Ervan uitgaande dat God bestaat en almachtig is, waarom zorgt Hij er dan niet voor dat alle mensen geloven en in de hemel komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de tover pillen zijn op (lol)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verklaart alles xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt erop neer dat god de mens de keuze geeft op te kiezen, en als je dan niet kiest voor het geloof kom je in de hel... dat is toch zoo scheef, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Waterman: als je het zo vertaalt valt er inderdaad weinig te kiezen. We're doomed ^^ Ben wel benieuwd hoe de gelovigen hierover denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, Marita! +je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Jeanette.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel me die vraag ook !Dank u!

Het beste antwoord

Omdat de mens de vrucht heeft gegeten van de boom van de kennis van goed en kwaad. de befaamde 'appel'. Daarmee zijn ze hun ‘paradijselijke’ onschuld kwijtgeraakt en hebben ze de verantwoordelijkheid gekregen voor hun eigen daden. Dus ook de verantwoordelijkheid voor het al of niet geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

Dan zouden ze niet meer voor Hem kunnen kiezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mooie vraag, overigens. Zelf redeneer ik altijd:

Als God bestaat en hij had gewild dat ik in Hem geloof, dan had hij mij wel anders geschapen.
14 jaar geleden
Hij laat iedereen vrij in zijn doen en laten.
En je hoeft niet te geloven om in de hemel te komen.
(als die al bestaat)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een nonsens.
Als je,toevallig, in een niet gelovige familie geboren bent en niet in aanraking komt met een geloof en je leeft als goed mens.
Zou God dan het recht nemen om jouw niet in de Hemel toe te laten. ( als de hemel al zou bestaan)
Dat zou toch je reinste discriminatie wezen.
En wat moet je daar dan, als niet gelovige, nou gewoon gelukkig zijn.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de god van de bijbel heeft nooit gediscrimineerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vind ik niet.
Omdat Hij het volgens de geschriften overlaat aan de mens zelf om goed te doen/zijn en zo op die manier zelf verantwoordelijk is of hij/zij in de hemel komt of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het mooie ervan je hebt een vrije eigen wil en we zijn niet als robots geschapen om het zo te zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft ons gemaakt met de beschikking over een eigen vrije wil. Hadden we die niet dan zouden we God inderdaad als een robot gehoorzamen en zou God nooit geëerd kunnen worden. Als de mens een robot maakt zal die robot nooit uit vrije wil je nooit bedanken. Je zult daar eerst opdracht moeten geven dit te doen. Zo is het met God en de mens ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God laat de ander in zijn waarde en laat iedereen vrij om in hem te geloven of niet... En hij laat het voor iedereen een verrassing of er een hemel is of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dol op verrassingen! Ehm, denk ik.. ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het dit keer niet met je eens Xinix. Ik ken mensen die erg dicht bij God leven, zij zeggen dat ze graag naar Hem toe willen. En weet je waarom? Dan hoeven ze niet meer te zondigen op aarde. Met de zondes die zij op aarde doen beledigen zij God. Daar hebben die mensen later zo veel spijt van. Niet iedereen heeft last van zijn zonde. Maar dat is wel nodig om in de Hemel te komen. Ik geloof dat aan bekering altijd zelfkennis vooraf gaat. Die bestaat uit drie dingen;
1. de mens moet weten hoe groot zijn zonde en ellende zijn
2. de mens moet weten hoe hij van al die zonden en ellenden verlost word
3. en hoe hij God dankbaar moet zijn voor zo'n verlossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd ben het helemaal met je eens Onbekend
omdat een mens zelf verantwoordelijk is voor z'n daden. Hij wilt graag dat een mens zelf op zoek gaat naar God. Een mens moet het zelf willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de Bijbel (Openbaring) spreekt over 144.000 mensen die in de Hemel zullen komen om God te helpen regeren.

De rest, die goed heeft geleefd, komt gewoon in Paradijs voor eeuwig leven.

God heeft ons alleen een ''wil'' gegeven.
Dit kan niemand veranderen, Hij niet, noch satan.
dus als je zelf besluit NIET te geloven, so be it.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hadden wij geen vrije wil gehad.

