten we elkaar respecteren". Belachelijk toch, in die context?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ:
Inderdaad, status aparte is een treffende omschrijving van het fenomeen wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb ik niets aan toe te voegen.
rose
13 jaar geleden
Moge Pindakaas u vrede en liefde brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MEN! Ben de A oderweg kwijtgeraakt,nog mae eens proberen: HET ZIJ ZO!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roodborstje....jij ziet de genade van de Heer...Een dikke + Bij God zijn alle dingen mogenlijk, maar als de mensen Hem afwijzen, doet Hij ook niets met deze mensen en kunnen zij het Koninkrijk van God ook niet zien.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst zien, dan geloven, olderman, niet andersom. Waarom zou ik anders in jouw god moeten geloven en niet in al die andere goden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@olderman Ik snap je punt, maar dat God niets doet met mensen die hem niet willen zien is niet waar vind ik.
Dat is nou juist het wondere van wonderen,het kan niet,maar gebeurt toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet het enige wat hij "zogenaamd" heeft gedaan wat tegen alle natuurwetten ingaat.

ik denk dat men toendertijd dingen heeft gezien die ze op deze manier proberen te omschrijven,symbolisch dus.
mischien was het maar 2cm diep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christenen hebben graag dat hun Jezus als een erg bijzonder persoon gezien wordt. Zeggen dat Hij op water heeft gelopen helpt daarbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 jezus was een bijzonder persoon
spot er niet mee
Cryofiel
13 jaar geleden
@marion, houd alsjeblieft op met minnen geven aan volstrekt serieuze antwoorden, alleen maar omdat iemand niet precies hetzelfde geloof heeft als jij.
Cryofiel
13 jaar geleden
@rembem, plusje van mij om de onterechte min van marion61 te compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een plusje van mij om de andere minnen te compenseren.. iedereen mag zn eigen mening geven.
Jammer dat mensen dáárom een min geven. Of zelfs geen reactie geven waarom ze het antwoord minnen. dat zegt toch wel iets .. vind ik dan. ;)
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, marion61 handelt weliswaar verkeerd, maar is daar dan wel weer eerlijk over. Die andere minners - voelen zich op hun teentjes getrapt, denk ik. Maar weten al dat zij dingen doen waar ze anderen van beschuldigen, en blijven daarom liever anoniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er zo belangrijk aan jezus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus heeft voor ons mensen aan het kruis gehangen, anders was er voor ons geen vergeving mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dino's heeft god op aarde gezet om de mensheid op z'n geloof te testen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het niet wat had ik niet gehad als jezus niet aan het kruis gehangen had?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"-1 jezus was een bijzonder persoon. spot er niet mee"
is een typisch voorbeeld van mijn observatie dat Christenen graag zien dat hun Jezus als een heel bijzonder persoon gezien wordt. (Met dank aan marion.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankzij Jezus is er nog vergeving mogelijk. Als Hij niet aan het kruis had gehangen dan gingen wij allemaal verloren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens mij maakt het voor ons helemaal geen verschil of iemand nu wel of niet aan een kruis heeft gehangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En volgens mij nou weer wel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Met precies die overtuiging van jou, zijn er anderen die geloven dat Jezus / Issus slechts een historische figuur is, en die dus met hetzelfde vuur als jij uitdragen dat het vereren van deze figuur blasfemie is. Hoe kan ik er ooit achterkomen wie van jullie gelijk heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zo zijn, koolwitje, maar het punt is dat je jouw persoonlijke geloof niet op anderen van toepassing kunt verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je daar achter komt Cryofiel is heel erg simpel. Door het alleen maar te geloven.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Koolwitje, je gebruikt EXACT de woorden die Mahmoed ooit tegen mij sprak. Ben jij ook islamiet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee geen islamiet, maar er zijn dus wel overeenkomsten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Voor zover ik kan ontdekken, zijn de overeenkomsten 100%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wij moeten niet vasten of zoveel keer per dag bidden en we kunnen alle vlees eten. Christendom is geen geloof van dingen moeten. Alleen door de genade kunnen wij gered worden, wij kunnen het zelf niet doen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Twee minuten voordat je het bovenstaande schreef, vroeg je in een reactie onder je eigen antwoord: "welke verschillen zie jij?". Nu zeg je zelf dat er verschillen zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar volgens jou zijn ze ook weer volstrekt identiek, volgens mij hierdoor dus niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Elk geloof heeft dus zijn eigen serie voorschriften. Hoe kan ik ooit bepalen welk geloof het juiste is?
Omdat dat in de Bijbel staat en omdat voor God niks te wonderlijk is. Hij is de Almachtige.

