Mag je tijdens de ramadam ijsberg sla eten?

Ik zag op internet een website dat je overdag alleen ijsberg sla mag eten tijdens de ramadam, terwijl ik toch echt altijd heb begrepen dat je helemaal niks mag eten tijdens de ramadam. Is dit onzin? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (2)

Nee dat mag niet:

"De maand ramadan begint als twee orthodoxe moslims de nieuwe maansikkel aan de hemel zien staan. Vanaf dat moment mogen volwassen moslims de gehele maand, tussen zonsopgang en zonsondergang, niet eten, drinken, roken of seksuele omgang hebben. Als het donker is, na het breken van de vasten (de iftaar), is het feest.

Het eten van drie dadels, het drinken van water en het opzeggen van dankredes kondigen voor Marokkaanse moslims het einde van de dagelijkse vastenperiode aan. Na het avondgebed drinken ze koffie en eten ze harriera, een speciale ramadan-soep.

Turken gaan, na het breken van de vasten, eerst uitgebreid dineren. Op het menu staan vaak linzensoep en sültac, een rijstpuddinkje. Daarna wijden ze zich aan het avondgebed."

http://www.beleven.org/feest/ramadan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vasten tijdens de ramadan behoort tot de vijf zuilen van islam, en dient nagekomen te worden door iedereen die hiertoe in staat is. Het woord vasten wordt in het Arabisch vertaald als ‘siyam’. De letterlijke betekenis van dat woord is 'het zich onthouden van iets'. De islamitische betekenis sluit hier op aan: het vasten is het zich onthouden van voedsel, drinken en geslachtsgemeenschap tussen zonsopgang en zonsondergang, met de intentie van het vasten om hier het welbehagen van Allah mee te zoeken.

Opzettelijk eten en drinken verbreekt het vasten. Dus je mag overdag ook geen ijsbergsla eten. Het antwoord op de vraag is: Nee.
Amadea