Hoe vaak is de Bijbel ongeveer herschreven?

Ik vraag me af, wat er nog van het oorspronkelijke oude en
nieuwe testament over is.
Deze is door de eeuwen heen menigmaal in verschillende takken van Religies herschreven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
18.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met 'herschreven'? In de loop van de tijd is de Bijbel heel vaak overgeschreven, maar dat deden ze zo nauwkeurig mogelijk. Soms telden ze zelfs de woorden en letters in de regels om er zeker van te zijn dat ze alles exact hadden overgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bijbel heeft ongeveer 5 % aan schrijffouten (en ook nog eens onbelangrijke fouten) heb ik mij eens laten vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen bewijs?! Alleen de vertalingen al.
Cryofiel
12 jaar geleden
Uit de vele bijbels, en de vele verschillen daartussen, kun je al concluderen dat er veel is overgeschreven, en dat daarbij veel veranderingen zijn opgetreden. Soms zijn dat echte fouten, soms zijn het bewuste aanpassingen die werden ingegeven door de politieke belangen van de kerkelijke heersers van die tijd, soms zijn het interpretaties, soms zijn het vertaalfouten (bijvoorbeeld: wat gooi je voor de zwijnen, paarlen of bloemen?).
Cryofiel
12 jaar geleden
Het gaat niet om de betekenis. Het gaat om de vertaling. De spreuk komt uit de bijbel. Dezelfde spreuk is in de ene taal vertaald als "bloemen voor de zwijnen gooien", en in de andere taal als "paarlen voor de zwijnen gooien". Dit is dus een mooi voorbeeld van vertaalfouten die zijn gemaakt bij het vertalen van de bijbel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ten eerste toont het aan dat vertalen wel eens misgaat. Net als de zeventig maagden uit de Islam - die volgens een andere vertaling zeventig druiven zouden moeten zijn. Overigens is de betekenis van de paarlen voor de zwijnen een heel andere dan wat jij ervan maakt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zucht. De mensen die wat opener zijn, weten al lang wat ik bedoel. De enkeling die gesloten is, ziet het niet, en zal het niet zien zolang zijn houding niet verandert. Daarop heb ik geen invloed. Ik maak hier verder geen woorden meer aan vuil. Da's slechts paarlen voor de zwijnen gooien. Einde "discussie" dus. Schrijf wat je wilt, ga je gang, veel plezier - ik trek me bij deze terug.

Het beste antwoord

Zelfs de eerste keer dat de bijbel werd geschreven is hij eigenlijk al herschreven. De Bijbel is niet in één keer tot stand gekomen, maar is in de loop van duizenden jaren samengesteld. Oude mythes zoals een grote zondvloed, aardbevingen, hongersnoden e.d. waren onderdeel van de mondeling doorgegeven verhalen en legenden, zijn herschreven om beter te passen binnen de bijbel. De bijbel bevat daarom vele tegenstrijdigheden en gekunstelde zaken. Verder zijn er veel meer boeken geschreven dan die op dit moment in de bijbel zijn opgenomen. De zgn apocriefe boeken (google er maar eens op) hebben het niet gered omdat ze niet zouden passen bij de rest.

De afgelopen honderden jaren is steeds meer bewezen dat veel zaken uit de bijbel inhoudelijk niet kloppen. Dat begon al door - tegen het zere been van de kerk - te beweren dat de aarde rond was, dat de zon een 'gewone' ster was die toevallig wat dichterbij staat (hij schiep de zon, de maan en de sterren... wel vreemd, hij schiep dus een ster, de maan en toen nog meer sterren?). Van steeds meer zaken die lang als feit werden gepresenteerd wordt duidelijk dat het gaat om fictie. Alleen wat geschiedenis-ontkenners blijven volhouden dat de wereld pas een paar duizend jaar oud is en dino's nooit bestaan hebben, maar god of de duivel hun botten in de grond heeft verstopt om ons te foppen.

Vandaag nog stond er een bericht dat het waarschijnlijk is dat de brieven van de apostelen helemaal niet door hen geschreven zijn (zie 1e link).

Terugkomend op je vraag: de bijbel (het oude testament) is begonnen met herschrijven van bestaande verhalen in de loop van duizenden jaren. Ook zijn er toen wat voorspellingen in geschreven. Deze Joodse bijbel is door de christenen gebruikt om hun predikant te bombarderen tot de zoon van god. De voorspellingen uit het Oude Testament kwamen (uiteraard) allemaal uit in het Nieuwe Testament. De bijbel is sindsdien nog verschillende keren aangepast, vertaald naar het heden enz enz. De afgelopen 1500 jaar is er relatief weinig veranderd in de inhoud van de bijbel. De bijbel is later weer gebruikt door de islam om mensen en gebeurtenissen te lenen, maar met een islamitisch sausje eroverheen.