En waarom geloven mensen in een oerknal, en evolutie? Is namelijk ook niet 100% natuurwetenschappelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen honderd procent, maar wel zo'n 95 %!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel 100% bewezen dat je niet op water kunt lopen (tenzij het bevroren is, of met hulpmiddelen). Dus wat is dan waarschijnlijk? Iets dat niet voor 100% bewezen is of
Iets dat wel voor 100% bewezen niet mogelijk is?
Cryofiel
13 jaar geleden
Oerknal en evolutie zijn iets meer dan een geloof. Dat is de logische gevolgtrekking uit vele, vele dingen die we overal om ons heen zien. Als jij 's nachts wakker wordt en je ziet dat het licht is in de kamer, dan ga je er meteen van uit dat iemand de lamp aan heeft gedaan. Of is dat voor jou "ook maar een geloof" dat niet 100% natuurwetenschappelijk is bewezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow god gaan we weer. Het staat in de bijbel dus het is waar. Wat een ontzetten onnozel gedachtegoed heb jij zeg. En mensen maar lastigvallen met je idee dat de bijbel de waarheid is en daarmee alle andere mogelijke dingen die niet in de bijbel staan niet eens bespreekbaar willen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow god gaan we weer. Het staat in de bijbel dus het is waar. Wat een ontzetten onnozel gedachtegoed heb jij zeg. En mensen maar lastigvallen met je idee dat de bijbel de waarheid is en daarmee alle andere mogelijke dingen die niet in de bijbel staan niet eens bespreekbaar willen maken. Lees het boek Jezus van Nazereth eens (Paul Verhoeven, die neemt de bijbel niet in twijfel wél de manier waarop wij hem lezen). Verhoeven, die van kindsbeen af gefascineerd is door Jezus, wilde aanvankelijk een film over Hem maken. Bij wijze van research besloot hij in contact te treden met experts van de Leben-Jesu-Forschung (het onderzoek naar de historische Jezus) in de VS. In 1986 werd hij toegelaten tot het Jesus Seminar in Californië, een hoog aangeslagen wetenschappelijke denktank van hoogleraren in theologie, exegese, bijbelgeschiedenis, linguïstiek en filosofie. Als enige leek mocht Verhoeven aanschuiven bij dit exclusieve gezelschap, dat zich toelegt op het afpellen van alle kerkelijke en mythische lagen van de Christus-figuur om uiteindelijk uit te komen bij de 'echte Jezus van vlees en bloed'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God zij licht en er was licht .hij beheerst alles gaat boven onze verstand uit we denken slim te zijn we zijn hooghartig en denken een hoop te weten er kan niets ontstaan uit een explosie alleen maar doden en vernietiging en een puin hoop en daarna niets een ook niet na miljnnn jaren we wachten en wachten er hang nergens een datum kaartje aan of een houdsbaarheids datum of leeftijd ........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eddy:
"God zij licht en er was licht". Dat is natuurlijk weer een heerlijk simpele 'oplossing' voor iets dat je niet begrijpt. Dat jij er met je verstand niet bij kan komen hoe wetenschappers tot cunclusies komen, wil niet zeggen dat hun conclusies daarmee onwaar zijn. Dat ik niet precies begrijp hoe een auto werkt en geproduceerd moet worden, wil niet zeggen dat een aantoonbaar werkende auto daarom een fabeltje is. Wetenschap kan aantonen hoe zij tot hun conclusies komen. En de wetenschap is juist helemaal niet hooghartig. Het probeert met bescheidenheid juist uit te vinden hoe de realiteit in elkaar steekt, in plaats van zonder aantoonbaar bewijs te stellen dat iets zus of zo werkt, of tot stand is gekomen. De hooghartigheid zit hem eerder juist in gelovigen, die zonder na te denken, maar menen te weten hoe de realiteit werkt c.q. tot stand is gekomen. Het toppunt van de hooghartigheid is wel dat ze een vermeende godheid ook nog allerlei menselijke eigenschappen toedichten, zoals: - Jaloezie
- Machtswellust
- Wraakzucht
- Moraliteit Denk je nou echt dat wij als mensheid zo belangrijk zijn op de immense schaal van het universum, dat het ontstaan ervan toegedicht kan worden aan een entiteit met menselijke eigenschappen? Dat is hooghartigheid ten top, danwel naïviteit, en waarschijnlijk zelfs wel allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heer(?) met de vurige oogjes, ooit gehoord van de Bierkaai en dat daar noiet tegen te vechten is?
Wat je ook aandraagt,wetenschappelijk bewezen of niet,altijd zal het antwoord luiden: Ja,maar de bijbel zegt...en uitgeluld ben je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje:
Jongeman mag ook hoor. ;) Dat mag dan regelmatig zo wezen, maar voor mensen die zich nog nooit verdiept hebben in de huidige stand van onze wetenschappelijke kennis, zou er mogelijk wel eens een lampje kunnen gaan branden.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Moolkeesje, het is niet per definitie een gevecht tegen de bierkaai. Misschien dat degene met wie het "gevecht" ogenschijnlijk plaatsvindt, een bierkaai is - dan bereik je inderdaad niet veel. Maar er is meer. Discussies zoals deze worden niet alleen gevolgd door de actieve deelnemers. Er zijn vele meekijkers. Door zinvolle, inhoudelijke argumenten aan te dragen, bereik je die meekijkers. Je merkt het vaak niet, maar veel van hen zullen toch een bredere blik krijgen. Ze zullen weerbaarder worden tegen ongefundeerde, puur theoretische beweringen. Dat is pure winst. Al lijkt het een bierkaai, blijf die bredere blik verspreiden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie in God gelooft zal niet beschaamd uitkomen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Juist wel, Koolwitje! Mij is herhaaldelijk verteld dat ik god moet verlaten en dat ik tot Allah moet komen, anders zal het slecht met mij aflopen. Mij is ook herhaaldelijk verteld dat ik god moet verlaten en dat ik tot Shiva moet komen, anders zal het slecht met mij aflopen. Mij is ook herhaaldelijk verteld dat de verhalen over god en Jezus een te beperkt deel van het totale verhaal zijn. Ik moet niet alleen het OT en het NT accepteren, maar ook het Boek van Mormon - anders zal het slecht met mij aflopen. Tot slot is mij herhaaldelijk verteld dat ik juist alleen het OT moet geloven, en dat het NT nietszeggende verzinsels bevat. Ik moet het NT verwerpen, anders zal het slecht met mij aflopen. Zo stond ik voor de keuze: een dobbelsteen werpen om maar één van de geloven te kiezen - of mijn ogen openen, zo goed mogelijk rondkijken, en mijn best doen een goede keuze te maken. Ik heb voor het laatste gekozen. Sorry Koolwitje, jij bent niet meer dan één uit de schare roependen. Je bent in niets te onderscheiden van al die andere roependen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koolwitje onderscheid zich door fier overend te blijven tijdens veel discussie's, daar heb ik veel respect voor.
Cryofiel onderscheid zich ook door fier overeind te blijven tijdens vele discussie's.
Dit zie ik in wat mindere mate ook van vuuroogje en enkele anderen, dus zijn we gelijkwaardig als personen in dit soort discussie's. Wetenschap- geloof.
Door het stellen van vragen en het alsmaar geven van antwoorden door Koolwitje op het gebied van de evolutie en de bijbel, maak ik uit op, dat ook zij twijfels heeft, zoals wij allemaal onze twijfels hebben.
Het maakt mij droevig , hier soms te moeten lezen, dat Koolwitje als naïef en niet ontwikkeld wordt omschreven.
Dat ze bewust door sommige hier op g.v. in een bepaald hokje wordt gestopt, een hokje trouwens, waar ze altijd weer met opgeheven hoofd uitkomt.
respect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik hier een kanttekening bij zetten Ed?
Het verschil is,dat Cryo & Vuuroogje zo als jij hem noemt met redelijk harde bewijzen komen aanzetten,terwijl Koolwitje maar steeds haar credo herhaalt; Maar in de bijbel staat enz. Dat koolwitje in onze(ongelovige) oge naïef en onontwikkeld overkomt, is omdat ze nooit de moeite heeft genomen om ook eens andere meningen te lezen en te toetsen.Ik ben van huis uit katholiek met een lage opleiding maar door veel te lezen en vooral krtisch te lezen gaan je (in mijn geval althans) de ogen toch wel open.Maar door het soort hersenspoeling,dat zij ondergaan heeft,is er blijkbaar niets overgebleven wat een eigen mening heet. En dat vind ik erg jammer,niet alleen voor haar,maar voor allen die zo star aan hun mening vasthouen,omdat de bijbel dat zegt,of althans,wat zij er uit opmaken. Zodat was voor mijn doen een hele preek,maar het moest me even van het hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Moolkeesje, mijn reactie gaat niet over de inhoud maar om de gedrevenheid en vasthoudendheid je eigen standpunt te verdedigen. daar heb ik respect voor, maar dat heb ik voor de andere genoemde ook. Ook ik ben katholiek opgevoed, ook ik had al vroeg mijn twijfels en ook ik ben door mijn kennis van de natuur een grote voorstander van de evolutieleer geworden, maar daar gaat mijn reactie niet over. En ja ,dit is voor jouw doen een hele preek, zou je vaker moeten doen. het siert je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Durven toegeven dat ik fout zit dat doe ik regelmatig eigenlijk, maar toegeven dat de Bijbel/christelijk geloof niet zou kunnen dat, nee dat kan ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je niet kritisch kunnen zijn over datgene wat de bijbel verkondigt en wel over je eigen ideeën? Dat kan ik nu echt niet begrijpen.En nu moet je niet aankomen met redeneringen als: Ik ben maar een mens en dus feilbaar,maar de bijbel is God's woord en heeft dus altijd gelijk,an zijn we gelijk uitgepraat. De bijbel is wel door mensen geschreven en niet door God gedicteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel is wel geschreven door mensen, maar die mensen waren geinspireerd door God. Het is en blijft Zijn onfeilbaar Woord.
