Zijn alle oudere volkeren (Maya's, Romeinen, Aboriginals, Indianen, etc.) nu in de hel?

God is almachtig en altijd al aanwezig geweest. Veel volkeren hebben andere goden aanbeden (Grieken, Romeinen, Egyptenaren, Germanen, noem maar op), maar niet 'onze' God. Dat zou dus betekenen dat zij nu allemaal eeuwig branden in de hel? Of kom je pas in de hel wanneer je ooit gehoord hebt over God, maar je bent niet gelovig geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Cryofiel
14 jaar geleden
Of hadden de aanhangers van (bijvoorbeeld) Baäl gelijk, en wonen zij nu bij de Heerlijke Baäl in de hemel, terwijl alle misleide christenen straks in de hel komen omdat ze Baäl niet hebben willen accepteren? (Vul voor Baäl een willekeurige god in.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat zou Baälen zijn....Maar zonder gekheid, dat is inderdaad een van de vele consequenties van mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat wil ik zeker niet. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe hier tegenaan gekeken wordt - ik weet het echt niet, en daar is GoeieVraag toch voor, immers?

Het beste antwoord

Mensen die niet de kans hebben gehad om God te leren kennen en hun leven naar zijn maatstaven in te richten worden 'onrechtvaardigen' genoemd.

De bijbel zegt in . Handelingen 24:15 over hen: ’Er zal een opstanding zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.’
Dus die „onrechtvaardigen”, veel personen die God niet hebben gekend en gediend, zullen in de toekomst in de gelegenheid worden gesteld om Gods gunst te verwerven.

De bijbel spreekt wel over een eeuwig vuur,maar dit stelt symbolisch totale vernietiging voor!

Zellfs de hel wordt in de toekomst in dat vuur geslingerd,dit wil zeggen dat ze ophoud te bestaan.

Lees dit in het bijbelboek Openbaring 20:14:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Op+20%2C11-15&id42=0&id37=1&pos=0&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Vreemd dat de hel hier steeds weer terugkomt.
Je gaat naar een plek waar je het beste thuishoort.
Net zoals kinderen naar een vmbo school gaan omdat dat aansluit op hun niveau.
Je verwerpt toch niet je eigen kinderen omdat ze andersdenkend zijn?
Zo is God ook.
Richt je op positieve dingen waardoor je kunt groeien, en laat je niet naar beneden trekken door je te fixeren op de hel.
Het leven hier op aarde is soms al een hel genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook +1 van mij voor deze vraag.
Het probleem is waarom in het verleden zoveel goden met elk hun eigen specialisatie en vandaag de dag een god. Wel in mijn opinie omdat dat makkelijker is te sturen en controleren door een groepje mensen in het Vaticaan.
Mijn wedervraag is dan ook waren de goden kosmonauten? En kwam het een groepje mensen het niet uit de rest van de mensheid te controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat God zo groot(s) is dat hij niet oordeelt over het wel of niet geloven in Hem, maar oordeelt op onze daden.
De basis van het Christelijk geloof, en ik denk van de meeste andere geloven, is de liefde voor je naasten, voor de natuur, enz.

En natuurlijk is niemand volmaakt en gaan we allemaal vaak genoeg in de fout. Maar het gaat om de intentie van ons doen en laten.
Een niet gelovige, of volkeren die anders geloven, kunnen evengoed proberen goede mensen te zijn.

Ik ben geen Dominee of Pastor, maar een simpele, vaak twijfelende, gelovige, die ook vaak genoeg in de fout gaat.
Maar ik mag aannemen, dat mijn God liefde is en niet oordeelt op basis van de zwakheden van de mens, maar op diens goede (of slechte) bedoelingen.

Oef! Ik had nooit gedacht, dat ik zo'n diepgang over mijn geloof zou kunnen uiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De katholieken hebben hier ooit een oplossing voor bedacht: het voorgeborchte van de hel.

Daar zouden mensen terechtkomen die een goed leven hebben geleid, maar voor de wederopstanding van Jezus al zijn gestorven, plus de kinderen die zijn gestorven voordat ze gedoopt waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, we aanbidden nu nog steeds de egyptisch god. (Amen komt van Amon).

