Is geloven in een god de makkelijkste weg?

Als je geloofd in een god heb je eigenlijk je leefregels en antwoorden op de grote vragen des levens in een boek staan, daar hoef je dus niet meer over na te denken.

Is dit de weg van de minste weerstand? En zou het niet beter zijn om juist na te denken over deze dingen, je eigen conclusies trekken, of de vraag open laten. Je hoeft immers niet overal een antwoord op te hebben, dat houdt het leven interessant.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk niet he, het gaat me hier dan ook om de interpretatie over dit onderwerp van mijn medemens. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoop dat koolwitje er snel bijkomt...die weet ALLES te vertellen , komt aaaaaaaaaalemaal uit het betreffende boek....is makkelijk hoor niet zelf na te hoeven denken maar alles op ''het boek'' gooien...

Het beste antwoord

Voor een heleboel mensen is geloven de makkelijkste weg, met als gevolg dat ze niet meer hoeven na te denken of zelfs willen nadenken. Ook in die gevallen waarbij het duidelijk is geworden dat de dingen waar in ze geloven (of anderen hebben gezegd dat ze daarin moeten geloven), achteraf achterhaald blijken zijn.
Je bent als mens met een vrije geest geboren en je hebt de macht en de plicht aan je zelf daar ook gebruik van te maken. Daarbij ben je ook met een verstand geboren, welk je in staat stelt, nadat je het ontwikkeld hebt, te beoordelen wat waar en niet waar is. Niet meer nadenken over de kleine dingen en de grote vraagstukken van het leven, maken je tot een slaaf en slachtoffer van mensen die jou gaan vertellen wat het beste voor je is. Het vervelende van deze laatste groep is dat ze niet altijd het beste met je voor hebben en dat ze proberen macht over je uit te oefenen. In mijn 70 jaar heb ik geleerd dat het ergste wat een mens kan overkomen is, dat hij afhankelijk wordt van een ander. Ik bedoel ECHT en TOTAAL afhankelijk en daardoor niet meer kan beslissen wat goed voor hem is. En dat gebeurt er met je als je je overgeeft aan een geloof. God is bedacht door mensen en religie is mensenwerk. Elke religie is per definitie een dictatuur; de vertegenwoordigers van God (dus niet God) schrijven de wet voor en iedereen (ook niet gelovigen) moeten zich daaraan houden. Ik ga hier niet uitwijden over de misstanden die door religie zijn veroorzaakt, hoewel een paar algemeenheden misschien op hun plaats zijn. Kijk naar de positie van de vrouw, de positie van homoseksuelen, de eeuwenlange ban op seks, het verbod op voorbehoedsmiddelen, het niet nemen van maatregelingen van het misbruiken van kinderen door priesters. De lijst is oneindig lang. Als er een God bestaat, dan is het een God voor alle mensen die Hij geschapen zou hebben.
Het is niet zozeer de weg van de minste weerstand als je in een God gelooft, maar eerder het niet gebruiken van de vrijheid waarin je geboren bent en het niet gebruiken van de prachtige “computer” waarmee je geboren bent en die we verstand noemen.
Je hoeft niet in een God te geloven om als een goed mens te kunnen leven. Misschien leef je wel als een beter mens als je niet geloofd en niet meehobbeld wat de bedenkers van religies je voorschotelen als goddelijk waarheid. En mocht je gebrek hebben aan leefregels, lees dan een paar boeken van de grote filosofen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geloof je toch in grote filosofen, ieder mens heeft een wereld en mensbeeld waar hij of zij in gelooft. De 1 is daar individueler in dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed lezen mijn vriend. Waar staat dat ik in filosofen GELOOF. De vraagsteller heeft schijnbaar behoefte aan leefregels en wil om die reden eventueel geloven. Raar uitgangspunt overigens. Ik rijk hem een alternatief aan. Dat ieder mens een beeld heeft over het onstaan van de wereld en mensheid klopt. Dat iedereen dan ook gelooft klopt niet. Er zijn mensen die geloven en er zijn mensen die niet geloven. Die laatste groep denkt te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord, bedankt voor uw bijdrage wildelely. + Ik denk er zelf ook zo over, en ik zie dat u dat nog wat verder uitgebouwd heeft, daar ga ik zeker wat aan hebben! Bedankt! De motivatie voor mijn vraag is het volgende: Toen ik deze vraag stelde was ik van mening dat geloof de makkelijkste weg was. Omdat ik jong ben, en veel aan het leren ben verander ik wel eens van mening, ik wilde dus simpelweg input van andere mensen hebben om kritisch naar mijn eigen mening te kijken. Wel één tip voor de volgende keer: Alinea's! Ik denk dat sommige mensen heel snel langs deze lap tekst scrollen, en dat terwijl er heel erg veel nuttige informatie in staat. Nogmaals, bedankt! Robin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Robin,
Fijn dat je er wat aan hebt. Is het niet voor niets geschreven.
De tip van de alinea's zal ik onthouden.
Groet, wildelely

