In welke bijbeltekst staat er, dat als je niet in Jezus gelooft/accepteert dat hij je redder is, dat je naar de hel gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel hedendaagse theologen geloven niet in een letterlijke hel. Het wordt nu wel opgevat als "een toestand van het menselijk bestaan" of "het compleet gescheiden zijn van God".
In de oorspronkelijke bijbelteksten worden drie verschillende woorden gebruikt, die allemaal later als "hel" werden vertaald. Zodra er vertaald wordt is de oorspronkelijke betekenis moeilijk te herkennen. (Vertalen is verraden, wordt wel eens gezegd) Daarvoor zou je de oorspronkelijke teksten moeten kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Hebreeuwse woord Sjeool, dat betrekking heeft op de „verblijfplaats der doden”, is in sommige Bijbelvertalingen met „hel” weergegeven.
Wat zegt deze passage over de toestand van de doden? Lijden ze in Sjeool om voor hun zonden te boeten? Nee, want ze „zijn zich van helemaal niets bewust”.
Toen de patriarch Job door een ernstige ziekte vreselijk lijden onderging, smeekte hij God dan ook: „O, dat gij mij in Sjeool [„de helle”, Leuvense Bijbel] zoudt verbergen” (Job 14:13).
Wat voor zin zou dit verzoek hebben gehad als Sjeool een plaats van eeuwige pijniging was? In de Bijbelse betekenis is de hel gewoon het gemeenschappelijke graf van de mensheid, waar aan alle activiteit een eind is gekomen.
Jezus was drie dagen dood en in zijn graf. Maar de bijbel bericht „dat Zijne ziel niet is verlaten in de hel . . . Dezen Jezus heeft God opgewekt” (Handelingen 2:31, 32, Statenvertaling).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben met het geloof opgegroeid, op latere leeftijd het geloof weer zelf ervaren en snapte toen ook de bijbel als zodanig. Alleen klopt er dus 1 ding niet: mocht ik nu besluiten om niet meer te geloven dan zou ik naar de verdoemenis gaan enz. Hier is dus duidelijk de macht van de mens in de bijbel te vinden om de religie te gebruiken om angst te creëren. De duivel bestaat ook niet: denk je dat die gaat zitten wachten om jou te grazen te nemen? Dan had hij zichzelf al lang laten zien!! God is (voor mij)een heilige energie van onvoorwaardelijke Liefde en door Jezus zijn onze `zonden` al vergeven. Als je leeft naar de vruchten van de Geest zoals Jezus deed...
1.Liefde
2.Vreugde
3.Vrede
4.Geduld
5.Vriendelijkheid (of: goedertierenheid)
6.Goedheid
7.Geloof (of: trouw, of: vertrouwen)
8.Zachtmoedigheid
9.Zelfbeheersing (of: matigheid)
Dan ben je op de goede weg voor jezelf en daardoor ook naar anderen toe.
Het slechte wordt door mensen zelf gemaakt op aarde door het tegenovergestelde van de vruchten van de Geest te doen. Ruzie, ongeduld, moord enz. Met de onderstaande link van Jeff Bethke, daarin viel alles voor mij op zijn plaats. http://www.youtube.com/watch?v=1IAhDGYlpqY&feature=player_detailpage God = Liefde
Religie = oorlog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ja, de hel bestaat. Maar hij is leeg", zei paus Johannes XXIII al in de jaren zestig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Emma007 als je voor een reactie een + kon krijgen, zou je die ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jodel: ik ben dan wel reuze benieuwd hoe jij het bijbelboek openbaringen ziet? wat is volgens jou het doel van het leven op aarde en komt er volgens jou dan ook een eind aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag gaat over een boek, niet over religie. Daarom hoort 'ie thuis in de categorie Boeken & auteurs, niet in Religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vragen over de bijbel vind ik wel degelijk in de categorie religie thuishoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, andere Bijbel-vragen werden ook verplaatst. Ik benoem slechts de schijnbaar nieuwe regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo Ja wat moet ik van openbaringen vinden? Het is van toen der tijd de ervaring van Johannes. Zo heeft ieder zijn eigen ervaringen om (dichter) bij God te komen. Wat mijn ervaring is met de Bijbel dat ik juist die teksten uit de tegen kwam waardoor er bij mij weer inzichten kwamen en steun ervaarde en waardoor er weer dingen op zijn plaats vielen.
