Op welke manieren kan God met mensen communiceren ? en gebeurt dit vandaag nog..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.2K

Het beste antwoord

Vanuit mijn ervaring communiceert God met mensen.
Zelf ervaar ik dat oa. in een droom, vanuit een plotseling inzicht welke mijn kennis verre overtreft (ook dingen waar ik niets van af weet) en tijdens mijn lezingen in de kerk door geen preek voor te bereiden maar uitspreek wat mij ingegeven wordt.
Dat laatste deed ik vroeger ook al, ik bereidde een lezing voor, maakte wat notities en merkte dat ik geinspireerd werd heel andere dingen te zeggen dan ik had voorbereid.
Gezien wat ik uitsprak en de reacties van de mensen daarop ben ik gaan vertrouwen op God's Leiding en leg ik me als instrument in Zijn Hand.

Voor sommigen kan dat zweverig klinken maar dat was het bepaald niet.
Geen kleffe hap wat er uit kwam maar duidelijke taal , to the point en verweven met een Bijbels inzicht welke veel groter is dan het mijne.

Soms hoor ik Hem werkelijk spreken, vooral bij een gevaarlijke verkeersituatie die ik dreigde verkeerd in te schatten tot de duidelijke opdracht om te stoppen.
Bleek dat de radiator leeg was maar er geen signaal of anderszins merkbare aanduiding was.

Het is niet zo dat ik voortdurend deze stem hoor en dat hij het "toevallig soms goed heeft.
Wanneer dat gebeurt is dat altijd raak.
Ik ben daar zeer dankbaar voor en heb ook geleerd naar deze zachte stem te luisteren.

Daar waar ik het in het verleden niet deed , heeft dat (ernstige) narigheid gebracht.

Ook vraag ik veel aan God en ik krijg daar later (op een soms onvoorstelbaar moment respons op.
Mensen die deze dingen met me meegemaakt hebben en dat zijn er velen waren daar net zo van onder de indruk als ikzelf.

Het is puur genade en GEEN verdienste van mij, ik ben niet een beter mens dan een ander en zit niet voortdurend in de Bijbel te lezen of te bidden.

Dat bidden van mij lijkt inderdaad meer op praten met God
waarbij ik vooral de luisteraar ben, God weet immers wat we willen vragen eer we het uitgesproken hebben.
Zijn Troost, Kracht en Genade mag ik dagelijks ervaren en dat is -nogmaals gezegd- puur genade en geen verdienste van mijn kant.

Het is ook niet afdwingbaar en het dwingt niets af.
Ik ben getest NIET psychotisch....
en ook niet een Godsdienstwaanzinnige.
maar een gewoon mens die net zo vaak naar de wc moet als ieder ander.

Maar ja, God communiceert met mensen , ook vandaag de dag.
Ik denk dat er GVers zijn die dit herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

God zou almachtig zijn, dus die zou op alle mogelijke manieren met mensen moeten communiceren ; praten, verschijnen, telepatisch, in dromen, zelfs via Internet.

Wat we wel weten is dat mensen die religieuze ervaringen claimen (`god horen`) dezelfde afwijkingen in de hersenen vertonen als mensen met psychiatrische ziekten die stemmen horen. Waarbij ik omwille van de discussie maar even in het midden laat of bijvoorbeeld schizofrenen dan ook met God communiceren. Feit is dat er in de hersenen iets gebeurt, en ze dus daadwerkelijk iets waarnemen, wat dat iets dan ook is.
Dromen is een gebruikelijker verschijnsel, maar de betrouwbaarheid / het waarheidsgehalte van de inhoud daarvan is natuurlijk algemeen bekend.
Mensen echter die beweren met God te mailen of dagelijks met hem aan de koffie zitten zijn in de regel wat verder van huis.

Serieuze Christenen echter interpreteren vooral instinctieve of zeer serieus overdachte beslissingen bij bijvoorbeeld moeilijke keuzes als 'inspiratie' van God. Zonder letters, beeld of geluid, maar 'rechtstreeks in je hart'. En ja, dat gebeurt vandaag de dag nog steeds.

