Wie weet de betekenis van dit kerkelijke symbool?

Vorig jaar zomer ben ik op vakantie geweest in Rome. Daar kwam ik bij verschillende kerken een symbool tegen. Het zijn drie soort eivormige dingen op elkaar gestapeld. Twee naast elkaar en een daar boven op. Dus wie kan mij vertellen wat dit voor symbool is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Antwoorden (2)

volgens onderstaande bron:

"Dit is één van de vele symbolen voor De Heilige Drievuldigheid uit de Christelijke symboliek.
Symbolen van dit type worden triquetras genoemd, Latijn voor driehoekig.

Aangezien één van de symbolen voor Jezus de (ichtus of vis) is, kan je deze triquetra ook als een symbool voor Jezus beschouwen, opgebouwd uit drie gestilleerde, gevlochten vissen."

Bron: http://www.kuleuven.be/thomas/page/openbreken/

Scroll voldoende naar beneden, dan zie je het symbool.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Ik zie geen gelijkenis tussen het door jou aangegeven symbool en de afbeelding van vraagsteller. Betreft dit echt wel hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik mijn antwoord gaf , was er nog geen afbeelding van de vraagsteller.
De afbeelding is verschillend zie ik, maar mogelijk kunnen beiden dezelfde betekenis hebben.
Er zijn trouwens vele symbolen voor de drievuldigheid.
Er zijn verschillende soorten Trinity Symbolen ( sommige kunnen kruisjes, duiven uitstrekkende handjes bevatten )
Die staan voor de Vader, Zoon en Heilige Geest.