Hoe verklaard de bijbel het bestaan van getinte mensen? Aangezien ze het ontstaan van mens baseren op de blanke Adam en Eva.

Toegevoegd na 6 minuten:
Aangezien op ELKE afbeelding die ik ooit heb gezien Adam en Eva blank zijn. Mocht dit niet het geval zijn hoor ik het ook graag!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leuke vraag! De hele wereldbevolking is uiteindelijk uit Noach, en zijn drie zonen (met hun vrouwen voortgekomen). Omdat de rest van de mensen verloren was gegaan in de vloed. De persoon, waar waarschijnlijk het donkergetinte ras van af stamt is een kleinzoon van Noach, Kusch genaamd (zoon van Cham) en mogelijk van Put, andere zonen van Cham. Kusch was vader van zes zonen: Seba, Havila, Sabta, Raëma, Sabtecha en Nimrod (Ge 10:6-8; 1Kr 1:8-10). Kusch en zijn genoemde nakomelingen behoren tot degenen uit wie „de natiën zich na de geweldige vloed over de aarde verspreid” hebben (Ge 10:32). Hoewel in het Genesisverslag geen gedetailleerde inlichtingen over Kusch als persoon worden gegeven, komt zijn naam op meerdere plaatsen in de Hebreeuwse Geschriften voor, en wel als aanduiding voor zijn nakomelingen en het land of de gebieden waar zij zich vestigden, zoals ethiopie en nubie. Een tekst die dit bewijst is Jeremia 13:23 waar staat: 'Kan een Kuschiet zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken?'. Door het verhaal van Nimrod en de toren van babel zorgde god voor een spraakverwarring. Hierdoor gingen groepen mensen zich verspreiden over de aarde. Verder is het een kwestie van erfelijkheidsleer. Wanneer vroeg in de menselijke geschiedenis dus een groep mensen geïsoleerd raakte van anderen en men binnen de groep trouwde, gingen bepaalde opvallende combinaties van genetische kenmerken in hun nakomelingen overheersen. Nogmaals, leuke vraag!

Er staat nergens iets over de huidskleur die zij hadden. Waarschijnlijk hadden ze wel een kleurtje, want ze liepen toch ook nog een tijdje naakt rond. Dat er verschillende soorten mensen nu zijn met verschillende huidtypes is een kwestie van micro-evolutie. De mens past zich aan aan de omgeving waar hij leeft. Mensen in Afrika hebben ook niet voor niets een donkere huid.

de Bijbel verklaart expliciet eigenlijk niks. sommige Christenen verklaren het de kinderen van Cham http://nl.wikipedia.org/wiki/Cham_(persoon) "De naam Cham is waarschijnlijk gerelateerd aan het Hebreeuwse woord voor bruin: choem. Traditioneel werd onder een letterlijke interpretatie van dit verhaal verondersteld, dat alle negers van Cham afstammen. De legitimering van slavernij, onder meer door Nederlanders vanaf de 17e eeuw, werd wel beargumenteerd op grond van een interpretatie van het verhaal, waarin Chams zoon Kanaän vervloekt werd omdat Cham zijn vader zou hebben bespot."

De Bijbel is geen wetenschappelijk boek, en houdt ich dus totaal niet bezig met het ontstaan der soorten in het algemeen, en van mensen in het bijzonder. Laat staan met genetica en evolutie. Dat Adam en Eva meestal blank worden afgebeeld, heeft natuurlijk primair te maken met het feit dat dit fictie4ve mensen zijn uit een symbolisch, Westers verhaal, en dat het uiterlijk van de mensen op de plaats waar het verhaal zich afspeelt (Irak) daarbij van nul en generlei belang is. Hetzelfde geldt voor Jezus, die een meer Aramees / Semitisch uiterlijk zou moeten hebben dan wij in de regel voorgeschoteld krijgen. Er zijn binnen bepaalde fundamentalistisch / rascistisch - christelijke kringen (zoals de KKK inhet zuiden van de VS) waarin het verhaal van Noach de grondslag voor de diverse mensen'rassen' is (waarbij Sem het arabisch / semitische ras vertegenwoordigd, Cham het zwarte en Jafeth het blanke, meteen maar inclusief een waarde-oordeel over welk broertje de baas is over de andere broertjes), maar dat heeft met wetenschap zo mogelijk nog minder te maken dan het verhaal van Adam en Eva, indien mogelijk. De bijbel heeft dus geen enkele zinnige, logische, duidelijke, wetenschappelijke of zelfs maar enigszins onderbouwde verklaring voor het ontstaan van verschillende typen mensen. WEL werd EN wordt de Bijbel gebruikt (of liever : misbruikt) als bron / goedkeuring om rassenverschillen / apartheid te onderbouwen en te handhaven.