En aangezien God naar het zich laat aanzien primair een door mensen gecreeerd concept is (God bestaat bij gratie van de mens) komt dat er vermoedelijk het dichtst in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Marleen,
Ik meen dat er gesteld mag worden dat het niet om afwijkingen in de hersenen gaat, maar activiteiten in hetzelfde gebied als bij stemmen horen door mensen met een psychiatrische ziekte. Maar ik kan het onderzoek helaas nergens meer vinden, dus...Verder een plus van mij voor dit antwoord dat geen vooringenomenheid de een of andere kant op heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afwijkingen zijn andere uitslagen dan gemiddeld in normale toestand, zowel bij dezelfde mensen als bij vergelijkbare mensen. Daar kan ik ook niks aan doen. Ik noem bewust het horen van de stemmen geen afwijking, evenmin als geloven. Getest, gemeten, onderzocht, dus ja, wij mensen weten. Sorry als jij het niet wist. Overigens is dat niet het geval bij ALLE gelovigen, dat zou inderdaad koren op mijn molen zijn ;) , maar bij mensen die STEMMEN horen, of ze nu claimen dat die een religieuze oorsprong hebben of niet. Je tolerantie voor andersdenkenden is helaas illustratief voor bepaalde groepen gelovigen waar ik inderdaad heel weinig mee op heb en al jaren geen greintje respect meer kan opbrengen. (Dat moet je namelijk verdíenen). Het nut van dat gedreig ontgaat me een beetje , want dat maakt op mij uiteraard hoegenaamd geen enkele indruk. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mendelson ; onze reacties hebben elkaar gekruist, maar dat is inderdaad precies wat ik bedoel.
Ik ben het onderzoek recentelijk nog ergens tegengekomen (op papier) maar het wil me zo snel niet te binnen schieten waar precies....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier staan in elk geval een hoop interessante verwijzingen onder.
http://www.skepsis.nl/religieusbrein.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat specifieke onderzoek nog eens tegenkomt houd ik mij aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea, ik ga niet in discussie over de inhoud van het onderwerp, maar kan het ook op een andere toon? Het komt nogal denigrerend over, en volgens mij is dat ook de bedoeling. Het argument dat je respect moet verdienen is niet een excuus om mensen maar te generaliseren. Jouw interpretatie zegt dat God een door mensen bedacht concept is, prima, maar zet het er dan bij dat het JOUW interpretatie is. Klinkt al een stuk beter dan "naar het zich laat aanzien" waarbij het overkomt dat het een feit is dat het daar op lijkt. Met andere woorden, dit antwoord verdiend mijn respect ook niet ;) geen min overigens, dat durf ik alleen te geven als ik een objectief oordeel kan geven over dit antwoord: mijn mening komt om de hoek kijken, dus ik kan moeilijk nog objectief blijven ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea doet niet mee in deze draad ?????? Nee, waarom moet de toon anders ? Er is niks mis mee, enals je het als negatief ervaart, zegt dat vermoedelijk meer over jou. Dat ik alleen van feiten uitga en niet van onbewezen aannames en niet-aangetoonde verschijnselen is toch geen geheim dacht ik, en daar hoeven we ook niet moeilijk over te doen. Afgaande op de bewijzen en gegevens die we hebben, kunnen we gerust concluderen dat God bestaat bij gratie van de gelovigen. Daar mag je wel anders over denken, maar om glashard te beweren dat het ánders is, zul je eerst iets moeten aantonen. Die discussie is hier natuurlijk helemaal nutteloos. De vraag ging echter over communiceren met God - of dat nu een persoon, een concept of een entiteit is - en die heb ik naar mijn mening behoorlijk neutraal beantwoord. Wetende dat er een stapel minnen zou komen van de wat extremere en overgevoeligere exemplaren onder de gelovigen. Die horen er bij, in deze categorie. Erg bang altijd, blijkbaar ,dat God het niet alleen af kan of niet in staat is deze zondige ziel het zwijgen op te leggen en dan maar handelend 'in zijn geest'. Het sterkt me alleen maar in mijn overtuiging dat er DUS niks is waar ik me zorgen om moet maken. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mendelson ; dit lijkt er in de buurt te komen of is in elk geval vergelijkbaar
