Als "het alles" niet zo maar zou kunnen onstaan en je daar een oppermachtig wezen voor nodig zou moeten hebben,

hoe is deze dan ontstaan en ook zo slim geworden? En waarom gaan gelovige mensen hier altijd omheen praten als ik ze deze vraag stel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Het probleem bij deze vraagstelling blijft altijd de samenvoeging van geloof en wetenschap. Veel mensen zeggen dat je voor wetenschap moet geloven in wetten van de natuur en voor veel gelovigen is het een wetenschap in regels van religie.

Je vragen zijn eigenlijk: Is alle realiteit ontstaan uit een plan van een hoger wezen?
Waar komt dit hoger wezen vandaan?
Waarom willen mensen die geloven in een hoger wezen hier geen antwoord op?
(dit zijn wetenschappelijk te onderzoeken vragen)

Om je vragen op religieuze basis te beantwoorden verzanden we in een ellelange discussie met ongegronde argumenten als: Het is zo want het staat in de Bijbel. Waar komt de Bijbel vandaan. Dus je twijfelt aan het woord van God? Wie heeft dit woord geschreven? Mensen begrijpen de weg van God niet. Etc etc.
Daarom denk ik dat je dat beter kunt vermijden, tenzij je iemand vindt die de dialoog durft te voeren.

Waarom willen mensen die geloven in een hoger wezen geen antwoord op je vraag?
Omdat dit hun overtuiging dat alles een plan is van een ander zou ondermijnen. Het is voor veel mensen moeilijk om zelfstandig EN hun werk en dagelijks leven door te gaan EN verantwoording aan zichzelf (autonomie) af te leggen. Gelovige mensen zijn in twee groepen te verdelen: 1. De mensen die werkelijk geloven dat er een hogere entiteit verantwoordelijk is voor alles. 2. De mensen die voor het gemak geloven, zodat ze veel dingen niet hoeven te verantwoorden.

Voor de vraag waar het hogere wezen vandaan komt, moeten we een hypothese stellen, namelijk dat het bestaat. Er zijn uitsluitend menselijke elementen die wijzen op een mogelijk bestaan en deze komen voort uit een concept.
Waar het hogere wezen dus vandaan komt wordt een speculatieve aangelegenheid:
Zijn er hogere dimensies van bewustzijn? Kan dit wezen een hoger bewustzijn zijn?
Je komt onheroepelijk ook op de vraag: bevindt het wezen zich in deze realiteit? Bevindt de realiteit zich in het wezen? Zijn ze hetzelfde? Bevindt het wezen zich naast deze realiteit?
Al deze vragen zijn zonder theorie of empirisch verkregen bewijs niet goed te benaderen. Het blijft echter wel een interessante onderneming (getuige bijvoorbeeld de doorsijpeling in veel lagen van de maatschappij, zoals zelfs Q in STNG).
Daarmee wordt ook de vraag of alles is ontstaan uit een hoger wezen op losse schroeven gesteld. Als er een hoger wezen is, zouden wij dat dan kunnen definieren? en als we dat zouden kunnen, was het dan nog een hoger wezen puur om zijn/haar vermogens of omdat het een hoger intellect heeft?

Al met al zal je vraag niet beantwoord kunnen worden, afhankelijk van wat jezelf gelooft. Maar de vraag moet altijd worden gesteld, ook door gelovigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

De duivel zorgt ervoor dat je die vraag stelt, daarom geven gristenen geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je als je geloofd, niet over vragen na hoeft te denken.

Het is onder evolutionisten een bekend punt; GOD maakt eea niet eenvoudiger, het voegt alleen een laag complicaties toe aan het onstaan van intelligent leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jouw vraag is onlogisch, net als de vraag: met wie is de vrijgezel getrouwd?
Christenen redenen als volgt:
1. Alles dat een begin heeft (!) is ergens door teweeggebracht;
2. Het universum heeft een begin
3. Daarom moet het universum ergens door teweeggebracht zijn.
God heeft geen begin en is dus niet door iets/iemand geschapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en waarom heeft god geen begin? dat is pas onlogisch. dan kun je ook zeggen dat het universum geen begin heeft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou je graag willen verwijzen naar de link die bij mijn antwoord is geplaatst. Deze geeft onder meer een - voor mij sluitend - antwoord, onder andere onder verwijzing naar de relativiteitsleer.
Overigens is een 'onlogische vraag' geen 'domme vraag'. Ik vond jouw vraag een goede (ook al zullen we het waarschijnlijk niet over het goede antwoord eens worden. Groet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens Nieqoh, je kunt ook zeggen dat het universum geen begin heeft (of in elk geval datgene waaruit het universum is ontstaan). De vraag is dan: wat vind jij geloofwaardiger? Zie mijn antwoord op jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eh... we 'weten' toch als wetenschappelijk aanvaarde theorie al, dat er een begin van het universum is geweest in de vorm een Big Bang? Dan is het universum toch eens begonnen? Dat lijkt mij dus een geloofwaardiger uitgangspunt.
Hier is geen antwoord op te geven omdat generaties hiervoor en generaties hierna deze vraag zullen blijven stellen, maar God door al deze generaties heen blijft bestaan. Alles is in Hem en hierdoor als individu niet te bevatten. Hadden wij als individu alles kunnen weten, dan had je deze vraag niet hoeven te stellen en dan waren antwoorden ook niet nodig geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
GOD of ALLAH of wie dan ook staat buiten de tijd. Omdat de grootheden TIJD, AFSTAND en MASSA geen invloed hebben op GOD is het onmogelijk voor ons om dit soort vragen te beantwoorden.
Zelf ben ik een moslim van huis uit maar eerlijk gezegd geloof ik niet in Koran of de bijbel. Maar ik geloof wel in een "soort van GOD".

