wanneer is jezus geboren en wannneer stierf hij?

de precieze datum valt waarschijnlijk niet meer te achterhalen.. maar ongeveer wat er van bekend is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Antwoorden (3)

Beetje basis kennis is best makkelijk in het leven
Met kerst is Jezus geboren
En op goede vrijdag overleden ( zo goed was die vrijdag dus niet)
Met Pasen is Jezus opgestaan uit de dood.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
@Deaal, die feest-/gedenkdagen zijn pas na de dood van Jezus ontwikkeld tot wat ze nu zijn. Je kan dus bijvoorbeeld niet zeggen dat Jezus met Pasen is opgestaan uit de dood. Je kan wel zeggen dat Christenen met Pasen vieren dat Jezus is opgestaan uit de dood.
kierkegaard47
8 jaar geleden
@Antoni, Dat is gedeeltelijk waar. Je hebt gelijk als je zegt dat Jezus niet met pasen opgestaan is uit de dood. Maar wel met Pesach (eigenlijk: 'de zondag na Pesach') -- het joodse feest waarvan 'ons' pasen afgeleid is. Van kerst is geen tijd in het jaar te achterhalen, hemelvaart en pinksteren zijn gekoppeld aan de opstanding (nl respectievelijk 40 en 49-50 dagen later). Dit is natuurlijk even los van de vraag in welk jáár dat dan geweest zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar laten we dan eerst over het feit hebben dat ie wellicht niet eens bestaan heeft dus is alles een verzinsel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal, het is erg moeilijk te ontkennen dat de persoon Jezus heeft bestaan. Niet iedereen gelooft in wat hij zegt, maar de consensus onder wetenschappers is wel dat er een opmerkelijk persoon heeft bestaan die Gods zoon claimde te zijn. Zie het wikipedia-artikel voor een hele hoop bronnen. https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus#Historical_elements
kierkegaard47
8 jaar geleden
ah, ok, ik zie nu (pas) dat je wilt weten wat er wetenschappelijk/historisch over bekend is, ik ging er (uitgaande van de categorie) van uit dat het je ging om wat de religieuze bronnen (expliciet: de bijbel) daarover zeggen. Dan is er natuurlijk veel minder met zekerheid over te zeggen, omdat onbekend is welke elementen in de verhalen in de Evangeliën welke mate van betrouwbaarheid hebben (en dan laat ik de 'bovennatuurlijke' elementen nog maar even helemaal buiten beschouwing), en buitenbijbelse bronnen over Jezus die teruggaan tot binnen de 'ooggetuigetijd' (dat is, de tijd waarin mensen leefden die Jezus zelf gezien zouden kunnen hebben) er niet of nauwelijks zijn ... hoewel niet betwist wordt dat hij hoogstwaarschijnlijk bestaan heeft, zoals hjth zegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal
"Beetje basis kennis is best makkelijk in het leven" Deze zin uit je antwoord, klopt tenminste...
Het geboortejaar van Jezus is een andere onzeker element. Onze hedendaagse jaartelling is gebaseerd op de geboorte van Jezus. Het systeem van onze jaartelling werd in het jaar 525 ontworpen door de monnik Dionysius Exiguus. Hij stelde vast dat Jezus op 25 december in het jaar 1 werd geboren. Deze berekeningen bleken achteraf echter niet te kloppen. In het evangelie van Matteüs wordt namelijk gesteld dat Jezus geboren werd toen de Joodse vazalkoning van de Romeinen Herodes I in Judea aan de macht was. Herodes stierf echter in het jaar 4 voor Christus. Het geboortejaar van Jezus ligt hierdoor waarschijnlijk even voor het jaar vier voor Christus. Door deze rekenfout van Exiguus loopt de hedendaagse jaartelling niet synchroon met de gebeurtenis waarop hij gebaseerd is, namelijk de geboorte van Jezus.

