Monniken volgen het leven van Boedha. En aangezien hij kaal was scheren ze hun hoofd.

Misschien is het ook symboliek om zo weinig mogelijk met het aards leven te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Boeddhistische rituelen zijn vanouds gericht op bezinning, het zuiveren van de geest.
Bij een monnikengroep bestaan daardoor 2 overgangsrituelen. Eerst het intreden in de gemeenschap en later de blijvende, ‘hogere’ wijding.
Bij een intredingsritueel in een klooster wordt het hoofd van de toekomstige monnik kaal geschoren. Dit symboliseert het afzien van luxe en het tot inkeer komen. Daarna moet hij 3x de gelofte uitspreken dat hij zich zal houden aan de 3 heilige juwelen:
1) de Boeddha (de leraar)
2) de dharma (de leer)
3) de sangha (de monnikengemeenschap)
Daarna ontvangt hij officieel zijn monnikskleding.
Elke monnik krijgt ook een bedelnap om het dagelijks voedsel in te ontvangen, een naald om noodzakelijk verstelwerk aan zijn kleren te kunnen verrichten, een snoer met kralen (om te gebruiken tijdens het opzeggen van een serie heilige teksten), en een scheermes om zich regelmatig kaal te scheren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de meeste monniken werd vroeger het haar van hun kruin(top van hun hoofd) weggeschoren maar dit wil zeker niet zeggen dat alle monniken kaal zijn:ik ken er meerdere die zeker niet kaal zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
ps nederlandse en belgische monnikken,bij de oosterse is het anders
fremar
13 jaar geleden
Lang niet alle monniken zijn kaal.
Zie de monniken op de foto.

In het Hindoeisme zijn ook niet alle monniken kaal.
De Vaishnava monniken scheren hun hoofd op een klein plukje haar na, terwijl de Shaiva monniken in de meeste tradities hun haar en baard juist nooit afknippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De katholieke monniken zijn niet helemaal kaal, maar hebben een geschoren kruin, een zogenaamde tonsuur. Het is een teken van onderwerping of toewijding aan god. In bijgaande link vind je daar meer informatie over.