De nieuwe Hemel en de aarde verwijst (voor mij) naar jezelf in verbinding met drie-èènheid, God, de Heilige Geest en Jezus.
Als je dit bereikt hebt dan kan je net zoals Jezus zijn in dienst van de Heilige Geest. Dat is ook wat Jezus zegt. Het doel van het leven op aarde is voor mij dan ook al mijn onverwerkte emoties en nare ervaringen verwerken en de controle van mijzelf loslaten en overgeven aan God en mij dan laten leiden= De weder geboorte. Klinkt wat zwaar misschien maar beetje moeilijk om het in het kort uit te leggen. Ik ben er al 18 jaar mee bezig om te ontdekken wat er is en hoe meer ik verwerk en ervaar en mijn ego los laat, hoe dichterbij ik kom maar ook bij mijn diepste zelf. Komt er een eind aan het leven op aarde? Ik zelf heb geen idee. Voor mij is ook de hel op aarde en zeker niet in de Hemel. @Gonzo wat vindt jij van openbaringen en wat voor inzichten heb jij vanuit het geloof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gezegd jodel en zeker dat van de wedergeboorte vind ik mooi verwoord. ik denk wel dat ik het snap, omdat ook ik denk dat dat bedoelt wordt met wedergeboorte (al vind ik het een dagelijkse strijd om de controle van mezelf los te laten en het over te geven). denk jij dat dit in dit leven te bereiken zal zijn? ik geloof dat een deel van het bijbelboek openbaringen nog moet gaan gebeuren en dat er wel degelijk een eind komt aan deze aarde. natuurlijk is het beschreven vanuit de beleving van Johannes tóen en vind ik het soms moeilijk om te onderscheiden wat letterlijk en wat symbolisch bedoelt wordt. ik geloof wel dat er letterlijk een nieuwe hemel en een nieuwe aarde gaat komen en dat we dan ook pas zonder zonden kunnen zijn.
door de bijbel als geheel te zien en ook andere "voorspellende"boeken te lezen (zoals bijv. Daniël en Ezechiël), kan ik niet geloven dat openbaringen alleen de ervaringen van Johannes zijn.
daarom geloof ik ook dat er een geestelijke strijd gaande is, waar wij niks van zien, maar dat er wel degelijk een satan bestaat.
wat niet wil zeggen dat alles wat er mis gaat op de duivel afgeschoven kan worden, want ik ben het met je eens als je zegt dat "het slechte door de mens zelf wordt gemaakt".
God is liefde, ook dat ben ik met je eens. Alleen laat God in de bijbel ook duidelijk een andere kant zien (en niet alleen in het OT, maar kijk bijv. bij het antwoord van minigeneraal) en daarom geloof ik zeker wel in een hel.
jij zegt: mocht ik nu besluiten om niet meer te geloven, dan zou ik naar de verdoemenis gaan.
waarom vind je dat zo moeilijk om te/wil je dat niet geloven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik het niet verenigbaar vindt met de onvoorwaardelijke Liefde van de drie-eenheid. Zoals ik het ervaar wordt met de hel en de duivel de negatieve energie bedoeld van de ego van de mens. Jezus sprak vaak in zinnen die een achterligend anderwoord hadden en hoe makkelijk is dat dan niet letterlijke te interpreteren door die personen die dat toen der tijd in de bijbel opschreven. Mensen blijven mensen ook toen. Ik ervaar dat ik zelf de waarheid (en volgens mij is dat voor iedereen hier op aarde) geleid door de Heilige Geest moet ervaren, door te leren er naar te luisteren en naar te handelen en hoe angstig is dat om je hele eigen ik over te geven aan de Heer. Terwijl je verstandelijk weet dat dat het mooiste is wat je kan doen.