Een vraag over god die ik ook graag wil stellen, waarom heeft "hij" ons uberhaupt geschapen? Verveelde hij zich een beetje ofzo....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelovige mensen gaan uit van een verschil tussen de duale wereld (die je iedere dag meemaakt en waarin iets 'bonk' zegt als het van tafel valt) en een non-duale. Geboorte en dood, begin en einde, donker en licht, bestaan en niet-bestaan, alle tegenstellingen die je kunt bedenken, zijn onderdeel van de duale wereld.

De dualiteit van die wereld raakt het non-duale echte niet. Geen invloed, geen werking. Mijn geboort en later mijn sterven heeft geen enkele invloed op het absolute, het non-duale, het eeuwige, het lichte, God, Allah, Ka. Het non-duale onttrekt zich volledig aan de wetten van oorzaak en gevolg en van begin en einde, die in de duale-wereld zich laten gelden.

En dat moet je maar willen geloven :-) Dat is nou net waarom het een geloof heet te zijn als je aan God of aanverwanten gelooft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat zaken ontstaan zijn, betekent automatisch dat er iets is wat altijd bestaan heeft. Er zijn dan ruwweg twee mogelijkheden: of er bestaat een persoonlijke God en alles is dus met reden geschapen, of er bestond altijd al een onpersoonlijk 'iets' (celletjes, lichtdeeltjes), dat zich zonder reden is gaan ontwikkelen tot alles wat nu bestaat.

Voor beide opvattingen is geloof nodig, in mijn beleving vergt de laatste optie het meeste geloof. Ik vind het makkelijker en logischer te geloven in een persoonlijke God die heeft nagedacht over alles wat bestaat, dan dat alles zomaar en zonder reden is ontstaan. Zoals bijv. Midas Dekker beweerd en bij Pauw & Witteman dan ook erkende dat de evolutieleer wat dat betreft maar een 'chagarijnige theorie' is. Een ware theorie, volgens hem, maar wel een chagarijnige dus. Je leeft zonder reden, je sterft zonder reden en daarna is het gewoon over en uit. Je weet niet eens meer dat je ooit bestaan hebt, er is geen bewustzijn meer.

Aan jou dus de vraag: wat is meest geloofwaardig? Want dat er geloof nodig is om de vraag over het 'ontstaan der dingen' te beantwoorden, is een feit.

P.S.

Als God bestaat (van eeuwigheid, dus nooit is ontstaan), dan is het niet zo dat Hij 'slimmer is geworden'. God kent geen ontwikkelingen, het fenomeen 'slimheid' is dan door Hem zelf bedacht en in de verte een afspiegeling van Zijn eigen grootsheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor elke vorm van ontwikkeling in het bestaan ligt er een oorzaak aan de basis.Is er een oorzaak waarom God spoorloos is of op zijn minst goed verborgen?Gelovigen spreken van een mysterie, ongelovigen hebben een andere kijk op het leven.Ik heb een tamme kip en die is ook heel slim geworden, omdat ik ze van bij de geboorte met een engelengeduld heb verzorgd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorzaak van het begin gaat ons verstand te boven. Daar kunnen we dus eindeloos over speculeren.
Wel is het zo dat leven als basis energie in al het geschapene aanwezig is. Zelfs een maansteen blijkt onder de microscoop te gonzen van energie.
Alles wat er is heeft dus leven in aanleg. Het is alleen een kwestie van heel veel tijd en het juiste klimaat en deze energie zal evolueren als zichtbaar leven.

De vraag, is er leven buiten de aarde? kan beantwoord worden met, er is geen plek in het universum waar geen leven in aanleg aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je schepper bent en zelf heel intelligent bent, dan kun je toch iets maken wat 'ook zo slim' is. Of snap ik de vraag dan niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Oppermachtig wezen" is "het alles" ook.