Cryofiel
13 jaar geleden
Koolwitje, rietje: dat KAN niet waar zijn. Lees de Q'ran er maar eens goed op na. Dat boek, dat direct door God is geschreven, vertelt helemaal NIETS over dat boekje van jullie. (Expres wat provocerend verwoord - ik hoop dat je begrijpt wat ik eigenlijk wil zeggen met deze reactie.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wederom komt hier de Grote Gristelijke bierkaai zijn gezicht laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom zou dat dan niet kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nou eerst eens Cryo's antwoord helemáál leest? Daar staat namelijk een grote hint in.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zoals ik al schreef: de Q'ran vertelt NIETS over jouw boek. De Q'ran is direct van God afkomstig. Met andere woorden: God zelf heeft geen boodschap aan jouw boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel is alleen van God als je Hem echt gelooft met heel je hart en ziel en verstand en Hem boven alles lief hebt meer dan je zelf, voel je dat Het waar is, alles wat met de Bijbel te maken heeft. Dan kun je dat niet meer anders zien, dan gaat er letterlijk een andere wereld voor je open en dat kun je iemand niet uitleggen dat moet je zelf ervaren en voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rietje:
Dat jij dat zo ervaart, wil ik van harte geloven. En dat het jou een gelukszalig gevoel geeft kan ik mij ook nog wel iets bij voorstellen. Maar jouw subjectieve ervaring, hoe gelukkig die jou ook maakt, zegt niets, maar dan ook niets over het waarheidsgehalte van de bijbel, de herkomst van de bijbel, noch over het bestaan van een god. Je zegt het nota bene zelf al:
"De Bijbel is alleen van God als je Hem echt gelooft met heel je hart en ziel en verstand [..]" Oftewel: het is geen objectieve waarheid dat de bijbel van god is, nee, de bijbel is alleen van god omdat jij wilt geloven dat hij van god is. Dat is dus ook tegenstrijdig: of hij is van god, of hij is niet van god. Beide tegelijk kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het Woord van God dat staat er gewoon in. Eigenlijk staat alles daarin wat je zoekt.
Cryofiel
13 jaar geleden
@rietje, wat jij zegt geldt precies in die woorden voor de Q'ran. Je wilt het misschien niet weten, maar je maakt reclame voor de Q'ran... @Koolwitje, ook jij spreekt over de Q'ran. Voor de Q'ran geldt namelijk: het is het Woord van God dat staat er gewoon in. Eigenlijk staat alles daarin wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je werkelijk gelooft, dan weet je vanzelf welke de waarheid is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zo te lezen geloof jij werkelijk in de Q'ran. Want Mahmoed, die werkelijk gelooft, wéét dat de Q'ran het enige goddelijke woord bevat, en dat alle andere boekjes blasfemistische dwaalwegen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Cryofiel ik geloof in de Bijbel. Ben wel benieuwd hoor wat er allemaal nog meer in de Q'ran staat.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed, jij gelooft in de Bijbel. Een ander gelooft in de Q'ran. Is er ook maar enige manier om het ene geloof boven het andere te stellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want er is maar 1 God, dus eigenlijk maar 1 ware godsdienst. Mensen kunnen er wel meer van maken, maar dat wil niet zeggen dat dat juist is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat klopt - maar *welke* godsdienst is dan de enige ware? Is er ook maar enige manier om daar achter te komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef je aan Hem over laat Hem Koning zijn in jou leven, lees de Bijbel en bid elke dag dat je groeien mag, dan geeft God datgene wat jij nodig hebt om te weten en te leven, dat kan geen mens uitleggen dat moet Hij in jouw hart geven. Maar als je dat doet zul je merken dat de duivel mog harder probeert om je van de Waarheid vandaan te trekken. Daarom moet je alles aan Hem over laten want wij zijn maar mensen en kunnen daar vanuit ons zelf niet tegen op. Maar als God met je is dan zal alles werkelijk goed komen!
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - vervang Bijbel door Q'ran, en ik heb PRECIES deze woorden al vaker gehoord. Mahmoed vertelt me dat ik elke dag de Q'ran moet lezen, jij vertelt me dat ik elke dag de Bijbel moet lezen. Afgezien daarvan zijn jullie het helemaal met elkaar eens. Wie heeft er nu gelijk, Mahmoet of jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je hart open en vraag het Hem oprecht
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat zei Mahmoed nu ook al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het echt gelooft dan weet je het wel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom spreek je steeds Mahmoed na?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koolwitje:
Stel, je bent op zoek naar een huis op een zeker adres waar je van horen zeggen iets over hebt vernomen. Je stop in een café, waar drie mensen zitten. Johan geeft jou instructies, die je netjes opvolgt, maar je kunt het huis niet vinden, dus je keert terug naar het café. Vervolgens vraag je het aan Mahmoed, die jou ook instructies geeft, die je weer netjes opvolgt, maar je kunt het huis wéér niet vinden, dus je keert terug weer naar het café. Als laatste vraag je het aan Karel, die z'n GPS toestel met de laatste routekaarten tevoorschijn haalt, en zoekt naar het adres, maar tot de conclusie komt dat het adres helemaal niet bestaat. Mahmoed en Johan beginnen op Karel en jou in te praten: "Nee, dat klopt niet. Het adres bestaat zeker!". Johan: "Als je maar gelooft in mijn instructies, dan kom je vanzelf bij het huis! Als je gelooft, dan merk je het vanzelf." Mahmoed: "Onzin, als je maar gelooft in mijn instructies, dan pas kom je bij het juiste huis. Je zult het vanzelf merken." Karel: "Heren, volgens onze laatste kennis (de meest recente routekaarten), bestaat dit adres helemaal niet". Wie geloof je, en waarom?
Cryofiel
13 jaar geleden
@feb, dikke plus voor deze prachtige parabel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel:
Dank je wel. :*)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik luister liever naar God dan naar mensen. Daar kom je bedrogen mee uit. En dat geloof ik.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je ontwijkt het probleem. Als ik nu ook graag naar god zou luisteren - dan zou jij mij moeten helpen om die god te vinden, toch? Zou je mij kunnen vertellen naar WELKE van al die goden ik moet luisteren? Die van jou, die van Mahmoed, die van Johan? Jullie zeggen alledrie dat ik naar god moet luisteren, en dat dat alleen lukt als ik een bepaald boek lees en als ik "echt" geloof. Ik zie drie verschillende goden, die aan de ene kant heel verschillend zijn, en aan de andere kant volstrekt identiek. Hoe kan ik ooit de keuze maken? IS er eigenlijk wel een verschil tussen jou, Mahmoed en Johan? IS er eigenlijk een verschil tussen jouw god, Mahmoeds god en Johans god?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"ik zie drie verschillende goden, die aan de ene kant heel verschillend zijn''. Welke verschillen zie jij? De overeenkomsten zijn nu denk ik wel duidelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Elke god vraagt heel andere dingen van zijn volgelingen. Beide goden hebben gezanten naar de aarde gestuurd. De ene god heeft een extra profeet gestuurd, de andere heeft een zoon gestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillen dus je kunt de keuze maken door bv naar de verschillen te kijken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe weet ik dan welk geloof het juiste is?
Omdat een semi-god die onmogelijke dingen doet gaver is dan een semi-god die alleen mogelijke dingen doet.