Ik ben nu zover (na 18 jaar) dat ik het diepste verdriet kan voelen in mijzelf, maar hoe dat getriggert moet worden om dat los te laten, dat weet alleen de Heilige Geest. Ik wilde dat ik op een knopje kon drukken voor mijn wedergeboorte, maar dat zou te makkelijk zijn he... Ik vindt ook niet dat je in de Bijbel alles maar moet aannemen voor waar. Je kan het geloven maar voel dan ook wat voor jou (onpersoonlijk bedoeld) van waarde is om verder in je wedergeboorte komen.
Ik geloof in Jezus en wat hij gedaan heeft en zijn lijden en wederopstanding, maar in de verhalen daarom heen ben ik teksten/zinnen tegengekomen die mij inzichten gaven in mijzelf om innerlijk verder te groeien of waardoor situaties of ervaringen op zijn plek vielen.
Ik ga ook niet zeggen dat de Bijbel niet waar is in de beleving van die personen die dat toen zo ervaren en opgeschreven hebben.
Als iemand tegen mij zegt ik heb een ufo gezien dan zal ik niet zeggen dat dat niet waar is, dan is dat diegene zijn beleving, maar ik ga dat niet geloven voor mijzelf want ik ervaar daar niets mee.
Daarom is de duivel en de hel er voor mij ook niet in de Hemel. Als jij (onpersoonlijk) overleden bent en alle negativiteit in je ziel meeneemt doordat je De Vruchten van de Geest hebt genegeerd zal je daar ook je eigen hel creëren.
Maar ook daar zullen er zielen zijn die je bijstaan om je inzicht te geven in jezelf, net zoals hier op aarde. Dan kom je ook mensen tegen die je een ander inzicht geven waardoor je de kans hebt om je "harde" kant te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn verhaal was te lang, maar dit wilde ik ook nog even vertellen: Ik heb 2 jaar terug het boek gelezen:
Geboren uit de Geest
Dat is een * visie op de bijbelse gemeente
* Persoon en werking van de Heilige Geest
* Geestelijke gaven en bedieningen
* Christen en Heiliging
Dit is geen makkelijk boek wat je even leest. Ik moest er echt voor gaan zitten en rustig en geconcentreerd lezen ( ik ben totaal geen boeken leester) En dan ook lezen zonder dat je je eigen denken daarbij inschakelt gewoon puur vanuit je ziel lezen. Ik heb toen heel even een stukje van de verbinding mogen ervaren. Dat voelde als een kabel van witte energie naar boven toe. En ik denk ( verzin ik dus) dat als je wedergeboren bent je constant in deze energie bent waarin je geen angst meer kent en de Gaven Gods kan ontvangen om anderen te helpen/ bijstaan zoals Jezus ons heeft laten zien. www.schatkamervoordewereld.nl/boeken/Geboren_uit_de_Geest/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ jodel; ik vind het boeiend om te lezen wat jouw interpretatie van de bijbel is en het geeft me stof tot nadenken, want het roept meteen veel nieuwe vragen op.
ik ga er nog eens voor zitten en wellicht het boek lezen (ik houd nl wél heel erg van boeken lezen!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hebben jullie mooie inzichten.
Ik ben er ook van overtuigd dat de hel niet bestaat. Wij mensen maken de hel op aarde.
En Jodel, ik kan een heel eind met je mee gaan.
Ben ook al jaaaren bezig met loslaten met hulp van wat jij Heilige Geest noemt. Je kan nl. gewoon hulp vragen aan Jezus.
Dat uit zich letterlijk in mijn lichaam. Voel het letterlijk uit mijn lichaam worden getrokken waar door ik nu, na 12 jaar klachtenvrij ben van reuma v.d. weke delen.
Gonzo, dat je naar de verdoemenis gaat komt dan doordat jezelf God loslaat. Daar heeft God zelf niets mee van doen. Het is dan jouw keuze. EN je kan altijd opnieuw kiezen!

