Heb je wel eens echt met Jehova's gesproken?

Iedereen kent ze wel: Jehova's Getuigen die langs de deuren gaan. Veel mensen smijten de deur dicht, anderen zeggen beleefd Nee.

Wie is er wel eens een echt gesprek aangegaan met deze mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf wel eens echt in gesprek gegaan. Eerst vijf minuten aan de deur. Daarna zijn ze twee keer bij mij langsgekomen, en hebben we met een kop koffie erbij gesproken. 't Is overigens niets geworden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niet, maar Ferry wel. Luister maar: http://www.xs4all.nl/~josmargo/download/Ferry%20op%208fm/17%20-%20Jehavo%27s.mp3

Het beste antwoord

Ja hoor. Tijdens mijn studie heb ik wel eens Jehova's Getuigen gevraagd om onderwerp van een (beschrijvend) onderzoekje te zijn. Ik ben toen met vroegere buren die getuige waren naar de 'vergadering' (hun versie van een 'mis' of 'dienst') gegaan, heb alles geregistreerd wat ik zag en hoorde, en heb achteraf ook veel vragen gesteld.

Later, toen twee jongens van een andere koninkrijkszaal in de buurt aan de deur van ons studentenhuis kwamen, gingen een huisgenoot en ik ook een gesprek aan. Bij dieper doorvragen kwamen die jongens er achter dat ze bepaalde dingen (vooral redenen) helemaal niet wisten. Dan vroegen ze of ze terug mochten komen met meer informatie (dat mocht) en stonden ze een week later met blaadjes over dat onderwerp voor de deur. Waarop wij weer dieper doorvroegen en het hele scenario zich herhaalde.

Ik vind het reuze-interessant om de belevingswereld van zulke mensen te begrijpen, maar anders dan de grondverwachting van Jehova's getuigen (dat mensen alleen nog niet massaal bekeerd zijn omdat ze het 'goede nieuws' nog niet hebben gehoord) ben ik nooit in de 'verleiding' geweest zelf getuige te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ik had een collega die Jehova's Getuige is. Die heeft me wel een en ander vertelt over het geloof en over de gewoonten. Ik moet zeggen, dat was een interessant en leuk gesprek. Ik ben niet overgehaald, maar dat was ook de essentie niet. Dat is toch anders dan dat mensen bij je aan de deur komen, dat vind ik veel meer mijn privacy schenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...

Heb er 2 jaar naast gewoont. En alles ging goed totdat ik mijn eerste boek liet zien aan de buurvrouw. Daarna heeft ze 9 maanden niet meer tegen mij gesproken...

Toegevoegd op 06-06-2009 09:19:46
En herinner me ineens een bezoek aan de deur. De dame in kwestie vroeg of dat ik in god geloofde. Mijn antwoord "Ja, maar ook in satan!" intrigeerde haar schijnbaar zo dat ze exact een jaar later weer aan de deur stond met de vraag of dat ik inmiddels van gedachten was veranderd...:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat voor boek was dat dan als ik zo onbeleefd mag zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Eclectische Hekserij onder invloed van de 21ste eeuw!" auteur Starbless
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vroegere overbuurvrouw overkwam het volgende. In het weekeinde, 's ochtends vroeg, werd er aangebeld. Ze ging in haar nachthemd naar beneden, deed de deur open - en daar stonden ze, twee Jehova's. Mijn overbuurvrouw zei tegen hen: "Sorry, maar mijn man heeft net een stijve, dus ik moet mijn vrouwelijke plicht doen." Ze heeft nooit meer Jehova's aan de deur gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... Ik na dat tweede bezoek ook niet meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de deur naakt opendoet, schijnen ze ook niet meer terug te komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of als ze aanbellen en zeggen: "wij komen u jezus brengen", dat je dan zegt: "zet hem maar achter in het schuurtje ! "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ken ik er nog wel een paar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt ,onze buren hadden een bordje op de deur met''wij zijn niet gediend van leuren aan deuren als God dit had gewild belt hij zelf wel aan''...wat ik me overigens wel afvraag is wat Jehova's zullen doen al een atheist aanbelt met de boodschap dat er geen God is...zullen zij deze persoon binnenlaten?
Aan de deur ben ik weleens langere gesprekken aangegaan, ik heb ze overigens nooit binnengelaten. Het was voor mij voornamelijk interessant om te horen hoe men denkt over de 'eindtijd'. Maar ook over hoe ze zich aan God hebben opgedragen om zijn wil te doen en zich erop toeleggen naar die opdracht te leven. Bloed en bloedtransfusies zijn ook ter sprake gekomen.