Andere antwoorden (21)

het gaat niet om de makkelijkste weg te kiezen, het gaat om een keuze te maken. en als christen ben je niet in 1x overtuigt geloof mij maar. zelfs ik twijfel dagelijks aan het bestaan van god, dus denk dat het er niet makkelijker op word zeker niet als je de bijbel eens goed doorleest. dan merk je dat het zeker niet de eenvoudigste weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst bedankt voor je antwoord +1 Mijn persoonlijke mening is dat als je de capaciteit hebt om objectief te kijken naar het geloof in zijn algemeen, je je onmogelijk kunt binden hier aan, er zijn gewoon te veel dingen die niet kloppen, of wazig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom heet het denk ik ook geloof, anders was het een kwestie van zeker weten.
Zo denken er helaas hele volksstammen.
Ze leunen tegen het geloof en de kerk aan, gaan tweemaal per zondag naar de kerk, en voelen zich veilig.
Ze hoeven immers niet meer na te denken of zichzelf te ontwikkelen, want er wordt voor hun gedacht en beslist.
Dit is een zeer grote misvatting.
Je hebt gelijk als je zegt dat het juist beter zou zijn om zelf na te denken, en je te ontwikkelen.
Dat is in mijn ogen dan ook het doel van een mens hier op aarde, ontwikkelen, en herontdekken wie en wat we zijn.
Dat is ook het doel van God, dat we onze ware diepe ik kunnen vinden.
Door dit te geloven en te ontwikkelen gaan we als mens heel anders leven.
Ontdekken we dat we niet vrijblijvend kunnen schurken tegen Gods vergeving aan, maar zullen we juist moed moeten hebben, om bewust te leven, liefde te activeren, in een zo goed mogelijk evenwicht met de mens en de natuur om ons heen.
Dit is geen passiviteit, maar juist activiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan.
Mensen die zich later in hun leven bekeren, verdiepen zich meestal uitgebreid in wat de bijbel allemaal vertelt. Er wordt zeker in deze gevallen vaak voor het geloof gekozen na uitgebreid onderzoek met de conclusie dat de bijbel het meeste aansluit op dat waar zij zich prettig bij voelen en waar zij zich het meest in kunnen vinden.

Mensen die opgegroeid zijn in een gelovig gezin en "daarom maar" ook geloven, zijn soms absoluut mensen die vanuit gemakszucht geloven.
Er zijn natuurlijk zat mensen bij die wel degelijk vraagtekens plaatsen bij al dat waarmee zij opgevoed zijn, maar er zijn zeker ook mensen die dit niet doen.

Als zij er namelijk voor zouden kiezen om de bijbel in twijfel te trekken en zelf te gaan nadenken, zou dat voor hen betekenen dat hun hele leven opeens onzeker lijkt.
Zij hebben ooit geleerd dat God alles voor hen is, altijd op de eerste plaats zal komen, hen altijd met alles zal helpen en altijd bij hen is.
Trekken zij dat in twijfel, betekent dit dat zij plotseling eenzaam en verloren in het leven staan, omringt door onzekerheiden.

Wellicht zijn zij hier bang voor, of hebben zij simpelweg geen zin om alles overnieuw te gaan bedenken. Ook zullen zij vast en zeker geen zin hebben in de afkeer die zij daarmee in werking zullen brengen van hun familie, vrienden en de rest van de (gelovige) omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet de makkelijkste weg, juist niet. Je gaat verantwoordelijker om met jezelf, je omgeving en je medemens. Dat is wat God van ons mensen vraagt. Dat gaat niet vanzelf, dat kost je moeite, daar moet je alert voor zijn en aandacht voor hebben. Dat roept begrijpelijkerwijs ook wel eens weerstand op..