Het vertellen over wonderen is onderdeel van het 'my god can beat up your god' principe:

"Herakles (ook zoon van een god) heeft bijzonder grote kracht? Nou, Jezus kan over water lopen, dus puh, nou jij weer."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat zij dit verhaal als symbolisch zien? Op die manier zou je kunnen zeggen dat het te maken heeft met vertrouwen hebben. De conclusie is dan dat als je Jezus vertrouwt, je tot van alles in staat bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het water lopen, kan iedereen..ik ook.

Als de straat nat is geworden door de regen, loop ik ..over de natte straat..dus over het water.

Maar serieus nu..als er gesproken wordt van "over het water lopen" is er sprake van beeldspraak die door veel mensen in een veel té letterlijke zin wordt geïnterpreteerd.

Er wordt dan bedoeld dat Christus tot grootse dingen in staat was.

Er zijn meer van dergelijke uitspraken b.v. "Met mijn God spring ik over een muur"

Hierbij denk je toch ook niet dat God aan hoogspringen deed..doet.

En dat hij jou bij jouw sprong de helpende hand zou reiken.

Ook hierbij geldt..met mijn God ben ik eigenlijk tot alles in staat..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Ton!
Ik als Christen en als gewoon mens denkend, weet zeker dat Jezus niet over een plas water heeft gelopen.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat mensen die ervan hebben verteld, vast meenden dat ze het hebben gezien!
Zij vonden het een wonderbaarlijke man.

Ook de twijfelaars en de tegenstanders van het Christendom zouden de Bijbel kunnen lezen met gewone mensenogen en ontdoen van 20 eeuwen sprookjes eromheen.

