Hoe kan je erachter komen dat God echt bestaat, of kan dat niet?

Ik weet veel over het geloof omdat ik erin ben opgegroeid, maar ik geloof niet meer. Wat zou een reden kunnen zijn om weer te geloven? Ik heb hem zo vaak gevraagd te helpen om mijn problemen op te lossen enzo, maar dat heeft hij echt niet gedaan. Hoe kan ik nou in hem vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, maar toch maar beantwoord :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben die vragen over god wel een beetje zat..

Het beste antwoord

Ik ben ook gelovig opgevoed en daarna heb ik er een hele poos met mijn pet naar gegooid totdat ik begon te beseffen dat niet altijd alles gaat zoals wij dat willen, ik heb geleerd door veel pijn en moeite om mij weer tot Hem te richten, met al mijn smart, en eens naar Hem te luisteren naar wat Hij ervan zegt. Door cursus te volgen en boeken te lezen en echt Zijn Woord de Bijbel dus te willen begrijpen. Dan krijg je een heel andere visie en ik voel nu met heel mijn alles dat Hij met mij bezig is en mij leerd dat als ik Zijn wil doe alles beter is, ook al is dat niet mijn keus. Maar nu weet ik waar ik het voor doe en dat is zo fantastisch mooi. Want als God met mij is wie is er dan tegen mij? Ik kan niet alles zo precies uitleggen maar geloof in Hem en geef je aan Hem over, dat lijkt en is soms moeilijk om niet jezelf op de eerste plaats te zetten maar echt het is zo veel zo heel veel beterder. Ons leven is ja net als een borduurwerk wij zien de onderkant maar God ziet de bovenkant en dat is Geweldig mooi! Hij doet het kwade soms mee werken ten goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

God bestaat niet joh gekkie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan je weten, door enkel het Hemzelf te vragen. Ik geloof dat je in deze situatie God mag 'testen'. Wel eerbiedig blijven!! Hem respecteren als God. Maar controleer maar of Zijn Woord waar blijkt? Zijn beloften, zijn voorzeggingen.
Wees dan wel eerlijk, zuiver en serieus. Maak er geen testje van of spelletje ofzo.

Maar pas wel op.. Het veranderd waarschijnlijk radicaal je leven! Maar dat is dan juist weer het enorme mooie ervan! En voor je het weet ben jij een getuigen van Hem!

Openbaring 21: 5-7
5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw.

6 En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet.

7 Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er niet achter komen of God echt bestaat, want je gelooft in God. Anders zou het geen geloven heten.
Geloven is geen weten.

Bovendien is God (even ervan uitgaande dat hij zou bestaan) geen Sinterklaas die cadeautjes uitdeelt en willekeurige problemen oplost.
Je moet God niet vragen om jouw problemen op te lossen, maar om inzicht om je problemen op te kunnen lossen, of bijstand. Soms kan het dan ineens zijn dat er iets of iemand op je weg komt die jou weer een stukje verder helpt met je problemen. En daar kun je dan Gods hand in zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het zelfs voor gelovigen niet de bedoeling dat je god vraagt om jou problemen op te lossen en dat hij dat dan ook doet.

Als dat zo was, dan zou toch iedereen gelovig zijn?
Een paar gebeden en hup, mijn problemen zijn opgelost.

Maar om je vraag te beantwoorden:
Nee, je kunt er niet achter komen of god bestaat.

Ik ben ook in het geloof opgegroeid, maar ik ben zelf na gaan denken en tot de conclusie gekomen dat het geen zin heeft om in het bestaan van de idee god te blijven geloven.

http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-god-wel.991

http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-god.33445

http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-god-buiten.44360
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je nu vertel dat IK God ben, en jij gelooft me niet, dan geloof je niet genoeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijk om mijn mening te geven en te zeggen dat er geen god is, maar als jij zoekt en twijfelt, ga dan op onderzoek uit.
Ik zie dat je 16 bent, dat is zeker een leeftijd waarop je hier sterk mee bezig kan zijn

Je zou eens kunnen kijken op de website van de Navigators
Deze organisatie is juist gericht op jongeren als jij, misschien is dat iets voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Pastoraal! Je eigen conclusie is dan weer iets minder..
Je kan er niet achter komen of God wel of niet bestaat. Het is dus een heel persoonlijke kwestie. Een kwestie van geloven of niet. Er is geen enkele aanwijzing gebeden verhoogd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handjes dichtvouwen, vragen of Hij je na je domme daad wilt opvangen, omdat je vertrouwen in hem tekort schiet. Vervolgens spring je van de kerk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te leven en te ervaren en open te staan voor alles wat op je pad komt.
En te aanvaarden dat niet wij het voor het zeggen hebben als het erop aan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dood gaat, dan kun je zelf zien wat er is.
of er een god is, want bij heel veel geloven kon je dan bij een bepaalde god.

en dan heb je meteen het mysterie van de dood ontrafelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ZEVEN BEWIJZEN

DAT GOD BESTAAT!