Het Joodse heilige boek is dus omgevormd tot een christelijk heilig boek, die is weer omgevormd tot een islamitisch heilig boek. Maar waarom zijn er dan zoveel duizenden religies? Simpel, verschillende religieuze stromingen maken weer ruzie over de uitleg van de teksten die ze allemaal gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd eerst even de inhoud van de Bijbel in diskrediet proberen te brengen, terwijl dat er helemaal niet toe doet bij deze vraag. Zowat 90% van je antwoord heeft niks met de vraag te maken. Het gaat over hoe vaak die is herschreven, niet wat er wel of niet aan klopt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoezo "eerst de bijbel in diskrediet brengen"? Ik lees eerst een feitelijke uitleg over de gang van zaken. Pas daarna worden uit die gang van zaken conclusies getrokken. Dat die conclusies jou niet bevallen, maakt die conclusies niet minder geldig. Het gehele antwoord is een goede onderbouwing van de centrale stelling van antwoordgever, namelijk dat de bijbel vele malen is herschreven. -- Ik geef de voorkeur aan een antwoord als dit, waar de hele redenatie bij wordt verteld. Dat is namelijk waar het om gaat. Alleen de conclusie ("heel vaak") zou nietszeggend zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijn laatste zin had moeten zijn: Het zou nietszeggend zijn geweest als antwoordgever alleen de conclusie ("heel vaak") zou hebben opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi nsage: ik wil mijn antwoorden graag onderbouwen, dus kan ik niet volstaan met zomaar een stelling erin te gooien. de vraagsteller is geïnteresseerd in de geschiedenis van de bijbel dus dat stukje achtergrond is wel relevant. verder breng ik de inhoud van de bijbel niet in diskrediet. ik geef gewoon aan dat het geen geschiedenisboek is, maar een boek dat fictieve verhalen bevat die zijn gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen en oude legenden. of wil je beweren dat de bijbel alleen waarde heeft indien alles wat er in staat ook echt waar is? in dat geval breng je zelf de bijbel in diskrediet, want daarmee doe je dit invloedrijke boek tekort.
Cryofiel
12 jaar geleden
De berk is een boom die zich kenmerkt door een witte bast. Er zijn hangende en staande varianten. Een berk kan ongeveer 35 jaar oud worden, daarna neemt de vitaliteit van de boom meestal af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het waar is wat je zegt in je laatste reactie adriaanv dan hadden we nu geen heibel over het pensioenakkoord. je eerste reactie is niet gericht op de vraag, het antwoord of de gegeven reacties. volgens mij roept men al 2000 jaar dat het de laatste ure is dus ik gok het er maar op dat ik er in dit leven iets moois van moet maken en niet ga zitten hopen op het hiernamaals.
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad, alknobe, die rare reactie van adriaanv is nergens op gericht. Komt zomaar ineens uit de lucht vallen. Geen enkele relatie met de vraag, het antwoord, of eerdere reacties. Daarom dacht ik: goh, laat ik eens net zoiets doen. Met als enige verschil dat het verhaal van adriaanv hoogst omstreden is. Het wordt slechts door een klein groepje geloofd. Mijn verhaal daarentegen is helemaal waar, het is onomstreden. Daarom denk ik dat mijn tekst over de berk toch beter is dan adriaanv's tekst over een satan. Beide staan geheel los van het onderwerp waar we het over hebben, maar mijn tekst is veel breder gedragen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Berkenootjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adriaan. Als je gaat vechten, is er een winnaar en verliezer. Tja.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is geen vechten wat adriaanv doet. Het is ontwijken. Hij ontwijkt de werkelijke vraag door rookgordijnen te leggen. Ineens komt er een satan uit de lucht vallen, ineens wordt het onderwerp veranderd. Hij doet alles om maar van het werkelijke onderwerp af te dwalen, want hij ziet dat hij het niet redt als we daarover blijven praten.
Cryofiel
12 jaar geleden
En weer ontwijkt adriaanv de vragen waar het om gaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Andere vraag: hoe komt het toch dat sommige mensen pertinent weigeren inhoudelijk op de ander te reageren? Voor mij is dat normaal fatsoen. Voor sommige mensen is dat kennelijk niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
southpark is niet echt een betrouwbare bron lijkt me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, duidelijk met verwijzingen aangegeven.

Andere antwoorden (7)

Vaak, verhalen werden vroeger al van mond tot mond, vader op zoon, doorverteld. Hoe vaak is niet precies te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar baseer je dit antwoord op?
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. De evangeliën zijn bijvoorbeeld pas vele jaren later opgeschreven. De apostelen zelf hadden dat nooit gekund - analfabeten hadden ook toen al moeite met schrijven. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel
De joden sturen, in tegenstelling tot onze voorouders, hun kinderen al ca 4000 jaar consequent naar school.
De kans dat dezen allen analfabeten waren is relatief klein. Zie verder ook de "brieven de apostelen". Bovendien hoorden ook mensen tot de eerste volgelingen die heel erg zeker geletterd waren. (Jozef van arimathea, een belasting gaarder die zich bekeerd zijn maar kleine voorbeelden)
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet alle apostelen waren analfabeet, daar heb je gelijk in. Dat ze niet allemaal analfabeet waren, betekent echter niet dat ze allemaal geen analfabeet waren.
heel vaak.
ik denk dat je de waarheid niet wilt weten
het is vast heel dom en slaat wast nergens op
daarom hebben ze het vast verandert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je?
er bestaan nog steeds zeer oude teksten. Uit de eerste eeuwen na christus voor het nieuwe testament en de dode zeerollen , ver voor christus, van het oude testament.
Voor vertalingen worden die nog steeds geraadpleegd.