Antwoorden (5)

De Bijbel spreekt hier wel over

Bijbeltekst Marcus 16:16 zegt=
‘Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.’

Openbaring 21:8
Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

Jezus beschreef de hel als een plaats van eeuwig vuur, (Matteüs 25:41) eeuwige bestraffing (Matteüs 25:46), en een plaats van kwelling, vlammen, en lijden (Lucas 16:23-24). Jezus onderwees tijdens Zijn leven vele malen specifiek over de hel (Matteüs 5:22, 29-30; 10:28; 18:9; 23:15,33; Marcus 9:43-47; Lucas 12:6; 16:23).

dus de hel bestaat wel volgen Jezus en de Bijbel.

Als de Hel bestaat, hoe kan dit dan rechtvaardig zijn? Waarom zou een liefhebbende God een persoon eeuwig straffen, als zijn zonde slechts over een periode van 70-80 jaar plaatsvond? Het antwoord is dat uiteindelijk alle zonde tegen God is gekeerd, en God is oneindig (Psalmen 51:4). Omdat God een eeuwig en oneindig Wezen is, is dus alle zonde een oneindige bestraffing waard.

Jawel, God houdt van ons (Johannes 3:16) en hij wil dat alle mensen gered worden (2 Petrus 3:9). Maar God is ook rechtvaardig en oprecht - Hij zal niet toestaan dat zonde onbestraft wordt gelaten. Dit is de reden dat God Jezus stuurde om de prijs voor onze zonden te betalen. De dood van Jezus Christus was een eeuwige dood, die onze schuld afbetaalde die werd veroorzaakt door onze oneindige zonde - zodat wij hier niet tot in de eeuwigheid in de Hel voor zouden hoeven te boeten (2 Korintiërs 5:21). Het enige dat wij hoeven te doen is ons vertrouwen in Hem te stellen. Onze zonden zijn daarmee vergeven en ons wordt daarvoor een eeuwig thuis in de hemel beloofd. God hield zo veel van ons dat hij voorzag in onze verlossing. Als we Zijn geschenk van eeuwig leven door de Heer Jezus Christus afwijzen, dan zullen we de eeuwige gevolgen van die beslissing onder ogen moeten zien - een eeuwigheid in een brandende hel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Mooi ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De dood van Jezus Christus was een eeuwige dood"... Ik kan die paar dagen moeilijk eeuwig noemen. Of betekent dit dat de hel voor "gewone" mensen ook maar een paar dagen duurt? Trouwens, als goed zoveel van ons houdt, kan hij dan geen manier van vergiffenis bedenken zónder de behoefte aan een bloedoffer? (Wat voor offer hebben we het over, trouwens. Volgens het verhaal is Jezus helemaal niets kwijt geraakt - hij zou weer leven, en wordt zelfs een leider in het hiernamaals. Dan lijkt een keer een slecht weekend helemaal niet op een offer.) Nog iets - een god mag dan een eeuwig en oneindig wezen zijn, de mensen die deze geschapen heeft zijn dat niet. Ik vind het maar wat eng dat je een eeuwig durende straf voor een overtreding van hooguit een jaar of 122 (tot nog toe) ook maar dúrft goed te praten. Over buitenproportionele responsen gesproken, zeg... "Het enige dat wij hoeven te doen is ons vertrouwen in Hem te stellen. Onze zonden zijn daarmee vergeven en ons wordt daarvoor een eeuwig thuis in de hemel beloofd." Mooi om te zien dat het er schijnbaar niet meer toe doet hóe je geleefd hebt, met deze uitspraak. Het enige wat schijnbaar belangrijk is, is iets waar je totaal geen controle over hebt. Je kunt er namelijk niet voor kiezen om ergens in te geloven, om iets te vertrouwen. Dat betekent dus dat die oneindige straf niet alleen een gevolg is van een eindige daad, maar bovendien van een daad waar je nooit bewust voor kunt kiezen. In mijn ogen de meest onrechtvaardige