Moeten vissen ook ritueel 'geslacht' wordeen volgens de islamitisch leer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
44.6K

Het beste antwoord

Nee. Er zijn echter wel een aantal voorwaarden waar een vis aan moet voldoen. Een vis moet levend aangetroffen worden en het moet een geschubde vis zijn. Dan is een vis halal.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook mag je volgens bepaalde stromingen in het geloof geen zoetwatervissen, of vissen uit stilstaand water eten (dus ook geen kweekvis).

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook een hele leuke is de paling. Het is een vis uit de zee dus halal. Maar het is een aaseter (dus haram), maar bij vis maakt dat weer niet uit (dus toch halal).

Hij heeft op het eerste gezicht geen schubben (haram). Maar dieper in de huid zitten toch schubben (halal).

Als je ergens over twijfelt of het halal is moet je het niet eten overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dieren die gegeten worden binnen de islaam moeten neutraal (halaal) zijn. Een koe die dus niet ritueel geslacht is, is dus feitelijk niet neutraal (halaal), maar verboden (haraam). In varken is, behalve in hongersnood, altijd verboden.

In de islaam zijn alle vissen en zeedieren in principe halaal, behalve als de zeedieren schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid. Ook zijn er geen reglementen waar de moslims zich aan dienen te houden wat de bereiding van zeedieren betreft.

Zoetwaterdieren en zelfgekweekte paling en vissen zijn daarentegen niet toegestaan, afhankelijk van de virulentie tegenover de mens. Ook dieren uit stilstaand water zijn niet toegestaan gezien de onzuivere toestand.

Toegevoegd na 33 seconden:
Dus bij vissen is er geen slacht nodig, alleen de 'normale' vangst.

Toegevoegd na 5 minuten:
Slechts een kleine groep moslims (30%) maakt onderscheid in de vissen van de zee overigens; doorgaans wordt aangenomen dat als het een vis is, of de vorm van een vis, en uit de zee komt door een normale vangst, dat het visje halaal is.

Soera De Tafel 96: De vangst uit zee en het eten ervan is wettig voor u als voorziening voor u zelf en de reizigers, doch zolang gij ter bedevaart zijt is het wild van het land u verboden. En vreest God, tot Wie gij zult worden verzameld.