De Bijbel is helemaal niet een naslagwerk waarin je antwoorden op je vragen vindt. Als je EEN antwoord vindt, dan krijg je er minstens drie vragen bij. Dat is erg interessant, maar niet vanuit het perspectief het leven interessant te maken, maar vanuit het perspectief God beter te willen leren kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou juist de moeilijkste weg, omdat de duivel er juist alles aan zal doen om je er weer vanaf te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat doet de duivel om dit te bewerkstelligen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, kijk om je heen, al het kwaad in de wereld.
Probeer maar eens 1 dag, helemaal niet boos te worden, om wat voor reden dan ook, en de eer aan jezelf te houden.
Das heel moeilijk.
Ik wil het dan wel niet de duivel noemen, maar gewoon de schaduwkant van elk mens.
Niemand is perfect zuiver liefdevol onverwaardelijk, en daar moeten we wel naartoe streven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zoals je zegt whiteeagle, dat hoefd toch niet de duivel te zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik geloof niet in een duivel, in de zin van een echt wezen, en een hel of zo.
Ieder mens heeft gewoon een goede en een slechte kant, alleen overheerst de slechte kant bij bv, moordenaars verkrachters enz.
En we moeten er naar streven om een beter mens te worden.
Je kunt het ook de duivelkant van de mens noemen, maar dat vind ik een beetje te negatief klinken, ik noem het liever de schaduwkant, aangezien ook iedereen een echte schaduw heeft bv in de zon, voor je, of naast je, ligt eraan waar de zon staat.
Maar het beestje moet een naam hebben, en de een zegt duivel, en de ander schaduwkant.
Alleen als je echt in de duivel gelooft, zoals een echt wezen, en dan los van GOD, want sommige zeggen ook, dat GOD en de duivel èèn zijn, nee dat geloof ik niet, maar iemand anders meschien wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duivel is zeer machtig. En kan veel, maar gelukkig is God Almachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aahhh koolwitje daar ben je!! miste je al ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep ik was er weer ;-D
Dat hangt ervan af. Als je gemakkelijk in god kan geloven, je op zoek bent naar de zin van het leven, je graag verkeert in het gezelschap van mensen die die hetzelfde geloven, je een duidelijke leidraad wilt in je leven en je steun kunt vinden bij god en je medegelovigen, is dat de gemakkelijkste weg.
Voor veel mensen geldt dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is de makkelijkste weg, dan hoef je. je verder niet te verdiepen over veel vraagstukken in het leven, geloven in God is happen en slikken.
Hoe meer de mens nadenkt hoe moeilijker het is om in een God te geloven.
Gek genoeg echter, als je er wel heel veel over na denkt, komt het geloof in een God wel weer dichterbij!
Alleen het soort God is dan anders, niet meer de God van de schepping en van de bijbel, maar een opperwezen die uitkijkt over het leven hier op aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij werkt dat net andersom, hoe meer ik via onderzoek en studie weet van de geweldige mechanismen in de natuur, des te meer moet ik in een scheppende kracht geloven, die naast het toeval voor zich te laten werken, via het het voortkabbelen van zijn schepping, en vrije wil van de mens, ook zijn schepping stuurt en ontwerpt.
Dat kun je niet zo algemeen stellen. Ik ken genoeg gelovigen die zeer gewetensvol denken en handelen, de regels van hun geloof niet klakkeloos voor waar aannemen en zelf afwegingen maken.
En ik ken ook genoeg ongelovigen die nergens over na willen denken, en in hun hele leven "de weg van de minste weerstand" volgen.
De instelling van het individu bepaalt dus in hoeverre dit waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch weer een anoniem minkukeltje !
geloven in god,kan je troost geven wanneer je door een diep dal gaat,geloven vraagt om vertrouwen dat alles zijn reden heeft om te gebeuren,en belooft dat er een doel is waarom alles gebeurt.dat geeft veel rust.veel meer dan wanneer je al je geloof bent verloren en erachter komt dat er geen reden,geen doel,geen logica is.ik heb nooit echt in god gelooft,maar dacht op z'n minst dat we hier zijn met een doel,een logica waarom vanalles gebeurd.inmiddels ben ik dat idee ook kwijt.misschien is t m'n depressie waar ik last van heb,heb paar nare jaren gehad en wat trauma's opgelopen..en dat heeft m'n vertrouwen ik "dat alles een reden heeft"weg genomen.en ik kan zeggen dat dat me zwaar ligt als ik durf te denken in de toekomst.t lijkt me veel makelijker nu om rust te vinden in iets wat groter is dan mij.maar dan moet je er wel in kunnen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de nare dingen die in je leven gebeuren, leer je ook van, als je ze als waardevolle lessen beschoud, zul je in de toekomst die fouten niet meer maken, en ben je weer wat wijzer geworden. Ik wens je heel veel sterkte, en geluk en liefde toe.
En heb vertrouwen in GOD, maar ook in jezelf, dan komt het wel weer goed.
Geloven in een God is zeker niet de makkelijkste weg.Want het hangt helemaal van de persoon zelf af hoe die zijn idee van God invult.Je kunt zeggen,God bestaat dus ik hoef niet verder te zoeken naar antwoorden.