constructie die iemand kan verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens en bijbels onderbouwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Omdat God een eeuwig en oneindig Wezen is, is dus alle zonde een oneindige bestraffing waard." Iedereen zondigt. Dat wordt leeg in de hemel... "Hij zal niet toestaan dat zonde onbestraft wordt gelaten. Dit is de reden dat God Jezus stuurde om de prijs voor onze zonden te betalen." Pietje & co doen iets en Jantje moet 't lijden? Huh? "De dood van Jezus Christus was een eeuwige dood, die onze schuld afbetaalde die werd veroorzaakt door onze oneindige zonde" Ah, dan kunnen we een leven vol zonde leiden, want onze schuld is reeds afbetaald. "Het enige dat wij hoeven te doen is ons vertrouwen in Hem te stellen." Ik vertrouw wel op wie dan ook, als ik daardoor alle dagen mag zondigen. "Onze zonden zijn daarmee vergeven en ons wordt daarvoor een eeuwig thuis in de hemel beloofd. God hield zo veel van ons dat hij voorzag in onze verlossing." Het lijkt me dat er ook wel een eenvoudigere oplossing bestaat. Jij zondigt teveel, hoppa, in de hel met jou. Jij gedraagt je redelijk, hier is je toegangskaartje tot de hemel. Dan hoeft er ook geen Jezus dood en hoeven we ook geen discussie over mensenoffers te voeren (want dat was het, als je zo wilt redeneren). Of nog simpeler: je maakt de mens zodat 'ie altijd het juiste doet. Als je de perfecte alleskunner bent, lijkt me dat geen onmogelijke opgave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt er weer goed mee spotten Widar, terwijl je alles uit zijn verband rukt en dat weet je zelf ook wel. Je bent echt niet dom en weet dus best dat het niet zo zwart/wit is als jij het hier schetst. wij hoeven voor God niet te bepalen hoe Hij met Zijn eigen schepping en schepselen omgaat. Hij is ons totaal geen verantwoording schuldig. Zijn plan met ons en de wereld voert Hij op Zijn eigen goddelijke manier uit en hoe Hij dat uitvoert, daar heeft Hij Zijn redenen voor die ons misschien onlogisch/oneerlijk lijken, maar so be it.
het mag duidelijk zijn dat jij hier geen snars van gelooft en er niks mee te maken wil hebben en dat vind ik oprecht jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"je kunt er weer goed mee spotten Widar, terwijl je alles uit zijn verband rukt en dat weet je zelf ook wel." Dat klopt. Ik doe precies wat de antwoorder doet, om z'n overtuiging te laten kloppen. "wij hoeven voor God niet te bepalen hoe Hij met Zijn eigen schepping en schepselen omgaat." Nee, dat hoeft niet. Maar ben je 't met me eens dat er geen logica in zit? "het mag duidelijk zijn dat jij hier geen snars van gelooft en er niks mee te maken wil hebben en dat vind ik oprecht jammer." Dag mag je vinden. Net als dat ik mag vinden dat het jammer is dat gelovigen zo vast zitten in hun geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, widar, je zegt dingen die de antwoorder helemaal niet zo bedoelt. dat weet je best en daarom vind ik dat heel flauw.
ik heb al heel vaak toegegeven dat er niet altijd logica in geloven zit. dat hoeft voor mij ook niet, want zoals ik al vaak heb gezegd: God is God en heeft geen menselijk verstand. Logisch (lol) ook dat wij dus niet alles begrijpen.
als je de bijbel leest blijven er veel vragen, waar ik geen antwoord op weet. Simpelweg omdat ze niet in de bijbel stáan. Dat doet voor mij niets af aan mijn geloof, omdat de dingen die God wél aan ons openbaart voldoende zijn om mijn leven op Hém te bouwen.