http://www.kronosworld.nl/Geestindemachine.htm Hier nog een citaat :
"June 17, 2001 - Washington Post In Philadelphia, a researcher discovers areas of the brain that are activated during meditation. At two other universities in San Diego and North Carolina, doctors study how epilepsy and certain hallucinogenic drugs can produce religious epiphanies. And in Canada, a neuroscientist fits people with magnetized helmets that produce "spiritual" experiences for the secular. The work is part of a broad new effort by scientists around the world to better understand religious experiences, measure them, and even reproduce them. Using powerful brain imaging technology, researchers are exploring what mystics call nirvana, and what Christians describe as a state of grace. Scientists are asking whether spirituality can be explained in terms of neural networks, neurotransmitters and brain chemistry. " http://www.crystalinks.com/medbrain.html En nog eentje
http://www.cognitiveliberty.org/neuro/neuronewswk.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hier zelfs een recent Nederlands onderzoek gevonden. https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:miVsI1DSIe8J:www.antondewit.nl/docs/webartVZneurotheologie.doc+&hl=nl&pid=bl&srcid=ADGEEShsDtBLY4HPPrTyuwefOO4VI9U6xtDXvHxam0UhrLAKPzjEbWcUfLq9IXRuM0GpOr69dIliy8PgWXNv5AMfBo_awI0csN0dzByNErKnvJV0mLgygHxVvHjTNAVcBZqDYY51xWWt&sig=AHIEtbSpcrWKMRPgCBexnp5suxWomb4ulg Neurotheologie schijnt zelfs een groeiende tak van wetenschap te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is inderdaad niks mis met de toon van dit antwoord. Het is zelfs nog behoorlijk aardig gesteld. Als je de toon van dit antwoord onjuist vindt, betekent dat gewoon dat je gelovig bent en er niet tegen kunt als mensen het niet met je eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lalala15 "Want het hart van dit volk is afgestompt, hun oren zijn doof en hun ogen houden zij gesloten. Met hun ogen willen ze niets zien, met hun oren niets horen, met hun hart niets begrijpen. Want anders zouden ze tot inkeer komen en zou ik hen genezen" Dat is zowel op atheisten als religieuzen van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom krijg ik nu een plaatje voor ogen van een klein meisje dat met de vingers in de oren en de ogen dicht heel hard "Lalalalala" zingt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vette quote, Groome.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"En aangezien God naar het zich laat aanzien primair een door mensen gecreeerd concept is" tsja dat is net zo vaag als naar het zich laat aanzien Bestaat God. wat ik wel jammer vind is dat de felheid van lalala, niet word ingecalculeerd in de reacties op lalala. dit duid MI op een persoonlijk geloof wat ze misschien wat sterk uit. het hoeft dan niet perse cynisch te worden. @lalala ik deel je je verwondering wat betreft de natuur, voor mij is dat ook een meer een handtekening van God dan natuurkundig bewijs tegen God. kan ik dat bewijzen... nee. maar maar daar is het geloof voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Menno ; ja,zelf was ik ook van mening dat ik in mijn antwoord heel mild en oppervlakkig was. Ook mijn eerste reactie op Lalala vind ik nog heel erg meevallen, gezien de inhoud en toon van HAAR betoog / preek. Ik ben ook als ik eerlijk ben niet de 'eerste de beste niet-gelovige'. Overtuigd atheist werd ik pas na een lange, moeizame zoektocht - waarin ik meer in en over de bijbel heb gelezen en met predikanten en degelijke gepraat dan ooit daarvoor, me er verder in heb verdiept dan eender wie van mijn - zeer gelovige - familie, en langzaam van gelovige (door de opvoeding ; kreeg geen alternatieven aangeboden, zoals vrijwel alle kinderen van gelovige ouders) via agnost via gelovige atheist tot overtuigd atheist en humanist ben geworden - en die zoektocht/ontwikkeling is nog altijd gaande. Sinds dit soort discussies op GV wel in een stroomversnelling moet ik toegeven ; zulke felle, onredelijke "gelovigen"als