Is er een aan te wijzen oorzaak waarom Jezus de duivel niet uitdreef bij Judas?

Jezus wist dat Judas door de duivel bezeten was. Toch redde hij Judas niet om zich van het leven te beroven. Maar waarom deed Hij dat niet, Jezus kon toch duivels uitdrijven en deed dat toch ook?

8 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat Jezus NIET op aarde kwam om mensen te genezen. Hij deed dat vooral om te bewijzen (zie Handelingen 2:22) dat hij de enige echte Messias/Zoon van God was (er waren er meer in die tijd die zich ervoor uitgaven). Hij deed dat meestal bij mensen met wie hij medelijden gevoelde.

Er was geen reden om Judas te "genezen": Judas koos bewust om God's hand los te laten; daardoor was er alle ruimte voor Satan om bezit van hem te nemen.

Dit in tegenstelling tot de nederige houding van de meeste mensen die Jezus wel had genezen. Ziedaar het verschil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even verduidelijken: hierboven zeg ik "Hij deed dat vooral". Daarmee bedoel ik de wonderen en zijn genezingswerk...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb juist altijd begrepen dat Jezus vertelde dat God "onze" vader is, en dat we allemaal kinderen van God zijn. Dat bidden we ook. En doordat Jezus' dood niet het einde was, kunnen wij allemaal eeuwig voortleven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Pokemon Als we kinderen van god zijn en het is in het paradijs begonnen dan vind ik het nogal een straf om het eeuwig leven en het paradijs af te pakken, niet alleen van Adam en Eva maar ook nog eens van al hun nazaten tot in oneindige generaties.... En dat allemaal om een appel. En dat offert iemand zijn zoon op om die zonde uit te wissen. En wat blijkt na zijn dood. Er is geen paradijs te bekennen, we leven weliswaar gemiddeld langer (bepaald geen verdienste van god maar van onze eigen wetenschap) maar zeker nog niet eeuwig (als je dat al zou willen). Het lijkt mij dat iemand zich voor niks aan het kruis heeft laten nagelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pokemon
Allemaal kinderen van God? Dat absoluut niet. We hebben wel de MOGELIJKHEID om met God in een goede verhouding te staan en de (toekomstige) beloning van Paradijs & eeuwig leven te ontvangen, maar dat geldt zeker NIET standaard voor iedereen! Een paar simpele teksten waaraan iedereen dat duidelijk kan zien: * Mattheüs 7:22,23
http://www.biblestudytools.com/svv/mattheus/passage/?q=mattheus+7:22-23
>> dit gaat zelfs over personen die zelf kennelijk het idee hadden dat ze goed bezig waren! * Matthëus 7:13,14
http://www.biblestudytools.com/svv/mattheus/passage/?q=mattheus+7:13-14
>> het zal een flinke minderheid zijn die daadwerkelijk de beloning zal ontvangen Sommigen zullen God niet als vader hebben, maar Satan:
* Johannes 8:41-44
http://www.biblestudytools.com/svv/johannes/passage/?q=johannes+8:41-44
Jezus ontkent hier letterlijk dat zij (dat waren de religieuze leiders (!!!) die toen tegen Jezus spraken) NIET God als vader hadden, maar de Duivel. Maar om weer even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Jezus bewees (mede) door zijn wonderen duidelijk dat hij DE Zoon van God was, de beloofde Messias.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, weer een schrijffout... ik zei "Jezus ontkent hier .... .... NIET God als vader hadden", maar die dubbele ontkenning is onterecht.
Jezus ontkent dat zijn God als vader hebben. Ik hoop dat je dat wel al begreep ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mee eens
Cryofiel
8 jaar geleden
@mullog, jouw redenatie volgend komen we wel steeds een stukje dichter bij het paradijs. Dat doen we juist door zelfstandig te onderzoeken en zo tot de juiste inzichten te komen. Dit gaat tergend traag en er is helaas veel tegenstand. Maar de paradijsgerichte krachten zijn sterker, de tegenstanders voeren een reeds verloren achterhoedegevecht. Naar de wereld kijkend zie ik dat we het paradijs naderen, al gaat dat nog zo traag, door de zogenaamde boeken van de diverse goden ter discussie te stellen en te vervangen door oprechte wetenschappelijke kennis.

Andere antwoorden (3)

Jezus wist dat Hij moest sterven voor de zonden van het volk. Dat was de voornaamste reden waarom Hij door Zijn Vader naar ons was gestuurd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Da's het verhaal dat in de bijbels wordt verteld. Maar ja, als je binnen de context van dat verhaal blijft, klopt het verhaal natuurlijk. Net zoals die film lijkt te kloppen zolang je binnen de context van de film blijft. Dat de hele film is bedacht door de regisseur zie je dan niet.
Ik weet niet of er sprake van is dat Judas door de duivel bezeten was, maar goed....

In de bijbel staan -tig keer zinsneden als:

".....opdat vervuld zou worden, wat door de profeten gezegd is"

of

"Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia"

of iets in die geest. Het was dus voorzegd dat Judas een verrader zou worden maar God deed er niets tegen en hield zich afzijdig want de schriften moesten nu eenmaal vervuld worden, dwz de mensheid moest verlost worden.

Toch had Judas de vrije keus maar God wist al van tevoren dat hij de verkeerde keus zou maken. Als Judas dat verraad niet gepleegd had, hoe had het verhaal dan moeten lopen om Jezus aan het kruis te krijgen? En hoe erg die moord ook was, God wist ook van te voren dat Jezus weer op zou staan uit zijn graf, wat de moord als het ware minder scherpe kantjes geeft.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mee eens
God heeft alle mensen, en dus ook Judas, de vrijheid gegeven om keuzes te maken. Je kunt het vergelijken met de twee moordenaars die met Jezus aan het kruis hingen. De ene moordenaar had verkeerde dingen gedaan (zoals wij allemaal in het groot of het klein doen) maar kreeg spijt en koos op dat moment toch voor het goede, en de vergeving van Jezus. De andere moordenaar bleef volhardend over zijn slechte daden en was niet bereid om berouw te tonen in het verhaal. Met andere woorden, wij zijn zelf verantwoordelijk, en zelf vrij om keuzes te maken. Dat is een zeer groot goed was God ons gegeven heeft. God wil ook dat wij zelf keuzes maken, zelfs voor of tegen hem. Ook Judas was vrij en had keuzevrijheid. Helaas koos hij voor dit pad. De duivel kon hem helaas verleiden, maar de uiteindelijke keuze maakte hij nog altijd zelf. Nergens staat overigens dat hij dan ook bezeten was, alleen dat hij deze keuzes maakte. Het uiteindelijke oordeel dat hij krijgt na zijn dood, weet alleen God,.. gelukkig maar!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
In de reacties onder de vraag lees ik heel andere interpretaties. Waarmee is aangetoond dat ook dit antwoord slechts één van de vele gelijkwaardige interpretaties is.
nounka
8 jaar geleden
Zat Judas niet ergens in de negende cirkel van de hel? Al is dat niet de bijbel waar ik dat uit haal. :)