Dus als er iemand in de hel komt zijn wij het wel, omdat we zijn oorspronkelijke idee helemaal veranderd hebben en er telkens dingen bij verzonnen hebben en vergeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De katholieken hadden het voorgeborchte. Iedereen daie daar kwam, omdat ze niet in de gelegenheid waren om te worden gedoopt kwamen daar tijdelijk tgerecht en werden op de dag van de wederkomst onverbiddelijk naar de hel gestuurd. Mijn herbprmde dominee hd ook dit standpunt. Je kunt hieruit zien wat een zioeken mensen dit soort fundamentalistisch gelovigen zijn. Aan de andere kant jun je je afvragen of je geloof wel serieus moet nemen als je zulke misdaden tegen de mensheid begaat. Nu zullen veel jongere gelovigen dit soort dingen deels niet meer geloven, maar geloven ze dan nog wel in de bestaande religies? Of hebben ze een egen religie bedacht, waardoor ze deistien zijn en geen protestanten of katholieken. Ik hoop het voor hen. Ik hoop ook voor hen dat ze nog wel eens stilstaan, bij alle mensen die zijn omgebracht omdat ze zulke criminele activiteiten van hun geloof en kerk niet konden accepteren. Ik vind dat we de Bevrijdingsdag ook moeten gaan gebruiken om de bevrijding van het fundamentalistische geloof te vieren: christendom, islam, mormonen. Zelfde kalen een pak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt zeer interessante vragen! Ik heb ooit gelezen dat mensen die nooit het bestaan van God hebben geweten minder gestraft zullen worden. Mensen die wel met de Bijbel zijn opgegroeid en toch het geloof verwerpen, zwaar gestraft zullen worden. (ik dus, haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit mijn visie: nee, want ik geloof niet in een eeuwig hellevuur. Ik weiger te geloven dat God een onvolmaakt mens maakt die druk bezig is zijn levenslessen te leren en wanneer zijn tijd voorbij is, voor eeuwig in de hel laat branden. Een mensenleven is per definitie niet lang genoeg om alles te leren, te begrijpen en ook nog eens positief te veranderen.

Er zijn religies die je laatste zin/vraag als waarheid aannemen. M.a.w. ben je bekend met God maar geloof je bewust niet of ben je van het gelovige pad het ongelovige pad ingeslagen, dan is dit een goede reden om naar de hel te gaan. Heb je nooit van God gehoord en weet je niet beter, dan is dit 'buiten je schuld om' en wordt een coulance-regeling toegepast.

Tja en wie is 'onze' God? Als we dit al niet met zekerheid kunnen zeggen, hoe kunnen we dan met zekerheid antwoord geven op al die andere vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in de hel gelooft zegt het nog niets of je daarin komt of niet, want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk dus kunnen we denken goed te doen terwijl God er heel anders over denkt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus wij kunnen daarover niets weten. Het antwoord luidt dan ook wij mensen weten dat niet.

Ik persoonlijk geloof niet echt in het idee van een hel na dit leven, want als je slechte dingen gedaan hebt (moorden etc. bedoel ik daarmee) dan voel je je toch kiplekker tussen gelijkgestemden in de hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je straf is je les.
God geeft ons nooit een test waarin we nooit kunnen slagen en iedereen krijgt zijn of haar eigen test.
Ook het eindexamen zal door God bepaald worden en niet door ons.
Ik geloof niet in de Hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf denk ik dat hemel en hel dimensies zijn van het hier en nu. Dus zijn we allemaal soms in de hemel, soms in de hel en vaak in het voorgeborchte, zo je wil.

De kerkvader Origenes (185 - 254) had ook een goed antwoord.
Hij schreef dat god net zolang doorgaat met zijn reddingswerk totdat alle mensen verlost zijn. Er komt dan dus niemand in de hel. Hij zou daar net zolang mee doorgaan tot zelfs de duivel zou zijn verlost.

Natuurlijk werd Origenes later als ketter beschouwd. Maar toch een toffe peer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat geen ergere hel dan hier op aarde kijk maar om je heen hoeveel mensen leven er niet in een hel? Wanneer je sterft ga je naar het doden rijk daar is de rustplaats voor de zielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt helemaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kun je je geen zorgen maken. Dan ben je nu al reeds in de hemel.

Als je werkelijk gelooft in de hel, dan bevind je je erin op het moment dat je sterft, *want* je vreest het (en dat is een echte hel) .... daarna is het over....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt dat God altijd al aanwezig is geweest. En daar is je vraag op gebaseerd. Maar als hij nu niet aanwezig is, dan is je vraag plotseling overbodig geworden.
ter zijde, mochten die heidenen allemaal branden (en nog wel eeuwig) dan is het toch zonde dat we de vrijkomende energie niet op aarde kunnen gebruiken. Zou het COtwee probleem ook opgelost zijn. Ik krijg het er warm van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die zijn allemaal in de hemel... of in de hel... Maar wel een van die twee...

Er is maar EEN god, voor iedereen en altijd... Maar soms noemt men die ene goed, allah, soms Mummon, soms buddha, noem maar op, maar het is dezelfde...

En wordt niet gelovig als je nog kunt kiezen...

En de hemel en de hel is ook nu, dus kies de hemel als je nog kunt kiezen...