Jaren geleden zag ik de film ""Son of Men"" waarin een beeld van Jezus werd geschetst: lachend huilend, etend, etc.
De schellen vielen me van de ogen: Ja zo is het, dacht ik.
Een gewoon mens. Een bijzonder mens. Gewoon een heel bijzonder mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus is de Zoon van God, wel iets meer dan gewoon een heel bijzonder mens in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ik heb mijn antwoord vanmorgen zelf verwijderd
ikvind het spottend hoe mensen over de zoon van God spreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had binnen 10 min zo misselijke reacties en 4 min duimen
ik had er geen zin meer in om steeds die emails te lezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
z'n disipelen zaten in een boot ,op het water waar ze niet konden staan daarom zaten ze in een boot en jezus liep naar hen toe ze dachten eerst dat het een geest was ,o ja hij is heer en meester van z'n schepping hij kan er alles mee ook het onmogelijke voor mensen ook doden op leten staan die al langer gestorven waren zoals lazerus 4 dagen en hij heeft nog meer wonderen gedaan en is zelf ook opgestaan uit de dood hij is Gods zoon , ik geloof niet echt dat je een christen ben, Gods zoon kon alles bij God is niets onmogelijk ook z'n leerlingen deden wonderen er zij ook nu mensen die wonderen kunnen doen in zijn naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooi antwoord, Ineke. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marion: jammer dat we nu alleen jouw beschuldiging van misselijke reacties kunnen lezen, niet de reacties en het antwoord waar op gereageerd werd zelf. Zo is het wel heel gemakkelijk om je voor te doen als slachtoffer. Jij gaat behoorlijk hard te keer tegen mensen die niet precies dezelfde levensbeschouwing hebben als jij. Wie zo hoog van de toren blaast, moet ook kunnen incasseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ineke: ik deel je geloof niet, maar vind dit wel een heel mooie genuanceerde visie. Daarom +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Jezus is de Zoon van God, wel iets meer dan gewoon een heel bijzonder mens in mijn ogen." Als jezus bestaan heeft was het gewoon een simpele jongen van simpele komaf, volgens het sprookje is zijn vader timmerman. Wat is hier zo bijzonder aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vader zowel een timmerman als een praktiserend god is, dan noem ik dat wel bijzonder. Vooral omdat het als God zijnde nou niet normaal is om bij te beunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, maar dat was die ándere vader. Dat is soms ingewikkeld bij gebroken gezinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn allemaal kinderen van God. Sterker nog: We dragen allemaal een stukje God met ons mee. Dat is ook hetgene wat ons met elkaar vebindt. Ze noemen het ook wel 'liefde'.
Jammer dat mensen soms zo overdreven beledigd reageren als het om Jezus en God gaat. God wacht rustig af, tot wij eindelijk eens onze eigen Goddelijkheid onderkennen en onze liefde laten stralen naar elkaar toe.
Zij die onmiddelijk beledigd reageren wanneer er over 'hun' God gesproken wordt zonder dat mensen onmiddelijk op de knieen vallen, zouden zich dat eens moeten realiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@skusme: ik vraag me wel eens af of dat niet het grote misverstand van het christendom is. Volgens de verhalen noemt Jezus god inderdaad zijn vader. Maar ik zie nergens staan dat hij dé zoon van god (de enige echte) zou zijn. Wel dat hij vaak zegt dat we allemáál kinderen van god zijn. Volgens die laatste lezing zou Jezus helemaal niet de enige echte zoon van god zijn, maar een bevlogen man in een religieuze maatschappij, die in opstand kwam tegen het idee van een religieuze elite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Hersencel Jozef was timmerman, maar NIET de vader van Jezus.
Omdat mensen denken dat jezus speciale krachten heeft, en dus alles kan. Zo ook op het water lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is symbolisch,en multi-interpretabel.Zo kan er bedoeld worden dat je geloven moet in de speciale krachten die jezus heeft.Het water wat als een spiegel is waarin jezus zichzelf niet zag,hij zag zichzelf niet.Hij loopt over het water van de pijnappelklier,de zetel van de ziel,die is gevuld met heilig water,het doopwater is hiermee verbonden.

Alles in de bijbel heeft een diepere mystieke betekenis en om die dingen wetenschappelijk te bekijken is alsof je het wonderlijke van een steen wetenschappelijk gaat toetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op water lopen is niet moeilijk, als het water maar niet te diep is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het boek "het Goud van Exodus" (Howard Blum) gelezen en daar werd een verklaring voor het fenomeen over water lopen gegeven.
Op de plaats waar Jezus de Rode Zee overstak loopt een richel en dus leek het alsof..............

Mensen geloven graag in wonderen, die geven hen steun en kracht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we zullen nooit weten waar het vandaan komt en of het wel of niet waar is ik vind het knap dat iemand iets over een persoon kan vertellen die al zolang dood is..
misschien had hij stelten vastgebonden aan zijn voeten zodat het leek dat hij over water liep ja het zou zomaar kunnen =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geloven heel veel dingen die in de bijbel staan, terwijl ze natuurwetenschappelijk niet kunnen. Dit komt omdat ze met de kennis zijn opgevoed. Jij bent ermee opgregoeid dat dat onmogelijk is, dus dat geloof jij. Heel gelovigen mensen zijn er mee opgegroeid dat zet het zelf niet kunnen, maar Jezus wel. Want hij kon heel veel dingen de ze zelf niet kunnen. Daarom geloven ze dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lopen over het water kan wel, kijk maar. Bassie en Adriaan geven even een demonstratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien willen sommigen van jullie de moeite nemen om dit hoofdstuk te lezen. Welke jullie kunnen lezen op NW Openbaringen.

http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=2&hoofdstuknr=101

Alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geloven in zoveel dingen; dat ze morgen wakker zullen worden en dat de zon zal schijnen, dat weten ze niet 100% zeker. Ze geloven het. Ze geloven ook dat er bestaat zoiets als zwaartekracht maar ze hebben het nooit echt gezien. Er zijn mensen die geloven dat aliens uit de ruimte komen hun ontvoeren. Zo zijn er ook mensen die geloven dat Jezus kon op water lopen en nog andere wonderen verrichten. Niemand kan bewijzen dat wonderen zijn onmoglijk en niemand kan bewijzen dat ze well mogelijk zijn. De huidige technologie was voor mensen van 200 jaar geleden ook een wonder.
En soms moet je well geloven om vooruit te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is gewoon niet waar, de mensen willen dat gewoon denken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zowel het Oude Testament als het Nieuwe Testament zien we overduidelijk dat God op een bovennatuurlijke manier handelend optreedt. Het lopen over water door Jezus is hier een van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is het antwoord. Wetenschappelijk kan het niet, het is een kwestie van geloven. Maar oké, je vraagt waarom. Het is bizar om dit te geloven, je gelooft het alleen maar als je Jezus kent vanuit een relatie. Ik zie in mijn eigen leven en levens om mij heen dat Jezus nog steeds wonderen doet en daarom geloof ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien in dit filmpje kan het wel;

Drie jonge mannen zeggen dat ze over water kunnen lopen. Dat gelooft natuurlijk niemand, maar Ulf Gartner, Sebastian Vanderwerf en Miguel Delfortrie hebben beelden om hun spectaculaire kunst te 'bewijzen'.

In het filmpje is duidelijk te zien dat de mannen maximaal tien stappen over het water kunnen maken, voordat ze alsnog het meer in plonzen. Naar eigen zeggen raakten ze geïnspireerd door een hagedis die ze over het water zagen lopen.