Maar je kunt je ook gaan afvragen wat of wie God is.Wat god voor jouw betekenen moet,waarom hij bepaalde dingen doet.En de bijbel is een leidraad die je kan helpen een beter beeld van jezelf en de wereld te krijgen,maar het is geenzins het boek met de antwoorden.Sterker nog,het boek zal je nog meer dwingen om na te denken over het leven en alles wat daarin besloten ligt.En je kunt ook geloven in een omnipresente god,die in alles en overal is,een deistische god,die de wereld gemaakt heeft maar daarna zijn handen er vanaf getrokken heeft.En zo zijn er nog wel honderden definieties die de mensheid God heeft toebedeeld.

De weg van de minste weerstand is geloof ik zeggen dat er geen God is,zodat je het over het onbeschrijfelijke in ons bestaan hoeft na te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om in God te kunnen en willen geloven, moet je juist heel erg veel nadenken. Als je echt wil weten wie Hij is en wat Zijn bedoelingen zijn, dan moet je je toch echt verdiepen in wat er in de Bijbel staat, en ik kan je verzekeren dat is geen makkie! Om het echt te begrijpen is meer nodig dan een standaard gebedje, een tekstje uit je hoofd leren. een biecht of zeggen "ik geloof". Als je echt staat voor je geloof in God, als je echt liefde voor Hem voelt, dan doe je ook je uiterste best te leven volgens Zijn geboden en de adviezen die je vind in de Bijbel. Leven zoals Jezus ons als voorbeeld gaf. En probeer dat maar eens als onvolmaakt mens helemaal voor elkaar te krijgen. Dat is hard werken, en een heel groot gevecht. En dus zeker niet de weg van de minste weerstand. Het is een heel smal pad wat je dan kiest.
De weg van de minste weerstand is er op los leven want dat is makkelijker. Zonder er teveel bij na te denken toegeven aan alle verleidingen die de wereld bied. Dat is een brede weg, dus makkelijk.
Het fijne is, dat we allemaal een eigen wil hebben, dus ook zelf kunnen en mogen kiezen welk pad we kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we geloven dat we in de gaten gehouden worden door een hogere entiteit, Simulator, Programmeur, hoeft dat zeker niet de makkelijkste weg te zijn.

Ik denk dat mensen het gewoon minder bont maken als ze weten dat ze op 1 of andere manier geoordeeld zullen worden. Het zogenaamde je leeft maar 1 keer effect, van atheïsten treedt minder snel op als je gelooft wellicht een tweede eeuwig leven te kunnen verdienen, waarin je van gebrekkige prototypestatus tot definitieve volmaakte oplossing kan worden verheven.

The simulation argument probeert dit probleem logisch formeel op te lossen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Onder simulator/programmeur bedoel ik die van intelligente zelfstandig lerende (denkende) neurale netwerken.

En waren wij geen beeld (simulatie) van God?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1 Maargoed dat 2e leven weet je nooit zeker, is het dan niet zonde om je eerste leven niet in te vullen zoals je eigenlijk zou willen?
Geloven in een god is inderdaad veel gemakkelijker dan bijvoorbeeld in je Zelf.

