Hoe moeten jongens en mannen eigenlijk gekleed gaan volgens reformatorische kerken?

Meisjes en vrouwen gaan bij streng christelijke families vaak in rok of jurk. In de kerk hebben ze ook een hoed op.
Maar wat voor kleding dragen jongens/mannen eigenlijk daar? Ik snap dat het sowieso moet dat men nette kleding draagt, maar verder weet ik niets. (Ik heb trouwens gehoord dat jongens/mannen alleen maar KORTE broeken mogen dragen, klopt dat)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
9.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Het beste antwoord

De kledingeisen voor mannen en jongens zijn niet zo duidelijk. In de link over bevindelijk gereformeerden vind je veel informatie terug over deze groep. Specifiek kijkend naar de kleding voor mannen staat daar het volgende:

"De man moet in zijn kleding vooral netheid en correctheid uitstralen. Kleding die aanstoot kan geven wordt door de bevindelijk gereformeerden afgewezen. Zij zien hierin een overtreding van het zevende gebod van de Tien geboden. Overigens denken oosters-orthodoxe christenen en orthodoxe joden precies zo over kleding. De leefregels voor oosters-orthodoxen (met name Oudgelovigen), orthodoxe joden en bevindelijk gereformeerden lijken in deze veel op elkaar. In de praktijk komt het erop neer dat vrouwen lang haar hebben, een rok dragen en op zondag tijdens de kerkdienst hoofdbedekking in de vorm van een hoed of een baret dragen. Mannen daarentegen zetten hun hoed, wanneer zij het Godshuis binnengaan, af. Hierbij wordt dan vaak verwezen naar een passage in 1 Korinthe 11"

Kortom, voor mannen is het nogal verschillend. En het maakt natuurlijk verschil of zij in de kerk zitten of niet in de interpretatie van wat mag of niet, maar zowel in de vrijetijd als op de zondag mag de kleding natuurlijk geen aanstoot geven. Doordeweeks mogen gereformeerden, in ieder geval de jongens, best een korte broek dragen. Op basis van mijn ervaringen in ons zeer gereformeerde dorp waarin ik ook tijdens het werken in de tuin of zitten/praten in de zon geen buurman van 18+ heb zien lopen in een korte broek is het dragen hiervan weliswaar niet expliciet verboden, maar is het een soort stilzwijgende afspraak (incl. de bijbehorende sociale controle) dat je dat gewoon niet doet. In de kerk mogen de kinderen hier zeker ook geen korte broek aan, dat wordt niet als respectvol gezien. Zij hebben hiervoor echt nog hun 'zondagse' kleren. Dat zijn vooral nette overhemden, sommige jongens dragen ook al een stropdas. Doordeweeks kunnen ze wel eens een uitspatting hebben met iets meer sportiefs zoals een polo-shirt of dragen ze hun vaal geworden zondagse kleding af.

Overigens, ik merk aan de inmiddels verwijderde vraag over leggings dat je het een interessant onderwerp vindt. Als bonus hierbij nog een stukje over de manier waarop gereformeerden denken dat het dragen van een legging naar de satan leidt (niet verzonnen, zie 2e link).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die tekst op Wikipedia.nl heb ik ook gelezen. En die onderste is ook een hele mooie!

Andere antwoorden (1)

In het algemeen zijn “zware” christenen niet te herkennen aan bepaalde kleding of andere uiterlijkheden. Hoogstens kleedt men zich klassieker, traditioneler, conservatiever, volgens sommigen zelfs ‘stijf’, ‘ouderwets’.

Er staan in de Bijbel wel voorschriften die betrekking hebben op het uiterlijk van gelovigen. En geestelijken dragen speciale kleding waarmee zij zich onderscheiden van anderen.
Statenvertaling: Een vrouw zal zich geen mansklederen dragen en een man zal zich geen vrouwenkleed aantrekken, want een ieder die deze dingen doet is de Here, uw God, een gruwel.
Nieuwe Bijbelvertaling (NBV): Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.
De bijbeltekst (Deuteronomium 22:5) geeft aan dat vrouwen geen broek horen ter dragen en mannen geen “vrouwenkleed”. In sommige christelijke gemeenschappen wordt dit ook tegenwoordig nog nagestreefd.

Volgens de apostel Paulus worden mannen geacht met ontbloot hoofd te bidden en mogen vrouwen hun haar niet los laten hangen tijdens de kerkdienst.
NBV: 1Cor. 11:5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.
Ook dit is in sommige christelijke gemeenschappen heel gewoon: vrouwen en meisjes dragen onderweg naar en in de kerk een hoed.

Geen idee waar jij het verhaal over de korte broeken vandaan hebt. Die behoren geenszins tot in reformatorisch kerken toegestane kledij. Jongens en mannen dragen lange broeken. Alleen ambtsdragers worden geacht in pak met stropdas hun dienst te doen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jongens en mannen mogen ook wel korte broeken dragen, voordat iemand de laatste alinea verkeerd opvat. Verder een dikke + waard!
Amadea
11 jaar geleden
Niet als ze naar de kerk gaan, toch? Ik ging ervan uit dat dit met de vraag bedoeld wordt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, ze hebben een bepaalde kledingkeuze, maar ook aan hun gezichten zie je het in veel gevallen op de een of andere manier. sinds ik hier woon herken ik ze al van grote afstand!