Refereert Jezus zelf naar het "waarom" hij moet sterven?

Paulus en de evangelisten zeggen dat Jezus sterft voor onze zonden. Zegt Jezus dit zelf ook? Zo ja, zegt Hij dat Hij is gestorven voor de mensen van zijn tijd, de mensen uit het verleden, en/of de mensen in de toekomst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben pas geleden lid geworden (gratis!) bij www.setfire.nl, dit is een christelijk forum ... waar je dit soort vragen ook kunt stellen .. dan wordt er over doorgepraat en daar zijn ook bijbelstudies te vinden ....
Misschien vind je dat wel leuk ?! (ook daar heet ik DLG :) )

Antwoorden (3)

Tijdens zijn werk sprak hij er wel over met zijn discipelen maar niet openbaar
ook omdat het nog niet was gebeurd. maar ze konden er toen nog niets mee

Hij spreekt er zelf niet over maar laat getuigen dat doen
Johannes de doper deed wel zijn uitspraak Joh. 1:29
zie het lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.

Alleen tijdens het laatste avondmaal spreek hij er openlijker over
maar niet zozeer over de zonde maar meer over het verbond dat Hij mag aanbieden voor ieder die gelooft dat Hij van God is uitgegaan en dat hij terug gaat naar waar hij was en daardoor ons ook voorgaat.
toen het was geschied,....
Voorwaar, Ik zeg u, wat gij bindt op aarde, zal ook in de hemel gebonden zijn en wat gij ontbindt op aarde, zal ook in de hemel ontbonden zijn.9
Deze belofte werd vervuld op de dag van de Verrijzenis. Ontvangt de Heilige Geest, zei de verrezen Heer; wiens zonden gij vergeeft zijn ze vergeven, wie ge ze niet vergeeft zijn ze niet vergeven.10 Dit was de eerste gave van Christus aan zijn Kerk.

Als je het verhaal van de lamme er dan even naast legt
dan zie je dat Jezus zonde mag vergeven
Toen hij hun geloof zag, zei hij tegen hem: ‘Uw zonden zijn u vergeven.’ 21 De schriftgeleerden en de Farizeeën begonnen zich af te vragen: Wie is die man dat hij deze godslasterlijke taal spreekt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen? 22 Maar Jezus begreep wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Vanwaar toch al die bedenkingen? 23 Wat is gemakkelijker, te zeggen: “Uw zonden zijn u vergeven” of: “Sta op en loop”? 24 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’ En hij zei tegen de verlamde: ‘Ik zeg u, sta op, pak uw bed en ga naar huis.’ 25 En onmiddellijk stond hij voor de ogen van alle aanwezigen op, pakte het bed waarop hij altijd had gelegen.
Hij sprak er dus niet over hij deed het. en tja als je dat niet gelooft dan zal een uitspraak van Jezus zelf daar niet aan veranderen.
action speaks louder than words
maar geloof je wat je ziet ?
of het geldt voor het heden verleden en toekomst ?
ja want op de berg spraken mozes en Elia met hem en deze waren levend
dus daar zou je uit mogen concluderen dat het ook voor het verleden geldt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Je helpt me een hoop. Nog even ter aanvulling op het stukje over "de toekomst". Voorgangers gebruiken vaak: Jezus is ook gestorven voor onze zonden (ons = de mens anno 2013). Maar technisch gezien refereert Jezus daar dus niet naar; dat hij ook voor onze zonden stierf...(?) Doen de evangelisten dat wel? Dit alles neemt niets af aan de band die ik heb met God & Jezus, of mijn geloof. Het is gewoon ter verdieping van "wat zegt Jezus zelf echt"... Nogmaals alvast bedankt?
capthavoc
11 jaar geleden
Je mag aannemen dat het voor iedereen geldt
Tenslotte als Jezus bidt voor zijn discipelen tijdens zijn leven bidt hij
ook voor diegenen die geloven door hen. (lees het laatste avondmaal) en het hogepriestelijk gebed
je zou kunnen tegenspreken dat je dus zonder kerk ,niet van je zonde zou kunnen worden vergeven.
en altijd een priestelijke menselijke tussenpersoon nodig zou hebben (een beetje het oude katholieke patriarchische idee.)
Maar wie zoek vindt, en wat onmogelijk voor mensen is mogelijk bij God.
maar ook hoe bekering zonder gezien te hebben
en hoe horen zonder prediking ?
De kerk is wel de plaats waar het herkent wordt en bevestigd, versterking en verdieping van geloof bekrachtig wordt.
uiteindelijk is het de H geest die je verzegelt.
maar dat kan alleen gezien worden door anderen die dezelfde Geest ontvangen hebben. en dat gaat verder dan vriendschap of relaties
of conformatie aan een traditie, maar is een wind die je niet kan zien maar wel voelt.
Jezus zei al, de wereld ziet hem niet en kent hem niet.
maar u kent hem en hij neemt uit het mijne en zal het U geven,
en daar bouw ik dan op
zoals een lied zegt
niet de macht van wapenen niet het werk van mensenhanden
maar op de Naam van de Heer.
Over het “waarom” Hij moest sterven heeft Jezus niet gesproken in het openbaar. De Wet en de profeten hebben hier in de boekrol over Hem geprofeteerd.

“Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld: Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Heb+10

In de boekrol las Jezus wat Zijn taak en roeping was en waarom Hij moest sterven.
In deze verzen lees je ook dat Jezus de plaats in nam van de geofferde dieren zoals dat toen in de Wet was voorgeschreven; de mensen uit het verleden.

In de boekrol, dat is in onze tijd het Oude Testament, hebben de profeten het lijden en sterven van Jezus ook op de mensen in de toekomst, dus in deze tijd, betrokken.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jes+53&id47=1&l=nl&set=10

De apostel Paulus en de evangelisten verwijzen in hun verkondiging immers ook telkens naar diverse teksten uit de boekrol van de profeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het laatste avondmaal spreekt Jezus er heel duidelijk over: ´´Dit is (=symbool voor) Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, wat vergoten wordt tot vergeving van zonden.

Hierin wordt dus duidelijk dat het lijden nodig was om voor de zonden te kunnen ´´betalen´´. Er zijn nog wel meer plaatsen waar Jezus er naar refereert maar ik vind dit persoonlijk het duidelijkste en ook het mooiste moment.