Het oudste Nederlandse kerstlied (uit de 13e eeuw) is 'Nu sijt wellecome, Jesu lieven Heer' en is afkomstig van het Kyrie Eleison.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het oudst bekende Nederlandse kerstlied is 'Nu syt wellecome'.

De oudste nu nog bekende Nederlandse lezingen van dit lied dateren rond 16001, want in geen enkel Middeleeuws of zelfs 16e eeuws handschrift of liedboek komt het voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Algemeen wordt aangenomen dat het lied al in de veertiende eeuw in Nederland bekend was.

Toegevoegd na 3 minuten:
16001 moet 1600 zijn...
13 jaar geleden
Een bekend lied dat zijn oorsprong in de middeleeuwen heeft, is "Nu Zijt Wellekome". "De herdertjes lagen bij nachte" werd rond 1852 in Utrecht opgetekend, maar ontstond waarschijnlijk al in de zeventiende of achttiende eeuw