Geeft een religie doorgaans antwoorden op vragen, of roept het juist vragen op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Wanneer je een antwoordt op een vraag hebt dient de volgende vraag alweer aan je op?Dus denk ik dat je wat dat aan gaat altijd met vragen zit.En soms krijg je daar antwoord op wanneer dat voor jouw groei nodig mocht zijn.In die zin geeft religie eigenlijk meer vragen op dan antwoorden.Maar wanneer je eindelijk je antwoord hebt komt het wel uit de goeie bron.*in jezelf*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Religie is een gek iets.

Het probeerd een vast punt aan te brengen in het leven van de mensen die er in geloven. Daarom zou het antwoorden moeten geven op de belangrijke vraag in het leven: Waarom zijn we hier. Dat doet het echter niet. Het geeft wel antwoorden op vragen a;s 'waar komen we vandaan' en 'waar gaan we na de dood heen' maar is niet in staat dat dusdanig bevredigend te doen dat alle gelovigen het gevoel hebben een duidelijk antwoord te krijgen Daarom zien we ook veel kerken leeg lopen zodra onderwijs algemeen toegangkelijk wordt: Mensen gaan zelf op zoek naar de antwoorden die de kerk niet kan geven.

Ik denk dat religie meer vragen oproept dan beantwoord: Vragen van religieuzen die het eerste antwoord niet snappen. En vragen van niet-religieuzen die zich alleen maar afvragen: Waarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede gelovige stelt geen vragen, die gelooft...

Religie geeft geen antwoorden, dus roept vragen op...

Als een religie antwoorden zou geven, dan hoefde je niet te geloven, dan is het wetenschap en geen geloof... Ik heb nog nooit een wetenschappelijke religie gezien, dus het roept meer vragen op dan het beantwoordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft antwoorden aan wie antwoorden zoekt, en roept vragen op voor wie de antwoorden niet volstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Tige tank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 deze definitie geldt overigens ook voor GV
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
True. En voor de wetenschap, het 8uurjournaal en een roddeltje over buurman? Vragen en antwoord zoeken zit in ons bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd.
Maar ik beschouw dit meer als een woordgrapje.
(ik denk dus niet dat, wat je zei, waar is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde het serieus. Er zijn antwoorden te vinden in religie. Ikzelf vond bijvoorbeeld: 'Maar dit is míjn gebod, dat gij elkander liefhebt'. En er zijn mensen die dan ja-maren: 'en Hitler dan, hem ook?'. Tja, niet onlogisch. Maar geef jezelf dáár dan maar eens antwoord op. Of sla de bijbel weer open en zoek op 'samaritaan'. Enzovoorts.
En wie niet gelooft kan zich suf zoeken naar de historische feiten van exodus. Of de echtheid van de Lijkwade. En toch weer gaan twijfelen. Enzovoorts.
Zie ook mijn vorige reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het een serieus antwoord is, maar wat ik bedoel met woordgrapje is dat het past in heel veel vragen; het is een antwoord op meerdere vragen.
'wat bedoel je nou precies met je antwoord en weet jijzelf wel wat je nou precies bedoelt?' Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel.
(nogmaals, ik weet dat je antwoord bloedserieus was)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter dan hierboven kan ik het niet uitleggen. Natuurlijk is het een antwoord op meer vragen, het raakt aan alles wat menselijk is. En religie is ook menselijk.
wat mij betreft laat religie soms ervaren dat er geen vragen en geen antwoorden zijn, dat de vrager en het antwoord samenvallen...maar ja, da's meer mystiek...de praktijk is vaak een andere...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beantwoord vele vragen, maar niet op alle vragen vind je het antwoord. Maar als dat wel zo was dan was het natuurlijk geen geloof meer.
En dat levert dan weer vragen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraagje Koolwitje: is het in jouw visie juist de bedoeling dat niet op alle vragen antwoorden te vinden zijn? Komt hier de essentie van het geloven om de hoek kijken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ja, bv op vragen zoals waar is de hemel en de hel en hoe kan God alles enzo. Daar vinden wij geen antwoord op zolang we leven. Ik geloof dat dat er is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik denk/geloof ook echt niet dat de mensen op alles een antwoord kunnen vinden. Of denk je van wel?
Dit zal per persoon verschillen.
Als je een persoon bent die alles wil beredeneren en dan pas kan geloven, dan zal het deze persoon vaak vragen oproepen.
De andere categorie neemt het voor waarheid aan en heeft daar dan genoeg aan.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zoekt een antwoord op een vraag, dan krijg je dat antwoord, en roept meteen weer een vraag op, en dan krijg je weer een antwoord op die vraag, en zo groei je in je ontwikkeling.
Maar sommige vragen blijven onbeantwoord, maar de meeste niet, is mijn ervaring.
Je kunt antwoorden krijgen in jezelf, maar ook van andere mensen, (door te horen wat er WERKELIJK word gezegt.
Of via natuurtekens.
Of iets te lezen, en lezen wat er WERKELIJK staat.
Of te zien, wat je WERKELIJK te zien krijgt.
Of te wel, de wereld zien zoals die WERKELIJK is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat religie verband houdt met geloven, en niet met weten zal het altijd vragen oproepen. Want eigenlijk zijn we allemaal op zoek naar het weten, naar de zekerheid.

Niet de religie zelf, maar wel de "heilige schrift" van de religie kan antwoorden geven op bepaalde vragen, al naar gelang hoe gericht je zoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per persoon, bij mij leverd die juis antwoorden op. Maar som roept die ook juist vragen op. Maar het antwoord vindt ik weer heel snel op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nietwetendheid geeft inderdaad vaak veel vragen.
Maar als je achter het antwoord komt ontstaan er meestal nog veel meer vragen dan je eerst had.
Het is ook erg moeilijk om wetend te worden omdat bij elk antwoord krijg je weer een vraag.

Dat geld voor religie maar ook voor wetenschap.

Mijn atwoord: beide.
Religie KAN antwoord geven op je vraag, maar dat antwoord zal dus bijna altijd weer een vraag opleveren.

(Ik geloof wel in uitzonderingen;p)

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat ik later nog bij iemands antwoord gezien heb vindt ik trouwens leuk om hier bij te zetten.

Naarmate je antwoorden krijgt groei, ontwikkel je.
MAAR: is het wel goed om een antwoord te krijgen bij religie?
Zal dit je misleiden, je geloof afpakken?

Soms is het niet goed voor je om antwoorden te krijgen.
Dat geldt niet alleen voor religie en wetenschap maar ook voor het dagelijkse leven.
(Denk bijv. maar aan het gezegde: wat niet weet wat niet deert)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het roept meer vragen op en steeds weer nieuwe onbeantwoorde vragen. Er gaat heel wat geld om in deze religie-industrie om deze onbeantwoorde vragen toch te beantwoorden. Je kan er gemakkelijk je brood mee verdienen.