Hoe heet het Suikerfeest in Turkije?

Hier in Istanbul is het Suikerfeest in volle gang. Mensen gaan in hun mooiste gewaden naar de moskee of flaneren over straat, het is één groot feest. Dit feest duurt hier drie volle dagen.

Turken die ik vraag hoe dit feest heet, noemen het steevast "ramazan bayram"; ook op aanplakbiljetten staat dat, of er staat "ramazan bayrami". Volgens mijn beperkte kennis van het Turks betekent dat zoiets als "ramadanfeest" of "ramadanvakantie".

Op Java heette het Suikerfeest "Idul Fitri". Ik dacht dat er in het Turks ook een vergelijkbare naam voor was.

Heeft het feest inderdaad nog een andere naam? Zo ja, wat is die naam?

13 jaar geleden
in: Religie
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zitten zo ook al volop aan het bier....leve het suikerfeest!

Het beste antwoord

In het Turks werd het altijd Seker Bayrami, oftewel Suikerfeest genoemd. Sinds kort wordt het Ramazan Bayrami, oftewel Ramadanfeest genoemd.

Ik heb de indruk dat de steeds groter wordende moslimgemeenschap in Turkije langzaam de benamingen van dit soort gebeurtenissen aan het veranderen is, om zo de nadruk te leggen op de Islam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Twee mogelijkheden, Şeker Bayramı of Id-al-Fitr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens google vertalingen Fitr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon het heet ramadan feest. Suiker feest is gewoon een naam die door sommige mensen is gezegd..
Normaal heet het gewoom (ramazan bayrami).
Ramadan feest.!