Ik ga me dus niet in allerlei bochten wringen om antwoord te geven op een vraag hier op GV,als er in de bijbel gewoon niks of summier iets over staat geschreven (bijv. over dino's oid). Sommige dingen wéten we gewoon niet!Is dat dan krampachtig vasthouden aan iets wat je gewoon persé wilt geloven en niet los wil laten? dat zullen veel mensen denken, maar voor mezelf weet ik eigenlijk zeker dat dit niet zo is. Ook omdat ik ook lang zónder geloof heb geleefd en dat geen periode van depressie of narigheid was, ofzo (anders zou je nog kunnen denken dat ik daarom ben gaan geloven). ook toen had ik een heel gewoon, gezellig leven.
bovendien onderzoek ik dingen ook heus wel en probeer open te staan voor andere denkwijzen.
jij mag het dus jammer vinden dat gelovigen zo vastzitten in hun geloof, maar ik vraag me wel af waaróm je dat zo jammer vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, soms zit er geen logica in, soms weten we 't gewoon niet. Dus waarom dan zo'n antwoord proberen te baseren op logica, terwijl die er niet is? Dat probeer ik duidelijk te maken. Waarom ik het jammer vind? Omdat er meer is in het leven. Er zijn leukere, betere manieren om gelukkig te worden. Misschien (in het begin) niet even makkelijk, maar 't levert naar mijn mening wel meer op. Maar dat is een hele discussie op zich ben ik bang en die wil ik hier liever niet gaan voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag je eigen mening hebben of je gelooft of niet,heb je zelf in de hand maar als je niet gelooft en je er ook niet mee te maken wil hebben dan zit je hier dus eigenlijk alleen maar om geloof af te kraken Widar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Minigeneraal: Tja, je hebt me niet begrepen. Mijn benadering is niet voor iedereen vatbaar. Lees m'n laatste reactie hierboven nog eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord hoeft niet gebaseerd te zijn op logica van de mens (wat mi zo beperkt is)), maar er wordt gevraagd naar een bijbeltekst en die worden hier gegeven. zoals ik al vaker heb geschreven (en sluit van mijn kant dan idd de discussie) ervaar ik mijn leven als heel rijk en gezegend. dat jij dus zegt dat er leukere en betere manieren zijn........voor wie??? voor mij bestaat er geen leuker of beter of gelukkiger leven (en denk niet dat ik nooit tegenslag heb gekend of meemaak)!ik heb het een poos zonder God geprobeerd, maar dat was voor mij toch echt minder goed/minder leuk.
dit zou dan een discussie worden van: mijn leven is leuker/beter dan het jouwe, dus dat gaat idd nergens meer over.
jij vindt het jammer voor mij, omdat ik misschien niet uit het leven zou halen wat er volgens jou in zit. na de dood is er niks. daar houdt het voor mij dan op. dat zou jammer zijn, maar niet meer dan dat. je zou hooguit kunnen zeggen: wat jammer dat ze zo'n bekrompen leven heeft gehad.
ik geloof dat er na dit leven nog wel degelijk een eeuwig leven komt. ofwel in de hemel met God, of door God verlaten en eeuwig gepijnigd in de hel.
dat gun ik echt niemand!! in die zin vind ik het dus niet alleen jammer, want voor mij is het van levensbelang.
helaas kan ik niemand het geloof geven, maar ik bid er wel dagelijks om dat ook jij het geloof mag krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gunt niemand een eeuwigheid pijniging in de hel, maar je aanbid degene die het voorschrijft. En daar heb je geen enkele moeite mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God heeft de Bijbel niet geschreven, maar de mens en lees daar maar eens doorheen... wat God bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"dit antwoord hoeft niet gebaseerd te zijn op logica van de mens ..." Hoeft niet nee, maar hij doet 't wel, dus... "zoals ik al vaker heb geschreven (en sluit van mijn kant dan idd de discussie)" Sluiten is sluiten, dan moet je niet eerst nog een heel stuk in de groep gooien wat toch weer reactie uitlokt. Dus bij deze nog een reactie :) "dit zou dan een discussie worden van: mijn leven is leuker/beter dan het jouwe, dus dat gaat idd nergens meer over." Tja, dat zeg jij ook min of meer als je zegt dat je het jammer vindt dat ik niet geloof. Ik van mijn kant zie dat precies omgekeerd. Niks mis mee. "ik bid er wel dagelijks om dat ook jij het geloof mag krijgen." Ik voel me vereerd, maar doe geen moeite. Als er toch een god is en die wil dat ik 't een of ander doe, dan komt 'ie maar persoonlijk naar me toe om dat duidelijk te maken. Zoniet, dan is 'ie 't niet waard. En zolang ik niks hoor of zie van goden, ga ik ervanuit dat ze niet bestaan, lekker simpel.
