Wat vind je nu eigenlijk van de discussies op GV over religie?

Ik kan er nog wel eens hard in vliegen, maar eigenlijk vind ik het prettig dat er zo gediscussieerd word. Ik merk ook duidelijk dat de blasfemische of generaliserende opmerkingen beduidend afgenomen zijn, en dat het niet steeds vervalt in een welles-nietesspelletje.

Dus eigenlijk vind ik al deze vragen écht een aanvulling op GV en ik lees ze, ondanks dat ik het met sommigen helemaal niet eens ben, toch met veel plezier.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ik ben ook blij dat het (vaak) niet een simpel heen en weer gesmijt van ongenuanceerde kretologie is, hoewel sommigen zich daar in mijn ogen nog steeds net iets te makkelijk schuldig aan maken. (En misschien ik ook wel in de ogen van anderen, al probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden.)

Ik vind het altijd heel interessant om de discussies te volgen, zolang er goed gediscussieerd wordt. Als het ontaard in gerommel van één of meerdere kanten verlies ik al snel interesse omdat de discussie dan meestal niet meer nuttig zal zijn.

En zoals waarschijnlijk al is opgevallen ben ik ook niet te beroerd om mee te doen in de discussie, al is het voor mij ook heel erg verschillend of ik het op een moment X een goed idee vind om dit te doen (zie de vraag over "je slechtste eigenschap" voor meer details - als ik vermoed dat ik waarschijnlijk niet in een bui ben om netjes discussie te voeren sla ik liever over).

Al met al vind ik dat het vooral door moet gaan, zolang het op een beschaafde manier gebeurt. Maar dat geld, in mijn optiek, voor de gehele site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Zolang het discussies zijn en het niet ontaard in welles-nietes spelletjes, is het alleen maar interessant en kunnen we allemaal van elkaar leren!
Ook van elkaars religie en/of overtuiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het erg interessant, die discusie over religie.

Juist de meningsverschillen zijn interessant om te lezen; in een gemeenschap van gelijkgestemden is de boodschap te monotoon, hier op GV heeft iedereen het recht zijn eigen mening en visie te ventileren.

Elkaar afvallen op geloof vind ik niet kunnen, ik zou me dan ook niet snel uitlaten over een bepaald geloof tenzij ik heel goed weet waar ik het over heb en op dat moment vind dat een bepaald standpunt verdedigd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang alle geloven over 1 kam worden geschoren, is het goed. Zodra er 1 in een goed of slecht daglicht wordt gezet, mag ik er graag een ander bijtrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geldt voor mij ook een beetje ; geloven of niet geloven. Niet de ene religie of / contra de andere ; dat geeft maar rotzooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele mooie nuancering, dit.
Helemaal mee eens!

Het is leerzaam en de kijk op religie(s) veranderd daardoor ook aanzienlijk. Normaliter houden mensen zich niet zo bezig met religie(s) en geloof, maar door te discussiëren met elkaar kan je een andere kijk erop krijgen en berijpen hoe de vork in de steel zit bij verschillende personen. Kortom je kan je makkelijker inleven in een religie van een ander door met elkaar hierover te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ze in de regel wel interessant, en ik moet zeggen dat ze hier ook redelijk respectvol en genuanceerd gevoerd worden, een opmerkinkje hier of daar (ook van mezelf wel) nagelaten. Dat kan heel anders, en heb ik wel eens heel wat heftiger meegemaakt.
Voor zover je over religie uberhaupt serieus en redelijk kunt discussieren met mensen uit beide 'kampen' , vind ik eigenlijk best wel dat dat hier gebeurt. Er wordt tenminste niet constant over en weer gesmeten met scheldwoorden en verwensingen, wat al heel verfrissend is.
Het onderscheid tussen de groepen is wel duidelijk, maar dat mag ook, dat zouden we ook allemaal niet anders willen denk ik. Maar sluitende antwoorden op religieuze vragen, nee, die zullen we hier op GV ook niet gaan krijgen denk ik. Stel je voor ; worden we nog beroemd joh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit soort discussies leuk en erg interessant.

Ik vind dat de vrijheid van meningstuiting moet worden vergroot, en ik hoop dat dat ook gebeurt.
Niet dat ik me nu niet vrij voel, maar meer zodat ik zeker weet dat personen als Rouvoet, Donner, Verheagen of Balkenende niet besluiten dat er meer censuur moet komen.

Uit een rap van Theo Maassen:

Het zijn alleen maar woorden,
En schelden doet geen pijn
Doe 's niet zo opgefokt,
Zou veel relaxter zijn.

Het uiten van je mening
Is het allerhoogste goed,
Dat is juist iets wat haat ontlaadt
En niet wat woede voedt!

Laat iedereen nou zeggen
Wat'ie voelt en wat'ie denkt,
Ook al wil dat dan soms zeggen,
Dat je wordt gekrenkt!

Ben ik het helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe ik dat dan? Was niet mijn bedoeling.
Excuus.
Met alle respect die ik heb ten spijt, moet ik zeggen dat ik hier niet kan spreken over religie, doodeenvoudigweg omdat het zonder meer gewist zou worden...

Als ik zou beweren dat God niet bestaat, dan zijn er weer -5...

Dus ik vind de discussie een aanfluiting van de vrijheid van meningsuiting of zelfs maar de vrijheid van de eigen gedachte...

Zo denk ik erover...

De klager heeft veel meer dan de helft van GV-Wereld... Het is discriminatie van degene die iets durft te zeggen... Klagen is wissen...