De Schepper van hemelen en aarde, die in de Bijbel de Eeuwige wordt genoemd, wordt door veel mensen gedegradeerd tot iets. "Ja, er is wel iets", zeggen velen als je hen vraagt of ze geloven in het bestaan van God. En dat "iets'' is iets vaags, iets dat je soms zo in de Griekse mythologie kunt plaatsen. Atheïsten en de meeste - niet alle - geleerden, zoals natuurwetenschappers, historici, geologen, nemen aan dat God niet bestaat! Kerkgangers, mensen die zich graag christenen noemen daarentegen, nemen zonder meer aan dát God bestaat! Zonder bewijs.

Zie verder bij de bron.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat niet anders was de vraag of hij bestaat er nooit geweest. In mijn ogen is god voor gelovige mensen een bepaald houvast, steun, zekerheid. Zoek die steun en zekerheid bij je zelf, geloof in je zelf dan komen de oplossingen ook van zelf. Probeer ook dingen los te laten,sommige problemen blijven omdat je ze niet laat gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de echte wereld is er geen enkele aanleiding om de vermoeden of te veronderstellen dat er hogere machten zoals goden zouden bestaan.

Het niet-bestaan van iets is nooit te bewijzen, maar ik acht het bestaan van god(en) net zo waarschijnlijk als het bestaan van kabouters, elfjes en eenhoorns (waarvan het niet-bestaan ook niet kan worden bewezen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door hem te vertrouwen. En als je iets vraagt aan God, bedank hem dan ook gelijk, want hij gaat het verhoren.
Vraag het met een rotsvast geloof, en vertrouw erop dat het verhoord gaat worden, en handel daarnaar.
Mijn gebeden komen op deze manier vaak uit.
Handel ook vanuit de liefde en zet je hart open voor hem, zodat hij het kan vullen, dan zullen er wonderbaarlijke dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zei ooit tegen een collega : ga vanavond voor dat je naar bed gaat op je kniéén en zeg

God als u werkelijk bestaat geef me maar een hoop ziektes vannacht

hij kreeg het zijn strot niet uit

dat zegt genoeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt pas dingen weten op het moment dat je het weet ,,en op het moment dat je het weet is het heel logisch,,
weten dat doe je,,of dat doe je niet..
God laat zich vinden,als je dat werkelijk wil.

om even in te gaan op wat je zei over problemen op te lossen etc,,

als ik honger heb,ga ik naar de supermarkt en haal me wat te eten,zelden komt het voor dat iemand me t eten zo komt brengen,
zo dikwijls denken mensen dat God een of andere express koerier is die je n leuk pakketje komt brengen wanneer t hun uitkomt,,maar zo werkt t niet,,

vergeet niet: je bent verantwoordelijk over jezelf,
de opgedane ervaringen vanuit de ellende die je nu meemaakt,of meegemaakt hebt,
kunnen van pas komen op t moment dat je t echt nodig hebt..

hoe vaak komt t niet voor dat t vele mensen goed afgaat,
maar bij t minste of geringste aan tegenslag,storten ze in,door ellende leer je jezelf (en anderen) een beetje kennen,

Door moeilijke tijden heen,vergaar je wijsheid,,en die wijsheid kun je overdragen op anderen zoals bijv je kinderen,
Als je merkt dat jouw wijsheid te harte word genomen,en je ziet dat je iemand n hoop ellende bespaard hebt,,dan wordt je denk ik wel n stukje vrolijker over de voorbij gegane ellende...