Niet iedereen gelooft dat de mannen echt over water kunnen lopen. Er bestaat het vermoeden dat het om een advertentie gaat. De waterrenners zeggen namelijk wel heel duidelijk dat je een bepaald merk schoenen moet dragen om over water te kunnen lopen.

http://www.youtube.com/watch?v=Oe3St1GgoHQ&feature=player_embedded
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verklaring is dat Jezus goed kon zwemmen, iets dat in die tijd niet zo gewoon was als tegenwoordig. (lees best bijzonder)
Mij is ooit eens verteld (door een betrouwbare bron) dat in de oude teksten staat dat Jezus "over het water gaat"
Voor zwemmen werd toen het woord "gaan" gebruikt.

In latere vertalingen is gaan niet als zwemmen vertaald maar als lopen.

Waarom mensen geloven? (daarvoor is het te warm)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oefening baart kunst. Bekijk dit youtube filmpje maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij God is alle onmogelijke voor ons mogelijk, mensen denken dat ze een hoop weten maar dat alles is minder waar dat is juist een stukje om je bij God vandaan te houden ,God heeft alles gemaakt dus waarom zou het dan niet kunnen god is groter dan het heelal en dat gaat boven het menselijk verstand uit ,en een vraagje wat was er eerder 't kip of t ei , this geschapen anders kan het niet of komen we weer met een vage evolutie theorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een geniale uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1
De wetenschap bestaat uit richtlijnen, zodat we dingen beter kunnen voorspellen.

Je zou je vraag ook andersom kunnen stellen: "waarom geloven zoveel mensen dat Jezus niet over water kan hebben gelopen, terwijl God almachtig is?"

Er is geen goed of fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord: er heeft nooit een jezus bestaan of god.
Omdat het een wonder is, en veel gelovige mensen geloven daarop. Het is een wonder van de God...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje
Ik geloof best dat er zo'n 2000 jaar geleden een man heeft geleefd, Jezus.
Een wijs, spiritueel, vooruitziend en begaafd man die heeft getracht om iets te doen aan alle ellende en oneerlijkheid die hij om zich heen zag.
Deze man zal zeker een enorme uitstraling en aantrekkingskracht hebben gehad op de mensen in zijn omgeving.
Hij zal zeker dingen hebben verkondigt die zo bijzonder en waar waren, dat ze tot op de dag van vandaag hun kracht uitstralen.

Na zijn dood zullen de verhalen over hem steeds zijn doorverteld. Ik denk dat de mensen zo graag wilden doorgeven aan hun nageslacht hoe bijzonder deze man was, dat de verhalen over hem steeds wonderlijker werden.
Uiteindelijk veranderde hij water in wijn, liep hij over het water, liet blinden weer zien, was hij de zoon van God en is hij opgestaan uit de dood.

Kortom: Mijn gevoel is dat deze verhalen de wereld in zijn gekomen omdat de mensen uit alle macht probeerden over te brengen hoe bijzonder Jezus was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof het wel.
Tijdens een vakantie in Israël kwamen we bij het meer van Genezareth. Bij de botenverhuur vroegen ze exorbitante prijzen voor een half uurtje varen. Toen ik protesteerde dat de prijs wel errug hoog was, merkte de botenverhuurder op, dat dit wél het meer was waar Jesus over gelopen had.
Ik geloofde het meteen. Geen wonder met die prijzen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is netzo als bij een dromevanger het werkt alleen als je er in gelooft en het is mooi en het ligt ook aan het geloof van diegene denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal er toch wel een kern van waarheid in zitten.
Lijkt me sterk, dat die mensen dat zelf zouden verzinnen.
En de mensheid van vandaag...wil veel te veel dingen bewijzen en bewezen zien.
Wat Derek Ogilvie kan en doet...is ook niet te bewijzen in feite. En dat hoeft ook niet want hij bewijst zichzelf al met de dingen die hij zegt, tegen de mensen. Dat krijgt hij van de overgeganen (overledenen ) door.
Niet uit te leggen, niet te verklaren...niet zichtbaar te maken voor de mens. Geloof het maar gewoon...want je kunt er eigenlijk niet eens meer omheen, wat mij betreft.
Het kan wetenschappelijk ook niet dat je meubels door je huiskamer heen vliegen...zonder dat je iemand het ziet doen.
En toch gebeurt dat wel eens.
Wat men niet ziet...dat is er niet????
Wel...er is meer wat wij niet kunnen zien, dan wel.
Maar dat is alleen niet aan iedereen voorbehouden.
Dat kunnen een aantal mensen op aarde...en dat is heel bijzonder. Die mensen zijn sowieso al uitverkorenen met hun gaven. Om de mensheid te dienen.
En te laten weten en horen en inzien...dat het na de dood dus niet ophoudt. Er is wel degelijk iets hierna.
Maar het fijne hoeven wij er niet van te weten...eerst leren hoe we het hier op aarde ,Goed, moeten doen.
Vredelievend naar de ander zijn...en de ander ook naar ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zoiets als hoe kan Maria toch maagd zijn, is de zaad erin gewaaid?
En als adam en eva de eerste mensen op aarde waren dan beigint daar de incest van het katholieke geloof al!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien omdat mensen denken dat als ze in de andere christelijke dingen geloven ook hierin moeten geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja..waarom geloven mensen uberhaupt in het bestaan van een jezus, een God en alles wat er meer in de bijbel staat..
Het is allemaal al zo onwerkelijk, dat fenomenen als sprekende ezels en waterwandelen er ook nog wel bij kan.
In sprookjes is ook niets te gek. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is erg wonderlijk. Mensen kunnen God niet begrijpen, daarom is het zo lastig om in God te geloven! Deze vraag wordt geloof ik heel veel gesteld, maar ik denk dat Jezus dit deed om te laten zien dat God machtig is.
Daarom geloof ik dit! God zorgt al toch wel voor dat er geen sprookjes in de bijbel komen te staan?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de wetten van God Hemels zijn en niet aards...
Bij God zijn alle dingen mogenlijk, wat bij een mens niet mogelijk is, is bij Hem wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Olderman, Ben het met je antwoordt eens.
Omdat het wetenschappelijk niet kan is het niet gebeurd! Dit lijkt de algemene teneur van de antwoorden op deze vraag.
Echter de Heere Jezus heeft met zijn komst- en verblijf als Mens op deze aarde zeer veel bovennatuurlijke wonderen en tekenen gedaan. Water werd in wijn veranderd. Lammen en kreupelen werden genezen. Blinden werden ziende en melaatsen werden gereinigd. Het tot de discipelen lopen over het water en het nodigen van Petrus tot hem te komen heeft een diepe betekenis. Zeker als Petrus gaat twijfelen en daardoor gaat zinken. En Jezus hem bij de hand greep tot zijn behoud.
Mijn oprecht advies: GELOOF ALLEENLIJK. We lezen vele malen in de bijbel dat de Heere Jezus zegt:"uw geloof heeft u behouden"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben christen, en geef dus ook als zodanig antwoord.
Jezus is de zoon van God en aan God gelijk.
Op God zijn geen natuurwetten of natuurwetenschappelijke regels van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je het nou gelooft of niet het verhaal wordt door zijn naaste discipelen beschreven.
Dus, hoe het ook zij, ze hebben blijkbaar toch wel iets meegemaakt op die boot.
en hoe het is ook gebeurd het verhaal is zo als het geschreven is.
het achterliggend idee of symbool is belangrijker dan de natuurkundige.
je zou je kunnen afvragen waarom Jezus het zo deed