hier ben k de voorgaande 20 jaar eigenlijk weinig tegengekomen. Ik doe mijn uiterste best me indien mogelijk neutraal of voorzichtig uit te drukken en het respect dat ik in de basis heb voor oprechte gelovigen te bewaren, maar dat valt niet altijd mee. Ik denk ook dat veel mensen de 'toon' zelf bij de inhoud zoeken of menen te horen, ook waar ik die beslist niet bezig. Maar ik merk op Gv de laatste paar jaar dat veel gelovigen al metéén de hakken in het zand zetten als je iets beweert dat niet in hun straatje past of een oprechte vraag stelt waar ze niet echt antwoord op hebben. Dat heeft me wel cynischer gemaakt, en zeker minder subtiel. Het is soms letterlijk praten met mensen als hierboven beschreven : met de vingers in de oren, de ogen dicht er heel hard doorheen zingen. Desalniettemin bijt ik driekwart van de tijd op mijn tong, en wis ik meer dan de helft van de soms inderdaad keiharde en messcherpe replieken die me regelmatig op het puntje van de tong liggen. Maar voor veel mensen is ook dat niet voldoende. Niet geloven is voor hen gewoon geen optie, punt, dus dat zou het ook voor anderen niet mogen zijn. Zulke mensen zijn, eerlijk is eerlijk, géén reclame voor hun geloof of zelfs geloven in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+++ voor Marleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ marleen ik snap je punt volkomen, en bij de huisvlijt theologen hier ben ik ook vaak cynisch. in het geval van lalala, had ik het idee dat hij of zij niet onder de categorie van bijv de vraagsteller valt: ontzettend onderlegt in de "bewijsstukken"voor de eigen waarheid. meer het idee dat hij of zij haar waarheid niet wil wil horen weerlegt, zonder zelf heel onderlegt te zijn in specifieke theologie. daar kan ik meer compassie voor opbrengen dan heel selectieve theologie waar de vraagsteller zich van bediend. aangezien de vraagsteller jouw antwoord niet als beste antwoord gaat kiezen ( ik beschik over profetische gave) een plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha ; ja, zo helderziende ben ik ook wel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Tom met het verrassende getal 666: Er worden zoveel wonderen beschreven in allerlei niet-christelijke literatuur. Hoe verklaar jij die? Laten we eerlijk wezen, mensen houden van sprookjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@TOm ; ze liegen niet als ze zeggen dat ze God horen, of de Duivel, of Napoleon. Maar dat wil niet zeggen dat die daadwerkelijk tot ze spreekt , zelfs niet dat dat mogelijk zou zijn. Het vermoeden is mijn vermoeden ; meer beweer ik (bewust) niet. Bewijzen dat iets NIET bestaat is namelijk nog vele malen onmogelijker dan bewijzen dat iets WEL bestaat. e kunt hooguit bij herhaling constateren dat het afwezig is, en je dus met een gerust hart van het niet-bestaan uit kunt gaan. Tot het tegendeel bewezen is ; want niet geloven betekent ook dat je je kennis van feiten flexibel kunt aanpassen aan de waarneembare werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke vette plus voor je antwoord Marleen. Niks negatiefs aan en duidelijk en neutraal uitgelegd. Het is duidelijk dat lalala zich een beetje persoonlijk aangevallen voelde door je antwoord. Maar wij weten wel beter. Overigens, je had ook kunnen verwijzen naar de DSM. Daar staat ook precies in wat jij in je antwoord zet. Lalala moet maar begrijpen, dat jij ook enkel je kennis overbrengt, en niet je persoonlijke mening of overtuiging in dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DSM: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (kortweg DSM) is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient. De huidige versie (uit 2000) is een tekstrevisie van de vierde editie, aangeduid als DSM-IV-TR. Deze wordt overigens ook in nederland gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, maar DIE heb ik dan weer (nog) niet in mijn boekenkast staan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe ook maar niet, hoor Marleen, versie V komt binnenkort uit.
Dit is eigenlijk een vraag waar geen definitief en volledig correct antwoord op gegeven kan worden,

