Kan iemand in eigen woorden uitleggen wat het boeddhisme nou inhoudt, en wat zijn karma en zen?

Het Boeddhisme haalt toch het beste van een mens naar boven? Waarom wordt niet gewoon iedereen Boeddhistisch?

Die spreuken zijn zo geweldig allemaal, zoals: je bent pas gelukkig als je alles wat je hebt zou kunnen afstaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Ik heb eens zo n test gedaan, waaruit zou moeten blijken welke levensovertuiging ik in feite aanhang. Daar kwam uit: het dichtstbij het Boeddhisme. Maar ik ben Çhristen, maar het is kenmerkend: dat bijt elkaar absoluut niet.
Vredezoekend, mediteren, langs een Weg. Er is een soort methodiek, en toewerken naar de Verlichting. In de praktijk is het een lieve levensbeschouwing, kijk maar naar de Dalai Lama. Waarom niet iedereen boeddhist wil worden heeft misschien ook wel met cultuur, landsaard, klimaat te maken. Over nog heel veel jaren zullen er wel vermengingen van allerlei levensbeschouwingen ontstaan.
Karma en zen, weet ik verder niet meer precies. Bij Wikipedia?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn wel een hoop vragen in 1 keer.
De kern van Boeddhisme is dat je aandachtig moet leven. Je werk moet je met aandacht doen, met de mensen en dieren om je heen moet je zorgvuldig omgaan. En je moet ook aandachtig naar jezelf luisteren. Dat noemen we ook wel meditatie.
Boeddha was een mens die daar een helder inzicht over kreeg (ontwaakte) en daarin het voorbeeld gaf.
Dat gedoe met "loslaten" gaat erover dat alles verandert, niets blijft zoals het is. Daar kun je niks aan veranderen. Je wordt oud en misschien wel ziek, je geliefden gaan dood, je gaat zelf dood, je auto gaat roesten, je fiets wordt gestolen. Dat soort dingen zijn onvermijdelijk en daar moet je mee leren omgaan.
Karma is oorzaak en gevolg. Wat je zaait zul je oogsten.
Als jij bv iemand bedonderd, moet je niet raar opkijken als je dat bv op de een of andere manier terug krijgt.
Zen is vanuit India via China in Japan (in mindere mate Korea en Vietnam) terecht gekomen.
Het is een stroming in het boeddhisme waarin met name de meditatie erg belangrijk is. En ook bekend vanwege de raadsel (koans) en kunsten als boogschieten, kalligrafie, bloemschikken, theeceremonie e.d.
Het leuke is dat je helemaal geen boeddhist hoeft te worden om de boeddhistische principes te beoefenen. De Dalai Lama zegt zelfs dat het beter is dat iedereen bij zijn eigen traditie blijft. De vraag of god wel of niet bestaat is in het boeddhisme eigenlijk niet zo belangrijk.
Aandachtig leven, zorgvuldig omgaan met andere mensen en dieren, meditatie kun ook je prima doen als je atheist bent, of joods, of christelijk.
Er is ook een uitgeklede variant van het Boeddhisme, waar alle oosterde franje vanaf is gehaald. Dat noemen ze mindfulness. Erg "in" tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kan iemand in eigen woorden uitleggen
wat het boeddhisme nou inhoudt?"

Het Boeddhisme is:
een 'levensbeschouwing'
en het is 'de leer van het loslaten';

Boeddha (Gautama) werd zich er bewust van,
dat 'deze wereld' de wereld is
van het 'lijden', de 'onvrede', de 'pijn' en de 'dood';

'Loslaten' zorgt ervoor,
dat men tot het einde zal komen
van al het lijden, van alle onvrede,
van alle pijnen en de dood.

Áls de ziel dus ALLES kan/ wil loslaten,
zelfs zijn/ haar fysieke lichaam en psychische zintuigen,
dan zal de ziel ook niet meer lijden, noch onvrede hebben,
noch pijn ervaren, noch doodgaan;
die ziel zal geen behoeften meer hebben om te zijn;
die ziel zal niet meer reïncarneren;
die ziel zal de rust en de vrede vinden;
die ziel zal niet IETS meer ervaren;
die ziel zal NIETS verlangen en NIETS vinden.

"En wat zijn karma en zen?"

Karma is:
"wat men geeft, dat krijgt men terug"
of
"Men zal dát oogsten, wat men zelf heeft gezaaid."

Zen is:
een 'vorm van het boeddhisme',
die in 'India' zou zijn ontstaan;

Deze vorm van boeddhisme
is waarschijnlijk in 'China' zijn geïntroduceerd,
waar het 'tot bloei' zou zijn gekomen.

Tegenwoordig geldt vooral 'Japan'
als 'het centrum van het zenboeddhisme'.

'Zen' hecht belang aan 'de meditatie'
met het 'doel om te verlichten';
hierbij is nodig: 'beheersing', 'wijsheid'
en 'een flinke pot met humor'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buddhisme is nadoen wat Buddha zei...

Karma is een slecht begrepen fenomeen... Karma is niet meer en niet minder het volgende: Alles wat je had moeten doen, maar niet deed, en alles wat je niet deed, maar wel had moeten doen is karma...

Heel simpel en meer dan dat is het niet...

Buddhisme haalt niet naar boven... Niet iedereen snapt wat Buddha zei, daarom kan niet iedereen doen wat Buddha zei... Spreuken zijn spreuken en niet iedereen snapt die...

Je bent pas gelukkig als je alles wat je hebt zou kunnen afstaan. Dat snapt niet iedereen, helaas... Maar het klopt wel... Zelfs je eigen lichaam en leven, laat staan je gevoelens en ideeën of gedachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeddhisme is het geloof
(daaruit voortkomend de religie)
dat wanneer de mens zijn eigen/ware natuur (in- of door-) ziet, hij dualiteit 'overstijgt' en verlichting 'bereikt'.

Dan zal het proces van leven en dood (re-incarnatie) worden doorbroken.

Dan leeft men geen leven, dan is men het leven zelf!