wAarin zit het verschil tussen Vrijzinnigen en Evangelische Christenen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Vrijzinnigen nemen de Bijbel absoluut niet letterlijk, evangelischen doen dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant ploppie. Bedoel je hier overigens mee dat je de hele bijbel letterlijk neemt, in die zin dat je gelooft dat alles wat er in staat waar gebeurd is en geen enkel verhaal metaforisch bedoeld is?
Of leef je letterlijk naar de lessen uit de bijbel zonder dat het uitmaakt of het nu allemaal letterlijk zo gebeurd is of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is inderdaad volledig afhankelijk van wat je met letterlijk bedoelt. Zonder de definitie 'letterlijk' verder aan te duiden is het onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik duidelijk genoeg ben geweest en dat het geen zin heeft om hier te gaan muggenziften.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou noem eens een voorbeeld tussen letterlijk en 'niet letterlijk'. Bij welke situatie bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je nou werkelijk geen google of wikipedia gebruiken? Kom nou toch! Zo lastig is het niet.
Maar goed hier een aantal verschillen met orthodox christendom, een copy-paste van wikipedia: -Sola scriptura is niet langer ondubbelzinnig: De Bijbel is geen heilig en onaantastbaar boek, maar moet in de context van de tijd en omgeving waarin de verhalen geschreven zijn gelezen worden;
-De traditionele verzoeningsleer wordt afgewezen; Christus stierf niet om onze straf te dragen.
-Dikwijls wordt de lichamelijke opstanding van Christus in twijfel getrokken.
-De Schrift moet beantwoorden aan individuele behoeften in plaats van andersom: "Wat betekent dit voor mij en mijn leven, hier en nu?";
-De eenduidigheid van een persoonlijke God wordt tot een onpersoonlijke "macht": God is het onpeilbare mysterie van het leven;
-Jezus is slechts een voorbeeld voor ethisch handelen: Jezus van Nazareth was niet goddelijk, maar een mens, die naar Gods gelijkenis leefde. Jezus heeft de mens God leren kennen door de mens Zijn woorden uit te leggen en voor te doen hoe te leven;
-De eenduidigheid van de Heilige Geest in de Drie-eenheid wordt tot een onpersoonlijke "kracht": De Heilige Geest is het symbool voor de levensvernieuwing en openbaart zich in het leven van een mens als een kracht, als het goddelijke in de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door jouw reacties die achteraf werden toegevoegd ben jij veruit de volledigste in het antwoord dat ik heb gekregen, op mijn vraag wat het verschil nu wel is, Bedankt.....+2

Andere antwoorden (2)

Vrijzinnige christenen die bewerken het christendom zoals ze zelf willen. Evangelische christenen die geloven het en nemen de wet serieus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evangelisch Christenen geloven dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is. En dat Jezus werkelijk de Zoon van God is en dat Hij is opgestaan.

Vrijzinnigen die weten het allemaal niet precies wat ze nu wel en niet gelovigen. Ze filosiferen hier over.
Sommigen geloven helemaal niet in een God.