Toegevoegd na 1 minuut:
God wil graag dat we voor Hem kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wanneer we niet voor hem kiezen, dan is het helaas pindakaas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan Hij er ook voor zorgen dat je tot geloof komt. (Keith Green bv)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar alles hoeft niet altijd en alleen van Gods kant te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Hij hiervoor kan zorgen, waarom zorgt Hij er dan niet voor bij iedereen? Wat blijft er over van vrije wil, wanneer ons iets afschuwelijks te wachten staat bij het maken van een andere, 'verkeerde' keus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou Hij dat doen? De mensen 'willen' toch niet geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof jij Koolwitje, dat God alles al heeft voorbestemd en dat hij precies weet hoe onze levensloop zou gaan en dat we er zelf niks meer in hebben te brengen/aan kunnen veranderen of geloof je dat we een volledig vrije wil hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God weet alle dingen, dat geloof ik ja.
Ook in wat er gaat gebeuren in de toekomst.
En tevens kunnen wij keuzes maken ik weet niet of je het wel moet bekijken op die manier??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Graag gedaan ;-)) Nou waar ik mee zit ... Een vriendin van mij is er heilig van overtuigd dat God alles, ons hele levensloop al heeft vast gelegd. Hij weet al of we naar de hemel gaan of niet. Hij weet of ik vandaag mijn vingers brand of ik links af sla of rechts. Alles ligt al vast. Zo stelt zei. Ik ben er van overtuigd dat we een volledig eigen vrije wil hebben gekregen van God. Dit is mijn inziens ook de rede dat er oorlogen kunnen ontstaan en dat men kan moorden. Dit is niet de wil van God. Maar de eigen keuze van (bijvoorbeeld) Hitler. Hier heeft God niks bij in te brengen. Dit bepaal jij puur zelfs. Wanneer dit niet zo zou zijn vraag ik me af waarom God het dan allemaal laat gebeuren. En vind ik dat we niet meer zijn dan marionetten poppetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dis dus niet echt een reactie :-P Meer gewoon een vraag.. Sorry hoop niet dat je het erg vindt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat niet erg hoor :-) Ja ik geloof ook dat alles is voorbestemd, maar alles heeft ook een reden. Maar die hoeven wij 'nog' niet te weten.
God kan ingrijpen, dat geloof ik ook. Waarom Hij dat niet doet is aan Hem. Daar ga ik niet proberen achter te komen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, ik vind het moeilijk om uit te leggen.
Omdat we geboren zijn met een vrije wil.
We zijn mensen met een eigen ziel en indentiteit, dus hij neemt afstand om ons te laten kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God, het Goddelijke heeft ons alle verantwoordelijkheid zelf gegeven.
Het is aan ons of wij geloven, ons hart kunnen/durven openen voor Het.
Het Goddelijke is liefde, dus er zal niet geoordeeld worden, of je nu wel of niet gelooft. Het is balangrijk hoe jij met je leven, je verantwoordelijkheden omgaat.

Hij geeft ons in alles een vrije keuze, wij zijn verantwoordelijk voor welke keuze wij maken.

Maar.......wanneer wij geschapen zijn naar Zijn evenbeeld, wat m.i. energie is, dan is de Godelijke energie in ons en wanneer wij naar onze innerlijke stem kunnen/durven luisteren, er bewust en vol vertrouwen mee omgaan, hebben wij verbinding met het Goddelijke.

Er is geen hemel, noch hel! Deze creeëren wij zelf, hier op aarde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had precies dit antwoord gegeven als het een vraag van iemand anders was geweest. Met wellicht als kleine toevoeging, dat welke keus we ook maken: alles is even goed en alles wordt geaccepteerd. Dank je wel! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ook dank, maar ik had al zoveel antwoorden geven en heb het vast ergens vermeld. Of toch hier; Het Goddelijke is liefde, dus er zal niet geoordeeld worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Jeanette, ik heb eroverheen gelezen denk ik. Het is al laat :) Truste!
vrije wil is het korte antwoord ;)
God wil je hebben maar wel op een bepaalde manier.
maar dus wel als "gelijke"in zijn beeld anders had ie het al lang gedaan.
14 jaar geleden
Wij hebben onszelf die ellende bezorgd. Dat gebeurde toen wij allen gezondigd hebben in het paradijs. Hoe dat ging, dat weet je ondertussen.

Niet iedereen heeft last van zijn zonde. Maar dat is wel nodig om in de Hemel te komen. Ik geloof dat aan bekering altijd zelfkennis vooraf gaat. Die bestaat uit drie dingen;
1. de mens moet weten hoe groot zijn zonde en ellende zijn
2. de mens moet weten hoe hij van al die zonden en ellenden verlost word
3. en hoe hij God voor zo'n verlossing dankbaar moet zijn.

Je ziet nu wel, dat alleen geloof niet genoeg is om in de Hemel te komen. Dat maakt het voor jou misschien nog lastiger. Maar ik zou je aan willen raden; berust in het feit dat er een God boven ons staat. Zie het 'voordeel' er van in. Je hoeft niet alles te begrijpen. Wie kan God bewijzen? Het is een geloof. Je mag Hem altijd bidden om wijsheid, maar je mag ook tegen Hem zeggen dat je niet alles begrijpt. Vertrouw Hem je zorgen toe. Hij kent jou hart! Het verblijd Hem als je tot Hem bid. En als je toch nog twijfelt; bidden kan geen kwaad. Als je zachtjes in jezelf bid kan alleen God je horen.

