Hoe interpreteren protestanten en katholieken deze zin in de Bijbel: 'Maar wat de doden betreft, zij zijn zich van niets bewust.' ?

Ik weet niet wáár dat ergens in de Bijbel staat, maar ik heb weleens gehoord dat ergens zoiets verteld wordt. Jehovah's getuigen interpreteren dit zo, dat doden als het ware slapen, totdat zij een eventuele wederopstanding krijgen. Maar hoe vatten andere christenen, zoals katholieken en protestanten dit op? Want die geloven wel in leven na de dood.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het nergens vinden met de zoekfunctie op http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je het dan eens goed lezen Noepetoete want het lijkt mij vrij duidelijk in prediker: 1 Ik vestigde mijn aandacht op het volgende en heb het onderzocht: Wat de wijzen en rechtvaardigen tot stand brengen, is in de hand van God. Ook hun liefde, ook hun haat. Geen mens kan in de toekomst zien. 2 Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren – 3 alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden. 4 Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.
7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. 11 Ik heb onder de zon opnieuw gezien dat niet altijd een snelle hardloper de wedloop wint, een sterke held de oorlog, dat hij die wijs is niet altijd zijn brood heeft, en hij die inzicht heeft de rijkdom, hij die bekwaam is het respect. Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval. 12 Nooit weet de mens wanneer zijn tijd gekomen is: zoals de vissen verraderlijk worden gevangen door de fuik en de vogels door de val, zo wordt de mens verrast door de verraderlijke tijd, wanneer die als een klapnet op hem valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je deze vraag stelde, ze roept aangename herinneringen bij me op ;-) Dat verdient een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, mooie reactie, maar een paar dingen snap ik niet. Er staat bijv. 'Draag altijd vrolijke kleren.' Maar heel streng gelovigen vinden juist dat kleding saai en gelijk moet zijn. En dat je niet mag genieten omdat de mens daar niet echt voor op aarde is enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is GEEN reactie maar de volledige bijbeltekst in een modernere vertaling dus waarschijnlijk beter leesbaar en begrijpelijk voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze tekst, Prediker 9:5, staat in het Oude Testament, dat is het eerste deel van de Bijbel. In die tijd wisten de mensen nog niet zo veel over het geloof als in de tijd van het Nieuwe Testament, dat gaat over de periode nadat Jezus was gekomen. Jezus heeft namelijk heel veel uitgelegd over de betekenis van alles wat in het Oude Testament gebeurd en gezegd is. Uit het Oude Testament blijkt nergens dat de mensen wisten dat er een leven na de dood is, bij God in de hemel. Zij dachten dus nog dat het afgelopen zou zijn als je gestorven was. De Prediker zegt hier eigenlijk: het leven is beter dan de dood. Nou, dat klinkt niet zo gek, toch? Dat vindt bijna iedereen. Uit het Nieuwe Testament kun je leren dat de gelovigen na hun dood door God in de hemel worden opgenomen. Dat kan voor de achterblijvers een troost zijn: mijn geliefde is niet zo maar weg, maar hij leeft nu bij God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jaqueline
Abraham was van oordeel dat als Isaäk als een slachtoffer zou sterven, „God hem zelfs uit de doden kon opwekken”. Job, een getrouwe man uit voorchristelijke tijden, zag ook uit naar een opstanding. Satan deed hem verschrikkelijke dingen aan. In tegenstelling tot zijn valse vrienden, die nooit over de opstanding spraken, putte Job troost uit die hoop en vroeg: „Kan een fysiek sterke man als hij sterft opnieuw leven?” Job beantwoordde die vraag zelf met de woorden: „Al de dagen van mijn dwangarbeid zal ik wachten, totdat mijn aflossing komt.” Hij richtte zich tot zijn God, Jehovah, en erkende: „Gij zult roepen, en ikzelf zal u antwoorden.” Over de gevoelens van onze liefdevolle Schepper merkte Job op: „Naar het werk van uw handen zult gij een vurig verlangen hebben” (Job 14:14, 15). Wat zei God tegen de profeet Daniël ? (Daniël 12:13) . . .En wat uzelf betreft, ga het einde tegemoet; en gij zult rusten, maar gij zult opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.”

Het beste antwoord

Er zijn zoveel verschillende interpretaties van deze tekst en ook verschillende vertalingen! Zulke teksten vragen studie en inderdaad een plaatsen in de context van de hele bijbel, ook binnen de Hebreeuwse grondtekst. Het zou een heel verhaal zijn om de oorsprong en bedoeling van deze tekst uit te leggen. Kort:
Sommigen menen dat je pas weer bij bewustzijn bent na de wederkomst van Christus, en dat je tot die tijd slaapt. Anderen denken dat er bedoeld wordt: je weet niets meer van wat zich nog op aarde afspeelt, omdat je in een andere dimensie bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de opstanding komt een persoon weer tot leven.
'Op de laatste dag' (Johannes 11:24) zoals Martha het aan Jezus verwoorde
Zo moeilijk is die interpretatie nu ook weer niet. Mensen die natuurlijk in de heidense leerstelling van 'de onsterfelijke ziel 'geloven zitten natuurlijk met een dik probleem,en daar komt juist al de dwaling vandaan!