Het gaat er niet om om regeltjes te begrijpen maar de uitwerking ervan op jou. Het gaat om jouw ervaring!
En daar haken de meeste mensen af. Veel te 'pijnlijk'.
Vandaar dat zij het buiten zichzelf zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@M1987
Dat betwist ik ook niet.
Ik reageerde op de subtekst van de vraag.
Ja dat is de makkelijkste weg. Echt! Dan hoef je echt niet aan al die andere dingen te denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke weg, want als je gelooft in God moet je allerlei angsten doorstaan en je gaat je zelf allerlei vragen stellen zoals: hoe kan God zoveel ellende op aarde toestaan? Is zijn schepping mislukt en speelt hij spelletjes met de mensheid? Ongelovig zijn is makkelijker en prettiger.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Tsjechie is 70% ongelovig. Hoe gaat het met de Tsjechen? Geen rampen, geen aardbevingen en ook nog eens lekker bier. In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier, zeggen de Tsjechen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want als je in GEEN god geloof kun je doen en laten wat je wilt. dat is dus de makkelijkste weg.
Het enige risico is dat als er wel een god is, dat je dan de consequenties moet dragen ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is juist een moeilijke weg!
Wat is GOD? Een menspersoon? ---->>NEE (denk ik niet)
De Bijbel is een mooi boek met mooie geschiedenis verhalen, maar ik geloof het allemaal niet! Het is allemaal zeer onwaarschijnlijk en niet te bewijzen!
Het heelal met al zijn zonnestelsels, manen, sterren noem maar op, dat is GOD! hieruit zijn wij ooit onstaan.
De aarde is een te verwaarlozen stofdeeltje in het heelal.
Wat bij het hele plaatje hoort, dus ook een deel god!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen makkelijkste weg, de weg is voor een ieder gelijk. Het verschil zit in de beleving.

Nadenken is gewenst voor ieder mens. Gelovig of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt in het christelijk geloof maar een wet en dat is liefde als je lief hebt dat zal je niemand kwaad doen en ook de wet niet overtreden en ook niet doden stelen enz
dat is wat god wil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook maar zeker ook de verstandigste weg

je verliest dit leven van 80jr

je wint een eeuwigheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ik een antwoord kan geven op zo`n vraag denk ik bijvoorbeeld hoe komt men tot het geloof.
Veel gelovigen zijn mensen die vanuit hun jeugd geïndoctrineerd zijn met spookbeelden.
Als je niet zus of zo, dan kom je in de hel.
Je moest gewoon en had geen keus.
Nu is de ene mens de ander niet, al je tegen de een zegt dat hij niet deugd zal hij denken Ach da`s jou mening.
Een ander die heel goed probeert te zijn zal ineenkrimpen en leiden dat zijn inspanningen tevergeefs zijn geweest.
Naar dit negatieve aspect zijn er ook positieve aspecten te bedenken.
Angstige, zwakke, oudere (dichterbij de dood en het onbekende, dus angst) mensen die niet in staat zijn hun plezier, hoop en kracht uit het leven zelf te halen, kunnen veel hebben aan het geloof. Dit is iets, wat de niet gelovige moet respecteren.
Helaas zijn er m.i. meer mensen die achter de meute aanlopen en niet eens bewust geloven.
Ik heb veel teleurstellingen moeten overwinnen met gelovigen.
Geloof is voor mij dan niet iets van de kerk maar van het leven! Ik geloof in mijn medemens, ik leef met mijn medemens en ik geloof niet dat je goed bent als je elke zondag bij de pastoor je schuld afkoopt met wat geld en het meejammeren van psalmen en liederen.
Ik geloof wel dat je goed bent als je een kind, dat je huilend aan de kant van de weg ziet staan omdat de ketting van haar nieuwe racefiets is gelopen, helpt en haar verteld hoe ze kan voorkomen dat het weer gebeurd.
Ik geloof dat we er voor elkaar zijn en met elkaar, en vooral elkaars ego, (of moet ik dan zeggen ondanks)we moeten samen proberen het verblijf hier op aarde voor iedereen zo prettig m o g e l i j k moeten te maken en zoveel mogelijk achterwege moeten laten waarvan we weten dat het een ander kwetst.
En dan vind ik uitspraken als; wat gij niet wilt dat u...
of hebbe uzelve lief gelijke u naaste. nog lang niet zo slecht.
Al het andere zoals moorden uit naam van God etc. vind ik uit den boze.
Het weigeren van een hosti aan een homo door een instituut waarbinnen mensen zijn die niet van kinderen (jongens) kunnen afblijven. Een pedofiel veroordeeld een homosexueel.
Dit soort verschijnselen haat ik en vind ik uiterst hypokriet en oneerlijk.
En als je dan als goedgelovige daarmee moet leven lijkt mij dat niet de makkelijkste weg.
Ga zelf aan de gang en bij vragen die overblijven kun je gerust de bijbel raadplegen.
Geloof vooral wat je wilt geloven en niet wat een ander wil dat je geloofd want dat is hypocritie en dat moet je niet willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord, bedankt.