De 1 zegt hij bestaat niet dus hij kan NIET communiceren.
En
De 1 zegt hij bestaat wel en hij communiceert dus!

Als je het mij vraagt (ik geloof) communiceert God met alles in de natuur dat we dan goed mogen noemen zoals het geboren worden van een kindje ik denk dat je dat toch wonderbaarlijk mag noemen en God dus communiceert met de mensen en ze een teken geeft van "hé kijk eens dat is toch een knap staaltje 'techniek'." Geloof dus!

Kijk je hebt natuurlijk ook mindere kanten in de natuur, zoals dat dieren elkaar opvreten... Is denk ik niet de communicatie van God... (Gevolg zondeval) (Satan)

Of bijvoorbeeld de mensen die weer goede dingen doen op een dag, is ook gelijk aan God.

Sommige beweren ook dat ALLES GOD IS...

Eigenlijk is dit dus een beetje een hocus pocus antwoord net als de vraag. Hier kun je eigenlijk alleen over discussiëren.

Ik denk bijvoorbeeld dat Christenen elke dag de liefde van God ervaren (waaronder ik), en de kracht van het gebed enz. Dus ik denk dat God op zoveel momenten te zien is hier op aarde en eigenlijk ook buiten de aarde aanschouw maar eens het prachtige heelal, de sterrenhemel, het menselijk lichaam en eigenlijk heel de natuur!

"Want sinds de schepping van de wereld zijn de onzichtbare dingen van God, Zijn eeuwige kracht en Zijn goddelijkheid,
duidelijk zichtbaar, ze worden begrepen door de dingen die gemaakt zijn, zodat zij (mensen) geen excuus hebben."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorrdat je deze vraag kunt beantwoorden, zou je je eerst moeten afvragen of God bestaat.
En een antwoord op deze vraag is vooralsnog niet te geven.

Mensen die in God geloven, menen over het algemeen te communiceren via gebed en overdenking.
Wat gelovigen ook ervaren, is het idee dat er antwoord komt in de vorm van een ingeving of idee, wanneer zij in de problemen zitten.
Je zou dit een vorm van communicatie kunnen noemen.
Vooralsnog: Wanneer je ook in God gelooft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
God communiceert met de mensen door middel van de Bijbel.

Maar “wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken”.

De ervaring leert dat wij op het moment (=vandaag) niet altijd begrijpen hoe en wat Hij met ons doet maar het pas veel later gaan inzien.

Johannes, de discipel die Jezus meemaakte schrijft daar over.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+11&id16=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Joh+13

Toegevoegd na 14 uur:
Ter verduidelijking, vervang regel 1 door:

De God van Abraham, Isaak en Jacob communiceert met Zijn volk Israël door middel van de Bijbel.