Het heeft een indruk gemaakt op de mensen van die tijd maar was het wel slim ?
Jij stel nu dat het niet kan, in mensen ogen kan dat ook niet.
dus vraag je eens af waarom hij het wel zo deed ?
13 jaar geleden
eigenlijk met die verhalen zit er iets achter. dan hoeft het niet letterlijk te zijn dat jezus over het water kan lopen waar misschien dat je mensen moet vertrouwen want als je verder het verhaal leest dan zit de bemanning in een bootje en jezus gaat dan slapen (maar het stormt buiten) jezus zei al dat ze hem moesten vertrouwen en dat ze niet paniek moeten zaaien. maar dat deden ze niet en dan het hele verhaal verder dat jezus weg is en op het water loopt en dat de bemaning jezus moeten vertrouwen dat ze overwater kunnen lopen (samenvating:ze moeten elkaar vertrouwen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Jezus, en dus God, zelf macht heeft over de natuur en de natuurwetten. In de Bijbel staat ook de geschiedenis dat God zowel de zon als de maan even stilzet. Dat lijkt me nog een stuk lastiger voor mensen om te proberen, laat staan te beredeneren. Maar God kan dat wel. Believe it or not. De Bijbel zegt ook dat het dwaasheid is voor mensen die niet geloven, en toont dus begrip voor niet-gelovigen. Maar wie echt dwaas is, tja, de toekomst zal het leren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beinvloeden van materie (het over water lopen) is iets wat zowel God kan als nu mensen.
Over water lopen is zelfs als het geen ijs is, niet zo moeilijk, binnen de natuurkunde zijn daar wel systemen voor te bedenken.
Tweeduizend jaar geleden echter was dat wat lastiger. Toch staan er meer wonderen opgetekend waarbij materie beinvloed werd, zoals het opwekken van lazarus , die reeds naar lijklucht stonk.(en niet naar alcohol)
Dat is een vrij zekere methode om vast te stellen dat iemand verschrikkelijk dood is (niet meer te reanimeren).
Opvallend is dat Jezus zelf stelt dat lazarus slaapt en de mensen stellen dat hij beslist morsdood is.
Hoe Jezus dat gedaan heeft, weten we niet, biochemisch is er nogal wat voor nodig een lijk in ontbinding weer levensvatbaar te krijgen, het is vooralsnog zelfs onmogelijk.
Juist de beinvloeding van materie spreekt ook ons tot de verbeelding, als je er van uitgaat dat het relaas klopt.
Geloof je dat niet dan is het voor jou onmogelijk.
Als je er van uitgaat dat deze verhalen en verslagen kloppen, sommige delen van de Evangelien bevestigen elkaar, dan wordt het een heel andere zaak, zelfs iets waar we tot op vandaag bij lange na niet toe in staat zijn.
In dat geval kon Jezus krachten en werkingen genereren die NIET menselijk zijn en dat er (dus) sprake moet zijn van het scheppende Woord.
Van GOD verwacht je ook dat Hij boven mens en materie staat.
In het lied Susanne (Rob de Nijs) komt hij met een bijzondere verklaring.
Hij (Rob) zingt dat Jezus een visser was die zo op het water vertrouwde dat hij over zee liep.
Bijna goed, hij vertrouwde niet op het water maar op het vermogen de waterstructuur zo te veranderen dat Hij erover heen kom lopen, een bovenmenselijk vermogen.
Heeft hij tijdelijk zijn massa verandert, het water bevroren,
lokale gelvorming veroorzaakt. we weten het niet.
We zijn er niet bij geweest en laten we eerlijk zijn, we kunnen nu dingen die kort geleden beslist als wonderen gezien zouden worden.

Nu we meer over materie te weten komen , zijn we ook steeds meer in staat de materie dingen te laten doen die voorheen (volgens de klassieke mechanica) apert onmogelijk zou zijn.
Het ontkennen van het bestaan van Jezus is niet handig, we zouden ons eens zeer kunnen vergissen!
Als HIJ de zonden wegneemt, dan maak ik daar in alle nederigheid graag gebruik van, zodat ik een beter mens kan worden en meer vat krijg op mijn fouten. Daar is NIETS mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijd werd vaak van een vlieg een olifant gemaakt,van mond tot mond van land tot land. Waarbij het verhaal steeds mooier en groter wordt.
Waarschijnlijk heeft die beste man over een slootje heen gesprongen waarbij zijn voeten wat nat werden.
En vier landen verder op ging het verhaal al dat deze man over een meer kon lopen.

Dat gebeurde toen en nog steeds,van vliegen olifanten maken wat de mensen graag vertellen en graag hun extra bijbdrage er aan geven om het tot een primeur te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat God het water heeft geschapen. God is geen mens en Jezus is de zoon van God. Zou het voor Hem dan onmogelijk zijn om buiten de natuurwetten die Hij zelf gemaakt heeft iets te kunnen. Ik geloof het. Niet symbolisch en niet op een klein laagje water, maar gewoon zoals het in de bijbel staat.

