God heeft de Aarde 5000 jaar geleden gecreëerd maar dinosaurus botten zijn veel ouder, hoe kan dat?

Ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen als niet-religieuzen me aanspreken op dit soort dingen. Net als de vraag waarom God als z'n kinderen heeft belast met een biologische tijdbom genaamd een blinde darm. Of waarom God de luchtpijp niet gewoon boven de slokdarm heeft geplaatst in plaats van ernaast zodat we ons niet steeds versliken. Kan iemand me helpen met logische antwoorden op deze vragen?

2 maanden geleden
in: Religie
4K
LeonardN
2 maanden geleden
Niet alle christenen gaan er vanuit dat de aarde zo jong is. Maar waarom zoek je logische antwoorden op die vragen?
Of je wil iets logisch en dan moet je ook accepteren dat wat je gelooft mogelijk niet logisch kan zijn, en dus de mogelijkheid openhouden dat je geloof incorrect is. Of je gelooft wat je gelooft. "Kan iemand me helpen met logische antwoorden op deze vragen?"
Meest logisch is dus dat de bijbel incorrect is, geschreven door mensen die niet beter wisten, of anders dat de interpretatie van de bijbel die jij aanhoudt niet correct is.
SentWierda
2 maanden geleden
In aanvulling op LeonardN.
De bijbel is geschreven op basis van wat op dat moment bekend was, uit overlevering. Dat gaat hooguit enkele duizenden jaren terug. Met onze blik van vandaag de dag: eigenlijk een heel beperkte periode.
Het huidige weten (de wetenschap) baseert zich op wat op dit moment bekend is en dat gaat miljarden jaren terug.
De bijbel is nimmer veranderd/aangepast - vandaar de enorme tegenstrijdigheid (discrepantie) tussen geloof en wetenschap.
erotisi
2 maanden geleden
Sinds het proces van Galileo Galilei neemt de kerk wetenschappelijke hypothesen en bewijzen serieus. Ze kan meegaan met de opvatting dat het niet waarschijnlijk is dat God de wereld in zes dagen geschapen heeft. En in lijn met de mogelijkheid van een allegorische lezing van de Heilige Schrift door de kerkvaders stelde de pauselijke Bijbelcommissie begin twintigste eeuw dat de zes scheppingsdagen van Genesis niet letterlijk genomen hoeven te worden. Johannes Paulus II
Naarmate de evolutietheorie atheistischer werd en de oorzaken van de ontwikkeling verder van een liefdevolle Schepper kwamen te staan, werd de kerk kritischer schrijft De Jong. Hij wijst erop dat paus Johannes Paulus II zei dat de wetenschappelijke evolutietheorie serieus genomen moet worden. Maar ook stelde hij dat niet alle vormen van evolutietheorie verdedigbaar zijn. Zonder God is de wereld zinloos, ja kan zij zelfs niet bestaan. Zonder God is de complexiteit van het leven niet te verklaren. https://katholiekgezin.nl
LeonardN
2 maanden geleden
"de kerk"
Bedoel je de rooms katholieke kerk? Want voor protestanten geldt dat niet per se.
TurfGraver
2 maanden geleden
"Zonder God is de wereld zinloos, ja kan zij zelfs niet bestaan. Zonder God is de complexiteit van het leven niet te verklaren."
Waarom niet?
We weten (of begrijpen) iets niet dus God?
En dan is de vraag nog, welke God?
Ritsuka
2 maanden geleden
Welke God bedoel je?
LeonardN
2 maanden geleden
@Hakon
Stel je voor dat je opgroeit zonder moeder. Je vader, geeft aan dat je moeder vermoord is met een mes. Later word je politieagent en aangezien je toch nog eens nieuwsgierig bent zoek je het politierapport op, je vindt het en in het rapport staat dat je moeder zichzelf van het leven heeft beroofd middels een pistool, ook de kogel is nog te vinden in de bewijskamer, naast de foto's die een duidelijke schotwond laten zien. De conclusie van de meeste zou zijn dat je vader wat anders heeft verteld dan er aan de hand was. Sommigen echter zullen zich wellicht afvragen hoe je nu het verhaal dat je vader verteld heeft kan verklaren met de gevonden kogel en het politierapport.
Die zouden kunnen vragen om een logische verklaring waarbij je de waarheid van het verhaal van je vader in acht neemt. Je zou dan met iets kunnen komen als: "Het politierapport en de foto's zijn vervalst, en de kogel is geplaatst"
Maar het is veel logischer om aan te nemen dat je vader liegt.
erotisi
2 maanden geleden
https://www.bijbelbasics.nl/programma/god-en-job-praten-met-elkaar/#:~:text=stelt%20hem%20vragen.-,En%20Job%20geeft%20God%20antwoord%3A%20hij%20beseft%20dat%20hij%20God,duidelijk%20wil%20maken%20aan%20Job.
Cryofiel
2 maanden geleden
Misschien helpt het als je snapt dat er maar weinig verschil is tussen jou en een niet-religieuze.