Bedankt Cryofiel voor jouw terechte opmerking!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Oh, ik dacht dat god met ons communiceert door middel van de Koran.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout, via het boek van Mormon. Zelf recentelijk Mitt Romney nog op televisie gezien die beweerde dat de olijfberg gaat splijten en Jezus dan neerdaalt op aarde en dat dan de aarde verder geregeerd wordt vanuit Jeruzalem en Missouri. En die is presidentskandidaat geweest in Amerika en als hij het gelooft moet het waar zijn (en hij geloofde het, dat kon je zien!). En het kan nooit lang meer duren. Kijk maar naar de toestand in het midden oosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha Groome, maar het gaat toch zeker om jou?!
Jij bent niet verantwoordelijk voor het geloof van Mitt Romney.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus God communiceert via de Bijbel, want dat staat in de Bijbel? Hoezo cirkelredenering...
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat een onzin, Widar! God communiceert via de Koran, want dat staat in de Koran! -- Ik zie trouwens net dat wolfijntje48 een toevoeging op het antwoord heeft geschreven. Moet ik me daarbij voorstellen, dat je nu vindt dat er meerdere goden zijn, die allemaal via hun eigen boek, of op een andere eigen manier, met hun volkeren communiceren? Als dat zo is, mag ik dan gewoon een willekeurige god kiezen uit de verzameling? Zijn ze allemaal even goed? Als dat zo is, waarom heb jij dan voor jouw god gekozen, en niet voor een andere?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik schreef die onzin niet, ik gaf er slechts commentaar op. Maar God spreekt helemaal niet via boeken, want in die boeken staat heel duidelijk dat 'ie via brandende bosjes en dergelijke communiceert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die bijbels in vele varianten zijn allemaal interpretaties en vertalingen, aangepast aan de betreffende tijd. In feite communiceert Hij daarmee via bijbelvertalers... niet erg betrouwbaar wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan is er ook het feit dat de Bijbel niet 1 boek is, maar een samenstelling gemaakt door mensen uit verschillende geschriften. Dus mensen gaan dan bepalen wat wel en niet communicatie van God is. Ook apart dat hij al ruwweg 2000 jaar niet meer communiceert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is maar net wat je gelooft Widar.
Velen denken of ervaren dat Hij op allerlei geheimzinnige manieren met ons communiceert.
De reden dat Hij Zichzelf niet eenduidig en onmiskenbaar openbaart schijnt te zijn dat geloven dan weten wordt, en dan is voor Hem de lol er schijnbaar af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, de lol was er toch al af voor hem. In Genesis 3 staat immers dat de mens al gelijk was aan God qua kennis en dat 'ie ze daarom uit Eden heeft gekickt, om te voorkomen dat ze ook nog eens onsterfelijk zouden worden en dan helemaal gelijk zouden zijn. Als we alles al weten, wat wil hij dan eigenlijk nog zeggen?
De bovengenoemde opties kloppen wel, God spreekt tot mensen door: dromen, rechtstreekse openbaring, Bijbel, enz. Maar de moeilijkheid is hoe je kunt onderscheiden tussen de stem van God en je eigen ik, of de duivel, of psychisch ziek iemand die stemmen hoort enz. En wanneer je de Bijbel leest is de vraag hoe je die moet interpreteren, wat er zijn zo veel verschillende uitleggingen die elkaar soms tegenspreken.
Het antwoord op bovengenoemd probleem is dat God zijn Apostelen gezag gegeven heeft om de Bijbel uit te leggen, en hun opvolgers, de bisschoppen. En de Kerk beoordeeld welke openbaring door de gelovigen gelovig aanvaard kan worden en welke niet. Die van Bernadette bijvoorbeeld wel en die van Lourdes, maar anderen niet. Dat wil niet automatisch zeggen dat de andere openbaringen vals zijn of verkeerd, maar dat de gelovigen wel een bepaalde voorzichtigheid moeten hebben bij het volgen van deze openbaring. Soms waarschuwt de Kerk ook voor verschijningen en openbaringen, bijvoorbeeld van mensen die menen dat het einde van de wereld gekomen is.
Meer over het Katholieke geloof via onderstaande link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Huh? Ik hoor juist dat god zijn Profeet gezag heeft gegeven om de boodschap tot ons te brengen, en dat de diverse Schriftgeleerden gezag hebben om de Heilige Koran te interpreteren en uit te leggen. En nu zeg jij opeens dat het bovenstaande niet waar is, en dat een andere stroming gelijk zou hebben... Ik ben in verwarring. Hoe kan ik erachter komen of jij gelijk hebt en de anderen misleid zijn, of dat jij misleid bent en de anderen gelijk hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het niet over de Koran maaar over de Bijbel. Dat het Christendom gelijk heeft en allerlei andere stromingen niet is op verschillende manieren te bewijzen. Er is bewijs voor de opstanding van Jezus. Jezus is de enige 'Profeet' die vantevoren aangekondigd is, wiens komst voorstelt is. Er is nooit iemand geweest die voorspelt heeft dat Mohammed geboren zou worden. Verder zijn al Jezus voorspellingen uitgekomen, bijvoorbeeld over de val van Jeruzalem in het jaar 70 na Chr. Tenslotte bewijst de wijsheid en rijkdom van de Bijbel zelf het bewijs van zijn goddelijke afkomst.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oh, wat leuk - je zegt precies hetzelfde als de gelovers in de god van de Koran. Ik ben in verwarring. Hoe kan ik erachter komen of jij gelijk hebt en de anderen misleid zijn, of dat jij misleid bent en de anderen gelijk hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft niemand de komst van Mohammed voorspelt, zelf Moslims doen die claim niet.
Verder zijn er claims die overeenkomen, bijvoorbeeld dat God/Allah de wereld geschapen heeft, er zijn veel aanwijzingen dat die claim klopt.
Tenslotte heeft Mohammed volgens mij nooit een wonder gedaan en is hiervan geen 'bewijs'. Jezus is uit de doden opgestaan en er zijn vele getuigen van zijn opstanding. Ook niet christenen uit die tijd getuigen van zijn opstanding.
Cryofiel
11 jaar geleden
Volgens de bijbel, ja... volgens de bijbel... Maar we proberen er nu juist achter te komen of die bijbel de waarheid spreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn bronnen die bewezen ouder zijn dan toen Christus geboren is, en waarin Christus komst aangekondigd wordt.
Verder zijn er buiten-Bijbels bronnen die spreken over Christus opstanding.
En ook historici bevestigen dat Jeruzalem in het jaar 70 gevallen is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies dezelfde dingen hoor ik van mensen die de Koran als basis nemen, en die jouw bijbel afwijzen. Ik zie nog steeds geen enkel verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zou de komst van Mohammed dan aangekondigd hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de 'voorspellingen' in de bijbel zijn allemaal achteraf vastgelegd of aangepast.... (Nostradamus kon tenminste nog 'voor'spellen.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus leefde toch echt voor het jaar 70, dat ontkennen zelfs niet-christenen. En Hij voorspelde de val van Jeruzalem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'ontkennen' is erkennen neem ik aan?
Het lijkt wel vrij zeker dat Jezus bestaan heeft, maar dat zegt verder niet zo veel. In de betreffende regio was (en is) de val van elke willekeurige grote stad niet moeilijk te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, moet erkennen zijn, ben niet helder genoeg.
Er zijn niet alleen getuigen dat Jezus bestaan bestaan heeft, maar ook dat Hij opgestaan is.
dat is helemaal afhankelijk van hoe je de begrippen, 'God' en 'communiceren' interpreteerd. Dis is hier geen antwoord op.