Als je op zoek bent naar nog meer informatie kan ik je het volgende aanraden;
- Google eens op: de 12 artikelen van het christelijk geloof. Hieruit kunnen veel dingen je duidelijk worden. Het is de kern van wat God ons in het evangelie bevolen en belooft heeft.
- Google eens op: de 10 geboden. Dit is de wet die God ons heeft gegeven, het is een richtlijn voor ons leven. Alle dingen die Hij hierin beveelt zijn van levensbelang!

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoord. Als je meer wilt weten mag je altijd een prive bericht sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar inmiddels niet meer? Wie was dit?
waarom zorgt Hij er dan niet voor dat alle mensen geloven en in de hemel komen?

omdat zijn schepselen geen marionetten zijn aan een touwtje , dat is wat ik zie en tastbaar is en daarom geloven mensen in jaweh in allah in tja noem maar op welke god

en of ze wel of niet in de hemel komen?

natuurlijk komen alle mensen in de hemel
ik kan het alleen niet bewijzen net zo goed niet of god wel of niet almachtig is, ik kies voor het laatste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst zegt Psalm 115:16 dat hij de aarde voor de mens heeft geschapen en de hemel zijn troon is. Mensen hebben een puinhoop van gemaakt.
Als hij ervoor moest zorgen dat alle mensen hem aanbaden , was het ook weer niet goed geweest volgens ons. Hij heeft geen robotten gemaakt. Maar met een vrije wil.
Tevens zou Hij de schuld krijgen van alle ellende. Zijn oorspronkelijk voornemen was niet dit wat we nu hebben op aarde, maar beloofd op Zijn bestemde tijd in te grijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Hij niet bepalend mag zijn maar rekening houdt met de 'keuzevrijheid' van de mens.

En ook Hij maakt niet uit of je in de hemel of hel komt. Ook dat doet de mens zelf (keuzevrijheid), wanneer hij willens en wetens er voor kiest ten koste van anderen zijn "voordeel te halen" en de ander hiermee te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Dat valt niet te verklaren. Er zijn twee mogelijkheden: hij is niet almachtig of hij speelt een spelletje met ons. Als God bestaat dan zijn we in beide gevallen mooi in de aap gelogeerd. En deze opmerking van mij zal God wel niet bevallen. Ik gehoorzaam hem nu maar, dat lijkt me het beste. Ik wil ook in de hemel komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi kort helder antwoord.
Ja goeie vraag!

Mensen zijn geworden hoe ze zijn door een combinatie van genen en zijn/haar omgeving. Dat iemand het idee heeft er gelukkig van te worden om andere mensen uit te knijpen, is iets waarmee hij niet alleen de ander, maar ook zichzelf pijn doet. Hij bevestigt/vergroot het idee dat de wereld slecht is, door die kant van zichzelf te vergroten. Het pijnlijke is dat zijn afstand toeneemt naar zijn omgeving en daarin zit niet het echte geluk (vb. ik rij in een prachtige auto doordat ik de wereld bedroog om dezelfde wereld te imponeren met deze prachtige auto, wie hou ik dan voor de gek?).

De hemel is het moment dat je voor je dood beseft dat jouw leven een goed leven is geweest en dat je mensen achterlaat (waar je van houdt) die mede met jouw wereldbeeld de toekomst verfraaien.

De hel is het moment voor je dood dat je beseft, dat je hele leven in dienst heeft gestaan van iets futiels en dat door jouw leven de wereld slechter is geworden ipv beter. De onrust die je hebt veroorzaakt bij de mensen die je bedroog, daarvan zou je willen dat je het over kon doen.

Waarom God niet iedereen goed heeft gemaakt? Iets moois kan er niet zijn, zonder het tegenovergestelde. Dat is het volmaakte, het moeilijk verteerbare complete. Het leven is er door de dood. Geluk doordat er pijn is (dit is mooi beschreven in Siddharta van Hermann Hesse, maar is een wijsheid waarin ik pas wil berusten als ik heel oud ben, tot die tijd, strijd ik voor 'het goede', ook 'de slechten' wil ik proberen te redden). En zo mogen we zelfs de slechten er dankbaar voor zijn, dat zij ons laten inzien waar het goede zit.

En 'de slechten' geven ook de mogelijkheid om ook hen in te laten passen in een goede wereld, want slechten worden gecreeerd door een wereld die nog niet ultiem is. In een goede alomvattende wereld, is niemand ontevreden en wil iedereen die wereld draaiende houden.

Dit vraagt om acceptatie van het feit dat ook jij en ik nog niet helemaal goed zijn (en de slechten ook goede/verhelderende kanten kunnen hebben), in onze visie wellicht, maar het komt nog niet over en is dus ook nog niet compleet, omdat we alleen de taal van onze gelijkgestemde spreken en snappen. En daarin ligt de uitdaging die een allesomvattende God ons gegeven heeft ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de god van liefde nogal cynisch is.