Of het waar is dat Jezus op het water heeft gelopen. Dat weet je alleen als je erbij was. Het is een kwestie van God geloven en de bijbel als waargebeurd zien of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat het niet mogelijk is op water lopen.Een gelovig mens zegt van wel,want geloven is aanvaarden.Iemand die niet gelooft zegt het kan niet,maar diep in je hart hoop je van wel. Dan heb je iemand om in te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-We weten nu nog niet -ook volgens de wetenschappen- wat mogelijk en wat onmogelijk is .
-Waarom zouden er geen zaken mogelijk zijn, die we tot op heden niet kunnen wetenschappelijk plaatsen ?
-Er is meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Jezus over water liep zegt volgens sommigen iets over de tijd van het jaar waarin deze gebeurtenis zich zou hebben afgespeeld. Het water was bevroren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets als geloof valt überhaubt niet (natuur-)wetenschappelijk uit te leggen. Het woord 'geloof' zegt het al. Zij geloven dat. Niemand zegt ooit 'ik zeker weet in God' het is altijd 'ik geloof in God'.
Bovendien is het ook maar de vraag hoe zeer je houvast kunt hebben aan wetenschap. Wetenschappers van 500 jaar geleden zeiden ook dat de wereld plat was. Klopte ook niet. Wetenschap is ook (tot op zekere hoogte) een geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is dat de wetenschap zichzelf constant corrigeert naar nieuwe inzichten (in een belangrijk deel van de geschiedenis daarbij overigens tegengewerkt door de kerk!) terwijl religieuze ínzichten' door sommigen al duizenden jaren onveranderlijk hooggehouden worden ongeacht bewijs voor het tegendeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psies
Om die reden!! Hij moest iets kunnen wat wij niet kunnen. Als dat bijv: in eenboom klimmen was, dan was het niet bijzonder meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien weet je het niet maar als de sloten dichtgevroren zijn kan je op het water lopen.
gr Hejo
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom noemen ze het GELOVEN he ;) ....... geloof is niet van feiten afhankelijk lijkt mij ..maar das mijn idee !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geloven dat omdat het echt gebeurd is.

En het is maar goed ook dat mensen geloven in dingen die op dat moment onmogelijk lijken. Anders hadden we de afgelopen honderd jaar nooit zo'n enorme sprong voorwaarts gemaakt.

De mensen bestaan al zo lang op aarde, maar wie had er enkele honderden jaren geleden geloofd...

- ...dat je in oostelijke richting kon vertrekken in een rechte lijn en uiteindelijk vanuit het westen weer op het oorspronkelijke punt terecht zou komen? (we weten nog niet zo lang dat de aarde rond is)

- ...dat je ogenschijnlijk ten dode opgeschreven mensen weer "tot leven kon wekken" met een paar kleine witte pilletjes of injecties (voor de ontdekking van antibiotica stierven veel mensen aan ziektes die nu makkelijk behandelbaar zijn)

- ...dat je op een scherm zou kunnen zien wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt (televisie)

- ...dat je rechtstreeks kunt communiceren met iemand die op uren reisafstand van je verwijderd is, zonder fysieke connectie (mobiele telefoon).

- ...dat je apparaten kunt bedienen zonder ze aan te raken (afstandsbediening).

- ...dat je loodzware voorwerpen door de lucht kunt laten verplaatsen naar de andere kant van de wereld (vliegtuig).

-...dat we nu op de maan zouden kunnen lopen.

Het vergt even omschakelen, want je bent nu zo gewend aan deze tijd dat je het je moeilijk voor kunt stellen dat die dingen toen nog niet bekend waren. Wist je trouwens dat veel mensen van de oudere generatie nog steeds niet willen geloven dat wij op de maan zijn geweest? Men denkt dat het een reclamestunt of iets dergelijks geweest moet zijn.

Dat Jezus over het water gelopen heeft heeft niks met sprookjes of symboliek te maken. We hebben er alleen momenteel nog geen wetenschappelijke verklaring voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik als Christenen geloof dat mensen uit de bijbeloudheid sommige dingen hebben opgevat zoals zij het destijd zagen en konden beschrijven.
Iemand die blind is kan bijvoorbeeld de zon niet zien, maar toch gelooft hij dat het er is omdat hij het kan voelen (zonnestralen) een uitleg als dat geld ook voor de gelovigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat is iets wat wij inderdaad niet kunnen maar Jezus was mens maar ook tevens de Zoon van God en God is Almachtig Hij kan alles, dat is iets wat je gelooft als je in Hem gelooft, en als je kijkt wat Hij allemaal gedaan heeft is lopen op het water trouwens een eitje voor Hem. Ik geloof dat omdat ik in Hem en Zijn woord geloof, ik voel dat Hij met mij bezig is dat kan ik niet uitleggen als je je aan Hem helemaal overgeeft zul je dat zelf ook zo gaan ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloven in een sprookje vind ik veel te simplistisch uitgedrukt
mensen nemen een voorbeeld aan zij die meer kunnen, geloof biedt houvast, iedereen wil beter zijn en iedereen neemt een voorbeeld aan de ander
niet op het water kunnen lopen is niet volledig waar op de dode zee kan je als het ware lopen door het hoge zoutgehalte
ik denk dat je het ook niet altijd zo letterlijk moet nemen, geloof heeft veel te maken met gewoon geloven, vertrouwen, niet altijd met feiten, geloof is gewoon een pseudowetenschap dat in de eerste plaats onderscheid het van de exacte wetenschap die natuurkunde is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij was erg lichtvoetig XD.

Er geloven ook veel mensen dat er een god in de wolken woont. kleine kinderen geloven in de sinterklaas.

Met andere woorden als de mensen niet geloven zou... Dan waren we nooit zo ver ontwikkeld als we nu zijn. Wetenschap en geloof zijn zeker wel met elkaar verweven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat lekker iedereen geloven waar die in wil.
We wonen toch in een vrij land. Sommige komen echt niet geloofwaardig over maar jah.. zo is het nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat verhaal of die bewering is meer dan 2000 jaar geleden.t is waarschijnlijk een klein beetje verbasterd. in die tussen tijd. in de volksmond ook wel van een mug een olifant maken.
jantje heeft een sneetje in zijn vinger en aan t eind van t liedje hangt zijn halve arm eraf.
zo zal t ook gegaan zijn met jezus. hij heeft toen vast iets gedaan wat in de ogen van zijn leerlingen en volk bijzonder was en zij vertelden dat generatie op generatie door maar dan net een tikje anders dan hoe t werkelijk ging.en zo krijg je dus de meest apparte dingen in de wereld. helemaal als men details erbij denkt of weg laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
god kan bijna alle onmogelijke dingen doen