Andere antwoorden (4)

Dat de ziel het lichaam verlaten heeft en er slechts onbezield vlees (lees lichaam ) overblijft.
Na de dood leeft dus in hun opinie, slechts de ziel voort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een enkel bijbelvers moet je altijd interpreteren aan de hand van de context. Het staat in Prediker 9. Prediker is een bijbelboek dat gaat over de zin van het leven. Het negende hoofdstuk begint met heel triest te zeggen: Of je nu goed doet of niet, iedereen treft straks hetzelfde lot: de dood. En dan komt het gedeelte waar jou tekst, in iets andere woorden, in staat:

Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.

Daarna spoort de schrijver ons aan om toch vooral te genieten van het leven.

Ik weet dat vooral streng gelovigen het interpreteren als: er is nog hoop om in de hemel te komen. Zij geloven namelijk dat een groot gedeelte van de mensen niet naar de hemel gaat, maar naar de hel. Dat is dus een mogelijke interpretatie.

Persoonlijk vind ik het dan vreemd dat de schrijver ons oproept vooral te genieten van het leven. Dat past volgens mij niet helemaal bij die interpretatie. Zelf denk ik meer in de richting van: de doden kunnen niet meer genieten van al het goede in het leven. Jij gaat straks ook eens sterven, dus geniet nu vooral nog van alles wat God jou heeft gegeven.

In mijn bijbel staat dus niet dat de doden zich van niets bewust zijn, maar dat ze niets weten (NBV, SV en Het Boek), wat misschien wel op hetzelfde neerkomt. Volgens mij gaat het hier om niets weten van wat hier op aarde is. Maar dat is mijn bescheiden interpretatie..:)

Hopelijk heb je hier wat aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de rationeel denkende mens, of die nu katholiek, protestant of religieus andersdenkend is, is iets of iemand dood als het fysieke lichaam niet meer waar te nemen is.

Als je zogenaamd dood bent heeft de geest (spirit, bewustzijn) zich los gekoppeld van het fysieke lichaam en is de geest zich niet meer bewust van een leven waarin zich beperkingen voordoen.
Voor een bevrijde geest (of vrije geest) bestaat er dus niet iets wat wij als de zogenaamde werkelijkheid met beperkingen ervaren.
Voor de bevrijde geest is er de ervaring van het allesomvattend één zijn waarin je opgeslorpt wordt. Een toestand waarin alles automatisch verloopt zoals het verloopt en waarin je gewoonweg meedrijft op de flow van het Zijn op zich.

Een zogenaamde dode stelt zich dus geen vragen bij hetgeen zich afspeelt, die ervaart en aanvaard zonder meer wat is zoals het is. Begrijp je?

Liefs en geniet alsof je reeds dood bent ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een mooie, en over dat laatste: ik wou dat ik dat kon, me wat minder zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof me, dat minder zorgen maken dat leer ook jij wel. Soms kan het leren door met mensen op te trekken die bewust zorgeloos door het leven gaan. Daarmee bedoel ik dat deze mensen wel degelijk de verantwoordelijkheid opnemen voor hun daden doch ze slagen er in om steeds weer de vrolijke, nuttige of constructieve kant van de situatie of de kwestie te zien. Ik weet dat zoiets doorgaans niet in één dag verandert maar als je bewust leert vertrouwen op een onzichtbare kracht en prachtbron van waaruit we allemaal (zonder enige uitzondering) geïnformeerd, begeleid én beschermd worden dan komt er onvermijdelijk een rust over je heen. En uiteraard wijk je daar in het begin vaak weer vanaf omdat een mens nu eenmaal de weg van de minste weerstand volgt en in dit geval is dat bij jou blijkbaar 'je zorgen maken'
Hoe vaker je een nieuwe gewoonte aanneemt hoe minder vaak de oude gewoonte weer opduikt. In het begin kan dat een vermoeiend proces zijn maar.... omdat het loont wil je toch steeds terug naar dat vertrouwen in die alles regelende bron die om welbepaalde redenen onzichtbaar blijft .... maar dat is alweer een ander verhaal. Daarstraks las ik een artikel waarin beschreven stond dat de 12 eerste minuten na het ontwaken bepalend zijn voor het verdere verloop van je dag. Persoonlijk hield ik het tot nog toe bij 3 á 7 minuten bewust bepalen hoe ik mijn dag wilde beleven. Maar het is het principe dat telt. Jij en niemand anders bent in staat om Jouw leven een andere wending te geven. Vraag dus elke ochtend én avond om innerlijke rust en je zal ze krijgen. Doe maar eens een hele week de test door je in gedachten of luidop tot die onzichtbare bron te richten en vraag gewoon om meer innerlijke rust. Je doet het zo vaak als je zelf wil en waar je wil, het werkt sneller en duidelijker waarneembaar als je er ook echt voor open staat dat het ook bij jou effectief werkt. Als je er niet in gelooft dan ga je er weinig aandacht aan besteden en dan werkt het trager, minder intens en dan lijkt het er op dat het niet werkt. De keuze is nu aan jou hé. Ik ben zeker dat ook jij weldra deze eenvoudige Goed-Gevoel-methode aan anderen zal doorgeven ;-) Succes ermee!
Dit is een van de dillemas van de inerpretaties.
sommige denken dat na de dood dat je in je graf "slaapt" tot het einde van de tijd wanneer God je gaat veroordelen, sommige weer dat je lichaam in ht graf blijft maar je ziel gelijk naar God voor de veroordeling, en bij de wederopstandong dat je je nieuwe eeuwige lichaam krijgt gaat je ziel weer terug