De bijbel vertelt onder meer dat de kruisiging op een vrijdag plaatsvond, onder toeziend oog van Pontius Pilatus (die slechts tien jaar stadshouder van Jeruzalem was) en dat kort na de dood van Jezus het Pascha werd gevierd. De onderzoekers pakten de kalender uit die tijd erbij en ontdekten dat alle informatie samenvalt, wanneer men ervan uitgaat dat Jezus in het jaar 33 na Christus werd gekruisigd. Die datum is al vaker door wetenschappers geopperd en de sedimenten nabij de Dode Zee lijken dat nu dus te onderschrijven.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je iets kopieerd is het wel zo netjes de bron te vermelden.
nounka
8 jaar geleden
Was er ook zo geen komeet die toevallig in dat jaar langs de aarde kwam. ( weet echter niet welke) ook zo'n 30 jaar verschil met de gewone jaartelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/de_geboorte_van_jezus_christus_in_historisch_perspectief/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onze hedendaagse jaartelling is helemaal niet gebaseerd op de geboorte van Jezus! Hij is ingesteld door Julius Ceasar en pas zo'n 2 jaar na Jezus' geboorte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@artra natuurlijk wel. Dat men er naast zat is van triviaal belang. Of dacht je zelfs dat het toeval was dat het 2 jaar verschilt met de geboorte van Jezus?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog, Benji79 vermeldt ook geen bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Ik weet niet wat je probeert te zeggen, maar het zit er zeker niet PRECIES 2 jaar naast, noch precies 3 jaar. Jezus moet ergens in het najaar geboren zijn, maar niet in de winter. Do the math...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@artra Waar is onze hedendaagse jaartelling DAN op gebaseerd? Hoeveel ze ernaast zaten maakt geen zak uit. Dat Jezus niet in de winter is geboren is net zo irrelevant als het feit dat het er een paar jaar naast zat. Zo moeilijk is het toch niet wat ik over probeer te brengen. Wat jij zegt snap ik wel en klopt ook wel, alleen de conclusie die je eruit trekt slaat nergens op. Onze jaartelling is gebaseerd op de geboorte van Jezus punt uit, alleen is waar men zich op baseerde onjuist. Julius Caesar heeft er overigens niks mee te maken, die stelde de voorloper van onze kalender in (niks te maken met jaartelling, die kan je los van elkaar zien) nu houden we de gregoriaanse kalender aan. https://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_jaartelling
Lees dat even.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Atra de juliaanse kalender is ingesteld in 45 VOOR Christus door Julius Caesar die in 44 VOOR Christus is vermoord. Do the math..., Do your history.... zou ik dan zeggen. De juliaans kalender kent een redelijke afwijking die gecorrigeerd wordt en is in de gregoriaanse kalender. Door de bank genomen is deze correctie in oktober 1582 in Europa uitgevoerd. Dus Dionysius Exiguus had kunnen rekenen tot hij een ons woog, dankzij die afwijking had hij toch altijd al fout gezeten. Verder heeft MrTomaat volledig gelijk. Er is een punt gekozen voor onze jaartelling en daar is de geboorte van Jezus aan gekoppeld. Of andersom. Het maakt geen zak uit.
Dit is het Bijbelse antwoord: Jezus werd klaarblijkelijk in de maand Ethanim (september/oktober) van het jaar 2 v.G.T. geboren, werd in 29 G.T. omstreeks dezelfde tijd van het jaar gedoopt en stierf op vrijdag, de veertiende dag van de lentemaand Nisan (maart/april) van het jaar 33 G.T. om ongeveer drie uur ’s middags.

Hoe komt men aan deze datums?
Jezus werd ongeveer zes maanden na de geboorte van zijn bloedverwant Johannes (de Doper) geboren, toen Caesar Augustus Romeins keizer (31 v.G.T.–14 G.T.) en Quirinius stadhouder van Syrië was, en tegen het einde van de regering van Herodes de Grote over Judea. Zie ook Mattheus 2:1, 13 en 20-22, Lukas 1:24-31, en 2: 1, 2 en 7.

Hoewel de datum van Herodes’ dood omstreden is, is er heel wat bewijsmateriaal dat hij in het jaar 1 v.G.T. gestorven is. Een verdere basis voor de juistheid van de datums vindt men in Lukas 3:1-3, waaruit blijkt dat Johannes de Doper in „het vijftiende regeringsjaar van Tiberius Caesar” begon te prediken en te dopen. Dat 15de jaar liep van de tweede helft van 28 G.T. tot augustus of september 29 G.T.

Op een zeker moment tijdens Johannes’ bediening kwam Jezus naar hem toe en werd gedoopt. Toen Jezus daarna met zijn eigen bediening begon, was hij „ongeveer dertig jaar. Volgens Numeri 4:1-3, 22, 23, 29, 30 waren degenen die onder het Wetsverbond dienst in het heiligdom verrichtten, „dertig jaar oud en daarboven”. Het is redelijk om aan te nemen dat Johannes de Doper, die een leviet was en de zoon van een priester, op dezelfde leeftijd met zijn bediening begon, niet in de tempel, maar in de speciale toewijzing die hij had ontvangen. De specifieke vermelding (tweemaal) van het leeftijdsverschil tussen Johannes en Jezus en het onderlinge verband tussen de verschijningen en de boodschappen van Gods engel bij de aankondiging van de geboorte van de twee zonen (Lu 1), verschaffen een basis op grond waarvan aangenomen kan worden dat hun bediening volgens een zelfde tijdtafel verliep en dat Johannes (als de voorloper van Jezus) dus ongeveer zes maanden eerder dan Jezus met zijn bediening begon.

