Wie was de eerste Heilige (katholieken) ?

Maria ? Jezus? Mozes? Adam ,Eva ?, Abel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus, Mozes, Adam, Eva en Abel zijn sowieso geen katholieken, die waren allen joods. De katholieken zijn de volgers van Jezus dus iedereen die voor Jezus leefde kan geen katholiek geweest zijn.

Antwoorden (3)

De eerste persoon die door de Katholieke kerk heilig werd verklard was Sint Ulrich van Augsburg in het jaar 973 na Christus.

Op deze site vind je nog veel meer info over heiligen en waarom en hoe iemand heilig wordt verklaard:
http://www.heiligen.net/welkom_heilig.php#sinds993
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant ....wis ik niet.
Maar toch zijn al veel Pausen heilig verklaard vóór die datum.
En leefde Sint-Niklaas niet ron 280 na X ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Beestie: Ik zou zo uit mijn hoofd niet weten wanneer Sint-Niklaas precies leefde, maar er zijn meer mensen heilig verklaard die voor die tijd leefde, wat dacht je van Petrus, Lucas, Johannes en Matteüs? Die leefde in dezelfde tijd als Jezus, en zijn wel heilig verklaard. Maar ze zijn pas achteraf heilig verklaard. Paus Johannes XV besloot in 993 voor het eerst iemand heilig te verklaren, en dat werd Sint Ulrich van Augsburg. Daarna werden er steeds meer mensen heilig verklaard, ook mensen die al ver voor die Sint Ulrich hebben geleefd.
Een voorwaarde om heilig verklaard te worden is dat je dood bent, maar hoe lang je al dood bent, dat maakt niet uit ;-) Dus Sint Ulrich werd als eerste heilig verklaard, maar hij is zeg maar niet de oudste heilige in de zin van wie er als eerste leefde....Snappie? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank U Ik zie hier nu dat ook beesten Heilig verklaard werden....?!!!?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Guinefort_van_Bourgondi%C3%AB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mhm...als dat waar is is dat zéér vreemd ;-)
Maar er staat vooral dat hij heilig vereerd werd, maar is dat wel het zelfde als Heilig verklaard zijn? Ik las nergens wanneer en door wie hij dan Heilig verklaard zou zijn... Maar ik weet hier ook niet meer van dan wat er op die Wiki pagina staat, hoor ;-) Ik ben namelijk niet katholiek, maar protestant, dus ik weet niet precies hoe dat met die hond zit, sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben al lang geen Christene meer , maar ik vind die Christelijke rituelen wel heel boeiend
http://albacorax.wordpress.com/2011/06/23/sankt-guinefort/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond werd als een heilige vereerd, maar is nooit heilig verklaard. Van dezelfde pagina: "De inquisitie heeft zich met de verering van de heilige windhond intensief bemoeid, omdat men grote twijfels had over de mogelijkheid dat een dier heilig kon zijn. Men concludeerde na onderzoek dat Guinefort als hond niet heilig kón zijn, omdat volgens de Rooms-Katholieke leer een beest geen eeuwige ziel bezit, en de Kerk zag zijn verering dan ook als ketterij. Het hondenlijk zou vervolgens zijn opgegraven en plechtig verbrand."
Adam Eva, Mozes en Abel zijn nooit heilig verklaard.
Dus dan blijven alleen Jezus en Maria over in dit rijtje, waarvan ik verwacht dat Jezus niet officieel heilig is verklaard, dus blijft van deze 5 Maria over
12 jaar geleden
Dat is jezus en dat geldt voor het hele christendom, dus niet alleen voor de katholieke, maar ook de protestanten, rooms-katholieken, orthodox enz.