Vanwaar komt het woord 'Pinksteren'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat heb ik me ook weleens afgevraagd. Thuis hebben we twee pinchers (hondjes), maar sommige mensen denken dat je dat schrijft als 'pinksters'.
Computoon
11 jaar geleden
Dan schrijven ze het fout...
Het zijn overigens "Pinschers" (Duits hondenras). Dus feitelijk zou je die 'i' uit moeten spreken als onze 'ie' van 'bier' maar ik hoor 'm iedereen uitspreken met de 'i' van 'vis'.

Het beste antwoord

"In het christendom werd het Wekenfeest 'Pinksteren' genoemd, naar het Griekse woord 'pentekostos' (= vijftigste)." (wikipedia)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

En 'vijftigste' komt uiteraard weer omdat het de vijftigste dag van Pasen is. Met Pinksteren wordt de paastijd afgesloten.
Computoon
11 jaar geleden
op Pinksteren daalde de Heilige Geest zelf neer! Het is de vijftigste dag na Pasen, daar komt de benaming ook vandaar. Pentekostè is namelijk het Griekse woord voor vijftig dagen.