Zorgt de film 'Avatar' voor een opleving van het pantheisme?

Een heleboel mensen die de film 'Avatar' gezien hebben, zijn geraakt door het idee dat de wereld beschouwd kan worden als één groot levend, bewust organisme waar de bewoners deel van uitmaken. Zal dit er voor zorgen dat mensen zich bekeren tot het panteisme of is dit een tijdelijke bevlieging?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De zeer spirituele film Avatar zorgt er voor dat mensen zich bewust zijn van hun verspillende en op geld beluste natuur. Daardoor wordt er een "collectief " onderbewustzijn gecreërd , dat samen met andere bewustwordingsboeken en - documentaires zal zorgen voor een bewustere samenwerking voor de belangen van alle levende wezens op aarde.

Nee. Een film met zo een zwak verhaaltje zorgt alleen maar voor geïrriteerde toeschouwers.

Het is waarschijnlijke een tijdelijke bevlieging, maar kan eventueel wel een langgerekte invloed hebben op bepaalde kijkers die vatbaar zijn voor dergelijke ideeën. Sommige films brengen op een zeker gebied iets revolutionairs tot stand. Zo zorgde de film Fight Club bijv. voor een nieuw fitness-era. Het idee van het pantheïsme kan dus aantrekkelijk zijn voor sommige kijkers, maar ik ga er niet vanuit dat het voor een gestructueerde opleving gaat zorgen, zogezegd.

Krijg nou wat...dus ik ben een Pantheist. Nooit geweten dat daar een woord voor was. De Schepper is 1 met de natuur...is de natuur. De wind geeft mij zo af en toe, boodschappen door. En ik heb een keer een draaiwind gezien van 1 meter hoog, 10 cm. breed, heel hard draaiend en soepel, die tussen mij en een buurvrouw inging, haar huis binnen...dat was de dood. En dat klopte ook. Die kwam haar man halen. De wind kwam niet meer naar buiten toe. Ik heb de film overigens niet gezien. Maar heel herkenbaar...wat ik nu lees. Bedankt en groetjes.

ik denk het wel want als je hem hebt gezien met een groepje denk je vaak wel van zal het waar zijn en ga je er over praten

Dat is waarom mij de film zo aansprak, want het is mijn waarheid. De wereld is ook een groot levend bewustzijn, gemaakt en in stand gehouden door Gods adem. Ik denk inderdaad dat er een nieuw bewustzijn zal komen onder de mensen, zodat er meer harmonie zal komen met de aarde en de aardbewoners.

Ik raad mensen aan om EARTH te kijken want dan heb je het over een realistische film van onze eigen planeet die op dit moment bedreigd wordt. Maar ook de mens is een bedreigde diersoort omdat we onze eigen moederplaneet vernielen in onze hang naar economische groei en hebzucht. Een opleving van het pantheïsme zou een mooie oplossing zijn voor de bedreigde aarde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100