Kristal
11 jaar geleden
Jodel, ik ben bij gereformeerde ouders opgevoed (heb mijzelf al heel veel jaren geleden losgemaakt van religie) en weet dus dat een christen zegt dat de Bijbel het woord van God is. Waarmee bedoelt wordt dat de mens die het schreef de woorden ingegeven werden door God.
Waarom zeg jij nu dat het door de mens geschreven is?
Het antwoord op uw vraag dat je naar de hel gaat (=verloren bent) als je Jezus niet accepteert (= gelooft of aanneemt) staat in meerdere teksten in de Bijbel
geformuleerd. Johannes, de leerling van Jezus, schrijft in zijn brief in hoofdstuk 3: “Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God”. En een eindje verder in het hoofdstuk: “Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem”. Het boek Openbaringen van Johannes noemt ook de ongelovigen in het rijtje van degenen die in “de poel die brandt van vuur en zwavel” geworpen zullen worden. Wanneer iemand de reddingsboei die hem toegeworpen wordt niet aangrijpt zal door de waterval meegesleurd uiteindelijk op de rotsen te pletter vallen. . . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
De tekst is wellicht wat Paulus schreef in zijn 2de brief aan de Thessalonicenzen in hfst 1:vers 8, 9 daar staat:

... in een vlammend vuur, wanneer hij wraak oefent over hen die God niet kennen en over hen die het goede nieuws omtrent onze Heer Jezus niet gehoorzamen. Dezen zullen de gerechtelijke straf van eeuwige vernietiging ondergaan, ver van het aangezicht van de Heer en van de heerlijkheid van zijn sterkte,

De tekst zegt dus duidelijk dat er een eind komt aan zulke mensen hun bestaan,maar niet dat ze eeuwig gepijnigd worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in deze tekst misschien niet, maar zie het antwoord van minigeneraal en ik kom tot een andere conclusie.
Markus16:16 Wie gelooft en gedoopt is zal behouden worden, maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden.

Johannes 3:15-16 Opdat ieder die in Mij gelooft eeuwig leven zal hebben. 16 Want God heeft zoveel liefde voor de wereld dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Romeinen 10:9 Want als u zegt dat Jezus Christus uw Heer is en als u met heel uw hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden.

Kortom: het staat wel in de Bijbel, maar dan omgekeerd. Er staat niet letterlijk dat je naar de hel gaat als je niet gelooft. Mensen verdraaien deze teksten al gauw, en concluderen dan dat er staat dat je naar de hel gaat als je niet gelooft etc. Maar dat staat er dus helemaal niet letterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Lucas 16 verteld Jezus een verhaal over de rijke man en de arme Lazarus. daarin heeft Jezus het over de hel. de rijke man die het op aarde zo goed had, vroeg aan de God. “Ga naar mijn vijf broers, opdat zij ook niet in deze vreselijke plaats zullen komen.” Hij was erg zendingsbewust geworden en erg evangelisch, maar een beetje te laat.
ook staat er in Johannes 3:36.
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
in 2 Petrus 2:4 en 9 staat:
4. Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;
9. dan weet de Heere ook nu de godvruchtigen uit de verzoeking te verlossen, maar de onrechtvaardigen te bewaren tot de dag van het oordeel, om gestraft te worden.