Wie of wat is de heilige van Anhee?

belgie heilig persoon

Toegevoegd na 23 seconden:
En hoe is hij heilig geworden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (3)

" Fotinus van Anhée

Fotinus (ook Stamp, Stan of Stapinus) van Anhée, in de buurt van Namen, België; bisschop; (vroege?) middeleeuwen.

Feest 1 juni (& 6 augustus?).

Waarschijnlijk is hij dezelfde als bisschop Stapinus die op 6 augustus wordt aangeroepen tegen horrelvoeten en hinkepoten."

Zeer weinig over te vinden helaas.
Computoon
9 jaar geleden
Fotinus (ook Stamp, Stan of Stapinus) van Anhée, in de buurt van Namen, België; bisschop; (vroege?) middeleeuwen.

Feest 1 juni (& 6 augustus?).

Waarschijnlijk is hij dezelfde als bisschop Stapinus die op 6 augustus wordt aangeroepen tegen horrelvoeten en hinkepoten.
9 jaar geleden
De moeilijkheid bij deze heilige is dat zijn naam verschillende schrijfwijzen kent.
Stapinus Dourgne was bisschop van Carcassonne. Hij is ook bekend als Stapin (in het Frans), Stapino (in het Italiaans), Stapina (in het Tsjechisch), Stempel, Stan, Photino, Foteinos (in het Grieks) of Photinus van Anhée.

Over zijn leven is weinig bekend. Waarschijnlijk leefde hij tussen 683 en 720. Hij was kluizenaar in het onherbergzame gebied Dourgne in Frankrijk en genas op wonderbaarlijke wijze zere knieën en benen van langskomende wandelaars. Zijn faam was zo groot dat de lokale bevolking hem met veel moeite overhaalde om bisschop te worden in het bisdom Lavaur. Binnen het katholieke Italië, Zuid-Frankrijk, België, Tsjechië en Duitsland wordt hij gezien als patroonheilige van mensen met jicht en met voetmisvormingen. De dag waarop hij wordt herdacht is 6 augustus.

Stapinus was reusachtig lang. Rond hem en zijn drie broers zijn veel legendes, maar welke daarvan op waarheid gebaseerd zijn is eigenlijk niet bekend. Er zijn geen betrouwbare historische bronnen. Broer Macaire was ook kluizenaar, Ferréol was herder, en Hippolyte soldaat. Alle vier de broers stierven als martelaar.
Amadea