Zijn het Christendom en de Islam ontsaan uit het Jodendom?

Toegevoegd na 9 minuten:
Klopt het dat het Christendom en de Islam ontsaan zijn uit het Jodendom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben allemaal wel iets gemeen, echter kan je hier niets feitelijks over uitspreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Absoluut . Jezus was een geboren Jood want Maria was Joods . Jezus verkondigde ook niks tegen het joodse geloof behalve dat hij op aarde kwam om voor onze zonden te sterven ?!? . En dat hij de zoon van god was . Met dat laatste zijn de joodse mensen en de islamieten het NIET met hem eens En Mohamed zei ook er is maar een god ( dus de god van Abram ) en ik ben de profeet die door die god geleid wordt . Het is zo ontzettend jammer dat er om kleine verschillen zulke grote problemen gemaakt worden . Terwijl de bedoeling van die geloven iets anders voor staan . Maar ja mensen die iets geloven denken het te weten :)

Het beste antwoord

Het Christendom is denken de christenen een vervulling van het Jodendom.
De Joden verwachtten een Messias en de Christenen geloven dat Jezus
deze beloofde Messias was en aan het kruis is gestorven en opgestaan
en terug zal komen.

Bij het huidige Jodendom ziet men Jezus als een valse Messias en verwacht
men de komende Messias dus nog steeds.
Joden zijn nakomelingen van de lijn Abraham, Izak en Jacob

De Islam is ingewikkelder. Mohamed was een nakomeling van Abraham, Ismael
Alle profeten genaamd in de Koran, stammen af van de lijn Abraham, Isaac en Jacob,
behalve hun profeet Mohamed. Mohamed stamt af van Ismael.
Er is geen verwijzing in de Bijbel naar Mohamed te vinden, al proberen Moslims
die wel te zoeken en geloven zij dat de Koran een correctie is op de foute Bijbel.
Mohamed had een Joodse vrouw Safiya die afstamde van het priesterlijk geslacht van de profeet Aaron, de broer van Mozes en voormalig christelijke vrouw
"Khadija bint Khuwaylid. Dat verklaard dat veel teksten ook in de Koran voorkomen.
Het verband tussen de verering van de maangod in Mekka en de Islam kan
ook worden aangetoond ( zie link voor de geintresseerden )
De Joden wilden niets van doen hebben met de profeet Mohamed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat mag je zo stellen, de Tora is het oudste toen kwam de bijbel en daarna de koran. Je zal zien dat er heel veel overeenkomsten zijn, de namen kunnen verschillen maar bij doorlezen herken je de verschillende types. De invloeden die de diverse invloeden wensen zijn wel extreem verschillend, qua agressie om het geloof te verspreiden, te verplichten en de niet vergeving gevende mogelijkheden in sommige geloven. Als je de extremen weghaalt zal je zien dat de een uit de ander voorkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zoekt en gij zult vinden, ze heten alle 3 "abrahamitisch" > dus naar de aartsvader abraham, die de moslims weer ibrahim noemen net als Isa (jezus) verschillen de namen soms maar het gaat om hetzelfde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Abrahamitische_religies

Persoonlijk zie ik het zo (beetje simpel wellicht) de Joden hebben alleen het oude testament (de Tora) de Christenen hebben met de komst van Jezus het nieuw eraan vastgeplakt, tesamen met delen van de oude (dus niet hetzelfde als de Tora) een nieuw boek gemaakt dat ze bijbel noemden. Talloze wijzen/kerkraden/concilies hebben beslist welk boek er wel en niet in mocht.

Later zijn de moslims (plm in het jaar 650) door hun profeet rechtsteeks geschreven de koran gaan lezen, persoonlijk vind ik de koran een soort uittreksel van voorgaande boeken met weer nieuwe profeten en ersonages erbij toegevoegd.

Chronologisch is het een lastig boek, de koran, want er zit niet echt lijn in. De verzen zijn wel mooi, maar waar ze dan in een context vallen en hoe ze uit te leggen daar verschillen imams nogal over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De Islam zegt natuurlijk iets vergelijkbaars, maar dan anders. Daar zeggen ze dat de christenen ten onrechte geloven dat een onbeduidende profeet, Issah, aan het kruis zou zijn gestorven. Met dat foute geloof zou volgens hen de kern van de redding van de mens ontbreken in het christelijke evangelie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
""Daar zeggen ze dat de christenen ten onrechte geloven dat een onbeduidende profeet, Issah, "" -- Cryo, ik neem aan dat je met Issah Jezus bedoeld ?
I9n dit geval is Jezus niet zomaar een ONBEDUIDENDE profeet voor de Islam..
De islam RESPECTEERD Jezus, het verschil is; jij niet. Integendeel, je misbruikt de Islam om tegengas te geven naar christenen toe.
Je uit beweringen van de islam die niet correct zijn.
Je spant de Islam ONTERECHT voor uw kar om mensen te misleiden. Zoals adriaanv zegt; kom met feitelijke kennis aub, geef bronnen die
uw beweringen staven. --