persoonlijk (ja ik ben christen) geloof ik dat god alles heeft geschapen maar dat er b.v een soort paard was en dat er door evolutie (aan passing op b.v. klimaat) ander soorten zijn ontstaan dit kan natuurlijk best bij de mens ook zijn gebeurd. als een mens veel in de zon is heeft hij veel pigment nodig als dit dan eeuwen mischien millenias achter elkaar zo is dan evolueert een ras zich. in het noorden zoals in nederland was er wijnig zon dus had men niets aan een bruine huid dus krijg je dan niet. Toegevoegd na 3 minuten: mischien komt het dat je geen plaatje van zulke mensen hebt gezien door dat we in de renasane een op komende imperialisme hadden daardoor is het goed mogelijk dat men adam en eva en nog zoveel ander bijbelfiguren b.v. jezus heeft als noordelingen heeft afgebeeld.

Dat is een vorm van evolutie en survival of the fittest. Dat je alleen een blanke adam en eva hebt gezien.. Als je in afrika of suriname in een kinderbijbel kijkt zal je hoogstwaarschijnlijk een bruine adam en eva zien.

Het is helemaal niet bekend welke kleur Adam en Eva hadden. Misschien waren ze wel donker of lichtgetint. De reden dat ze op plaatjes meestal als blanken worden afgebeeld is omdat in het westen alleen gedacht werd aan witte mensen (immers ze zagen alleen maar witte mensen; pas in de 20e eeuw is de wereld snel kleiner geworden en zien we alle mogelijke huidskleuren - voor die tijd hadden alleen ontdekkingsreizigers e.d. donkerder mensen gezien). Of Adam en Eva nu blank, zwart of ertussenin waren, mensen hebben zich sindsdien verspreid over de hele wereld en zich langzamerhand aangepast aan de omgeving. Dus van zwart naar lichter, of juist van blank naar donkerder, en alles daartussenin, al naar gelang de omstandigheden. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit of de eerste mensen blank of zwart waren. Gezien de oorspong van de mens (Irak, Mesopotamie) zou je misschien getint verwachten, maar veel maakt het niet uit. Zolang we maar alle mensen als gelijkwaardig beschouwen, dat is eigenlijk relevanter.

de bijbel verklaart zelf in Handelingen 17:26: „[God] heeft uit één mens [Adam] elke natie van mensen gemaakt om op de gehele oppervlakte der aarde te wonen.” (Ongeacht uit welke rassen een natie bestaat, ze stammen dus alle van Adam af.) dus of je nu blank bruin zwart paars geel groen of wat voor kleurtje je ook hebt Wanneer de spermacel van een man met de eicel van een vrouw versmelt, begint een nieuw mensenleven, ook al behoren de ouders tot verschillende rassen. Toch bevinden zich in die zeer kleine cel duizenden genen, de dragers van de erfelijke eigenschappen. Deze eigenschappen weerspiegelen hoedanigheden die reeds in de ouders of andere voorouders aanwezig waren. De samenstelling van erfelijke factoren van de eerste mens Adam was dusdanig dat er zich onder zijn nakomelingen een grote mate van variatie in huidkleur, kleur en aard van het haar, lichaamsafmetingen en gelaatstrekken kon ontwikkelen. Deze verscheidenheid werd door taalkundige en aardrijkskundige verschillen vergroot.

Daar zegt de bijbel niets over. En wat plaatjes betreft, zie hier.