Op grond hiervan moet Johannes dertig jaar voordat hij — in het 15de jaar van Tiberius — met zijn bediening begon, geboren zijn, dus ergens tussen de tweede helft van 3 v.G.T. en augustus of september 2 v.G.T.; en Jezus’ geboorte moet ongeveer zes maanden later hebben plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is G.T?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gewone tijd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt @AimeeTJE
GT = Gewone tijd of na Christus
VGT = Voor gewone Tijd, of na Christus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, typfout
VGT = Voor gewone Tijd, of VOOR Christus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ een berekening is ook mogelijk vanuit Daniel... 70 jaarweken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Strikt genomen hebben "GT" en "vGT" betrekking op de Juliaanse ("gewone") tijdrekening, ofte wel de kalender die wij Europeanen kennen.'
Jezus is weliswaar niet geboven aan het begin van de Juliaanse jaartelling, maar omdat met "vChr" altijd bedoeld wordt "vóór onze jaartelling", komt het effectief overeen met vGT, en GT met nChr.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is hier de meerwaarde van het gebruik van G.T.? Als je vanuit Daniel berekend met die jaarweken, kom je dan precies hetzelfde uit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord komt toch ook uit deze onvermelde bron
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200002451?q=jehovah&p=par
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog, vanuit Daniel 70 jaarweken komt men uit op woensdag 14 nissan kruisiging van Jezus op de jaarlijkse sabbat in het jaar 30 AD (anno domine) of GT (gewone tijd).
opstanding na drie dagen op het einde van de wekelijkse sabbat op zaterdag.
De dood van Jezus viel dus samen in een week van een dubbele sabbat. We zijn beland in het jaar 30, Jezus leeftijd was ongeveer 33 en een 1/2 jaar oud toen hij stierf. Om de geboortedatum te weten is dus de rekensom;
30 AD minus 33 1/2 beland men ongeveer in het jaar -4 of 4vgt. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc, het is toch logisch dat die niet vermeld wordt. Als bron is die weinig betrouwbaar en dat maakt het antwoord gelijk verdacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadeus, de aangegeven onzekerheden zijn dusdanig groot dat er wetenschappelijk gezien geen enkele overeenstemming is tussen beide berekeningen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog, dat is helemaal waar, het gaat er mij niet op dat het niet vermelden logisch is. Het viel mij op dat je bij de ene beantwoorder er wel over valt dat er geen bron bij staat, en bij een ander niet. Ik ben van jou niet gewend dat je met twee maten meet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog, ik zie het probleem niet. Hieronder enkele verwijzingen, https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=+Artahsasta http://www.verhoevenmarc.be/PDF/70-jaarweken-Daniel.pdf http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=57869,57896 http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=18169,18188 geschiedenis Jerusalem zie naar jaartal 445 VGT
en 30 GT http://israelreis.schouwstra.info/geschiedenis.htm jaartal 445 VGT https://nl.wikipedia.org/wiki/Jeruzalem https://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch) https://nl.wikipedia.org/wiki/5_v.Chr. https://nl.wikipedia.org/wiki/26 https://nl.wikipedia.org/wiki/30 Zoals al eerder aangehaald is deze zienswijze ook een mogelijkheid
om aan te nemen. hieronder een uitgebreide berekening die het antw. van benji ondersteund. http://www.dirkzwagerarie.be/joomla/files/Jaarweken.pdf Mijn conclusie is dat jaartallen niet belangrijk zijn, wel de aankondiging
van de Messias door de profetische 70 jaarweken. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadeus bedankt voor de enorme hoeveelheid leesvoer. Ik zie vooral veel tegenstrijdigheden, voorbehouden, creatief boekhouden, googelen met definities en uitgangspunten en weinig gefundeerde aannames over wat men vroeger wel of niet bedacht zou kunnen hebben. Het lijkt mij dat al die jaarweken vooral voor gelovigen zijn en niet voor de exacte wetenschap. Vriendelijke groet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo mullog, Wetenschap is ook een aanname tot er betere bewijzen zijn gevonden.
Een wetenschappelijke conclusie nu, kan altijd voor verandering vatbaar zijn door nieuwe ontdekkingen in de toekomst.
Zo ook met evolutie etc....... . groet amadeus.