De mens heeft namelijk wel 5000 goden bedacht.

Jij wijst er 4999 af. De niet-religieuze wijst er maar één meer af dan jij..

4999 of 5000... dat is toch maar heel weinig verschil? Niks om je druk over te maken.

Antwoorden (5)

Er is geen logica daarin, Je gelooft, of je gelooft niet. Als je er van uit gaat dat god de eerste mensen schiep, kun je bedenken dat hij geen voorbeeld had, dus zomaar wat deed. Aan de andere kant staat er Naar zijn beeld en gelijkenis, dus zal god ook met die blindedarm en slokdarm/luchtpijp zitten?
2 maanden geleden
Cryofiel
2 maanden geleden
Als je falsificeerbaarheid niet zo belangrijk vindt, kun je ook zeggen dat god 6000 jaar geleden de aarde compleet met oud lijkende botten heeft geschapen.
Persoonlijk zou ik als antwoord van een gelovige geven "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Dus waarom wij een blindedarm hebben, of waarom de slokdarm en de luchtpijp naast elkaar zitten, daar heeft Hij mogelijk een goede reden voor, die wij niet kennen.
Veel mensen willen graag alles verklaren aan de hand van de wetenschap en zien in wetenschap een bewijs voor iets. Maar veel wetenschappelijke verklaringen, zijn gebaseerd op theorieën. Zo is de theorie, dat je op basis van koolstof de leeftijd van een bot kunt vaststellen. Maar het is nog geen mens gelukt om zover terug te gaan in de tijd om deze theorie te bewijzen.
Vaak is een discussie over wie gelijk heeft (wat in de Bijbel staat, of wat in wetenschappelijke theorieën staat) door niemand te winnen. Beide zijn gebaseerd op een geloof: een geloof in God of een geloof in een wetenschappelijke theorie.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat alles, dat door wetenschap als feit wordt aangedragen, slechts een theorie is. Zo is de zwaartekracht bewezen en dus een feit. De Aarde is rond en draait om de zon; is bewezen en dus een feit. En zo zijn talloze voorbeeelden. In mijn antwoord ga ik in op de vraag met betrekking tot de leeftijd van de Aarde en de leeftijd van de dinosaurusbotten.
Toegevoegd op 24 februari 2024 12:16: tekst
2 maanden geleden
TurfGraver
2 maanden geleden
Even wat 'theorie' in wetenschap betekend:
In de wetenschap is een theorie vaak een getoetst model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid.
Geen geloof.
Cryofiel
2 maanden geleden
Precies. Voorbeeld: de zwaartekrachtstheorie. Die voorspelt wat er zou gebeuren als je op de tiende verdieping van een balkon zou stappen.

Da's geen kwesteie van 'geloof' in iets dat "maar een theorie" is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 maanden geleden
"Veel mensen willen graag alles verklaren aan de hand van de wetenschap en zien in wetenschap een bewijs voor iets." Dat klopt! Daarom levert de wetenschap ook bewijs bij wat ze beweert. De natuur zit fascinerend mooi in elkaar. De wetenschap laat juist zien dat dat nog veel dieper gaat dan we vroeger dachten.
Of het nu strikt door toeval is, of een mooi kunstwerk van God, dat maakt niet uit. Ik blijf me verwonderen.
Cryofiel
2 maanden geleden
Goede toevoeging. Wetenschap zegt nooit "het is gewoon zo, geloof ons nou maar en stel geen vragen". Bij alles wat de wetenschap zegt, wordt aangegeven WAAROM ze dat zeggen en HOE ze erbij zijn gekomen dat het op die manier werkt.
Ik denk dat we de bijbel niet letterlijk moeten nemen!
Geloven is goed zolang het niet als wetenschap beleid wordt.
Het is een geloof en niet van .... ZO is het en niets anders.!

Het bijbel verhaal is generaties lang verteld en veel later pas een keer opgeschreven.
En we kennen alle maal het spelletje van de lagere school... een persoon krijgt een verhaaltje te horen en moet het door vertellen, die persoon moet het ook weer doorvertellen enz enz tot er een aantal personen (de hele klas) aan de beurt is geweest en de laatste moet dan hard op zeggen wat hij gehoord heeft.
Dat is altijd een heel ander verhaal!
Lees het bijbel deel van God schiep de wereld in 6 dagen, eens met een ruimer blik (schoolspelletje in gedachte) God schiep de wereld in 6 delen!!
En dan geen tijd aan elk deel koppelen..
Dan zit God momenteel in zijn 7e dag(deel) en is hij nu nog steeds aan het rusten!!

