Hoe interpreteren protestanten en katholieken deze zin in de Bijbel: 'Maar wat de doden betreft, zij zijn zich van niets bewust.' ?

Ik weet niet wáár dat ergens in de Bijbel staat, maar ik heb weleens gehoord dat ergens zoiets verteld wordt. Jehovah's getuigen interpreteren dit zo, dat doden als het ware slapen, totdat zij een eventuele wederopstanding krijgen. Maar hoe vatten andere christenen, zoals katholieken en protestanten dit op? Want die geloven wel in leven na de dood.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn zoveel verschillende interpretaties van deze tekst en ook verschillende vertalingen! Zulke teksten vragen studie en inderdaad een plaatsen in de context van de hele bijbel, ook binnen de Hebreeuwse grondtekst. Het zou een heel verhaal zijn om de oorsprong en bedoeling van deze tekst uit te leggen. Kort: Sommigen menen dat je pas weer bij bewustzijn bent na de wederkomst van Christus, en dat je tot die tijd slaapt. Anderen denken dat er bedoeld wordt: je weet niets meer van wat zich nog op aarde afspeelt, omdat je in een andere dimensie bent.

Bronnen:
ervaring met bijbelinterpretaties

Dat de ziel het lichaam verlaten heeft en er slechts onbezield vlees (lees lichaam ) overblijft. Na de dood leeft dus in hun opinie, slechts de ziel voort.

Een enkel bijbelvers moet je altijd interpreteren aan de hand van de context. Het staat in Prediker 9. Prediker is een bijbelboek dat gaat over de zin van het leven. Het negende hoofdstuk begint met heel triest te zeggen: Of je nu goed doet of niet, iedereen treft straks hetzelfde lot: de dood. En dan komt het gedeelte waar jou tekst, in iets andere woorden, in staat: Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon. Daarna spoort de schrijver ons aan om toch vooral te genieten van het leven. Ik weet dat vooral streng gelovigen het interpreteren als: er is nog hoop om in de hemel te komen. Zij geloven namelijk dat een groot gedeelte van de mensen niet naar de hemel gaat, maar naar de hel. Dat is dus een mogelijke interpretatie. Persoonlijk vind ik het dan vreemd dat de schrijver ons oproept vooral te genieten van het leven. Dat past volgens mij niet helemaal bij die interpretatie. Zelf denk ik meer in de richting van: de doden kunnen niet meer genieten van al het goede in het leven. Jij gaat straks ook eens sterven, dus geniet nu vooral nog van alles wat God jou heeft gegeven. In mijn bijbel staat dus niet dat de doden zich van niets bewust zijn, maar dat ze niets weten (NBV, SV en Het Boek), wat misschien wel op hetzelfde neerkomt. Volgens mij gaat het hier om niets weten van wat hier op aarde is. Maar dat is mijn bescheiden interpretatie..:) Hopelijk heb je hier wat aan!

Voor de rationeel denkende mens, of die nu katholiek, protestant of religieus andersdenkend is, is iets of iemand dood als het fysieke lichaam niet meer waar te nemen is. Als je zogenaamd dood bent heeft de geest (spirit, bewustzijn) zich los gekoppeld van het fysieke lichaam en is de geest zich niet meer bewust van een leven waarin zich beperkingen voordoen. Voor een bevrijde geest (of vrije geest) bestaat er dus niet iets wat wij als de zogenaamde werkelijkheid met beperkingen ervaren. Voor de bevrijde geest is er de ervaring van het allesomvattend één zijn waarin je opgeslorpt wordt. Een toestand waarin alles automatisch verloopt zoals het verloopt en waarin je gewoonweg meedrijft op de flow van het Zijn op zich. Een zogenaamde dode stelt zich dus geen vragen bij hetgeen zich afspeelt, die ervaart en aanvaard zonder meer wat is zoals het is. Begrijp je? Liefs en geniet alsof je reeds dood bent ;-)

Dit is een van de dillemas van de inerpretaties. sommige denken dat na de dood dat je in je graf "slaapt" tot het einde van de tijd wanneer God je gaat veroordelen, sommige weer dat je lichaam in ht graf blijft maar je ziel gelijk naar God voor de veroordeling, en bij de wederopstandong dat je je nieuwe eeuwige lichaam krijgt gaat je ziel weer terug

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100