Het waren aardige mensen en er was sprake van wederzijds respect. Onze manier van geloven liepen volledig uiteen, maar alleen al door het wederzijds respect en het werkelijk luisteren naar elkaar waren de gesprekken zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. En ik heb ze ook wel eens binnen gelaten.
Het zijn in mijn ervaringen vriendelijke mensen. Ze proberen wel je te overtuigen maar dat is tenslotte het doel van hun bezoeken.
Verder kun je er best heel goed mee praten en ze luisteren ook naar jouw argumenten.
Kortom geen slechte ervaringen mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik me overigens wel afvraag is wat Jehova’s zullen doen al een atheist aanbelt met de boodschap dat er geen God is…zullen zij deze persoon binnenlaten?
Wel eens mee gesproken ja...
Bij ons in de regio komen ze met meerdere auto's aan, parkeren de auto's aan de rand van het dorp, en gaan dan in groepjes van de twee personen, waarbij de ene altijd heel lang is (!), bij de deuren langs. Vaak ook nog met een klein kind aan de hand. Vind ik wel zielig voor zo'n kleintje, de hele ochtend langs de huizen.
Heb inderdaad wel eens een gesprek met deze mensen gevoerd, en hun blaadje ook in ontvangst genomen ( De wachttoren ..).Ze hebben volgens mijn beleving een gigantische bijbelkennis, omdat ze elke weerwoord tijdens de discussie staven met een bijbeltekst, en er voor het gemak ook maar even bij vermelden waar het in de bijbel staat....
Ergens heb ik wel respect voor de manier waarop ze hun geloof uitdragen, en proberen over te brengen. Ongetwijfeld krijgen ze een 'hoop shit' over zich heen tijdens 'hun verkondiging'.
Aan de andere kant: "Het is hun keus"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, ik heb ze uitgenodigd en een kopje koffie aangeboden en met hen een pittige discussie aangegaan over de bijbel. Tot hun verrassing zaten ze tegenover een overtuigd atheïst die qua bijbelkennis niet voor hun onderdeed. Altijd leuk, discussies over geloof.

Toegevoegd op 06-06-2009 10:51:57
Overigens moet ik bekennen dat ik hun houding ten aanzien van geweldloosheid wel kan waarderen. Daar kunnen meer gelovigen een voorbeeld aan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik wel eens een gesprek gehad met hen maar dat was heel snel afgelopen. Zij belijden dat je moet geloven dat christus voor ons gestorven is, en als je dat geloofd ga je naar de hemel. Meer niet. Ze hebben het niet over de zonde staat van de mens. Waar het mee moet beginnen. Lees daarvoor eens de christenreize van John Bunyan. Is echt aan te raden om dat boek eenmaal te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze geloven toch alleen in een paradijs op aarde?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De organisatie is ervan overtuigd dat er slechts 144.000 gelovigen naar de hemel zullen gaan, de rest blijft op een paradijselijke aarde. Dat van die paradijselijke aarde hebben ze er overigens pas bij bedacht toen hun organisatie meer dan 144.000 leden kreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mlodewijk presies ;) bedankt voor je aanvulling. Heb jij het boek wel eens gelezen mlodewijk? zo maar een vraagje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk boek bedoel je precies BvB?
nee

toen ze zagen wat er op mn nek hangt waren ze gelijk weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat hangt er dan om je nek JaVid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik ook wel nieuwschierig naar ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trishura, oftewel Tripura, een oud tantrisch symbool
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die wordt namelijk foutief geassocieerd met satanistische stromingen maar heeft in feite niets er mee te maken, als een van de atributen/wapens van het Yoga
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoiets http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Trishula.svg/203px-Trishula.svg.png
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar het was leuk hun facen van kleur zien veranderen)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahaha, beetje zielig wel, maarreh.. hahahahaha
Als ik tijd heb dan ga ik altijd wel een gesprek met ze aan. Vooral als het om jonge mensen gaat. Echt erg vind ik dat.

Ik ben zelf christelijk. En heb ooit in een groep gezeten die sektarisch was. Je kunt je niet voorstellen welke processen daar spelen en dat je er verdorie intuint!
Zelfs met die ervaring weet ik nog niet hoe je dergelijke mensen kunt overtuigen. Want ze zijn zo gehersenspoeld dat ze overal hun antwoord op hebben.

Een paar weken geleden stonden er 2 jongelui aan de deur. Zo triest. Rokje aan.
Kids! ga lekker leven! Maak plezier in je leven. In plaats van elke avond gehersenspoeld te worden met 'bijbel'studies.

Het rare is dat ze totaal niet door hebben dat hun boodschap onzin is. Ze geloven niet in een hel. Nou wat is dan het probleem? Ze sloven zich uit in de hoop (geen eens zekerheid!) dat er een paradijs hier op aarde komt. Nou dan heeft het christendom en zelfs de islam het heel wat beter bekeken.

