Zijn er meer linkse atheisten of zijn er meer rechtse atheisten?

Ik vraag me af of atheisme iets is voor een bepaalde politieke stroming.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Voor zover we Nederland op dit moment hebben ingedeeld en links en rechs, zitten alle christelijke partijen zonder uitzondering op de rechterflank, hoewel de ChristenUnie door sommige linkse issues hoog op de agenda te hebben iets meer de linkerkant van het spectrum vertegenwoordigd. Op grond daarvan zou je op de linkerflank meer atheisten verwachten, voornamelijk door de oververtegenwoordiging van gelovigen op de rechterflank.

Wanneer je er vanuit gaat dat het basisverschil tussen links en rechts is dat links uitgaat van de goede, volgzame mens die in een voorspelbare wereld met een grote overheid nooit in opstand zal komen omdat hij nooit gebrek zal leiden, terwijl rechts meer uitgaat van een berekenende, opportunistische mens die altijd zal streven meer en makkelijker (in mijn optiek ene iets realistischer visie) zullen wederom op de rechterflank meer mensen te vinden zijn die denken dat een mens die van nature geneigd is tot alle kwaad, leiding van een god nodig heeft. Ook in dat geval zul je meer atheisten op de linkerflank vinden.

Zelf ben ik echter een uitzondering op de regel. Ik ben gematigd rechts georienteerd, maar beslist niet gelovig. En ik ken ook heel gelovige mensen die uitgesproken links stemmen. Vermoedelijk heeft je mens- en wereldbeeld (en je portemonnee) meer invloed op aan welke kant van het politieke spectrum je staat, dan je religie alleen. Het is een totaalpakketje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atheïsme en links of rechts hebben geen enkele correlatie... Nee het heeft niet te maken met politieke stroming of overtuiging... Atheïsten eten vaker friet of niet, net zoiets wat geen enkele correlatie heeft...

Nee, het heeft niets met elkaar te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien atheïsme geen dogma's bevat, is het lastig om een politieke stroming te baseren hierop. Je kunt natuurlijk niet een partij oprichten op het idee "er is geen god".

Atheïsten zijn het eens dat er geen goede reden is om aan te nemen dat er een god zou bestaan. Voor de rest kunnen ze met hun denkbeelden alle kanten op. Het is lastig om te zeggen of er meer aan de linker- of rechterkant van het politieke spectrum zitten, en ik vermoed dat het waarschijnlijk redelijk evenredig verdeelt is (lees: waarschijnlijk ongeveer gelijk aan de gemeenschap in z'n totaliteit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat uberhaupt de begrippen links en rechts al zo slecht gedefinieerd zijn en elkaar gedeeltelijk overlappen dat iedereen ermee aan de haal gaat. Iedereen kan er zijn eigen definitie aan geven en zeggen dat ze een bepaald iets typisch rechts of links 'vinden', terwijl het met een andere uitleg ineens andersom zou kunnen zijn. Dat geldt voor atheisme ook, want ben je atheist als je niet bent opgenomen in een bepaald geloof, als je echt niets gelooft, of als je niet praktiserend bent? Dus ik denk dat het moeilijk is om zonder definitiekader iets hiervan te zeggen.

Dan nog: zelfs al heb je deze definities duidelijk, dan moet inderdaad de correlatie nog duidelijk zijn. Hoe verklaar je het als bv blijkt dat veel meer mensen die dan onder rechts vallen gelovig zijn? Komt dat door hun politieke georienteerdheid of zijn er nog meer factoren die een rol kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een aversie tegen religies niet als basis stellen voor je voorkeur voor een politieke partij.Toch ben ik geneigd te denken dat de meerderheid een afwijking naar links heeft, het is een gevoel.