Klopt het dat het woord atoom voorkomt in de koran, zo ja hoe kan dit?

Er is een vers in de Koran die dingen vermeldt die kleiner zijn dan atomen, zoals quarks zijn: Allah (swt) zei: "Er is voor uw Heer zelfs geen gewicht van een atoom op aarde of in de hemel verborgen. En er is niets dat kleiner dan dat en niets groters, of het staat in een duidelijke Boek vermeld." [Koran: Yunus, vers 61].

In die tijd bestond het begrip atoom toch niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees eens onderstaande link. Ik vind dat een mooie visie over moderne wetenschap en in dit geval de koran, maar feitelijk kun je hier ieder religues basiswerk voor in de plaats zetten. http://www.answering-islam.org/Dutch/bannister/bevatdekoranmodernewetenschap.htm
Reddie
9 jaar geleden
Het woord atoom (a-tomos, ondeelbaar) bestaat al bij de grieken vóór onze jaartelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adriaanv, bij een eerdere vraag heb je mij vertelt dat dit vooral een rubriek van meningen is. Nu geef ik eens een mening is het weer niet goed :-)

Het beste antwoord

Het komt voor, maar dat is een vrije vertaling. Ik citeer:

"Het moge duidelijk zijn dat het woord ‘atoom’ in het bovenstaand citaat, een interpretatie is van de vertaler. Het Arabische woord ‘dharra’, dat hier vertaald is met ‘atoom’, kan volgens de verklaringen die ik op het internet heb kunnen vinden, op meerdere manieren vertaald worden. Mogelijke betekenissen zijn ‘graan’ of ‘zandkorrel’, ‘mier’, of ‘stofdeeltje’. Prof. J.H. Kramers gebruikte in zijn koranvertaling het woord ‘grein’, en sommigen menen dat ‘dharra’ zoiets betekent als ‘het kleinst bekende deeltje.’ Als de laatst genoemde betekenis juist is, dan is het mogelijk dat hiermee ‘atoom’ wordt bedoeld, maar het zou evengoed een zandkorrel kunnen zijn."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt!
Ik weet nu wat ze bedoelen, zat al met zoiets van "huh dat kan niet" haha.