als je als Joodse vrouw geboren word, zijn jou kinderen ook Joods, maar als jij je laat bekeren, zijn je kids dan ook joods?

(je laat bekeren als vrouw tot het jodendom)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joods met een hoofdletter is de de aanduiding van de etniciteit en daartoe kan je je niet laten bekeren, joods is met een kleine letter als je het als religieuze aanduiding bedoelt. ;-)

Het beste antwoord

De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods. Er heerst overigens een misvatting dat tot de tijd van de tweede tempel het Jodendom ook via de vader kon worden overgedragen, maar dit argument is niet op feiten gebaseerd. Om deze misvatting te ontkrachten brengt de Thora juist in het boek Deuteronomium 7:1-5 een verbod op gemengde huwelijken. Hierbij vermeldt de Thora dat een kind met alleen een niet-joodse vader van het Jodendom verwijderd kan raken maar dat dit niet het geval is voor een kind van een niet-joodse moeder, aangezien het kind sowieso niet-joods is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Zij zijn pas Joods als ze ook tot het Joodse geloof zijn toegetreden. Dit gaat niet automatisch.
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Jood zijn ben je niet alleen door je geloof, maar kan ook door je afstamming.
Als je dus van Joden afstamt, blijf je Jood ook al zijn je ouders bekeerd tot bijvoorbeeld het Christendom.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat is niet waar Ivana. Als een jood zich laat dopen is hij geen jood meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt geneuzel, maar in de Nederlandse taal is er een onderscheid tussen jood (het geloof) en Jood (de bevolkingsgroep). Tot de eerste kun je toetreden, de tweede kan uitsluitend door afstamming, geboorte dus.
Ivana
9 jaar geleden
Juist Saskia.