Als een groot deel van de wereldbevolking zo zeker is van het bestaan van God/Allah, waarom heet het dan 'Geloof/Geloven'?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Het verwarrende is dat in het dagelijks leven 'geloven' vaak betekent: denken, veronderstellen (Ik geloof dat het gaat regenen, maar weet het niet zeker).
In de godsdienstige wereld betekent het: vertrouwen. Dus als iemand zegt dat hij in God gelooft, bedoelt hij dat hij zijn vertrouwen stelt op God. Hij gaat er daarbij vanuit dat er een God is.
Dus als iemand zegt dat hij in God gelooft, bedoelt hij niet dat hij veronderstelt dat er een God is, maar dat hij aan God (aan wiens bestaan hij niet twijfelt) zijn vertrouwen schenkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kunnen we als-je-blieft ophouden met de is er wel/geen God vragen? Ik heb nog een paar jaar te gaan, in sha allah, en ik laat me graag verassen als het zover is....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het niet 100% zeker is dat er een God dus tot die tijd geloven ze en weten ze het niet zeker..

En als iedereen iets denkt, dan hoeft het nog niet waarheid te zijn. Vroeger dacht ook iedereen dat de aarde plat was maar daarom was ie het nog niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelovigen geloven slechts dat zij zeker weten dat God bestaat maar het enige dat zij zeker (kunnen) weten is dat zij geloven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaat ook nog een "Zeker geloof"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloven is: iets voor waar aannemen terwijl je het niet kunt zien of feitelijk bewijzen.
Geloof kan wel heel sterk zijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat er geen bewijs is daarom heet het geloven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet zo dat een groot deel van de wereld bevolking 'zo zeker' is van het bestaan van een god, echter is het wel zo dat een groot deel erg sterk geloof en/of erg veel waarde hecht aan hun geloof hierin.

Veel publiekelijke gelovigen 'pretenderen' dat zij 'het woord van hun god' verkondigen en daarbij gebruiken ze woorden als: Het is zo en Wees gevreesd als je dit niet gelooft. Helaas geldt voor ieder feit dat iemand naar voren legt: of het nu om door de mens ontwikkelde begrippen gaat (abstractie) of om waarneming van 'objecten', dat dit slechts een interpretatie is door een persoon van wat hij waarneemt of gelooft waar te nemen.

Omdat een geloof in iets, voortkomt uit overtuiging dat een begrip bestaat, kun je niet zeggen: het is zeker weten.

Zelfs bij het zien van de zon, zou je moeten zeggen: Ik geloof dat ik de zon zie (want het licht doet er 8 minuten over om de aarde te bereiken en de zon zou theoretisch gedoofd kunnen zijn op het moment dat jij kijkt.

Zo zie je dat zelfs wetenschap (onderzoek om dingen te weten te komen), uit gaat van het 'geloof' dat het onderzoek het antwoord zal brengen.