Mijn ouders zijn ook diverse gesprekken met hen aangegaan. Als tiener heb ik daar vaak bijgezeten. Erg interessant. We waren zelfs berucht ;)
Het heeft nooit geholpen :-(

Zo vredeliefend zijn ze niet. Want familie/vrienden bijv. wordt zo nodig afgeschreven....
Daardoor valt gezonde kritiek weg en kan hersenspoeling ongeremd zijn gang gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het hem juist. !
Zij zeggen dat we dezelfde bron gebruiken, maar ze hebben een eigen bijbelvertaling, en die is flink aangepast.
Maar op de een of andere manier is het niet mogelijk om ze dat duidelijk te maken.
Mijn ouders hebben dat steeds geprobeerd, zelfs met de grondtekst erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dutchbright, wat flexjoly zegt over niet dezelfde bron klopt, ik zou het sterker willen vertellen, Jehovah's Getuigen en wat zij geloven heeft niets te maken met het Christendom, hoewel de meeste getuigen dit zelf niet zullen beseffen, maar dat laatste komt omdat het wel degelijk een sekte is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens ik bedenk mij ineens. De jehova's vinden volgens mij niet dat wij uit de zelfde bron komen.
Mijn ouders wilden een vervolggesprek starten met een gezamenlijk gebed, tot dezelfde God. Hier konden zij niet in meegaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, flexjoly, dat klopt omdat het slechts oppervlakkig lijkt of ze een stroming zijn binnen de Christelijke kerk, als je verder gaat lezen / spreken / luisteren kom je erachter dat er hier iets heel anders aan de hand is.
Ja ik heb echt met jehova´s gesproken, maar zij niet met mij... Zij hielden een betoog en ik sprak met hen...
Jammer...
Ik ben dan samurai, zo voel ik me dan... Dan pakken ze een boek en laten me dat zien, dan ren ik mijn boekenkast in en pak een boek en dan leg ik ze alletwee op tafel en dan zeg ik, "laten we eens zien hoe de boeken tegen elkaar vechten"... Dan kijkt die man raar op, en dan zeg ik, maar jij begon er boeken bij te halen... En die man kan met dit tegenscript niet veel... En schrapt me van de bezoekerslijst...

Ik maak er gehakt van... Maar wel altijd met respect... Ik draai er vervolgens netjes balletjes van, die rollen mooi weer naar huis daarna...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sta ze altijd beleefd te woord aan de deur, maar de gesprekken zijn nooit lang.

Laatst wilden ze me een bijbel aansmeren, maar ik zei dat ik geen interesse had. "maar denkt u dan nooit na over de zin van het leven" vroegen ze, waarop mijn antwoord was "jawel, maar daar heb ik de bijbel niet voor nodig".

Dat was zo'n beetje het langste gesprek. Deze mensen lijken me zo overtuigd van hun waarheid dat een gesprek volledig zinloos is. Ik hoor ook dat je niet meer van ze af komt als je ze eenmaal binnenlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, weing diepgang, dikwijls verward, plaatje blijft hangen. heb soms medelijden met hen , maar ach, waarom geloven ze in zulke nonsens : ze zoeken waarschijnlijk ergens een houvast bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel met een aantal ven hen redelijk uitgebreid gesproken, ook heb ik hun geloof en organisatie enige tijd flink bestudeerd.

Op zijn zachtst gezegd ben ik behoorlijk geschrokken van waar ik achtergekomen ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb meerdere malen jehova's op de koffie gehad en ook interesante discusie's met ze gehad over het verschil van het rk en jehova. een leuke ervaring en zeker voor iedereen aan te raden om het een keer te doen voordat je een oordeel over dit geloof geeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn collega is er één. Daar heb ik best interessante gesprekken mee.

Mijn vader, die gelovig is en heel veel bijbelse kennis heeft heeft ze eens binnengelaten en is de dialoog aangegaan... toen bleek hij het op geen enkel punt te kunnen winnen. De kennis van de Jehova getuige is ontzettend groot.
Ze moeten niet voor niets 7 jaar studeren voordat ze langs de deuren mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt.
Is echt triest. Ze worden eerst volledig gehersenspoeld. En hebben op alles een antwoord. Mijn ouders kregen ooit een jonge knul aan de deur, die op de argumenten in leek te gaan Ze maakten een vervolgafspraak. Die knul kwam of niet mee of mocht niks meer zeggen, dat weet ik ff niet meer. Er kwam iig een 'zwaardere' op bezoek, dan degenen die aan de deur waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het zo zeer een kwesite van hersenspoelen is. Haar ouders waren het, maar hebben hun kinderen daar vrij ingelaten. Zij wilde wel, haar broer niet.