Tot slot,je wou weten hoe je God zou kunnen vertrouwen als hij evt zou bestaan,,awel,,
aangezien je al eens eerder gebeden hebt,
doe nog maar eens een poging,,niet om jou uit de brand te helpen of wat dan ook,,maar bedank hem eens vanuit een oprecht hart,en ga na,en vraag naar dat wat correct is
de antwoorden zullen je wellicht in je gedachten opkomen :D

peace!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om het gelovig zijn of niet. Het gaat erom wat je ermee doet.
Hij bestaat echt! Maar we zijn o zo bang om onze eigenwaarde los te laten. Problemen komen daaruit voort. Misschien krijg of kreeg je hulp, maar accepteerde je die niet omdat het niet paste bij wat je zelf wil?
Het antwoord is al subtiel gegeven. Je mag 1 bewijs vragen. Maar doe dit dan ook serieus en zet je gevoel van eigenwaarde opzij, ga er niet naar zoeken alleen maar om te vinden of te zien wat je wil zien of wat je verwacht omdat het past in wat je wil. Vraag het Hem zelf.
Ik denk dat dat eigenlijk helemaal niet nodig is, maar dat is niet aan mij. Hij doet wat Hem behaagt en geeft ons wat we nodig hebben. Niet wat we denken nodig te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God bestaat niet, goddelijkheid wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat kun je alleen maar zelf ervaren. Als kunnen andere mensen je soms een duwtje geven om wakker te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat kun je alleen maar zelf ervaren. Als kunnen andere mensen je soms een duwtje geven om wakker te worden.
Geloof niet in iets wat 'mogelijk' bestaat. Geloof in jezelf want JIJ bestaat. JIJ zoekt oplossingen voor alles, niet god. Jij bent gelukkig, niet voor god, maar voor jezelf.

Dit is mijn visie, doe ermee wat je wilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een god is, dan ga er maar vanuit dat hij er niet is om jou problemen op te lossen.Klinkt hard maar is wel eerlijk bedoeld.Erachter komen dat hij bestaat of niet is ,niet moeilijk.
Bewijzen is echter een heel andere zaak. Zou je dat (hoe dan ook ) kunnen dan is er geen sprakemeer van het geloof.
Mocht je net als ik denken (en dan ga ik ff kort door de bocht ivm aantal karaters)Ik heb geen God nodig om te weten wat ik wel en niet moet doen, om troost te vinden, om steun te krijgen of om mijn problemen op te lossen, iets heeft me de hersenen gegeven dit te kunnen die of dat ben ik daar dankbaar voor en al wat ik van God moet ontberen ontvang ik van mijn medemens op basis van mijn troost en steun en kracht naar anderen. Ik leef met mensen en mocht ik dat goed genoeg doen en ik kom god tegen dan komt het wel goed en anders wordt ik voer voor de volgende generatie wormen kom terecht in een kip die wordt gegeten in kipnuggets door een kleuter een leef verder in de jeugd.
Bewijs is er niet en laat dat vooral niet de reden zijn om goed te zijn voor je omgeing, en met respect om te gaan met al wat leeft.Heb mededogen voor alle zwakke groepen in de maatschappij, wees vergevingsgezind hoe moeilijk soms ook
Is die God een vrucht van indoctrinatie? of een vrije keus?
Of God bestaat weet ik niet maar ik ben wel heel blij met een paar vrienden, virenden die het net zo voor hebben met mij als ik met hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof geeft kracht.En je moet je niet laten leiden door dogma's e.d.Zoek voor jezelf uit welke vorm van zingeving voor je werkt en laat dat het spirituele pad zijn wat je geloof fundament geeft.Want god is op vele manieren te definieren.

Je zegt dat je hem om hulp vraagt.Dan ga ik ervan uit dat je de bijbelse god bedoelt.Maar er zijn meer manieren om geloof te kweken.Want het krachtigste aan religie of spiritualiteit is geloof.Dat is wat jezus ook zij,en alle groot spiritueel leiders doen dat.

De bijbelse god is ook overladen met regels en wetten ,zo komt het eruit in de bijbel.Maar probeer eens wat informatie over boeddha te lezen.Dast gaat echt van jezelf uit,om jezelf bewuster en krachtiger te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke van de de enkele honderdduizenden goden uit de geschiedenis van de mensheid doel je op?

Het maakt ook eigenlijk niet uit; alle goden hebben één ding gemeen: Ze zijn door mensen verzonnen.

Als er al (een) god(en) zou(den) zijn, zou dit fenomeen er waarschijnlijk anders uitzien dan wij ons kunnen voorstellen; sterker nog, de vraag is zelfs nog maar of we het überhaupt zouden herkennen.