Wat is het verschil/overeenkomst tussen islamieten - mohammedanen - moslims?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
3.6K
Erna55
9 jaar geleden
Het zijn de christenen geweest die de term mohammedaan bedachten. Christenen aanbidden Christus, " die anderen" aanbidden Mohammed, dus dat zijn mohammedanen.
De gelovigen zelf noemen zich moslim.
Islamiet is een term die bedacht is toen duidelijk werd dat mohammedaan beledigend was.

Antwoorden (1)

Deze vraag nodigt eerst uit tot enige (taal)filosofische overpeinzingen. De 3 begrippen 'mohammedaan', 'moslim' en 'islamiet' zijn synoniemen, in die zin dat ze dezelfde referent hebben: ze verwijzen alledrie naar dezelfde groep mensen in de werkelijkheid buiten de taal en hebben betrekking op aanhangers of belijders van de islam. Dat is dus de overeenkomst. Maar de totale betekeniswaarde van een begrip wordt ook gevormd door de sociale, culturele, psychologische en historische context van een begrip.

In dit geval is a) historisch van belang dat 'mohammedaan' inmiddels verouderd is en b) sociaal en c) cultureel dat dit begrip een negatieve gevoelswaarde heeft voor de desbetreffende groep.

Overeenkomst tussen 'moslim' en 'islamiet' is dat beide begrippen courant (modern) zijn. Het verschil tussen de twee ligt wat subtieler. Het komt erop neer dat moslim in het Arabisch betekent 'hij die zich onderwerpt aan de wil van God', waarbij het zich onderwerpen aan de wil van God gelijk staat aan de betekenis van islam, en dat islamiet door het Nederlandse suffix -iet aangeeft dat het gaat om IEMAND die zich aan de islam onderwerpt.

Waarschijnlijk is, maar dit is een hypothese, 'moslim' populairder onder 'moslims' en 'islamiet' populairder bij niet-moslims.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen hen tegenwoordig "moslims" noemen en dat 'islamieten' aan het uitsterven is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarop is de stellig dat het begrip 'islamieten' aan het uitsterven is? De termen 'moslim' en 'islamiet' kennen andere gebruikers. In de rapporten van het CBS wordt bijvoorbeeld het begrip 'islamiet' gebruikt en ook andere wetenschappers zijn geneigd dit woord te gebruiken.
Computoon
9 jaar geleden
Op het gewone spraakgebruik. Op tv en in de krant hoor/lees je veel vaker 'moslims' dan 'islamieten'. Dat het CBS en wetenschappers andere termen gebruiken: dat kan. Het taalgebruik van 'gewone mensen' laat zich niet daardoor dwingen.