wordt per ongeluk shirk vergeven?

salaam ik heb een vraagje wordt per ongeluk shirk vergeven dus je was niet van plan om het te doen maar door de shaitan kwam de aanbidding van dat zomaar in je gedachten terwijl je het niet wilde doen dus het kwam onverwachts wordt dit vergeven voor per ongeluk shirk?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Religie
5.5K
Amadea
3 jaar geleden
Wat shirk is moest ik eerst opzoeken. Het lijkt mij eigenlijk niet dat je dat per ongeluk kunt doen. Bezig zijn met afgoderij doe je terwijl je je daar heel goed van bewust bent.
redouane
3 jaar geleden
@Amadea ja maar ik bedoelde je wilt het niet doen maar het kwam zo maar in je hoofd maar je hebt het niet uitgevoerd
LeonardN
3 jaar geleden
wordt per ongeluk shirk vergeven? Door wie? Je ouders, je imam, jezelf?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@redouane, De Profeet leert dat weswese (influisteringen) niet iets is om je zorgen te maken en dat je ongerustheid over weswese vanuit je imaan komt.
Zelfs als een Moslim vervalt in Shirk – en we zoeken onze toevlucht hiertegen – en vervolgens spijt betuigt en oprecht berouw toont; dan zal hij geen bestraffing ondergaan. Wat het Qor’aan-vers inhoudt is wanneer men volhardt in het plegen van Shirk en in die staat sterft. Maar degene die berouw toont, hem zal het worden vergeven.
(Shaykh Moehammad Boekhoebza)
http://www.ahlus-sunnah.nl/is-shirk-ondanks-berouw-niet-te-vergeven-shaykh-moehammad-boekhoebza/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@redouane,
Op deze Belgische site kun je vragen stellen.
http://cursusislam.be/hoe-moet-ik-omgaan-met-slechte-gedachten-influisteringen/

Antwoorden (4)

Ja, de gedachte alleen maakt jou geen zondaar. Het uitdragen van shirk wordt niet op prijs gesteld.
3 jaar geleden
Het makt niet uit vanuit welke religie je het bekijkt. Er is een duidelijk verschil tussen kwaad denken en kwaad doen. Toch kan "straffen" van zowel kwaad denken als kwaad doen niet zó maar gebeuren.
Er zijn veer verschillende soorten mensen. Sommigen zijn door hun eenvoud van geest niet in staat onderscheid te maken tussen bepaalde vormen van kwaad of goed. Je kan iemand met een zwaar syndroom van Down toch niet kwalijk nemen, dat hij/zij iets helemaal verkeerd doet, gewoon, omdat zo iemand het zich niet bewust KAN zijn?
SJIRK (Arabisch: شرك) is het islamitische concept van het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders; afgoderij. Het is het tegenovergestelde van tawhied, het uitgangspunt van de islam, waarmee sjirk de meest gehate zonde is in de islam. Maar zoals in de inleiding is aangegeven kan je dat dus niet aan iedereen toerekenen. Niet iedereen is n.l. TOEREKENINGSVATBAAR.
In het laatste geval en in verglijkbare omstandigheden zal SHIRK dus vergeven worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus, ook waar. Ook in de Islam is er verschil tussen het hebben van slechte gedachten en de daden.
Allah zal ons niet verantwoordelijk stellen van onze gedachten zolang we deze niet in de praktijk brengen
Shirk of sjirk (Arabisch: شرك) is het islamitische concept van het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders; afgoderij. Het is het tegenovergestelde van tawhid, het uitgangspunt van de islam, waarmee shirk de meest gehate zonde is in de islam. Taalkundig gezien betekent shirk het gelijkstellen-deelnemen.
Wanneer iemand echter de intentie heeft om een slechte daad te verrichten maar hiervan afziet, zal hij door Allah hiervoor worden beloond. (Boecharie, Rikak:31)
Een mens is niet verantwoordelijk voor de slechte gedachtes die in hem opkomen. Het zijn niets anders dan weswese ((influisteringen van sjeytan)
Dat betekent natuurlijk niet dat iemand continu dit soort gedachtes moet of kan hebben. Wanneer er sprake is van het regelmatig hebben van slechte gedachtes, is het aan die persoon zelf om dit te voorkomen. Allah zal je niet verantwoordelijk stellen van gedachten zolang je deze niet in de praktijk brengt.
Als Allah jou niet verantwoordelijk stelt voor de gedachten die in je hoofd komen, moet je het zelf ook niet doen.
In de Koran vermeldt Allah:
‘en wanneer hen weswese van sjeytaan overvalt, gedenken zij Allah’ (7:201).
Een Sahaba (metgezel) kwam naar onze nobele Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, en zei ‘Ik heb continu weswese’. Onze edele Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, antwoordde: ‘Er is niets om je zorgen te maken; dat is je imaan zelve’. (Moeslim, Imaan 121).
Dus vanuit de Koran leert men dat weswese niet iets is om je zorgen te maken en dat je ongerustheid over weswese vanuit je imaan komt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je een perongeluk zonde pleegt wordt je niet bestraft maar als je voor iemand buigt zonder de intentie is er geen probleem maar als je dat hebt gedaan met intentie ben je een kafir moet je zo snel mogelijk berouw tonnen voor de ja er niet meer bent krijg je eeuwig lang hel