Voor zover we Nederland op dit moment hebben ingedeeld en links en rechs, zitten alle christelijke partijen zonder uitzondering op de rechterflank, hoewel de ChristenUnie door sommige linkse issues hoog op de agenda te hebben iets meer de linkerkant van het spectrum vertegenwoordigd. Op grond daarvan zou je op de linkerflank meer atheisten verwachten, voornamelijk door de oververtegenwoordiging van gelovigen op de rechterflank.
Wanneer je er vanuit gaat dat het basisverschil tussen links en rechts is dat links uitgaat van de goede, volgzame mens die in een voorspelbare wereld met een grote overheid nooit in opstand zal komen omdat hij nooit gebrek zal leiden, terwijl rechts meer uitgaat van een berekenende, opportunistische mens die altijd zal streven meer en makkelijker (in mijn optiek ene iets realistischer visie) zullen wederom op de rechterflank meer mensen te vinden zijn die denken dat een mens die van nature geneigd is tot alle kwaad, leiding van een god nodig heeft. Ook in dat geval zul je meer atheisten op de linkerflank vinden.
Zelf ben ik echter een uitzondering op de regel. Ik ben gematigd rechts georienteerd, maar beslist niet gelovig. En ik ken ook heel gelovige mensen die uitgesproken links stemmen. Vermoedelijk heeft je mens- en wereldbeeld (en je portemonnee) meer invloed op aan welke kant van het politieke spectrum je staat, dan je religie alleen. Het is een totaalpakketje.