Waarom wordt er niet meer geloofd in de oude goden?

De Griekse goden, de Noorse goden, de egyptische goden. Er wordt tegenwoordig niet meer in geloofd. Maar waarom niet? Er wordt nog wel in God geloofd. Zal over paar duizend jaar dan ook niet meer in god worden geloofd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.9K

Het beste antwoord

Wat dacht je van het wicca geloof.
Die vereren goden zoals Venus, Dionysus, Olwen, Apollo, Hera, Athene, Aphrodite, Diana, Zeus, en Iduna.
Tijdens Samhain (allerzielen) zijn de altaren van de wicca vol appels, want de appel wordt gezien als het voedsel der doden.
Daarom kent men Samhain ook wel, als Het feest der appels.

In Griekenland vieren ze op 13 Augustus het feest van Diana.
In Rome Het feest van Venus.
Die dag neemt men een ritueel maal tot zich met appels die nog aan de takken hangen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn in Nederland ook nog steeds huidige wicca's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus 1 heel juist geformuleerd

Andere antwoorden (7)

Alles wat mensen niet kunnen verklaren noemen ze de daden van god. Als de mensen er straks achter zijn dat ze weer "het verkeerde" geloven verzinnen ze denk ik weer wat nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar 1 God. En mensen blijven aan die God geloven... De anderes waren maar voor een tijdje en is in verleden gebleven. Er is maar 1 God, en blijft ook 1 God.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor miljoenen Hindoes stikt het nog steeds van de goden. En die zijn net zo overtuigd van hun gelijk als jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus Christus!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onwetendheid vier weet hoogtij, sorry hoor babyfaced. Jouw god is voor jau en voor jou alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daaagg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor er is maar een god, babyfaced heeft gelijk ,Onwetendheid viert weer hoogtij bij de ongelovigen en de afgods aanbinding zoals geld en waarzeggers macht en andere dingen
10 Het mag bij u niet voorkomen dat iemand zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, zich inlaat met waarzeggerij, met geestenbezwering, voorspellingen of toverij,
11 zich met bezweringen inlaat, geesten en orakels ondervraagt of de doden oproept.
12 Want van iedereen die dergelijke dingen doet heeft de HEER uw God een afschuw; en om dergelijke gruweldaden drijft Hij die volken voor u weg.
13 U moet de HEER uw God onvoorwaardelijk trouw zijn.
14 De volken die u verdrijft mogen naar geestenbezweerders en waarzeggers geluisterd hebben, u staat de HEER dat niet toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Christenen hebben het idee dat God echt bestaat. Maar er is geen enkel bewijs dat God bestaat. Daarnaast is de hele theorie over de schepping al weerlegt. De wereld is niet geschapen door een God maar middels evolutie. En je moet echt werkelijk wel heel bekrompen en dom zijn qua denken en relativeren wil je in deze God geloven. En het is met de Bijbel precies hetzelfde als met een verhaal welke je aan iemand vertelt. Er worden stukken vergeten en stukken erbij verzonnen. En waar Christenen vaak niet aan denken is het feit dat op het moment van het ontstaan van de aarde volgens de Bijbel geen hond kon schrijven! Dat kwam pas eeuwen later. En vaak als ik begin over de oermens en prehistorische dieren dan staat menig Christen al gelijk met zijn of haar mond vol tanden. Want God schiep toch de mens? Maar blijkbaar was de aarde helemaal niet 'woest en ledig'. Nee, de oermens is ontstaan middels evolutie. En Adam en Eva konden blijkbaar ook direct praten? En ze zeiden blijkbaar niet uitsluitend maar Oeh! Oeh! tegen elkaar. Goh! Wat handig allemaal! Mijns inziens is het Christendom ontstaan op het moment dat men enigszins kon lezen en schrijven. Dit geldt ook voor veel andere verzonnen religies. En het is natuurlijk heel handig om verhalen van verschillende mensen op te schrijven in een boek en dat vervolgens de Bijbel te noemen. Maar Christenen staan er sowieso om bekend dat ze andere ideeën en theorieën niet in willen zien. Hoe bekrompen ben je dan? Er liepen hier miljoenen jaren geleden al mensen en dieren op deze planeet. En deze mens leeft nog steeds en ook veel van de diersoorten uit die tijd. Maar dat gedeelte willen de Christenen niet zien. Maar ondertussen maar wel de eigen overduidelijk onjuiste informatie blijven verspreiden.
Omdat,toen men éénmaal de god van het christendom en 600 jaar later die van de islam had bedacht,dat geloof te vuur en ter zwaard werd verkondigd. De aanhangers van de oude goden waren niet zo fanatiek en stapten al dan niet gedwongen gemakkelijk over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven zijn al ontstaan in de prehistorie, omdat de mensen geen antwoorden kregen op hun vragen en niemand hun angsten kon wegnemen. Dus begonnen ze zelf gefantaseerde antwoorden te bedenken. Dit ging vaak gepaard met het bedenken van tovenaars, geesten en later goden. Personages (goden) die boven de mensheid stonden en waaraan ze bepaalde krachten toekenden. Ook wilden de mensen bepaalde zaken als het weer graag kunnen beïnvloeden en daarom gingen ze de goden verzoeken om het b.v. te laten regenen. Het eerste bidden was ontstaan. Door er nog een klein offertje bij te doen probeerden ze de goden goed te stemmen.
Naarmate de mensheid meer kennis vergaarde, begon het idee te rijpen dat er misschien wel eens één God verantwoordelijk zou kunnen zijn, een Schepper van hemel, aarde en het leven op aarde. Wel zo makkelijk en zeer overzichtelijk.
In principe zijn alle huidige godsdiensten uit deze stroming ontstaan. Bepaalde stromingen hebben deze gevoelens aangewend om er op een listige wijze gebruik (misbruik) om zo macht over de mensen te kunnen krijgen. Op deze manier is b.v. de Maria aanbidding ontstaan, als een soort "hemelkoningin" regelrecht uit het heidendom geïmporteerd met als evenbeeld de godin Astarte. Men had in de bar slechte Middeleeuwen wat verlichting nodig en wat is er mooier dan de mensen een moederfiguur voor te lepelen. Ook de hemel, het hiernamaals en soms nog wel met zeven maagden is een goede klantenbinder.
Nu de huidige wetenschap steeds meer ontdekkingen doet en daardoor een heleboel vragen wel beantwoord kunnen worden (overigens nog lang niet alle) en deze antwoorden ook nog vaak strijdig zijn wat de onwetende mens destijds is voorgehouden, wordt het voor de diverse religies steeds moeilijker om geloofwaardig te blijven en stromen de kerken leeg. Toch is een geloof vaak nog een hele steun voor mensen, vooral in moeilijke tijden. Het functioneert als een wandelstok bij lopen. In die zin heeft het geloof een zeer nuttige functie. Maar om de mensen in Afrika condooms te onthouden en de mensen in Haïti te laten geloven dat de verschrikkelijke aardbeving Gods wil was is misdadig.
Persoonlijk ben ik van mening dat het christendom in de verre verre toekomst in een afgeslankte vorm zal blijven bestaan. Wat betreft de Islam ben ik niet zo positief, daar het hier om een veroveringsgodsdienst gaat. En daar de mensen gek op macht zijn, durf ik over dit geloof geen voorspelling te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christendom bestaat nu nog maar nauwelijks. Wat de meeste christenen geloven kun je beter aangeven met deïsme, niet met christendom. Althans zeker niet bij de mensen die zich RK noemen. Over de toekomst weet ik niets te zeggen, in een optimistische bui denk ik dat alle geloof zal verdwijnen in een pessimistische bui denk ik dat de islam of het christendom sterker zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn allemaal variaties op een thema, maar een heleboel mensen hebben nu eenmaal een God nodig en dat is helemaal niet zo erg. Zolang ze maar niet de absolute waarheid in pacht denken te hebben met hun ene ware God en de ongelovigen het vagevuur voorspellen. Hoe zou je dan al die gelovigen buiten Europa (Midden en Zuid Amerika en Afrika) willen noemen. Ik krijg de indruk dat zij nog het "ware"christendom belijden en dan v.n. het Katholicisme. En al die voetbalsterren die voordat ze aan de wedstrijd beginnen de winst afsmeken onder het driftig slaan van kruisjes.
Geloven geeft kracht.Dus de hang naar goden,oud of nieuw,zal altijd blijven bestaan.