Zo zou je kunnen zeggen dat God communiceert door de (zijn) schepping. Alles wat ontstaat, ontspruit, groeit is God. Een boom is dus God, en mens ook, een dier, een appel.
Dit zou je schepping kunnen noemen, creatie, manifest.

Maar een man met een baard ergens hierboven, die iets in je oor zou fluisteren, nee. Dat is mijns insziens toch echt achterhaald.. :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
God communiceert door de verwondering van het leven, zou je kunnen zeggen... en afhankelijk van jou, of je dit (zo) als dusdanig kunt ervaren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een compleet beeld te geven en niet alleen om het vanuit het perspectief van het Christendom te bekijken, is hier het perspectief van de Islam - Shia stroming.

1. Door een droom -zie bijv. Hoofdstuk 37, verzen 102-105

102. En toen deze (Ismael) de knapenleeftijd bereikte, zeide hij: "O mijn lieve zoon, ik heb in een droom gezien, dat ik u heb te offeren. Zie, wat zegt gij daarvan?" Deze antwoordde: "O mijn vader doe zoals u bevolen is, gij zult mij, indien Allah het wil, zeker geduldig vinden."

103. En toen zij zich beiden aan (Gods bevel) hadden onderworpen, en hij hem plat op zijn voorhoofd had gelegd,

104. Riepen Wij hem toe: "O Abraham,

105. Gij hebt de droom reeds vervuld. Zo belonen Wij inderdaad degenen, die goed doen."

2. Door inspiratie:
Zie bijv. Hoofdstuk 28, vers 7 in de Koran

7. En Wij openbaarden aan de moeder van Mozes: "Zoog hem; en indien gij voor hem vreest, werp hem dan in de rivier en vrees noch treur; want Wij zullen hem aan u teruggeven en zullen hem tot een boodschapper maken."

3. Vanachter een 'sluier' - bijv Hfdst 20, verzen 9-11

9. Hebt gij de geschiedenis van Mozes gehoord?

10. Toen hij een vuur ('de sluier' in deze vers) zag, zeide hij tot de zijnen (familie): "Blijft hier, ik bespeur een vuur; misschien zal ik u daarvan een vuurbrand kunnen brengen of door het vuur de weg vinden."

