Weet iemand misschien 3 vrouwelijke godsbeelden (zie beschrijving)?

Dus 3 beelden van/over God die vrouwelijk zijn. Graag uit de Feministische theologie. (Misschien kan iemand even helpen zoeken op Google onder de volgende woorden:
- Feministische theologie
- Vrouw - God
- Vrouwelijke godsbeelden.
etc. )
Alvast bedankt.

Toegevoegd na 21 uur:
Bedankt voor alle reacties, maar de docent ziet toch liever vrouwelijke godsbeelden van het christendom. (Zodat niet iedereen gaat denken dat de God van het christendom een man is....)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel jij ons nou op welke termen wij moeten googlen om jouw vraag te beantwoorden? Waarom google je dan niet gewoon zélf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik op deze woorden moest gaan googlen maar bij de resultaten op die woorden geen goed antwoord kan vinden op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden wij dan betere resultaten vinden met dezelfde zoekactie? Van wie moest dat trouwens? We zitten toch niet stiekem jouw huiswerk te maken, hè?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie net pas je toevoeging. Het is dus inderdaad de bedoeling dat wij jouw huiswerk doen. Je weet dat dat tegen de richtlijnen van GV is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
G'd is volmaakt en heeft zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen. Alleen de mannelijke overheersen.
In een goed huwelijk horen man en vrouw daarom elkaar aan te vullen en worden daardoor 1een.
De man heeft hierbij een dienend leiderschap in het gezin, zoals de Here Jezus de voeten wasten van de discipelen,
dan zal de vrouw zich aan haar man gaan onderwerpen uit liefde voor hem.
Dan is feminisme ook overbodig, mag je aan de juffrouw doorgeven.

Het beste antwoord

In het christendom zou je je kunnen wenden tot de maagd maria, ze staat in kerken en kathedralen vaak afgebeeld als een lieflijke vrouw met een groene hoofddoek en het kindje jezus op de arm.. óf biddend tot de gekruisigde Christus/hem wassen na zin 'dood'.
Ze heeft een heel belangrijke rol gekregen en doordat er steeds meer over haar bekend werd/meer theorien om haar bestaan heen kwamen, opende dat ook de ogen van feministen.. Het is misschien interessant om je in de levensstijl van de Katharen in Zuid Frankrijk.
In het Christendom vind je trouwens in geen enkele stroming een vrouwelijke 'God'. Al komt Maria aardig in de buurt als hoogste heilige.

Een andere godin die belangrijk was bij en feminisme dat er bij de oud-griekse spartanen was Hera (de machtige tegenpool van Zeus) belangrijk genoeg om te rechtvaardigen dat mannen en vrouwen gelijkwaardig aan elkaar waren en vrouwen openlijk hun mening mochten verkondigen.

En Isis, de godin die vrouwelijke alleenheerschappij in egypte mogelijk maakte, moeten we ook niet vergeten:) De beroemde Cleopatra die een relatie gehad scheen te hebben met julius caesar én marcus antonius, werd doorzichzelf en door haar volk, gezien als een dochter van Isis. Waardoor zij ook het recht had op het alleenrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hierbij ook veel op wikipedia opgezocht

Andere antwoorden (5)

Tja, ik google dan liever op Grieks/Romeinse godinnen en kom dan op:

Athena
In de Romeinse tijd was ze bekend onder de naam Minerva.

Diana
de Romeinse equivalent van de Griekse godin Artemis. Servius Tullius (579-523) liet op de Aventinus heuvel een tempel bouwen die gewijd was aan deze godin. Deze tempel was gemodelleerd naar de tempel van Ephese.

Nike
De Griekse goding en personificatie van de overwinning.
Die vind je hier
http://meerwetenovergrieken.web-log.nl/mijn_weblog/2008/02/welke_goddienst.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de slangengodin
gaia
de venus (van Willendorf)

Toegevoegd na 21 uur:
als antwoord op je toevoeging mag je je docent er aan herinneren dat vrijwel alle goden reeds vóór het christendom
aanbeden werden......
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Guanyin (of Guanshiyin of Kwan Yin) is een belangrijke godin in het Chinese boeddhisme. De godin van mededogen, maar ze wordt ook wel gezien als beschermgodin. Ik heb de link van Wikipedia toegevoegd, maar op internet moet je veel meer kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit pas nog opgezocht en de meeste informatie vond ik onder mythologie/Egypte.Ook het Hindoeïsme kent godinnen. Succes.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik weet niet van welke planeet jouw leraar komt, maar in het gangbare christendom is dit godslastering. Het enige zinnige idee dat ik nog zou kunnen bedenken is de maagd Maria.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De God over wie de Bijbel gaat is een Geest. Eigenlijk dus noch man noch vrouw, maar een totaal ander wezen dan een mens. Toch beschrijft de Bijbel God als 'de Vader', niet als een moeder.

Veel Bijbelvertalingen geven Gods naam weer als 'HERE', maar dat klopt eigenlijk niet. Gods naam is JHVH in Hebreeuwse tekens. Dat kun je uitspreken als Jehovah of Jah(o)weh en het betekent iets als 'hij laat zijn voornemens uitkomen'. Enkele van Gods eigenschappen zijn: kracht / macht, wijsheid, gerechtigheid, creativiteit, en op de allereerste plaats liefde.

Sorry dat ik je vraag niet heb beantwoord met een 'vrouwelijk godsbeeld', maar dat is gewoon niet in overeenstemming met het beeld dat in de Bijbel wordt weergegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn wij niet geschapen naar Gods evenbeeld?