Zo denk ik erover over de discussie van religie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, zo heb ik dat absoluut nog niet ervaren. Okee, kritiek op religie betekent een paar minnetjes, maar dat weet je tevoren, daar lig je toch niet wakker van ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag best verkondigen dat je niet in god gelooft. Heb ik bijvoorbeeld zelf ook regelmatig verkondigt. Maar je moet wel op letten dat je niet beledigd. Dit gebeurd nogal snel als het gaat om religie. Ik kan mij niet herineren mij niet dat ik ooit een antwoord van je M.B.T. religie over je heb verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens. @anne, reactie m.b.t. religie worden nou eenmaal sneller verwijderd als men denk dat ze beledigend zijn. Omdat iedereen om z'n tenen moet lopen als het over religie gaat. Het is jammer maar zo is het eenmaal. Ligt niet perse aan een bepaald persoon. Zo is de tendens nou eenmaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender: Inderdaad ik als atheïst vind het vreemd maar het is wel waar ;-)
En ik ben er tegen.
En wel hierom: Het gaat op deze websites over goede vragen. Vragen over religie kunnen misschien wel goed zijn, maar de antwoorden zijn dat nooit. Religie is namelijk gebaseerd op vragen zonder antwoord.
Met deze vragen verwordt deze website tot discussie-forum zonder einde.
Bovendien willen de meeste vragenstellers hun vragen gebruiken om het evangelie te prediken.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dit een 'wie-de-schoen-past' reactie :)
Ik had jou persoonlijk helemaal niet voor ogen toen ik mijn antwoord tikte.
Het was meer mijn beleving van al die vragen in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een nieuwkomer op deze site en het was mij al snel opgevallen dat de evangelisten hier ruim vertegenwoordigd zijn.
Ik vind discussies sowieso interessant en ik vind discussies een verrijking voor GV. Religie is een actueel tema dus het is niet meer dan logisch dat daarover gediscusieert wordt. Zo lang men maar niet persoonlijk wordt, niet of-topic en niet beledigd vind ik alles best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat die mogelijkheid er is. Deze vragen moeten zeker en als het kan zonder schroom gesteld kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ze ook goed, ze voegen iets toe, ze overtuigen, ze zetten je aan het denken, ze zijn niet heel erg discriminerend, ze zijn maatschappijkritisch, ze zijn soms grappig om te lezen, ze zijn helder, ze zijn vernieuwend en zo kan ik nog wel doorgaan ; ). Ze gaan gelukkig niet te ver
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het fijn om zo te zien hoe anderen tegen dingen aankijken, ben zelf namelijk christen.

Zolang het inderdaad goed verloopt en geen wel niet discussie wordt vind ik het fijn.

Je leert er ook veel van..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nah...ik kan niet eens alles volgen. vind ik zelf jammer. soms heb ik n neiging 'to kick some ass' hier... maar misschien is t ook beter zo :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volstrekt nutteloos. Speculeren doe je maar op de beurs.

Daarnaast loop je het risico dat je gelovigen weer onnodig het genoegen verschaft zich beledigd te voelen. En als dat niet gebeurt, duikt er wel een atheist op die zich plaatsvervangend beledigd wil voelen.

Ik zal dergelijke discussies dus bij voorkeur overslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat het iets te vaak plaatsvindt. Ik ben het met je eens dat er dus vraag is naar dit soort discussies is, maar GV is om vraag en antwoord te vinden, niet om levensvragen uit te werken, misschien zou daar een 'forum'-achtige omgeving voor moeten worden gebruikt.

Langzaamaan is iedereen ook wel in gaan zien, dat GV geen 'forum' is, waar iedereen maar even gal kan spuien op zijn eigen manier.

De discussies zijn soms redelijk indepth en brengen ook interessante items en denkbeelden naar voren. Ik heb zelf ook denkbeelden en wil natuurlijk ook graag daar wat over kwijt, dus zodoende denk ik dat veel mensen zich op hun plek voelen in dat soort discussies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een discussie om alleen maar te discussiëren en 'gelijk te krijgen': nee. In mijn visie zal er namelijk nooit iemand gelijk krijgen in een geloofsdiscussie.

Een discussie met de insteek dat je met respect luistert naar de ander zonder vooroordelen: ja. Dan wordt je het uiteindelijk ook niet eens, maar is er wellicht een mogelijkheid om de denkwijze van een ander (enigszins) te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel pretttig eigenlijk,

Discussies met mede-atheisten ben ik zo klaar mee, we zijn het eens. (maar vaak op een klein speelveld)

Discussies met steile gelovigen zijn niet mogelijk (op een nog veel kleiner speelveld)

Maar echte discussies met gelovigen vind ik heel waardevol, ik heb het idee voor beide kanten. Daar waar een gelovige niet domweg regeltjes toepast maar werkelijk nadenkt, dan is het een invalshoek, een bepaalde manier van naar de wereld kijken, een drijfveer en motivatie, die ik begrijp en zeer waardeer. Waarbij ik denk dat je diezelfde motivatie en drijfveer kan hebben zonder in een 'externe' god te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat deze discussies heel interessant (kunnen) zijn, omdat je hierdoor een andere invalshoek aangeboden krijgt om over dingen na te denken. Een sterk punt van GV zijn antwoorden waar goed over nagedacht wordt, en dat de meeste mensen hier open staan voor andere meningen - daardoor krijg je prettige discussies waarin mensen elkaar in de waarde laten en interessante antwoorden.