11. En toen hij het (vuur) naderde werd hij aangeroepen: "O Mozes".

12. "Voorwaar, Ik ben uw Heer, ontdoe u van uw schoeisel (schoenen); want gij zijt in de heilige vallei van Towa."

4. Door een Engel (zoals Gabriel) bijv Hfdst 19 - vers 17

16. En vermeld Maria in het Boek. Toen zij zich van haar volk terugtrok in een op het Oosten uitziende plaats,

17. En zich aan hun blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest (Gabriel - Engel) tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.

18. Zij zeide: "Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien gij (God) vreest."

19. Hij antwoordde: "Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer om u het nieuws van een reine zoon moge schenken."

20. Zij zeide: "Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?"

21. Hij zeide: "Het is zo naar uw Heer zegt: 'het is gemakkelijk voor Mij,'" opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak."

Notitie: 'Wij' wordt gebruikt om kracht uit te oefenen in de Koran en het betekent niet 'meerdere Goden'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal me even hierin mengen.

Ik ben zelf 'zoekende' in het geloof.
Hiermee bedoel ik dat ik aan het zoeken ben of er voor mij echt een god bestaat en of hij daadwerkelijk een doel met ons heeft plus er verandering komt m.b.t. op Jezus lijken.

Maar goed, even terug op jouw vraag:
Ja, in mijn ogen/beeld kan hij met mensen communiceren.
Ik zelf heb meegemaakt dat hij mij warmte geeft als het even slecht gaat of als je bid, die warmte ook ervaart.
Het geeft mij rust en vrede.
Alsof ik iets aan het vinden ben dat ik altijd zocht.

De andere manieren lijken mij inderdaad ook uit dromen, visioenen, hoe je ze ook wilt noemen.

De persoonlijke zaken die ik opschreef heb je misschien niet veel aan, aangezien jij het misschien wel totaal anders bekijkt.

Echter mijn antwoord ligt in het middelste stukje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het klinkt misschien raar, dat stukje over warmte, maar dat is niet te beschrijven en het is ook een stukje geloven en er open voor staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
God communiceert voornamelijk op een onpersoonlijke manier met de mensheid, niet met individuen.
Hij veroorzaakt natuur- en andere rampen, oorlogen en ziekten om ons te straffen en onze reacties te zien.
Pas als we allemaal tegelijk om vergiffenis bidden houdt hij op en openbaart zich.

(Het is natuurlijk maar net wat je wilt geloven.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de aarde ontstaan is door god en het gevolg ervan zo is, dan zijn er beide goede en slechte gevolgen.
Daarnaast hebben mensen vrije wil om goede of slechte dingen te kunnen doen, helaas misbruiken bepaalde mensen hun vrije wil om er slechte dingen mee te doen.
Onze Heere communiceert door zijn Heilige geest in de mensen met de mensen op de volgende manieren:

-Via Gebed en het Woord. Dit is bij uitstek de manier die
God gebruikt om met ons te communiceren. Het is goed om voordat je gaat bijbellezen eerst te gaan bidden
voor ontvangst van de heilige geest. We moeten ons bij
het lezen laten lijden door zijn geest.

-Via visioenen. God maakt zich openbaar via visioenen (2
Korintiërs 12:1).

-Via Profeten. Er zijn mensen die de gift van profetie bezitten (1 Korintiërs 12:9), dit kan d.m.v. beelden maar
ook door bijbelteksten.

-Via Engelen. Mensen die erg gastvrij zijn hebben de kans
om bezoek van een Engel van God te krijgen (Hebreeers
13:1).

-Via Wonderen en tekenen.

En om antwoord te geven op je tweede vraag, natuurlijk communiceert God ook vandaag de dag nog met mensen.

Over het algemeen zie je wel dat God meer communiceert met arme mensen.
Dat komt vooral omdat bijna iedereen die het goed heeft God totaal niet zoekt.1 5 minuten bidden per dag vind men genoeg. Zo werkt het niet, via de gave van de geest wil bezitten zal een intieme en arbeidsintensieve relatie met God moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien god almachtig is, kan hij dat op elke manier die hij verkiest.
Heb nergens iets gelezen, of gehoord, dat hij recentelijk nog contact met wie dan ook opgenomen heeft.