Hij wil je laten kiezen maar geeft je dan niet alle indo die je wilt hebben om die keuze te maken. Wel de middelen om logisch te denken en da nonlogische redeneringen opstellen om te zien of je echt gelooft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dominee in Zeeland heeft onlangs verkondigd dat God niet bestaat en hij mag ook nog lid blijven van de kerkgemeenschap. Zo langzamerhand dringt het tot de mensheid door dat we misschien 2 eeuwen lang voor het ooitje zijn gehouden. Sinds mijn katholiek opgevoede vrouw betast werd door een pastoor deelt ook zij deze mening. Leer, leer, leer en blijf doorleren. Kijk om je heen en onderga in wat voor prachtige hemel je leeft. Niet te lang mee wachten, anders ben je dood. Vindt je dat je in een rotwereld leeft, doe er iets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die dominee zei niets anders dan ze al minstens 35 jaar op de domineesschool horen (I know). Mij verbaast het dat de rest nog zolang popenkast blijft spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*als je vindt ipv v'indt je dat ...'
en 'vind je' moet dat trouwens zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi In Vino, Beoordeel je de reacties op Goeie vraag op inhoud of op spelfouten? Als ik jou was zou ik me met het laatste bezig blijven houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh nee, zie ik nu een typfoutje bij IVV? v’indt je dat ...’ Dat kan toch niet bij iemand die anderen zum kotzen beoordeelt op hun taalgebruik? Aan de andere kant, zijn kritiek zelf is ook niet altijd correct...
God het beter moeten nadenken voor hij de mens schiep.Hij had het dan nu toch gemakklijker gehad.Dat krijg je er nou van als er toch een foutje in de schepping geslopen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet-ie ook, volgens een van de oude kerkvaders. De naam ben ik ff vergeten, maar daar kom ik nog wel op.
Die kerkvader schreef dat god net zolang doorgaat totdat alle mensen verlost zijn. Er komt dan dus niemand in de hel.

Toegevoegd na 12 uur:
Volgens de heilige kerkvader Origines gaat god net zo lang door tot alle mensen en zelfs de duivel zijn verlost.

Toegevoegd na 18 uur:
oeps...Origenes was niet heilig...werd later zelfs als ketter beschouwd. Toch een toffe peer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij laat mensen deze keuze, zodat de duivel ook wat te doen heeft.

Hij is dus barmhartig voor Satan. Oftewel het is gewoon een complot die 2!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde is een vrije keuze, en God wil mensen in de hemel die God liefhebben.

Als God iedereen zou dwingen hem te volgen, is het niet meer gehoorzaamheid uit liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in je leven het gelukkigst ben als je verrot slechte dingen uithaalt (moorden e.d.) lijkt het dat je je gelukkiger voelt in de hel dan in de hemel, misschien daarom denk ik zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen is God niet almachtig. In een andere reactie heb ik al het volgende gesteld:

Wil God kwaad voorkomen, maar kan hij niet?
Dan is hij niet almachtig.
Kan hij wel, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.
Kan hij wel en wil hij wel?
Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan hij niet en wil hij niet?
Waarom noemt men hem dan God?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft hier gewoon het 'probleem van het lijden' over van andere bekende filosofen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! Deze is van Epicurus. Maar ondanks dat ik hierbij zijn copyright ben vergeten te melden, nog steeds een interessante vraag. Ik ga hem dan ook posten als vraag(met bronvermelding, wees niet bang).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké" ;-)
"Ervan uitgaande dat God bestaat en almachtig is,
waarom zorgt Hij er dan niet voor
dat alle mensen geloven en in de hemel komen?"

Omdat niet alle mensen WILLEN geloven
en omdat niet alle mensen in de hemel WILLEN komen;

Er zijn zelfs bepaalde mensen,
die liever naar de hel zouden WILLEN gaan;

Wat WIL ik niet?
Ik WIL, voor mezelf, niet een hemel, noch een hel;

Wat WIL ik wel?

Ik WIL nu, hier, ALLES doorleven,
en uiteindelijk IETS niet meer beleven;
ik wil uiteindelijk NIETS.

Gezegend is dus de VRIJE WIL,
die mogelijk/ waarschijnlijk/ misschien
door 'een almachtige God' is geschapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag impliceert dat het een logische gevolg zou moeten zijn van almacht. Wat als almacht betekent dat God meer inzicht heeft dan de sterfeling? Weten wij niet te weinig om deze bevooroordeelde vraag te stellen.? Want het impliceert ook dat het feit dat hij liefde is verwaarloosbaar is . Als de uiterste conclusie is dat hij ons zonder reden laat verrekken.