Het vertaal probleem zit dan ook niet in kennis van oude uitgaven maar in kennis van het "referentie kader" mbt die teksten.
Want zoals nu al anders nederlands gesproken wordt als in mijn jonge jaren, zo zal ook het begrip van die oude teksten zeer lastig zijn omdat de woorden in de betekenis van diezelfde jaren moeten worden gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Het probleem is het vertalen van de Bijbel. De oorspronkelijke teksten zijn bewaard gebleven. Maar die zijn geschreven in talen die nu niet meer gesproken worden (het Hebreeuws en grieks van toen waren anders dan de huidige talen van Israel en Griekenland).
Als je met herschreven, gekopieerd bedoelt dan is dat 15000 keer, in de oudheid. 5700 Griekse en nog 9000 in een andere taal (Koptisch, Aramees, Arabisch, Latijn). Soms gaat het om complete Bijbels andere zijn boeken, bladzijden en in enkele gevallen om een fragment. Vergeleken met boeken uit dezelfde periode is de enorm. Ilias van Homerus bijvoorbeeld komt met 650 manuscripten het dichtst in de buurt. De meeste andere klassieke geschriften moeten het met veel minder doen (Tacitus: 20, Caesar: 10, Plato: 8). Daarnaast hebben kerkvaders 36.289 geciteerd uit het NT waarmee we op 11 verzen na eveneens het complete NT hebben.

De tijdskloof tussen het origineel en de oudst overgeleverde documenten is trouwens ook opmerkelijk klein te noemen. Het vroegste manuscript van het NT is 25 jaar na het origineel (het John Rylands fragment, ligt in Manchester) Vergeleken met de andere documenten komt wederom Homerus het dichts bij met 500 jaar (verder Caesar 1000, Tacitus 1000, Plato 1200).

Er is dus enorm veel van over. De hoeveelheid verzekert ons van de kleine foutmarge, en we kunnen de mate van mythe vorming zien of herkennen. Door de de kleine tijdskloof zijn we verzekerd van het feit dat al heel snel delen van het NT werden opgeschreven, terwijl dit alles bij andere volledig geaccepteerde historische documenten niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bijbel is niet 'herschreven' door religies. De oorspronkelijke teksten zijn nog altijd bekend.
Het probleem is, dat die teksten vertaald moeten worden. Religies verwerken vaak hun eigen zienswijze in hun vertaling, zonder dat ze de tekst 'verkeerd' vertalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op menselijk niveau werd de Bijbel door ongeveer 40 mannen met verscheidene achtergronden geschreven, over een periode van ongeveer 1500 jaar. Jesaja was een profeet, Ezra was een priester, Matteüs was een belastinginner, Johannes was een visser, Paulus was een tentmaker, Mozes was een herder, Lucas was een arts. Elk van de schrijvers biedt een ander perspectief, maar zij verkondigen allemaal de ene ware God.

De Thora werd oorspronkelijk gedicteerd door God aan Mozes, letter voor letter.
uit de Midrasj (Devarim Rabba 9:4) :
"Voor zijn dood, schreef Mozes 13 Torah Rollen. Twaalf van deze waren verdeeld naar elk van de 12 stammen. De 13e was geplaatst in de Ark van het convenant (met de tabletten). Als er iemand zou komen en proberen te herschrijven of vervalsen van de Tora, zou het een in de Ark 'getuigen' tegen hem. "
(Ook als hij toegang had tot de rol in de Ark en probeerde te vervalsen Het zou de verspreide kopieën 'getuigen' tegen hem.)

Een authentieke "bewijs tekst" was altijd
bewaard in de Heilige Tempel in Jeruzalem, waartegen alle andere rollen zouden worden gecontroleerd.

De zorgvuldige proces van de hand-het kopiëren van een scroll duurt ongeveer 2.000 uur
(Een full-time baan voor een jaar). Door de eeuwen heen, hebben joodse schriftgeleerden gehandeld op grond van de volgende richtlijnen:
- Een Torah Scroll is gediskwalificeerd als zelfs een enkele letter wordt toegevoegd.
- Een Torah Scroll is gediskwalificeerd als zelfs een enkele letter wordt verwijderd.

2 Timoteüs 3:16 vertelt ons dat de Bijbel door God “ingegeven” of “geïnspireerd” werd aan de schrijvers.

De Bijbel is het meest verkochte boek, meest vertaalde boek, meest geliefde boek en meest gehate boek.
Geen boek heeft meer stof doen opwaaien dan de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gods woord wordt overgeleverd van generatie naar generatie en in het bijzonder in de oude wereld was er geen papier en hele primitieve schrijfgerei waardoor heel veel mondeling werd doorgegeven.

Ik denk dat we geen duidelijke antwoord kunnen krijgen omdat de bijbel door verschillende mensen is geschreven.

Verschillende hoofdstukken door verschillenden personen.