Ik heb nog nooit gelezen dat Adam en Eva blank waren, ik denk dat ze een beetje getint waren, maar dat terzijde. Ik denk dat God de mens het vermogen gaf zich (onbewust) een beetje aan te passen aan zijn omgeving. Als dat moet door een donkerdere huid te ontwikkelen (wat nodig is in warme landen), dan moet dat maar zo. Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.

Adam en Eva zullen niet blank geweest zijn. Daar zij (vanuit bijbels perspectief gezien) alle variaties in zich droegen, zullen ze "kleurlingen " geweest moeten zijn. Helaas werden later drie variaties (volkeren)afgesplitst (Cham Sem en Jafet) waarvan Cham vervloekt zou zijn. Dit valse argument werd door Christenen (als je ze zo mag noemen) misbruikt om Negroide mensen tot slaven te maken. Omdat de Katholieke Kerk destijds (600 na Chr.) vast -stelde welke bijbelboeken deel uit gingen maken van de bijbel, is de misplaatste beeldvorming ontstaan dat Adam en Eva blank waren. Daar het paradijs in de (sub)tropen gelegen zou hebben zullen ze een bruin kleurtje gehad moeten hebben , zelfs als ze blank waren. Ze liepen immers zonder kleding rond.... Toegevoegd na 17 minuten: Ik heb eerdere antwoorden eerst NIET gelezen, deze stemmen overeen met zoals ik het begrepen heb. Wat mijn antwoord aanvilt id in ieder geval dat in Adam en Eva alle "rassen "(ik spreek liever van varieteiten) vertegenwoordigd moeten zijn dus ook de "gele"mensen. Overigens houden de Jehovagetuigen minder vast aan een blanke Adam en Eva, zij gebruiken daarvoor figuren die een mix van rassen laat zien. Overigens is naderhand gebleken dat de wereldbevolking voortkomt uit 8 vrouwen (sommigen noemen 13) wat dmv. DNA is ontdekt. Deze oermoeders hebben namen. Ik meen dat die het meest overeenkomsten vertoont met de Nederlandse vrouw als Ursula bekend staat. Wat mij opviel was dat deze 8 vrouwen (dwz hun presentatie) inderdaad een methode biedt om vrouwen te herkennen, vrouwen lijken meestal wat op een van deze vrouwen (en op de anderen dan minder of niet.) die ook wel oermoeders genoemd wordt. Een meisje /jonge vrouw die erg veel trekken van Ursula vertoont wordt in Duitsland dan ook wel oer-meisje genoemd.(kenmerkend blond haar/blauwe ogen). Helaas heeft Hitler dit model mens tot superieur ras verklaard om zich te ontdoen van de "afwijkenden" (waartoe hij ook zelf behoorde, hij had bepaald geen Germaanse verschijning) Zo hebben we aan deze verkeerde voorstelling van zaken als mens dus al menig misdaad/genocide gepleegd. Vanuit dit standpunt gezien zijn we dus meer familie van elkaar dan we vaak denken. Ik heb het antwoord uit parate kennis geformuleerd en kan me dus vergissen.

Na allerlei mutaties ontstaat de eerste homo sapiens in Afrika. DNA-onderzoek heeft vastgesteld dat de eerste mens inderdaad uit Afrika afkomstig was. Vandaar uit trokken ze naar de Levant (gedeelte van West-Azië) van waaruit de verspreiding uitbreidde. Deze soort werd later vervangen door de Neanderthalers. Een tweede groep homo sapiens zouden zich via Jemen verspreidt hebben. Tijdens een vulkaanuitbarsting (ongeveer 70.000 jaar geleden) zijn er vele homo sapiens uitgestorven. 12.000 homo sapiens overleefden het en zijn nu de voorouders van de mens. Een deel daarvan reisde af naar de zuidkust van Arabië en India. De oorspronkelijke tak bleef in Afrika. Dat er al mensen op aarde waren vóór Adam en Eva is al duidelijk uit de bijbel te konstateren. Wanneer je gelooft dat er op een moment in die tijd een Adam en Eva in het zonnige paradijs is gezet; lijkt het me logisch dat ze een heel mooie gave donker-getinte huid hadden ter bescherming van die zon.