Ander deel van de bijbel... 7e dag is rust dag.
Als ik op een Woensdag geboren ben dan is dus voor mij de Dinsdag de rustdag volgens de bijbel.
Is maar waar je in geloof.

Als ikdaar bij even kijk dat er gezegd wordt dat er een slang gesproken heeft want dat staat in de Bijbel
En er nu dus sinds een paarjaar een nieuwe Bijbel is geschreven met andere dieren namen omdat de dieren die in de originele bijbel niet mogelijk zouden zijn en die nieuwe bijbel door het instituut kerk is goed gekeurd ...
Dan vraag ik me echt hardop af wat de opmerking
HET STAAT ZO IN DE BIJBEL DUS HET IS WAAR EN NIET ANDERS
nog waard is.
een maand geleden
God schiep Adam en Eva zij kregen 2 zonen Kain en Abel de ene broer vermoorde de andere
waar komt de rest van de mensheid dan vandaan. Het is goed dat mensen ergens in willen geloven als zij daar steun aan hebben, echter de realiteit niet uit het oog verliezend neem ik de bijbel met een korreltje zout.
Ollie
een maand geleden
Ik denk dat het antwoord is dat de wereld en de mensheid in zonde is gevallen waardoor er allerlei zaken op aarde niet goed zijn. Dus de schepping is wel door God gemaakt, maar wat we nu zien om ons heen is niet meer het oorspronkelijke.
De Bijbel en de wetenschap zijn niet goed met elkaar te verenigen. God, Jezus, de Heilige Geest en ook wat in de Bijbel staat is bovennatuurlijk en de wetenschap is beperkt tot het natuurlijke alleen.
Wil je de Bijbel begrijpen dan moet je stappen in het leven van God i.p.v. te proberen God te verlagen naar ons menselijke niveau. Dit kan alleen door te erkennen dat je zonde hebt en je vertrouwen op de dood en opstanding van Jezus te zetten. Zijn dood is de straf die wij eigenlijk verdienen, maar die God op Zijn zoon heeft gelegd zodat wij daarvan verlost worden. De opstanding van Jezus is ook bovennatuurlijk. Door dit te doen wordt de relatie met God hersteld als je na je bekering ook de Heilige Geest toestaat door daar om te vragen in gebed. Het gevolg is dan dat je leert te gaan zien vanuit Gods perspectief doordat hij tegen je gaat spreken en vooral ook doordat er een intieme relatie ontstaat met God.
Wat echter nog heel veel mooier is dat je de grote, intense liefde van God gaat ervaren in jezelf. Gos is dus bovennatuurlijk en kan dan ook bovennatuurlijke dingen in je leven gaan doen.
In de Bijbel staat:
16 Want God houdt zoveel van de mensen, dat Hij zijn enige Zoon aan hen heeft gegeven. Iedereen die in Hem gelooft, zal niet verloren gaan, maar zal het eeuwige leven hebben.
17 Want God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de mensen te veroordelen, maar om door Hem de mensen te redden.

Jezus zegt over zichzelf:
28 Kom naar Mij als je moe bent. Kom naar Mij als je gebogen gaat onder het gewicht van je problemen! Ik zal je rust geven.
29 Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. 30Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je."

Laat je niet afleiden door wat mensen die God niet kennen zeggen...
een maand geleden
Baja-1976
een maand geleden
IK ben zeer gelovig opgevoed! dus weet echt wel waar ik het over heb. Heb hier vroeger ook vaker met de dominee over gesproken en ook hij gaf toen al toe dat je de bijbel niet letter nauwkeurig moet volgen maar als leidraad moet gebruiken.
Is geschreven in |"begrijpelijke" taal. net aals de nieuwe aangepaste versie waar ook dingen in zijn aangepast om het voor de gewone burger ook nog begrijpelijk blijft. Naar verder even goed vrienden Ik zeg niet dat God niet bestaat !
Maar zeg wel dat IK DENK/MIJN MENING dat je de Bijbel niet letterlijk moet nemen en nogmaals denk hier bij aan dat school spelletje over een verhaaltje door vertellen. Het Feit dat er in elke religie op aarde het ze hebben over een Schepper bewijst dat er vermoedelijk wel een grote kern van waarheid in de verhalen zit. Alleen iedere religie heeft in een andere klas gezeten en zijn het verhaar dus op een andere manier door verteld en later opgeschreven.
En nu vind iedere religie dat zij het juiste vertellen!