En er word nog weldegelijk in geloofd!Kijk naar vrijmetselaars hoe die met mythische goden omgaan..En paganisten,sjamanisten,moderne heksen.De natuurgoden komen weer in opmars door het new-age tijdperk.

De religie's brokkelen langzaam weg,want veelal jonge mensen willen niet meer gedicteerd worden over wat ze moeten geloven maar gaan zelf op zoek naar zingeving.En dan komen ze vaak uit bij de oude goden of ze gaan dieper op zoek naar de betekenis van geloven.En die kracht is vaak zeer sterk,ongeacht of je daar goden aan verbind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het niet beter om er NIET in te geloven.Het schept zoveel haat onder elkaar.Waarom kunnen de mensen geloven niet onder sagen en legenden plaatsen. Want wat NU blijkt zijn het voor de zoveelste keer gewoon machtspelletjes.Kijk naar de wereld, die doet gewoon wat hij wil. Heeft hij zin in een uitbarsting zoals er dan nu is in IJSLAND of heeft het Universum zin in een aardverschuiving, dan doet hij dat.Daar kan geen Kerkelijke en ook geen Islamitische Imam en geen mens op aarde ook maar iets aan veranderen.Dus waarom geloven in preken die nergens op slaan.Laat alles eens gewoon op je afkomen en probeer eens goed te relativeren.Geniet van het leven want je bent er zo even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens heeft altijd de behoefte gehad zijn wereld te begrijpen en te doorgronden. Op bepaalde punten begreep men de wereld niet en werden bepaalde zaken (ziektes, natuurrampen etc) toegeschreven aan het handelen van hoger wezens (goden)
Hoe meer de mens te weten kwam en rationeler werd hoe minder plek er was voor goden.
Uiteindelijk zal ook die laatste god verdwijnen als verklaring voor zaken uit de echte wereld.